Tag: machete

  • Mini-Transilvania

    Mini-Transilvania

    Istoria merită să fie cunoscută. În
    special istoria locurilor. Şi ce altă cale mai bună de a face asta decât în joacă.
    Aceasta a fost ideea care a dat naştere unui proiect prin care un grup de
    tineri din Odorheiu Secuiesc, reuniţi sub denunirea de Legendarium, culeg de
    mai mult timp legendele locului şi realizează jocuri, cărţi şi desene animate
    pentru copii. Şi cum cererea a fost mare, cei de la Legendarium s-au gândit să
    crească atractivitatea turistică a zonei lor. Aşa că au început să facă machete
    după cele mai importante clădiri din Transilvania. Astfel, numărul acestora
    crescând, au ajuns recent să deschidă un Parc tematic, în bastionul Telegdy, al
    cetăţii situate în centrul centrul istoric al municipiului Odorheiu Secuiesc.
    Deocamdată în parc pot fi admirate machetele a 21 de clădiri istorice foarte
    cunoscute, dar planul este ca până anul viitor să fie adăugate reproducerile
    altor 30 de clădiri reprezentative din Transilvania.


    De unde a venit
    ideea acestui proiect am aflat de la Szabolcs Fazakas, sufletul Legendarium: Acest proiect a pornit acum 10 ani, Am
    primit o hartă culturală a legendelor europene, în Parlament, la Bruxelles.
    Această hartă este foarte frumoasă, dar ţara noastră era reprezentată pe
    această hartă numai de legenda Dracula. Şi de exemplu numai în secuime, după
    aceea, am cules 157 de legende, care sunt tot aşa de valoroase precum cea a lui
    Dracula. M-am gândit să prezentăm lumii occidentale cultura noastră, cultura
    secuilor, pentru că aceste legende sunt tot atât de valoraose ca şi legenda
    galilor sau legendele scoţienilor sau
    legendele celţilor. Dacă ne uităm la televizor şi vedem desenele animate
    cu Asterix şi Obelix, ele sunt ilustrarea unei legende a galilor. Aşa am
    încercat şi noi să culegem legendele noastre, am realizat o hartă, pentru
    copii. Această hartă nu este una geografică, ci o hartă a basmelor, o hartă a
    unei lumi ca în poveşti. Am pus puncte de reper, oraşe, fluvii.


    Iar la cererea
    părinţilor şi profesorilor care au văzut harta, a apărut şi o carte cu
    legendele locurilor: Cum a ieşit cartea,
    încet, încet am început să realizăm produse în care sunt prezente aceste desene,
    legende: am realizat două jocuri, unul cu tătari, unul cu comori. Şi aceste
    jocuri plac foarte mult copiilor, pentru că sunt mai interesante, trebuie să
    culegi comori, am făcut şi nişte lădiţe din lemn, pictate, cu saci în care pui
    comoara. Am devenit şi noi copii şi am început să gândim cu mintea copiilor ce
    şi cum le-ar plăcea.


    Iar de aici
    până la crearea Parcului tematic Mini-Transilvania a fost doar un pas. Am aflat
    de la Szabolcs Fazakas că expoziţia a fost amenajată în bastionul cetăţii Székely
    Támadt, care era folosit anterior ca depozit. Machetele clădirilor au fost
    realizate de un arhitect din Budapesta, originar din judeţul Harghita, care
    este specializat în astfel de lucrări. El a folosit diferite materiale
    plastice, ornamentele de pe clădiri au fost printate 3D iar machetele au fost
    acoperite cu vopsea cu factor UV şi rezistentă şi la umiditate.


    Szabolcs
    Fazakas ne-a spus că aceste clădiri, reunite în parcul tematic intitulat
    Mini-Transilvania, au fost alese astfel încât fiecare naţionalitate din
    regiune să fie reprezentată. Aceste
    machete în parc sunt clădiri istorice din Transilvania. Toate clădirile au
    legendele lor. Am călătorit mult prin Europa, am văzut în foarte multe ţări
    astfel de parcuri, chiar în Bruxelles, Mini-Europe, Austria, Mini-Mundus,
    Italia, Mini-Italia şi mi-am zis de ce să nu facem un parc
    Mini-Transilvania, în care ilustrăm cum au arătat cândva aceste monumente,
    pentru că noi reconstruim aceste clădiri în epoca lor de aur. Când va fi
    finalizat parcul, vor fi prezentate şi legendele, aşa că o să fie un parc
    interactiv. Nu numai ne uităm la clădiri, ci copiii sau adulţii care se vor
    plimba prin parc vor face cunoştinţă şi cu poveştile acestor clădiri. În final,
    parcul Mini-Transilvania va avea forma Transilvaniei. Copiii vor putea să
    înţeleagă şi geografic şi cultural toată esenţa acestei zone.


    Este vorba
    despre clădiri legendare, ne-a mai spus interlocutorul nostru, enumerând câteva
    atracţii ale parcului: În parc momentan
    avem 20 de clădiri. Biserici săseşti care aparţin patrimoniului UNESCO.
    Mănăstirea Brâncoveanu (n.r. din Sâmbăta de Sus), Castelul Bran, Cetatea
    Râşnov, Cetatea Făgăraş, Cetatea
    Odorheiu Secuiesc. Biserici (n.r. cea franciscană): Şumuleu Ciuc. În
    parcul final o să avem 80 de clădiri. Şi vom încerca să prezentăm şi clădiri şi
    locuri deja de interes internaţional. Adică va fi reprodusă şi fierăria de
    lângă Hunedoara unde s-a făcut Turnul Eiffel, sau este prezentat şi Castelul de
    la Sângeorgiu de Pădure, unde s-a născut străbunica împărătesei (reginei – n.a.) Angliei. Încercăm să arătăm europenilor, cât de mult a dat Europei
    partea aceasta a ţării noastre. Încercăm să atragem turişti.


    De asemenea,
    cei interesaţi pot vedea reproducerea fidelă a capelei Isus, din Odorheiu
    Secuiesc, a bisericii fortificate din Dârjiu, singurul monument din Harghita
    aflat pe lista UNESCO, a castelului Corvinilor şi cetăţii Deva, precum şi
    macheta sinagogii din Dej. Informaţiile despre fiecare clădire sunt disponibile
    în limbile română, maghiară şi engleză, iar accesul în parcul Mini-Transilvania
    este gratuit.


    Am mai aflat de
    la iniţiatorii proiectului că lucrează şi la un serial de desene animate cu
    legendele locului, cu care urmează să iasă pe piaţa internaţională.

  • De la pictură la aeromodelism şi retur

    De la pictură la aeromodelism şi retur

    Un meşter în sensul vechi al cuvântului, un creator, făcător de inedit ne arată astăzi cât de aproape pot fi creaţiile artistice de cele tehnice. Şi când vorbim de creaţii artistice ne gândim la picturi, pentru că acestea sunt cele dintâi creaţii ale pictorului George Băjan, invitatul nostru de astăzi. Iar când vorbim despre creaţii tehnice, ne referim la pasiunea lui pentru aeromodelism, pasiune care l-a făcut să construiască în cel mai mic detaliu o serie de avioane cu semnificaţie istorică.



    Ceea ce ar apropia cele două activităţi este atenţia pentru detaliu şi crearea de la zero, de la idee, a unui tot unitar. Despre îngemănarea celor două pasiuni ne vorbeşte George Băjan: Iubesc arta, dar iubesc şi avioanele. Nu-mi pot explica dacă una îmi place mai mult decât cealaltă. De pictură m-am apucat când eram încă copil. Îmi amintesc că am avut un album cu pictori români şi am încercat să fac copii după ele. Şi în paralel, îmi plăceau şi avioanele. Mă duceam la un Club de copii şi, în timp, una sau cealaltă dintre pasiuni avea prioritate. Aveam perioade în care pictam doar, aveam perioade când am construit, când am studiat pilotatul avioanelor, construcţia, istoria.”



    Pictorul George Băjan construieşte avioane care zboară. Fiecare piesă, cât de mică este făcută de mâna pictorului, machetele devenind copii fidele potrivit schiţelor istorice, ale unor avioane rare. Machetele pictorului Băjan sunt construite cu o deosebită grijă pentru detaliu, de la elemente simple, cum ar fi un nit sau un şurub din carlinga avionului, până la o mitralieră de bord, construită de pictorul George Băjan conform realităţii, până la manechinele de piloţi, care au şapcă cu stema respectivă. Aceste detalii fac din machetele pictorului o mărturie istorică.



    În mod normal, de la un pictor, ne-am aştepta să picteze avioane, impresiont de zborul lor. George Băjan a ales în schimb să le taie din tablă şi lemn şi toate elementele necesare, care să facă o machetă să fie funcţională. Machetele fidele, la diferite scări: ½, ¼, se ridică la înălţime, oferind privitorului imaginea fie a unui Stukas cu semnele regale ale României sau a unui Hassabranderburg cu aripi din pânză sau a unui Baron Roşu cu trei rânduri de aripi, o realitate creată de pictorul George Băjan, în toate detaliile tehnice.



    Cum se construieşte un avion de campion, aflăm de la George Băjan: Am început machetele într-un sens invers: prima oară m-am apucat în copilărie, după care am făcut o pauză şi la vârsta de treizeci de ani, m-am reapucat de acest hobby. Şi am început direct cu o machetă foarte greu de realizat, cum ar fi Stukas-ul. De ce spun că am început invers, pentru că eu, ca să ajung să înţeleg acest model, am avut nevoie de mulţi ani de experienţă, de studiu, chiar ore de pilotaj cu radiocomandă, pentru a-l putea pilota şi în timp ce lucram la Stukas, făceam pe parcurs alte proiecte mai mici, care în paralel m-au dus către finalizarea acestui model. Modele mai remarcabile dintre cele realizate sunt: Fokkerul triplan, Fokker DR 1, al Baronului Roşu (Manfred von Richthofen”, pilot german din Primul Război Mondial), la scara ¼. Am avut posibilitatea prima oară să cumpăr un kit, cu nervurile aripii, câteva lonjeroane din lemn, roţile, pe care le-am asamblat. Bineînţeles, kitul necesită îmbunătăţiri, ca să scoţi un avion cât mai bun, depinzând şi de ce doreşti. De exemplu spaţiul pe care îl ocupă aripile depinde şi de cât spaţiu ai în maşină, ca să-l poţi transporta la câmp. Aceasta a fost prima machetă. La primul zbor, nu ştiam la ce să mă aştept, când vedeam trei aripi mi se părea aproape imposibil să zboare, i se mai spunea şi Biblioteca Baronului, asta era porecla, dar am fost surprins să văd că are o alură de zbor extraordinară, zboară foarte bine, aterizează foarte bine, am fost la câteva demonstraţii, după care am participat cu el la un campionat naţional, la secţiunea F4C, şi am ieşit campion naţional, cu acest Fokker triplan. A plăcut foarte mult, am făcut toată gama de acrobaţie pe care mi-am ales-o în concurs, am realizat două zboruri complete foarte bune şi am ieşit campion naţional.”



    Dincolo de atracţia faţă de un model sau altul de avion, pictorul se lasă provocat şi de tentaţia realizării lor la o scară cât mai mare, cât mai apropiată de dimensiunile reale. Acum am în lucru Hansa Branderburg scara ½, cu anvergură de 4,25 m, până în 30 kg, care ar fi singurul model de acest fel din istoria modelismului românesc. Nu s-a mai încercat scara ½ la o machetă care să reprezinte cât mai fidel modelul real. Modelul va fi cu radiocomandă, la fel ca şi celelalte, cu motor pe benzină, motor în doi cilindri, cu aceleaşi sisteme electronice, doar că un pic mai puternice, pentru că modelul e mai mare, are mai multe kilograme şi are nevoie de un sistem mai puternic. De aici, mă gândesc că dacă l-am făcut la scara ½, nu mi-ar fi foarte greu să-l pot realiza şi scară reală. Şi Stukasul mă atrage foarte mult. Stukasul care este o emblemă în istoria războiului. Nu sunt atras de război, ci mai mult de istorie. Modelul Stukas pe mine mă atrage foarte mult: imaginea lui atât de agresivă, este chiar o pasăre de război. Nemţii l-au proiectat tocmai să înspăimânte. Modelul avea o înfăţişare foarte agresivă, arată ca o pasăre cu muşchi. A fost făcut cu acest gând. Încă un avion care m-a impresionat, o poezie zburătoare, este Newport-ul 11, Bebe, asta era porecla lui. Un model care mă atrage, cu o ţinută de zbor extraordinară, un model la care când trece, se văd aripile transparente şi fuselajul care învelit în pânză, o combinaţie între lemn şi metal. Aş mai încerca să-l fac la o scară mai mare, 1/3.”



    La George Băjan pictura se îmbină cu istoria şi ingineria iar rezultatul constă în machete care zboară dincolo de imaginaţie.