Tag: magnetofon

  • Magnetofonul la Radio România

    Magnetofonul la Radio România

    Numeroase arhive din lume sunt încă pe suport analogic iar magnetofonul este echipamentul căruia i se datorează această moștenire uriașă și inestimabilă. Invenție a primelor decenii ale secolului XX, magnetofonul cu bobină cu fir de oțel este primul în istoria radiodifuziunii folosit la înregistrarea vocilor.

    Dar primul magnetofon cu bandă magnetică, produs de concernul german AEG și folosit prima dată în 1935, va fi momentul de început pentru câteva generații de echipamente cu bandă magnetică care vor domina piața audio în a doua jumătate a secolului XX.

    Radio România a ținut pasul cu vremurile sale, iar dotarea tehnicienilor și a jurnaliștilor cu magnetofoane pentru a-și face meseria a fost prioritară.

    O istorie tehnică a Radioului românesc cuprinde în paginile sale magnetofoane de cea mai înaltă performanță. Și multe povești încă nescrise au magnetofonul ca erou.

    Inginerul Ilie Drăgan, care a ocupat funcția de director tehnic, a fost intervievat în anul 2000 de Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română.

    El s-a angajat la Radio România în anul 1958 și a fost șef al serivicului Transmisiuni care exploata echipamentele tehnice.

    ”Mi-aduc aminte că realizam transmisii cu nişte utilaje pe tuburi electronice, noi le spuneam CN, şi pentru a putea avea şi o alimentare de rezervă foloseam nişte baterii de 110 Volţi, aşa-zise <cărămizi.>

    Erau, ca volum, cât două cărămizi puse una peste alta. Şi când plecam în deplasare, dotarea cu autoturisme speciale nu era la nivelul care există astăzi, puneam aceste cărămizi, care erau în număr de două, într-o geantă.

    Mai luam un magnetofon care avea de multe ori peste 35 de kilograme, care mergea cu bandă de hârtie, şi noi plecam cu trenul undeva în provincie să facem înregistrări.

    În condiţiile în care se realizau înregistrări din domeniul agriculturii, redactorii și tehnicienii trebuia să meargă pe câmp, la locul de realizare a produselor agricole, nu exista energie electrică la fața locului şi serviciul Transmisii era dotat cu două sau trei grupuri electrogene pe care la băgam în maşină.

    Ajungeam la locul înregistrării, le alimentam cu benzină, le dădeam drumul, alimentam magnetofoanele şi astfel se făceau înregistrările în acele timpuri.”

    În dotarea sa cu magnetofoane, în istoria Radio România au existat patru perioade.

    Prima a fost cea a războiului și a anilor 1950 când erau folosite încă magnetofoanele cu bobină cu fir de oțel. De la începutul anilor 1950 generația magnetofoanelor cu bandă magnetică va înlocui magnetofoanele cu bobină cu fir de oțel.

    A doua perioadă a fost a anilor 1960 și prima jumătate a anilor 1970 când magnetofoanele trebuia cumpărate de la CAER, asocierea economică a statelor socialiste. În convenţia CAER, Ungaria era desemnată să producă echipamente de acest fel.

    A treia perioadă a fost cea de deschidere spre Occident, între 1975 și 1985. Magnetofoanele occidentale erau net superioare calitativ și ca preț, iar Radio România a achizționat tehnologie de la producători din Vest.

    A patra perioadă a fost reîntoarcerea la achiziții din blocul socialist, după 1985.

    Ilie Drăgan: ”Ungaria era cea consemnată în tratatele CAER să producă, numai ungurii aveau dreptul să producă magnetofoane şi pupitre. După aceea, şi-au propus şi nemţii o variantă de magnetofoane, iar în Cehoslovacia se produceau care de reportaj. Am achiziţionat şi noi nişte care de reportaj pe autobuze Škoda, dar ele erau dotate cu pupitre ungureşti şi cu magnetofoane ungureşti.

    Ulterior, cehii au reuşit la Bratislava să înlocuiască pupitrele ungureşti cu pupitrele realizate de Tesla Bratislava. Aşa că, în 1989, când Radio România a cumpărat un car de reportaj care se găseşte în momentul de faţă în exploatare, erau cu pupitre ceheşti, dar cu magnetofoane ungureşti.”

    Ilie Drăgan își aducea aminte de evoluția magnetofoanelor din Radio România așa cum le-a întâlnit el într-o lungă carieră, de 42 de ani, de inginer electronist: de la magnetofoanele care foloseau bandă de hârtie și până la reportofoanele portabile de umăr.

    ”Erau nişte magnetofoane foarte grele. Ele au fost scoase din exploatare, aveau vreo 35 de kilograme, trebuia doi oameni să care un magnetofon ca să se ducă undeva la o înregistrare. Era un chin. Când te gândeşti că acum un redactor ia ceva pe care-l ţine într-o jumătate de palmă şi face nişte înregistrări de calitate.

    După aceste magnetofoane au apărut unele Philips Junior care erau cât o geantă diplomat puţintel mai mare, avea şi el vreo 16 kilograme.

    În orice caz, era incomparabil cu cel de 35 de kilograme. Şi toate înregistrările se făceau în condiţii în care redactorul nu putea să se deplaseze singur şi trebuia totdeauna să ia cu el un tehnician.

    Magnetofoanele portabile Uher au apărut ulterior.”

    Magnetofoanele sunt astăzi piese de muzeu și încă stârnesc curiozități și atracția celor pasionați de istoria științei și tehnologiei.

    La Radio România, magnetofonul este încă prezent și coexistă cu noile generații de echipamente digitale.

  • Discoteca 70 – 80

    Discoteca 70 – 80

    Peste 200 de orădeni au participat la vernisajul
    Expoziţiei permanente Discoteca ’70-’80, deschisă la Muzeul oraşului Oradea. O călătorie
    în timp, pentru a descoperi cum se distrau tinerii anilor 70-80, din România,
    la discotecă. Magnetofoanele, casetofoanele şi benzile făceau parte din
    peisajul acelei perioade, peisaj retuşat, dacă se poate spune aşa, de discreta
    Comisie de vizionare şi audiţie care decidea ce se poate difuza sau proiecta
    într-un astfel de spaţiu.


    De la Cristina Puşcaş, muzeograf, am aflat că ideea organizării unei astfel
    de expoziţii a venit în urma mai multor donaţii către muzeu, dar şi în urma
    unei laborioase activităţi de cercetare. Am organizat începând cu septembrie
    2016 campania, Nu arunca trecutul, adu-l la muzeu! Astfel că zeci de orădeni
    s-au implicat activ în această campanie de colectare de obiecte din perioada
    comunistă şi printre miile de obiecte care ne-au fost donate am regăsit foarte
    multe viniluri, pickupuri, magnetofoane, benzi magnetice şi ne-am ales cu un
    patrimoniu foarte valoros din punctul de vedere al discotecilor perioadei
    respective. Ne-am gândit că decât să stea în depozit aceste obiecte, mai bine
    le valorificăm într-o astfel de expoziţie. Şi astfel am gândit acest proiect
    expoziţional.

    Am pornit de la ideea că această cercetare nu a mai fost
    realizată, referitor la modul în care au fost organizate discotecile în
    perioada comunistă. În perioada de pre-documentare eu nu am găsit niciun
    regulament privind modul de organizare a activităţii discotecilor. Astfel încât
    am intrat în arhive unde am găsit un fond important al Comitetului de cultură
    şi educţie socialistă al judeţului Bihor. Aici am găsit câteva reglementări,
    cum funcţionau discotecile, în baza căror dispoziţii de la nivel central, ce
    însemna Comisia de vizionare şi audiţie, în ce consta cenzura, care erau
    restricţiile. După care nu ne-am limitat doar la această cercetare a unei
    singure voci, a instituţiilor publice, ci am trecut la a doua etapă,
    interviurile cu DJ orădeni, care au organizat dicoteci în perioada comunistă,
    în special în anii 70-80. Astfel a luat naştere această discotecă, care pe
    lângă faptul că este o expoziţie cu obiecte, cu fotografii, are şi atmosfera de
    discotecă:


    Discotecile puteau fi organizate în case de cultură, cămine culturale,
    cluburi cultural-educative, baruri, restaurante și alte unități de alimentație
    publică, unități hoteliere, precum și în cadrul caselor de odihnă și tratament.
    Ele trebuia să respecte Normele cu privire la organizarea programelor de
    discotecă și videotecă. Astfel, discotecile putea funcționa numai în baza unor
    autorizații eliberate, anual, de Comitetul de Cultură și Educație Socialistă al
    județului. Iar autorizația se obținea numai după ce Comisia de vizionare și
    audiție se pronunța, printr-un înscris, asupra conținutului programului și
    asupra oportunității prezentării acestora în public. Programele de discotecă
    cuprindeau, în mod obligatoriu, în anii 80, piese românești în proporție de
    minimum 2/3 din totalul lucrărilor prezentate.


    Aceasta fiind realitatea socialistă, am întrebat-o pe Cristina Puşcaş ce
    experimentează vizitatorul expoziţiei: Intră într-o discotecă cu globul
    disco, cu stroboscopul, un neon UV, lumini colorate. Dar am îmbogăţit expoziţia
    cu obiecte precum vinilurile din perioada respectivă, cu muzica din perioada
    respectivă, avem mai multe magnetofoane Tesla, Tascam, pickupuri, fotografiile
    originale ale unuia dintre DJ-ii de atunci, care le-a donat muzeului. Este
    vorba despre fotografii realizate când el era DJ. Nu prea există materiale documentare
    pe acestă temă, pentru că ei nu-şi făceau fotografii, fiindcă nu se gândeau că
    vor face parte la un moment dat din istoria acestei comunităţi. Tot aşa avem
    cântece scrise de mână de tineri, în anii 70, avem scrisori de dragoste în care
    îşi povestesc ce ascultau, decupaje pe care le făceau din ziare. Sunt materiale
    originale şi ne lăudăm că avem o atât de bogată bază documentară şi un bogat
    patrimoniu în acest domeniu.


    Unde este găzduită expoziţia aflăm tot de la Cristina Puşcaş: Este în Cetatea Oradea, unde avem Muzeul oraşului Oradea, organizat pe
    două paliere. La cel de-al doilea etaj, în corpul A, avem o sală potrivită.
    Este una dintre cele mai frumoase săli şi cea mai mare sală şi aici am
    organizat discoteca. Iar la vernisaj s-a dovedit destul de neîncăpătoare, având
    în vedere că au venit peste 200 de persoane, nici nu ne-am aşteptam la un
    asemenea succes. S-a dovedit neîncăpătoare şi aerul irespirabil după ce toată
    lumea a început să danseze, pentru că noi vernisajul l-am organizat conform
    tradiţiei, dar practic succesul l-a avut discoteca organizată după vernisaj, cu
    muzica anilor 70-80. Şi am avut foarte mulţi nostalgici, generaţia 70-80, am
    avut şi tineri care au venit să asculte muzica acelor ani. Am avut toate
    generaţiile şi deopotrivă toţi s-au bucurat. Şi la final, am realizat că acest
    eveniment ne-a adus foarte multă fericire şi bucurie.



    Programul discotecilor era de două până la patru
    ore, aşa că şi discoteca organizată cu ocazia vernisajului expoziţiei s-a
    închis, regulamentar, la orele 20.00.