Tag: Luiza Zan

  • Jazz Night and Day… la Editura Casa Radio

    Jazz Night and Day… la Editura Casa Radio

    Night and Day – un titlu de album și, totodată, o descriere succintă dar cuprinzătoare a atenției pe care Editura Casa Radio o acordă muzicii de jazz și reputaților săi artiști români.

    La începutul lunii octombrie, colecția Jazz forum a Editurii Casa Radio s-a îmbogăţit cu un al doilea CD realizat de solista Luiza Zan şi Big Band-ul Radio, condus de binecunoscutul dirijor Ionel Tudor. Albumul cuprinde o colecție de piese electrizante, dar şi de mare sensibilitate, atât hituri internaționale, cât și creații proprii ale Luizei Zan, piese ce evidențiază calitățile vocale excepționale ale solistei, dar și înalta ținută profesională a artiștilor ce formează Big Band-ul Radio, într-o înregistrare live din februarie 2019, de la Sala Radio. Totodată, albumul constituie un etalon prin modul magistral în care înregistrările au fost mixate și masterizate de inginerul de sunet Călin Gibescu.

    Am afirmat-o şi cu anterioare prilejuri – fie-mi permis să întrevăd un arc boltit peste timp, o linie de filiaţie valorică a artei vocale româneşti de jazz, pornind de la Aura Urziceanu, continuată cu demnitate de regretata Anca Parghel, ajungând actualmente la Luiza Zan. Calităţi vocale de excepţie, o înzestrare nativă generoasă dublată de ştiinţa cântului, voinţa neşovăielnică de autodepăşire, în formă continuată – iată considerente ce justifică indubitabil poziţia artistei în amintita linie de filiaţie. Concluzionând, Luiza Zan – pe merit apreciată în contemporaneitate ca glasul nr. 1 al jazzului autohton, s-a impus cu certitudine prin a sa voce proeminentă, bine timbrată, de extinsă întindere şi de excepţională flexibilitate, valorizată de măiestria interpretativă şi de creativitatea improvizatorică unanim recunoscute.

    (Florian Moşu’ Lungu – autor prezentare album)

    Big Band-ul Radio colaborează de mulți ani cu excepționala interpretă de jazz Luiza Zan, concertele susținute împreună bucurându-se, de fiecare dată, de un mare succes, ridicând mereu sala în picioare, iar publicul aplaudând minute în șir la finalul spectacolelor.

    Luiza Zan este un artist care își alege cu mare grijă repertoriul, asigurând totodată un crescendo în desfășurarea programului. Ea reușește să transmită mesajul său artistic atât celor care o ascultă, cât și nouă, muzicienilor aflați pe aceeași scenă. Starea pozitivă pe care o induce creează o atmosferă propice unui recital de jazz. Plăcerea de a cânta împreună se simte, iar succesul este garantat.

    (Ionel Tudor – dirijorul Big Band-ului Radio)

    Detalii album: http://www.edituracasaradio.ro/prod.htm?grp=4&cat=24&prod=2576

    Albumul Night and Day este disponibil, la preț de producător, prin comandă online pe site-ul editurii (www.edituracasaradio.ro). De asemenea, poate fi achiziționat de la partenerii de distribuție.

  • Jurnal românesc – 09.03.2020

    Jurnal românesc – 09.03.2020

    Cursele aeriene
    din şi către Italia au fost suspendate până pe 23 martie, a anunţat ministrul
    interimar de Interne, Marcel Vela, în contextul acutizării epidemiei de
    coronavirus în această ţară. El a precizat că operatorii aerieni au obligaţia
    de a le comunica românilor care se îmbarcă din Italia, China, Iran şi Coreea de
    Sud către România că vor intra în carantină de îndată ce ajung pe teritoriul
    României şi că îşi vor asuma această responsabilitate prin completarea unei
    declaraţii pe proprie răspundere înainte de urcarea în aeronavă. Totodată,
    companiile aeriene nu le vor permite cetăţenilor străini care vin din statele
    amintite îmbarcarea în aeronave care au ca destinaţie România. Comitetul
    Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă a mai decis ca românii care vin
    din Italia, China, Iran şi Coreea de Sud şi intră în ţară prin punctele de
    frontieră terestre să fie informaţi asupra obligaţiei de a intra în carantină
    pe raza judeţului de frontieră, sau de a se izola la domiciliu. Refuzul
    sau declararea falsă a rutei de deplasare constituie infracţiune şi se
    pedepseşte conform legii, a precizat Marcel Vela. De asemenea, cetăţenii
    străini care vin din statele menţionate prin punctele de frontieră, indiferent
    de mijlocul de transport utilizat, intră obligatoriu în carantină. Aceste
    prevederi sunt valabile şi pentru transportul maritim sau fluvial. Italia, unde
    se află cea mai numeroasa comunitate de români, a devenit al doilea cel mai
    afectat stat de epidemia de Covid-19 după China.


    Autorităţile de
    la Chişinău au activat Codul Portoacaliu de alertă după confirmarea primului
    caz de coronavirus în Republica Moldova. Este vorba despre o femeie, în vârstă
    de 48 de ani, care a revenit pe cale aeriană de la Milano. Ea se află internată
    în spital în stare gravă, dar stabilă. Toate persoanele care s-au aflat în
    avion cu femeia bolnavă vor trebui să stea în carantină timp două săptămâni,
    însă 14 din cei 146 de pasageri nu au putut fi identificaţi din cauza că au
    completat cu date eronate fișele epidemiologice, transmite Radio Chişinău.
    Ministrul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale din Republica Moldova,
    Viorica Dumbrăveanu, a anunţat că 10.000 de astfel de fișe au fost transmise
    către toate punctele de frontieră.


    Filmul
    Afganii, regizat de Adrian Silișteanu, a fost selecţionat în cadrul
    secţiunii Competiție Scurtmetraj a Festivalului Internaţional de film de la
    Aubagne, în Franţa. Pelicula va fi proiectată pe 2 aprilie, la Cinéma Pagnol.
    Institutul Cultural Român de la Paris transmite că la manifestare, care se va
    desfăşura în perioada 30 martie – 4 aprilie, va participa compozitorul coloanei
    sonore a filmului, Marius Leftarache. Acesta este deja cunoscut publicului
    francez pentru compunerea coloanei sonore a filmului Un pas în urma Serafimilor,
    de Daniel Sandu.




    Cântăreaţa Luiza
    Zan, contrabasistul Michael Acker şi pianistul Albert Tajti vor participa pe 19
    martie la Festivalul European de Jazz de la Izmir, membru al Europe Jazz
    Network. Cei trei vor prezenta publicului programul intitulat Jazz Fuzz.
    Potrivit ICR Istanbul, muzicienii adăugă pieselor cunoscute din repertoriul
    standard de jazz unele componente electronice complexe cu scopul revigorării şi
    recalibrării sunetului de jazz clasic. Pe lângă acestea, cei trei vor
    interpreta şi piese cu aranjamente originale pe versurile lui Mihai Eminescu,
    precum Floare albastră şi Lacul, dar şi compoziţia
    Iubirea noastră de Richard Oschanitzky. Festivalul European de Jazz
    de la Izmir, organizat în fiecare an începând din 1994, are loc la Centrul
    Cultural Ahmed Adnan Saygun şi este cel mai mare de acest gen programat
    primăvara, pe malul Mării Egee.





    Expoziţia Originile Europei. Civilizații
    preistorice între Carpați și Dunărea de Jos poate fi vizitată până pe 26
    aprilie 2020 la Muzeul Le Grand Curtius din Liège, în Belgia. Sunt
    expuse peste 450 de artefacte care acoperă o perioadă de aproape cinci milenii,
    obiecte preistorice descoperite pe teritoriul actual al României, piese care
    aparţin culturilor neo-eneolitice Hamangia, Vădastra, Gumelnița sau Cucuteni,
    dar și culturilor Monteoru, Wietenberg sau Otomani din perioada epocii
    bronzului sau culturilor Gáva sau Basarabi din prima epocă a fierului. La
    organizarea acestei manifestări au contribuit Institutul Cultural Român,
    Ministerele Culturii și al Afacerilor Externe, Muzeul Național de Istorie a
    României şi alte 30 de instituții muzeale și de cercetare din țară. Expoziţia
    face parte din seria de peste 250 de evenimente pe care România, în calitate de
    ţară invitată de onoare, le-a prezentat la a 27-a ediţie a Festivalului Europalia.

  • Dragobete’s Wings: Jazz la Sala Radio cu Luiza Zan

    Dragobete’s Wings: Jazz la Sala Radio cu Luiza Zan

    Un cadou frumos oferit de Ziua Îndrăgostiţilor sau de Dragobete. Sau, pur şi simplu, o seară de muzică bună în prag de primăvară. Joi, 20 februarie (ora 19:00), la Sala Radio, Luiza Zan – una dintre cele mai apreciate voci în jazz-ul românesc, propune publicului un concert în ritm de swing, sub titlul Dragobete’s Wings, alături de Big Band-ul Radio şi Jazzpar Trio (Gaspar Almos, Gaspar Csaba, Vitalyos Lehel).

    O muzică vioaie, în tempo rapid, aceasta este esenţa proiectului Luiza Zan & Jazzpar Trio. Big Band-ul Radio va susţine cu forţă şi vitalitate muzica invitaţilor săi, în vreme ce publicul va fi invitat să savureze piese celebre – un mic extras din Cartea Junglei, clasicele Minor Swing, Lady Be Good, Four şi surprize dedicate zilei de Dragobete.

    Concertul extraordinar se va derula sub bagheta cunoscutului dirijor şi compozitor Ionel Tudor şi va fi prezentat de Ştefan Naftanailă, realizator la Radio România Cultural.

    Luiza Zan a absolvit cursurile Universităţii de Arte George Enescu din Iaşi şi ulterior a experimentat ipostaza de pedagog – între anii 2008-2010 a predat jazz vocal la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti şi între anii 2010-2014 a susţinut cursul de jazz vocal în cadrul taberei de muzică IconArts. A studiat jazz cu saxofonistul american Rick Condit şi cu pianistul american Armen Donelian.

    În 2014, Luiza Zan a obţinut premiul al II-lea la Shure Jazz Voice Competition, în cadrul festivalului de Jazz din Montreux, Elveţia, cel mai vechi festival din Europa. Anterior, în 2004 obţinuse premiul I la festivalul Cerbul de Aur, alături de trupa Slang.

    Muzica Luizei Zan este rezultatul unei combinaţii inedite de influenţe: New jazz inspirat de Billie Holliday, Ella Fitzgerald, Kurt Elling, Dianne Reeves şi mai ales Nat King Cole, Soul & funk inspirat de Aretha Franklin, Chakka Khan, Erykah Badu, Hip hop & R&b, inspirat de D’Angelo, Angie Stone, Bilal.

    A cântat cu nume sonore din ţară: Sorin Romanescu, Mircea Tiberian, Pedro Negrescu, Romeo Cosma, Ion Baciu Jr., Mihai Iordache, Alex Man, Abert Tajti, Liviu Butoi, Nicolas Simion, Arthur Balogh, Cătălin Milea, Sebastian Burneci, Vlad Popescu, Emil Bâzgă, Big Band-ul Radio, dar şi cu muzicieni străini: Rick Condit, Dave Stamps, Petras Geniusas, Corrine Chapelle, Gyarfas Istvan, Berkes Balazs, Peter Sarik, UNC Jazz Lab 1, McNeese State University Big Band.

    Luiza Zan a compus muzică de film, pentru producţiile Carambol, Circul Vesel (o producţie HBO) şi Maria (nominalizat la categoria cel mai bun film documentar la Festivalul de la Lucarno – 2013). Muzica ei a fost apreciată şi pe scenele de teatru din România. A compus muzica pentru spectacolul Năpasta – regia Radu Afrim, care se joacă la Teatrul Naţional Bucureşti şi în care este şi protagonistă şi muzica spectacolului Trei rupturi – tot în regia lui Radu Afrim, care se joacă la Teatrul Andrei Mureşanu şi în care Luiza Zan are o apariţie live pe durata întregului spectacol.

    Biletele la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona online prin reţeaua www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate bilete.ro şi la Casa de bilete a Sălii Radio.

    Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro.

  • Jazz special: Luiza Zan şi Big Band-ul Radio

    Jazz special: Luiza Zan şi Big Band-ul Radio

    Un cadou frumos de oferit de zilele îndrăgostiţilor? O invitaţie la o seară de jazz cu totul specială poate fi cea mai bună idee! Joi, 21 februarie (ora 19:00), la Sala Radio, Luiza Zan – una dintre cele mai apreciate voci ale momentului în jazz-ul românesc, va cânta alături de Big Band-ul Radio. Concertul extraordinar se va derula sub bagheta cunoscutului dirijor şi compozitor român Ionel Tudor. Evenimentul va fi prezentat de Ştefan Naftanailă, realizator al postului Radio România Cultural.

    Luiza Zan a absolvit cursurile Universităţii de Arte George Enescu din Iaşi şi ulterior a experimentat ea însăşi ipostaza de pedagog – a predat jazz vocal la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti (2008-2010) şi a susţinut cursul de jazz vocal în cadrul taberei de muzică IconArts între anii (2010-2014). A studiat jazz cu saxofonistul american Rick Condit şi cu pianistul american Armen Donelian. După ce în 2004 a obţinut premiul I la festivalul Cerbul de Aur, secţiunea interpretare, alături de trupa Slang, în 2014, Luiza Zan a obţinut premiul al II-lea la Shure Jazz Voice Competition, în cadrul renumitului festival de Jazz din Montreux, Elveţia.

    Muzica Luizei Zan este rezultatul unei combinaţii inedite de influenţe: New jazz inspirat de Billie Holliday, Ella Fitzgerald, Kurt Elling, Dianne Reeves şi mai ales Nat King Cole, Soul & funk inspirat de Aretha Franklin, Chakka Khan, Erykah Badu, Hip hop & R&b, inspirat de D’Angelo, Angie Stone, Bilal.

    A cântat cu nume sonore din ţară, ca Sorin Romanescu, Mircea Tiberian, Pedro Negrescu, Romeo Cosma, Ion Baciu Jr, Mihai Iordache, Alex Man, Abert Tajti, Liviu Butoi, Nicolas Simion, Arthur Balogh, Catalin Milea, Sebastian Burneci, Vlad Popescu, Emil Bâzgă, Big Band-ul Radio, precum şi cu muzicieni străini: Rick Condit, Dave Stamps, Petras Geniusas, Corrine Chapelle, Gyarfas Istvan, Berkes Balazs, Peter Sarik, UNC Jazz Lab 1, McNeese State University Big Band.

    Luiza Zan a compus şi muzică de film, pentru producţiile Carambol, Circul Vesel (producţie HBO) şi Maria. Muzica ei a fost apreciată şi pe scenele de teatru din România: a compus muzica pentru spectacolul Năpasta – regia: Radu Afrim, care se joacă la Teatrul Naţional Bucureşti şi în care este şi protagonistă, şi muzica spectacolului Trei Rupturi – tot în regia lui Radu Afrim, care se joacă la Teatrul Andrei Mureşanu şi în care Luiza Zan are o apariţie live pe durata întregului spectacol.

    Biletele la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona online prin reţeaua www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate bilete.ro şi la Casa de bilete a Sălii Radio.

    Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro.

  • 18. Gala der Nachwuchsschausspieler HOP

    18. Gala der Nachwuchsschausspieler HOP

    Die Darstellerin Maia Morgenstern, der Schauspieler Tudor Chirilă, der Filmregisseur Radu Jude, die Bühnenbildnerin Iuliana Vîlsan und die Musikerin Luiza Zan haben sich von der Energie und der Aufregung einiger Nachwuchsschauspieler verzaubern lassen und schließlich die Entscheidung getroffen, wer die begehrten Preise für die beste Schauspielerin, den besten Schauspieler und wer den Großen Preis verdient. Alles geschah im Ferienort Costineşti, zwischen dem 8. und dem 11. September bei der 18. Gala der rumänischen Nachwuchsschauspieler HOP. Die Veranstaltung wurde, wie jedes Jahr, vom rumänischen Theaterverband UNITER unter Koordinierung des Regisseurs Radu Afrim organisiert.



    Die Bühnenbildnerin Iuliana Vîlsan beteiligte sich dieses Jahr zum ersten Mal an der Preisgala als Jurymitglied. Dazu Iuliana Vîlsan: Ich stelle bei der Bewertung hohe Anspüche und bin äußerst streng. Als erstes habe ich mich erschrocken aber ich ließ mich anschließend von der Energie der Gruppe verzaubern. Im Alter von 20 oder 30 Jahren fühlt man alles sehr intensiv und ist immer bereit, etwas Neues zu lernen und zu versuchen. So habe ich auch alles locker genommen und bei der Bewertung viel emphatischer gewirkt. Bei der Bewertung einzelner Darstellerinnen und Darsteller habe ich mehr Gewicht auf die authetische Empfindung gelegt und die Schauspieler gut bewertet, die ihre Aufregung überwunden und eine gewisse Botschaft klar nach Aussen getragen haben. Die Dada-Aufführung der Gewinnerin Dana Marineci, die mit dem Großen Preis ausgezeichnet wurde, hat ein hohes Niveau durchgesetzt. Ich gratuliere der Gewinnerin dafür, dass sie das Thema sehr aussagekräftig zum Ausdruck gebracht hat.



    Die Gewinnerin des Preises, der den Namen des berühmten Schaspielers Ştefan Iordache trägt und den Großen Preis der Gala darstellt, Dana Marineci, hat die Universität der Theater-und Filmkunst vor drei Jahren abgeschlossen. Selbst wenn es heutzutage einem Nachwuchsschauspieler sehr schwer einfällt, seinen eigenen Platz zu finden, mit Regisseuren und Theaterintendanten in Kontakt zu kommen, hat die junge Darstellerin viel Selbstvertrauen gezeigt, viele Proben gegeben und sich an zahlreichen Wettbewerben beteiligt. Über die Dada-Aufführung die die Jury der Preisgala HOP so stark begeisterte, sagte Dana Marineci: Es war schwer, weil meine Aufführung eine Struktur haben sollte. Selbst wenn der Dadaismus die konventionelle Kunst ablehnt, darf man jedoch dabei nicht vergessen, dass man zu jenem Zeitpunkt auf einer Bühne steht und man soll sich infolgedessen ins Verhältnis zum Publikum setzen.

    Man darf ja nicht vergessen, dass sie da sind, um dich als Schauspieler zu sehen. Zwei Wochen vor meiner Aufführung hatte ich viel über Dadaismus gelesen und in youtube dadaistische Aufführungen gesucht. Ich habe mir besonders gerne die Performance des deutschen Künstlers Kurt Schwitters angesehen. Es handelte sich um Ursonate oder Sonate in Urlauten. Dann habe ich den Text gefunden, der 15 Seiten Töne enthält. Ich habe ihn auswendig gelernt, aber später habe ich verstanden, dass es nicht genug war. Ich habe mir folglich die Frage gestellt: Was ist primordial? Primordial ist die Liebe. Daher habe ich in meiner Aufführung eine Liebesgeschichte gebaut.



    Der Regisseur Radu Afrim hat bekanntlich zahlreiche Nachwuchsschauspielerinnen-und Shauspieler am Anfang ihrer Karriere unterstützt. 2015 war er zum dritten Mal hintereinander Intendant der Gala. Im Mittelpunkt der 2015 Preisgala stand als künstlerisches Konzept der Schauspieler und nicht der Text, erläuterte der Regisseur. Radu Afrim dazu: In den ersten zwei Jahren haben wir festgestellt, dass die Texte unser Publikum sehr stark beeindrucken. Sollte der Text sehr aussagekräftig, beeindruckend oder komisch sein, dann rückt der Schauspieler in den Hintergrund. Bekanntlich hängt aber vom Schauspieler ab, ob die Aufführung als Endprodukt gut oder schlecht ist, aber wer einen ausgezeichneten Text hatte, hatte automatisch also Chancen auf einen Preis.



    Daher habe ich dieses Jahr die Schauspieler vor die Herausforderung gestellt, fast unmögliche also dadaitische Texte aufzuführen. Ich wollte also sehen, wer aus diesem Kampf mit dem Text als Sieger hervorgeht. Es gab sehr gute Ergebnisse. Bei der dreiminütigen vorgegebenen Probe sollten die Bewerber den Text eines Schlagers vortragen. Es gab meistens alberne oder lächerliche Schlager, aber sie durften sie nicht parodieren. Jurymitglied Iuliana Vîlsan war von der jungen Schauspielergeneration stark beeindruckt: Sie sind besonders verletzbar, empfindlich, sie haben einen emotionalen Hintegrund, der sondiert werden soll, die junge Generation kann so viel Energie auf die Bühne bringen.