Tag: Lucien Febvre

  • Haznalele Bucureștiului

    Haznalele Bucureștiului


    Studiul istoriei a evoluat din cele mai vechi timpuri până
    azi, de la simplele înșiruiri de faraoni egipteni până la istoria totală, așa
    cum denumise marele istoric francez Lucien Febvre ambiția de a scrie totul
    despre omul trecutului. Totul însemna orice cercetare a ceea ce ținea de
    ființa umană, de la cele mai înalte tabuuri până la cele mai ascunse părți ale
    cotidianului. Astfel că nu este de mirare că istoricii și arheologii au ajuns
    și la studierea locurilor pe care le privim cu repulsie cum ar fi toaletele,
    fosele, canalele colectoare denumite generic haznale în româna secolului al
    19-lea.


    Haznalele Bucureștiului este locul cercetat de istoricii și
    arheologii de la Muzeul Municipiului București cu ocazia unor săpături în zona
    centrală pentru reabilitarea unor imobile de patrimoniu. Și din cercetările
    arheologice din haznalele bucureștene, din poveștile fiecărui obiect găsit
    acolo, se poate observa cum societatea românească a secolului al 19-lea se
    transforma dintr-una orientală într-una occidentală.

    Theodor Ignat, arheolog la
    Muzeul Municipiului București, a lucrat pe șantiere și ne-a fost ghid prin subteranele
    respingătoare ale haznalelor bucureștene. L-am întrebat care este explicația
    pentru noua semnficație pe care cuvântul turc hazna l-a primit în limba
    română.

    Hazna vine din turcă
    și înseamnă tezaur, vistierie. Nu știm exact cum s-a transformat într-un termen
    peiorativ astăzi. Se bănuiește că locurile unde se țineau valorile erau ascunse
    în pământ, și cum aceste haznale sunt săpate în pământ cred că aceasta ar putea
    fi legătura. Probabil că, în trecut, haznalele erau folosite și pentru a
    ascunde lucruri deoarece cine s-ar fi gândit să caute în gunoi?


    L-am întrebat pe Theodor Ignat care
    era destinația haznalei: toaletă, canal colector sau fosă? Cred că toate trei, nu neapărat în același timp. Obiectele
    pe care le găsim acolo sunt, în general, întregi, ceea ce înseamnă că a fost un
    mediu în care a fost apă sau lichid de orice fel. Acum că haznalele erau
    folosite și pe post de toalete este foarte posibil. Dejecțiile umane se
    descompun, noi nu am găsit așa ceva. În schimb, am găsit materie organică, ea
    poate să însemne orice. La haznale, oamenii nu aruncau doar dejecții. Se mai
    aruncau resturi alimentare pe care dacă le aruncau în altă parte s-ar fi
    alterat și ar fi mirosit. Și atunci, era mai practic să fie aruncate într-o
    groapă în pământ. Practica aruncării resturilor care emanau miros în pământ
    este înregistrată încă din neolitic. Haznaua ar putea fi și groapă de gunoi,
    are rol multiplu. O colegă a venit cu o nouă explicație pe care trebuie s-o
    verificăm, și anume ca aceste locuri să fie folosite pe post de ghețării.


    Obiectele recuperate din haznalele
    bucureștene au fost așezate în Muzeul de Antropologie Urbană din cadrul
    Muzeului Municipiului București într-o expoziție inedită. Au fost adunate
    obiecte din patru haznale bucureștene: de la biserica Sfântu Dumitru din
    centrul vechi, din haznaua bisericii Mavrogheni din apropierea clădirii de azi
    a guvernului României, din haznaua unei drogherii din fostul cartier evreiesc
    și din rețeaua de canalizare de sub clădirea fostei bănci Marmorosch-Blank, tot
    din zona centrului vechi. Sunt expuse vase de porțelan foarte frumos pictate,
    cele mai multe importate, ghivece de flori, recipiente farmaceutice, recipiente
    cosmetice din faianță, o sticluță de parfum foarte scump cu monograma parfumeriei
    Roger & Gallet din Paris, tuburi de pastă de dinți ori de creme. L-am
    întrebat pe Theodor Ignat ce aruncau oamenii în haznale?

    Orice. Multe obiecte nu au putut fi găsite pentru că erau
    din materiale perisabile. Dacă erau din lemn, din fibre vegetale, piele sau
    altele nu rămân. Și atunci, găsim obiecte care rezistă în pământ trecerii
    timpului. În general, găsim ceramică foarte multă din toate categoriile și
    tipuri, nu există o anumită categorie de ceramică aruncată în haznale. Erau
    aruncate vase de import care, odată sparte, nu mai erau necesare și oamenii se
    descotoroseau de ele. Pe de altă parte, găsim și vase întregi și ne punem
    întrebarea de ce să fi aruncat un vas întreg? Probabil că erau vase spurcate cu
    diferite substanțe sau vase în care fusese ținut var de exemplu care se
    întărise.


    Haznalele erau construite la 10-15
    metri de biserică sau de zona de locuire. Deși nu erau la o distanță
    apreciabilă, ele erau construite pentru a nu deranja olfactiv și a nu fi focare
    de infecție.

    Theodor Ignat spune că o hazna era o lucrare complexă. Era o lucrare elaborată, cel
    puțin cele de cărămidă, și erau construite special cu acest scop, nu erau
    încăperi refolosite. Ele erau acoperite cumva, zidurile sunt foarte bine
    etanșeizate, iar pe fundul lor se turna un mortar de nisip și var care este
    permeabil, dar nu se face mocirlă. Ele erau făcute astfel încât periodic bănuim
    că erau golite.


    Din haznalele Bucureștiului arheologii
    au scos la suprafață obiecte ale civilizației materiale din trecut de care
    oamenii nu au mai avut nevoie. Dar ele sunt astăzi o poveste fascinantă, parte
    din viața care este și a noastră.