Tag: lucrari religioase

  • Tipograful Barbu Bucureşteanul

    Tipograful Barbu Bucureşteanul

    În secolul al XVIII-lea, când principatele Ţării
    Româneşti şi Moldovei se aflau sub suzeranitate otomană, fiind conduse de
    aşa-numiţii domni fanarioţi, Bucureştiul şi-a început şi şi-a amplificat
    dezvoltarea. Micul târg negustoresc de la începuturi şi-a continuat evoluţia
    comercială, devenind şi centru meşteşugăresc, educaţional, dar şi spaţiu ale
    unei societăţii diverse din punct de vedere etnic şi cultural. Multe
    meşteşuguri vechi s-au extins în perioada asta, dar au înflorit şi altele mai
    noi, cum ar fi tipăritul cărţilor. Se pare că în secolul al XVIII-lea,
    publicarea cărţilor a luat amploare. Iar asta indică faptul că erau din ce în
    ce mai mulţi tipografi şi că profesia lor era încurajată de producţia crescândă
    de carte, producţie sprijinită în principal de biserică. Documentele vremii
    păstrează dovada angajării de către mitropilii şi episcopii a acestor profesionişti
    rafinaţi, cum erau tipografii în secolul al XVIII-lea. Numele unora dintre ei
    s-au păstrat până azi şi reconstituirea vieţii lor înseamnă şi reconstituirea
    unei părţi importante din viaţa societăţii bucureştene de atunci. Printre
    tipografii mai cunoscuţi s-au numărat Stoica Iacovici, fiii lui, dar şi Barbu
    Bucureşteanul, cu toţii contemporani, dar deosebiţi, după cum aflăm de la
    Daniela Lupu, istoric în cadrul Muzeului Municipiului București. Dacă Stoica este o personalitate extrovertită, un om agil și entuziast,
    căutător de câștiguri, cu o familie numeroasă – trei feciori și nu se știe
    exact câte fiice -, Barbu Bucureșteanul e un om introvertit, mai retras, fără
    prea multă avere, dar un om este silit oarecum să părăsească Bucureștiul, unde se
    născuse probabil, pentru a-și căuta de lucru în Moldova, pentru că la mijlocul
    secolului al XVIII-lea, orașul era dominat de tipografii din familia lui Stoica
    Iacovici. Cel din urmă lucra împreună cu rudele sale, avea o echipă numeroasă
    și mare trecere la domnitor și mitropolit, primind comenzi numeroase



    Pentru a scăpa de aşa-numitul monopol al
    familiei lui Stoica Iacovici în Bucureşti, Barbu Bucureşteanul a activat şi în
    afara oraşului său natal. Daniela Lupu. După ce și-a terminat ucenicia într-una
    din tipografiile bucureștene – așa bănuim – Barbu și-a căutat de lucru în afara
    Bucureștiului, s-a dus în Moldova la Arhiepiscopia Rădăuților. În 1744, a
    debutat ca meșter la tipografia Episcopiei din Rădăuți, apoi s-a întors la
    București în 1747, fiind angajat la tipografia Mitropoliei Ungro-Vlahiei unde a
    condus atelierul și a instruit ucenici până în jurul anului 1758 când e foarte
    posibil să fi murit din cauza ciumei. În cei 12 ani de activitate, Barbu a
    tipărit 8 cărți bisericești precum și cărți de rugăciuni, una din ele de format
    foarte mic, destinat credincioșilor pentru rugăciunile zilnice nu pentru a o
    folosi în biserică



    Din 1747, Barbu Bucureşteanul s-a întors
    în oraşul natal, continuând să publice lucrări religioase atât în română cu
    caractere chirilice, cât şi în slavonă, limba de cult a vremii sale. Nu era
    neobişnuit pentru un meşter din vremea aceea să călătorească în căutare de
    locuri de muncă, după cum aflăm de la Daniela Lupu. Este clar că la fel ca
    la începuturile tiparului, soarta tipografilor a rămas aceea de peregrin, fiind
    nevoiți să caute mereu comenzi și piețe de lucru, în cazul în care nu erau
    preferații vreunui mitropolit. Chiar și Barbu, după perioade mai puțin
    prielnice a avut șansa de a deveni tipograful mitropoliei, pentru că și-a
    dovedit calitățile de meșter. În final, el și-a găsit un rost chiar în orașul
    său natal, după multe peregrinări


    În 1747, a apărut prima carte
    tipărită de Barbu Bucureșteanul la Tipografia Mitropoliei Ungro-Vlahiei din
    Bucureşti. Avea un format mic şi se numea Rugăciuni în toate zilele
    săptămânii. Numele lui nu apare pe pagina de titlu, dar el semnează prefața
    acestui volum. Aşa ne putem da seama că el a îngrijit apariția acestei cărți.
    Nu a lucrat singur, ci făcea echipă cu alţi meşteri, printre care şi Grigore
    Stan Brașoveanul. Daniela Lupu. Un lucru interesant este faptul că Barbu
    și Grigore semnează un contract de angajare – pentru a folosi termeni moderni -
    cu Mitropolitul Neofit Cretanul din Bucureşti. Probabil că asemenea învoieli
    s-au mai păstrat și în alte timpuri, dar din păcate, ele nu s-au păstrat. De
    aceea, acest document este foarte valoros, căci el ne oferă informații despre
    plata pe care o primeau tipografii, obligațiile lor și drepturile lor. Nu e
    foarte minuțios redactat, dar pentru secolul al XVIII-lea e foarte important,
    căci doar două contracte de acest tip s-au păstrat de atunci până azi. Ce presupunea
    această tocmeală? Aflăm din contract că angajarea sau tocmeala se făcea pe un
    singur titlu. De asemenea, se prevedea ca lucrătorii să primească un tain
    zilnic, adică mâncare constând în pâine, vin, hrana de fiecare zi. De asemenea,
    mai primeau sare, săpun, lumânări pentru iluminatul atelierului, căci se lucra
    și noaptea când erau presați de termene. Primeau, de asemenea, și lemne de foc




    În lipsa unor date clare
    şi documente, se presupun că Barbu Bucureşteanul a rămas şi a lucrat în
    Bucureşti până la finalul vieţii, care a survenit se pare în 1758. Este posibil
    ca el să fi fost una din victimele epidemiei de ciumă dintre anii 1756-1759.