Tag: mainstream

  • Teatrul clasic în România – fenomen de nişă sau mainstream?

    Teatrul clasic în România – fenomen de nişă sau mainstream?

    De 21 de ani, se desfăşoară la Arad
    Festivalul Internaţional de Teatru Clasic. Organizat, bineînţeles, de Teatrul
    Clasic Ioan Slavici, este singurul festival de gen din România. Ediţia de anul
    acesta s-a aflat sub egida unui aparent paradox: o creaţie este clasică
    atunci când este modernă, un motto propus de selecţionerul Maria
    Zărnescu. Cum textul contemporan prezintă din ce în ce mai mult interes în
    special pentru tinerii creatori, am încercat să aflăm de la organizatori şi
    participanţii la festival care mai este locul teatrului clasic în spaţiul
    artistic românesc.


    Teatrul clasic, în aceste momente în care ofensiva noului este
    atât de puternică, este singura modalitate de a oferi un punct de echilibru
    extraordinar de important, pentru ca teatrul să nu fie invadat până la urmă de
    social şi de politic în totalitate. Eu am trăit perioada asta, în care actorul
    era obligatoriu cetăţean, în care aspectul social era cel mai important, iar
    aspectul politic era definitoriu. Se ajunsese ca, din cele cinci premiere pe
    care le scotea Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, era obligatoriu ca cel
    puţin trei să fie româneşti, dintre care, iarăşi, cel puţin două să fie cu
    probleme politice de actualitate. Şi totuşi, în acea perioadă, prin nu ştiu ce
    mici supape, ţâşnea câte un spectacol adevărat de teatru clasic, care nu are
    culoare, nu are social, nu are politic, are omenesc. Şi acest omenesc este
    întotdeauna general valabil. Iată, deci, cât de important e teatrul clasic,
    care defineşte şi realcătuieşte pe scenă, în chip artistic, omul. În toate
    durerile sau în toate momentele lui comice. Este opinia lui Constantin
    Cojocaru, cunoscut actor român, în vârstă de 70 de ani, care a venit la
    festivalul arădean cu spectacolul Raţa sălbatică, de Ibsen, montat de Peter
    Kerek în această toamnă la Teatrul Bulandra din Bucureşti.


    Liviu Pintileasa are 38 de ani,
    este actor la Teatrul Maria Filotti din Brăila şi a venit la Festivalul de
    Teatru Clasic Arad cu spectacolul Platonov. Cunoscut şi pentru rolurile din
    filme şi din spectacolele din zona independentă, Liviu Pintileasa vorbeşte cu
    la fel de mare bucurie, ca şi mult mai vârstnicul său coleg, despre textul
    clasic şi despre teatrul clasic: Cred că a fost o perioadă în
    care textele contemporane erau oarecum la modă, dar eu simt că de vreo câţiva
    ani lumea se întoarce spre textele clasice. O dovadă este că, până şi în
    spaţiile independente, unde, de obicei, lumea caută texte contemporane, s-a
    revenit la texte clasice. Un bun exemplu sunt chiar eu, pentru că, pe lângă
    faptul că sunt angajat la Brăila unde, iată, s-a montat text clasic şi se va
    mai monta, în Bucureşti, de exemplu la Unteatru (teatru independent),
    majoritatea textelor sunt texte clasice şi, spre bucuria noastră, avem
    spectatori pentru teatru clasic.


    Opinia oarecum generală este că,
    cel puţin în România, regizorii tineri preferă textele contemporane, în vreme
    ce regizorii consacraţi au un apetit special pentru textul clasic. Alexandru
    Mâzgăreanu face parte din categoria creatorilor tineri, dar, între montările
    sale, spectacolele pe text clasic ocupă un loc egal cu piesele contemporane. La
    festivalul de la Arad, Alexandru Mâzgăreanu a fost invitat cu spectacolul
    Vicleniile lui Scapino, de Moliere, pus în scenă la Teatrul Tineretului din
    Piatra Neamţ: Am încercat să spun o poveste despre nişte
    tineri care vor să iubească, care se îndrăgostesc, care luptă pentru iubirea
    lor şi care nu vor să ţină cont de reguli. Un spectacol despre nişte tineri
    nonconformişti. Acesta a fost lucrul de la care am plecat cu construcţia
    spectacolului. Nu aş zice că am un apetit special pentru dramaturgia clasică.
    Mă atrag textele cu teme importante, teme mari, cu conflicte majore. Poate că
    acesta ar fi un motiv pentru care aş înclina uneori mai mult spre texte din
    zona clasică.


    Datorită dragostei unor artişti
    pentru piesele clasice şi a preferinţei unei mari părţi a publicului pentru marile
    texte, Festivalul Internaţional de Teatru Clasic Arad a reuşit în această
    toamnă să ajungă la a 21-a ediţie. Bogdan Costea, directorul Teatrului Ioan
    Slavici, organizatorul festivalului, este mai reţinut, însă, când vine vorba
    despre viitorul teatrului clasic: Pot să afirm cu sinceritate
    că astăzi este destul de greu să alcătuieşti o selecţie având la bază texte de
    teatru clasic. Nu cred că festivalul de teatru clasic, teatrul clasic, textul
    clasic va muri definitiv, dar el se va afla într-o perioadă în care lucrurile
    vor deveni puţin mai sensibile. Cred că va fi din ce în ce mai greu ca
    regizorii tineri să-şi probeze talentul sau expresia regizorală într-o
    întâlnire cu textul clasic.


    Criticul Maria Zărnescu,
    selecţionerul ediţiei din acest an a festivalului de la Arad, îl contrazice
    oarecum pe directorul teatrului gazdă şi este de părere că există în continuare
    o căutare a dramaturgiei clasice: Ceea ce mă bucură este
    faptul că foarte mulţi dintre regizorii mai tineri sau nu atât de tineri îşi
    dau seama că este nevoie de noi traduceri. Mai ales pe zona venind din Moliere,
    din clasicismul francez… acolo chiar se simte nevoia de traduceri noi. A doua
    necesitate pe care am resimţit-o la mulţi este aceea de a combina, pentru
    victoria spectaculosului, artele. Sigur, nu vreau să spun că orice spectacol ar
    trebui să devină muzical, dar această combinaţie şi un sincretism al artelor se
    cere din ce în ce mai mult, pentru că publicul nu mai poate fi atent, ca în
    secolul 17 sau 18, exclusiv la text – iar dacă vorbim şi de o traducere veche,
    cu atât mai greu -, ci are nevoie şi de alţi stimuli. Nu cred că teatrul clasic
    îşi va pierde vreodată vigoarea, atâta timp cât creatorii de astăzi vor şti
    să-l facă modern.