Tag: logoped

  • Copiii cu dificultăţi de învăţare

    Copiii cu dificultăţi de învăţare

    Cu toţii
    cunoaştem – fie din propria experienţă şcolară, profesională sau parentală, fie
    din auzite – că unii dintre copiii cu rezultate mai slabe la învăţătură sunt
    consideraţi leneşi. Sau neatenţi. Sau dezinteresaţi. Aceasta ar fi abordarea
    tradiţională. Însă de când au fost clar definite şi diagnosticate tulburările
    specifice de învăţare, abordarea aceasta a început să se modifice şi prin
    România. Una dintre cele mai cunoscute deficienţe de felul acesta este
    dislexia. Dificultate de citire şi scriere, care se manifestă ca disgrafie sau
    discalculie, ea nu are leac. Cei afectaţi de dislexie nu pot decât să sper că,
    prin exerciţiu constant, condiţia lor se poate ameliora. Lingvista Roxana Din,
    specializată în terapia cu copiii dislexici, descrie manifestările acestei
    tulburări la cei mici: Ei utilizează emisfera dreaptă a creierului mai
    mult decât pe cea stângă. Aşa că ei nu învaţă să citească pe calea obişnuită a
    copiilor tipici. Primele semne apar când cei mici încep să înveţe să scrie şi
    să citească, deci pe la nivelul claselor 0 şi I. Citesc invers. De pildă, pe
    un îl citesc nu. Pe m’ îl citesc n şi viceversa. Încurcă p cu b.
    Mulţi dintre ei au şi un deficit de atenţie. Există şi teorii care susţin că
    dislexicii au şi probleme de memorie, drept pentru care uneori au şi probleme
    la matematică.



    Dislexia nu este însoţită,
    însă, de un retard intelectual. Dimpotrivă, dintre persoanele diagnosticate cu
    dislexie, multe sunt creative şi au un coeficient de inteligenţă peste medie.
    De aceea, este recomandată diagnosticarea cât mai timpurie, din primii ani de
    grădiniţă sau de şcoală, tocmai pentru ca, pe lângă amelioarea condiţiei,
    aceşti copii să-şi poată valorifica potenţialul. Mirela Niţu este mama unui
    băiat de clasa a cincea, diagnosticat cu dislexie încă din clasa a doua. Iată
    ce ne împărteşte Mirela din experienţa ei: În clasa a doua, învăţătoarea ne-a recomandat să mergem la logoped şi
    acolo am început practic terapia pentru disgrafie, pentru că el încurca
    literele în scris. N-avea probleme de vorbire şi până atunci nici nu ne-am pus
    că ar fi vreo problemă. La concursurile de la grădiniţă şi de la şcoală el
    luase mereu punctaje maxime. De-abia în clasa a doua când au început dictările
    mai lungi şi temele mai complicate, am observat că se repetau anumite greşeli.”



    După diagnostic, a urmat şi terapia care a dat,
    încet-încet, roade. Mirela Niţu: Are încă tendinţa să se
    joace mai mult şi să evite situaţiile mai grele cum ar fi temele. Încă mai face
    greşeli în momentul în care e mai obosit sau nu se concentrează suficient de
    mult. Cu toate acestea, are note bune pentru că la şcoală este atent şi
    participă la ore, nu are probleme la situaţia şcolară, per ansamblu. Dar
    greşeli la scris probabil că va mai face.”


    Băiatul Mirelei face o
    dată pe săptămână terapie individuală şi o dată, terapie de grup cu alţi copii
    dislexici. E un efort constant atât pentru el, cât şi pentru părinţi, dar care
    merită făcut. Mirela Niţu: Este,
    într-adevăr, un efort în plus şi pentru copil, şi pentru părinte. E vorba de
    mersul la activităţi şi la terapie. În plus, teme de acasă durează mai mult
    decât în cazul altor copii. Tot timpul trebuie să lucrăm suplimentar. Tot
    timpul te gândeşti la ce metode de învăţare să mai apelezi. Ca părinte, trebuie
    să ai multă răbdare şi tot timpul să-l susţii. Noi sperăm că o să fie bine şi că îşi va atinge potenţialul maxim şi va
    reuşi să ajungă un adult aşa cum îşi doreşte el.”


    În privinţa încrederii în sine, trebuie
    lucrat mult, căci etichetele puse de ceilalţi lasă amprente adânci. Lingvista
    terapeută Roxana Din ne detaliază: ”De
    multe ori, trebuie să lucrăm pe încrederea în sine pentru că ei, fiind de multe
    ori consideraţi leneşi, trebuie să trăiască cu această stigmă. Uneori, aşa sunt
    priviţi şi de către colegi. Prin urmare, copiii dislexici au nevoie să fie
    încurajaţi şi să se simtă ascultaţi şi înţeleşi.”


    Roxana Din şi
    Mirela Niţu s-au întâlnit în cadrul centrului EDULIER, unul dintre foarte
    puţinele centre din ţară dedicate terapiei copiilor dislexici.Anul trecut, când l-a deschis, directoarea
    Cristiana Ionescu a constatat că, în ţară, nu a găsit expertiza necesară
    dotării unui asemenea centru, aşa că a apelat la specialiştii străini.
    Cristiana Ionescu: Am
    început să-i întrebăm pe specialiştii din Norvegia şi din Marea Britanie. Toţi
    ne-au spus că ne pot arăta principiile terapiei, dar trebuie adaptată pentru
    limba română. După un an de muncă, pe 7 aprilie 2016, am deschis primul nostru
    centru şi de atunci lucrăm la kiturile de învăţare şi de terapie în limba
    română şi pe matematică pentru copiii care au disgrafie şi discalculie.
    Încercăm că facem o echipă la care să participe părintele, copilul şi
    terapeutul şi cadrele didactice. Noi ne-am gândit să aducem experţi în
    lingvistică clinică, logopezi, psihoterapeuţi. Căutările au fost intense, a
    fost greu nu doar pentru că ne doream nişte specialişti cunoscători ai
    dislexie, dar căutam şi nişte oameni care să nu se teamă de proiecte care sparg
    gheaţa, care sunt la început.


    În prezent, la EDULIER,
    vin aproximativ 20 de copii pe zi. Ce fac acolo, aflăm tot de la Cristiana
    Ionescu: Ei urmează fie terapie educaţională, fie terapie
    asistată de animale, fie lucrează în sala digitală unde pe peretele digital
    interactiv, ei învaţă să se autoevalueze şi să se corecteze singuri. La fel de
    mult acordăm atenţie şi psihoterapiei. Cu cât evaluăm mai devreme copilul, cu
    cât suntem mai atenţi la semnele pe care copilul nostru începe să ni le
    transmită, îl putem ajuta. Astfel, discrepanţele dintre el şi ceilalţi copii
    dispar mai repede.



    Şi tot aici se pot
    reuni şi părinţii copiilor dislexici, în grupuri de suport, pentru a-şi
    împărtăşi din experienţa lor.