Tag: manuscrise

  • Ion Ghica și conacul de la Ghergani

    Ion Ghica și conacul de la Ghergani

    La o distanţă de aproximativ 40 de km de
    Bucureşti, în sud-vest, pe drumul spre vechea capitală a Munteniei, Târgovişte,
    se află domeniul Ghica de la Ghergani.
    Loc binecunoscut în istoria culturală a României, Gherganii au reintrat
    relativ recent în atenţia publicului odată cu retrocedarea lor către urmaşa
    familiei Ghica, după naţionalizarea din timpul comunismului. Aici a trăit şi a
    lucrat Ion Ghica, om politic, diplomat, savant şi scriitor, unul dintre cei mai
    importanţi membrii ai generaţiei care a înfăptuit revoluţia de la 1848,
    generaţie responsabilă de modernizarea Ţărilor Române. Născut în 1816, Ion Ghica a murit în 1897
    chiar la Ghergani unde se află şi mormântul său alături de cel al soţiei,
    Alexandrina.

    Urmaşa lor, Irina Ghica Bossy, reface acum istoria conacului,
    împletită cu cea a familiei:

    Conacul
    pe care îl vedeți astăzi datează din 1869 pentru că Ion Ghica l-a moștenit de
    la tatăl său, banul Dumitrache Ghica, și a vrut să îl refacă pentru a nu
    continua cu tradiția arhitecturală balcanică a conacelor strămoșești din
    România. A vrut să-i dea un aspect occidental, influențat de arhitectura
    franceză pe care el o dorea în toată România. El este unul din principalii
    modernizatori ai României, care au vrut s-o orienteze spre Occident și nu spre
    Balcani și Imperiul Otoman și încă mai puțin spre Rusia. Deci a vrut să pună în
    practică chiar la el acasă aceste principii. Și de aceea nu numai vedem astăzi
    conacul vechi care exista pe această moșie din secolul XVII. Fusese un conac pe
    care îl edificase familia Văcărescu și care în secolul XVIII a fost dat de zestre
    unui Ghica și din acel moment, moșia Ghergani a fost o moșie Ghica, pe care
    diferitele generații au încercat să o înfrumusețeze, să o mărească și să îi dea
    un aspect cât mai îngrijit și mai primitor. Însă Ion
    Ghica a fost cel care a rupt această tradiție a conacului strămoșesc și a făcut
    acest mic palat occidental, care arată uimitor în mijlocul unui sat din sudul
    Munteniei.


    Cine a gândit aspectul occidental al
    conacului Ghica de la Ghergan aflăm tot de la Irina Ghica Bossy:

    Au fost doi arhitecți pentru
    că inițial a lucrat acolo Dimitrie Berindei și apoi, la moartea lui, a preluat
    proiectul alt arhitect, Gheorghe Mandrea. Amândoi erau arhitecți școliți în
    vest. Berindei făcuse studiile la Paris, iar Mandrea la Viena, așa încât l-au
    înțeles pe Ion Ghica când le-a spus că ar vrea un exemplar de arhitectură
    occidentală. Altă influență occidentală a fost adăugarea unei capele pe acest
    domeniu, la foarte mică distanță de conac. Și asta este tot un obicei
    occidental care nu exista în România sau nu exista până atunci. Și deși el s-a
    inspirat din aceste tradiții și stiluri occidentale, capela de la Ghergani este
    o capelă pur bizantină, în stilul tradițional al bisericilor ortodoxe pentru că
    nu vroia ca credința sa de român ortodox să fie pusă la îndoială. De aceea avem
    un stil absolut ortodox și neoromânesc în această capelă. Este o capelă privată
    în care se slujea, probabil din duminica din când în când și de Paști mai ales.
    Veneau și oamenii din sat atunci. Avem și poze cu satul întreg care venea la
    ocazii mai speciale. Iar cripta acestei capele adăpostește astăzi chiar
    mormântul lui Ion Ghica și a soției sale, Alexandrina.


    Cunoscut ca literat mai ales prin volumul
    de corespondenţă Scrisori către Vasile Alecsandri, redactate şi trimise de la
    Londra, Ion Ghica a lucrat însă la o seamă de proiecte academice, de pionierat
    în România acelei epoci, în domenii precum matematica, economia politică sau
    pedagogia, multe dintre lucrările sale fiind scrise la Ghergani. După cum ne
    aminteşte Irina Ghica Bossy:

    Toate
    manuscrisele lui Ion Ghica se aflau în conac și tatăl meu l-a predat
    Academiei Române cu câteva zile înainte
    de naționalizare, pentru că nu vroia să se piardă sau să fie arse. Oricum toată
    activitatea lui politică și de autor de literatură, de tratate economice și
    administrative se afla documentată în acest conac. El și-a scris toate operele
    într-un timp foarte îndelungat, pentru că a trăit foarte mult, a trăit 81 de
    ani.

    La început a scris probabil în casa părintească, urmând ca scrisorile
    către Vasile Alecsandri să fie scrise în mare parte la Londra, atunci când era
    diplomat la curtea reginei Victoria. Bineînțeles că probabil unele dintre ele
    au fost scrise și la Ghergani. De fapt pe unele e clar notat că au fost scrise
    la Ghergani în ziua și anul cutare. La Ghergani a fost locul în care el a fost
    cel mai fericit. Îi scria nevestei sale, Alexandrina, că oriunde s-ar găsi în
    Europa, îi place să se întoarcă la Ghergani. Voia ca Gherganii să fie un loc în
    care toată lumea să fie bine primită. Și într-adevăr, au venit diberse
    personalități la Ghergani. Și tot într-una din scrisorile lui Ion Ghica către
    soție, citim cât de mândru este el că invitații erau încântați de Ghergani și
    că-l felicită pentru frumusețea locului, a clădirii, a parcului, pentru că și
    parcul a fost tot înfrumusețat de el, inspirat de parcurile englezești pe care
    le-a văzut la Londra timp de nouă ani cât a fost ambasador acolo.


    Conacul de la Ghergani a început să se
    deterioreze după cutremurul din 1940 când i s-a prăbușit etajul și nu a mai fost reparat niciodată. Apoi, în 1948
    casa și pământurile au fost naționalizate și statul comunist a instalat acolo,
    mai întâi, o gospodărie agricolă și apoi un spital de copii. Până în 1990 nu
    s-au mai făcut reparații, i s-a pus doar
    un acoperiș de tablă și aşa a funcționat până când spitalul a fost
    desființat. Ulterior, urmaşii lui Ion Ghica şi-au recuperat proprietatea,
    conacul trecând chiar în prezent printr-un proces de restaurare. Restul
    domeniului, inclusiv capela, îşi aşteaptă vizitatorii.




  • 17 manuscrise ale lui Mircea Eliade

    17 manuscrise ale lui Mircea Eliade

    Scriitorul și istoricul religiilor
    Mircea Eliade a lăsat în urmă o colecție impresionantă de manuscrise. Eliade a
    fost un intelectual foarte productiv, textele, notițele, observațiile și
    eseurile sale au abordat câteva domenii precum literatura, religia, filosofia,
    spiritualitatea orientală, fantasticul. Cu siguranță că Eliade a performat la
    un nivel înalt în domeniul istoriei religiilor. Însă criticii literari
    consideră că, în afara literaturii fantastice, romanele sale nu se ridică la
    înălțimea exigențelor unei literaturi în ton cu vremurile sale.



    Însăși viața lui Eliade a fost una
    demnă de un roman. A fost un adolescent foarte dotat intelectual, a călătorit
    în India și după 1945 a rămas în Occident unde, în cele din urmă, s-a stabilit
    în SUA și a predat istoria religiilor la University of Chicago, Illinois. A
    scris aproximativ 35 de volume academice de istorie a religiilor și a ideilor
    religioase și alte aproximativ 35 de cărți de ficțiune și eseuri. La plecarea
    sa din România ca diplomat cultural, la începutul anilor 1940, nu avea cum să
    știe că lăsa în urmă pentru totdeauna o imensă arhivă. Editorul său Mircea
    Handoca făcea ca o parte din arhiva lui Eliade să ajungă la Biblioteca Centrală
    Universitară din București, manuscrisul celebrului său roman Maitreyi fiind
    în această colecție, o altă parte constituia un fond Eliade la Biblioteca Academiei
    Române. Recent, Academia Română a achiziţionat 17 manuscrise şi documente
    semnate Mircea Eliade, majoritatea aparţinând perioadei de adolescenţă şi
    tinereţe, începând cu anul 1922, pe când scriitorul avea doar 15 ani.

    La
    prezentarea achizițiilor, Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, a spus
    că fondul Mircea Eliade de la Biblioteca Academiei Române devine acum mai mare
    prin noile piese cumpărate.

    Biblioteca
    Academiei are un fond Mircea Eliade. Cu cât acest fond este mai larg cu atât e
    mai bine pentru cercetători să vin în acest templu al culturii române și să poată
    vedea de la ductul scrierii lui Mircea Eliade până la comentariile pe care le-a
    făcut unor opere celebre, traducerile pe care le-a făcut, manuscrise din opere
    cunoscute și publicate. Ele se pot vedea de astă dată așa cum au fost ele
    elaborate. Prin urmare, achiziția nu deschide un fond nou ci îmbogățește fondul
    Mircea Eliade. Nu stă în căderea mea să spun cât de importantă e moștenirea pe
    care Eliade a lăsat-o culturii române, nici nu e nevoie. Dar vreau să
    reamintesc că el face parte totuși din patrimoniul culturii universale. Dincolo
    de meandrele vieții lui, în aceste manuscrise se pot vedea inițierile lui din
    tinerețe în cultura și civilizația indice, în cunoașterea tainelor civilizației
    egiptene, în traducerea lui Giovanni Papini. Îmi aduc aminte de un manuscris
    despre necitire, de ce nu mai citesc oamenii? E foarte actual și a fost scris
    la sfârșitul primului război mondial. Când a văzut că se închid bibliotecile,
    arhivele și librăriile îndemna lumea să citească spunând că fără lectură nu
    puteam merge mai departe din punct de vedere spiritual.



    Gabriela Dumitrescu este expert la
    Biblioteca Academiei Române unde s-a ocupat de cele 17 manuscrise Eliade,
    despre câteva dintre ele vorbind pe scurt.

    Este rezumatul lucrării Eugénie Grandet unde textul prezintă ideile
    centrale din opera lui Balzac și este un manuscris unde textul este redactat
    recto verso cu cerneală neagră, pe coală velină îndoită. La finalul lucrării
    este o notație a autorului realizată în creion care include textul într-un
    ciclu. De asemenea, un manuscris al necrologului lui Maurice Barrès care este
    manuscris olograf, lucrarea datează din 1923. Mai este un manuscris mai ciudat
    pentru unii Ly sau gâzulița verde, o schiță care face parte din volumul Din
    lumea celor care acum cuvântă care a rămas neterminat fiind asfel o piesă
    inedită. Acest manuscris se alătură altor două manuscrise existente în
    fondurile Bibliotecii Academiei Române care se referă la viața furnicilor și a
    cărăbușilor. În acest fel, lucrurile se completează și este ceva foarte
    important. E vorba despre Minunata călătorie a celor 5 cărăbuși în Țara
    Furnicilor Roșii, Poveste de moravuri și Viața și apucăturile furnicilor.
    Un alt manuscris, respectiv un caiet intitulat Note și articole, cuprinde
    trei articole. Primul este dedicat hidrei, o specie de celenterate simple,
    prădătoare, care trăiesc în ape dulci, fiind redactat cu creionul. Următorul
    articol este intitulat Clasificația tritonilor fiind redactat cu cerneală
    neagră. Iar cel de-al treilea este dedicat plantelor aromatice.


    Între cele 17 manuscrise regăsim
    Memoriile unui soldat de plumb, un caiet-manuscris, schiţa Noaptea din 1922
    ficțiune în care citim despre viețuitoare nocturne la marginea unui lac care
    discută și filozofează. De asemenea, în rândul achizițiilor mai figurează Din
    carnetul unui cercetaş, jurnal romanțat al excursiilor în Carpați pe care
    tânărul Eliade le-a întreprins. Se mai află între manuscrisele Eliade și
    studiul Umanismul indian, eseul Misterele şi iniţierea
    orientală, traducerea lucrării Ispitirea diavolului de
    Giovanni Papini, precum şi schiţe, rezumate sau texte care au stat la baza
    câtorva conferinţe susţinute la Radio Bucureşti în perioada 1932-1938. Un
    manuscris eliadian pe tema muzicii primitive atrage și el atenția viitorului
    cercetător. Câteva scrisori primite de la profesorul său Constantin
    Rădulescu-Motru, de la prietenul său filosoful Constantin Noica şi de la
    profesorul și mentorul său în civilizație indiană Surendranath Dasgupta
    întregesc noua colecție. În afara preocupărilor savante ale lui Eliade, cărți
    poștale, notițe și însemnări zilnice de rutină arată și un tânăr conectat la
    viața obișnuiă.