Tag: Marele congres de la Focsani

  • 135 de ani de la Congresul sionist de la Focşani

    135 de ani de la Congresul sionist de la Focşani

    Unul dintre cele mai
    importante evenimente din istoria evreilor din România a fost Congresul de la
    Focşani din 30-31 decembrie 1881. Cunoscut şi sub numele de Congresul sionist
    de la Focşani sau Marele Congres de la Focşani, întâlnirea liderilor comunităţilor
    evreieşti a marcat apariţia unei alternative a minorităţilor de religie mozaică
    faţă de politica antisemită în creştere, şi anume soluţia plecării în Palestina
    şi întemeierea de colonii.


    Istoricul
    şi politologul Liviu Rotman de la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative din Bucureşti ezită
    să folosească termenul sionist pentru congresul din urmă cu 135 de ani: Termenul pe care eu îl
    propun şi la care ţin este acela de congres pre-sionist. Pentru a înţelege
    mai bine despre ce a fost vorba şi de ce nu aş spune congres sionist intru
    foarte pe scurt în contextul istoric al acelui moment. Suntem la sfârşitul
    anului 1881, an marcat de începutul unui puternic val de antisemitism în
    Europa, în special în Europa răsăriteană. Este o atmosferă pogromistă în Rusia
    ţaristă şi sunt luate o serie de măsuri cu caracter antisemit în România. În
    acest context, mişcarea de reîntoarcere în ceea ce se numea Ereţ Israel, în
    Palestina, ia avânt în rândul evreilor. Să nu uităm că, în a doua
    jumătate a secolului al 19-lea, această mişcare se consolidează, am putea spune
    luând locul tendinţelor integraţioniste a evreilor în societăţile europene.
    Integraţionismul începuse în secolul al 18-lea prin Moses Mendelsohn, dar
    eşecul integraţionismului lui Mendelsohn a făcut ca dorinţa de întoarcere în
    Palestina să crească. Mai ales în Europa de Est ea este văzută din ce în ce mai
    mult drept o soluţie de avarie, o soluţie la situaţia gravă a populaţiei
    evreieşti, la pericolul chiar fizic în care erau evreii din Europa de Est, în
    special în Rusia ţaristă.


    Apariţia curentului imigraţionist în rândul
    evreimii din România a dus la proliferarea organizaţiilor şi a societăţilor
    care au conceput planuri concrete de a pune în practică ideea. Liviu Rotman: Au loc o serie de
    manifestări, apar tot felul de organizaţii, inclusiv în România, în mod special
    în Moldova, organizaţii care militau pentru întoarcerea în Palestina, şi
    constituirea în aşezări agricole. Este o noutate deoarece munca agricolă nu era
    un specific al comunităţilor evreieşti. Societăţi evreieşti existau şi în sud,
    în special în Bucureşti şi în oraşe-port precum Galaţi, care este în Moldova,
    Brăila, Turnu Severin. Sigur că cele din Moldova erau cele mai multe, cele mai
    puternice erau la Bârlad, la Moineşti. În aceste aşezări evreieşti, în
    şteteluri (idiş: shtetl), se căuta o soluţie. Integrarea nu reuşea. De altfel,
    în 1866, evreilor li s-a refuzat cetăţenia prin Constituţie. De o mişcare
    sionistă putem vorbi abia în ultimul deceniu al secolului al 19-lea, în urma
    Congresului de la Basel şi a textelor lui Theodor Herzl, cel mai cunoscut fiind
    cel despre noul-vechi stat, după formularea lui. Care era diferenţa însă
    între ei, întrucât şi vechile organizaţii şi Herzl militau pentru acelaşi
    lucru? Herzl este primul care aduce soluţia politică, şi anume statul. El îl
    denumeşte căminul naţional atunci când se referă la stat. Congresul de la
    Focşani, care a fost o reuşită excepţională a acelor organizaţii, cere doar
    atât: venirea evreilor în Palestina şi munca agricolă, fără să menţioneze o
    structură politică.


    Istoricii consideră participarea la congres drept
    una numeroasă. Delegaţii reprezentau aproximativ 70.000 de activişti, o cifră
    care însemna o treime din totalul evreilor români. Liviu Rotman a mai spus că
    de la vorbe s-a trecut şi la fapte:
    Despre congresul de la Focşani aş spune că au fost, pentru a ne da
    seama de participarea foarte numeroasă, 56 de delegaţi din 29 de localităţi,
    reprezentau 50 de societăţi care cereau imigrarea în Palestina. La modul
    concret, s-a organizat o emigrare în 1882, deci peste câteva luni de la
    congres, va pleca o corabie denumită Tethis cu evrei, în marea lor majoritate
    din Moineşti, şi anume 228 de emigranţi. Ei au sosit în Palestina şi au fondat
    două aşezări, Roş Pina şi Zihron Iacov, sunt două localităţi care există şi
    astăzi în Israel. Aceasta arată că nu era vorba numai despre o dezbatere
    teoretică gen colocviu, ci una după care s-a trecut la acţiunea propriu-zisă.
    Să ne gândim că nu era ceva foarte simplu. Drumul era foarte greu, ei se duceau
    într-o ţară care nu era Israelul primitor de astăzi, cu o economie performantă,
    ci era un deşert. Mai era şi lipsa de resurse financiare, aş sublinia că acei
    imigranţi, cei mai mulţi dintre ei, erau oameni foarte săraci.


    L-am întrebat pe Liviu Rotman care era orientarea
    politică a participanilor la congres:
    În mare parte erau de stânga, socialişti ar fi exagerat să spunem, deşi
    unii chiar erau socialişti. Alţii erau liberali, însă, în general, erau cu
    vederi de stânga, de centru-stânga, în limbajul actual. Dar, pe-atunci, ei erau
    mai puţin preocupaţi de fizionomia politică a aşezărilor în care urma să
    ajungă. Ei doreau să plece, să se aşeze şi să înceapă să facă muncă agrară, să
    cultive pământul în Palestina. Ceea ce au şi făcut.



    Marele congres de la Focşani al evreilor din România din 30-31 decembrie
    1881 a fost una din primele manifestări deschise ale acestora de recuperare a
    patriei pierdute cândva. În istoria sionismului, evreii români sunt consideraţi
    pe drept cuvânt pionieri ai statului Israel de azi.