Tag: Mariana Mereu

  • Şcoala bunicilor

    Şcoala bunicilor

    Crescută în satul Geoagiu de Sus, din judeţul
    Alba, într-o comunitate în care se respectau tradiţiile, unde lumea seara se
    aduna şi cosea, ţesea, învăţa jocuri şi cântece populare, Mariana Mereu
    promovează azi tradiţia locului. Au urmat participări la târguri de turism, expoziţii
    şi conferinţe tematice. Devenind posesoarea unei impresionante expoziţii
    etnografice, Mariana Mereu a organizat Şcoala bunicilor, menită să îi înveţe
    pe doritori meşteşugul torsului, ţesutului, cusutului sau cultivarea şi
    prelucrarea cânepii, precum şi realizarea produselor finite.


    Mariana Mereu şi-a transformat casa în şcoala
    bunicilor, adică acest lăcaş în care îşi propune să transmită din priceperea
    sa: Am păstrat şi am îngrijit de când mă ştiu (n.r. portul popular) , de
    când am fost mică nu am aruncat nimic din ce am avut vechi acasă: război (n.r.
    de ţesut ) a fost tot timpul la noi în casă, bunica şi mama tot timpul lucrau
    şi am prins gustul cusutului, ţesutului, torsului. Îmi place, numai asta aş
    face tot timpul. N-aş face altceva dacă aş avea de ales, aş coase, aş ţese, aş
    toarce şi îmi doresc cât mai multă lume sau cât mai mulţi copii sau oricine, nu
    există limită de vârstă, să fie interesat să înveţe. M-am străduit şi aici în
    sat, am organizat şi şezători, ateliere.



    Mariana Mereu observă cu regret că mai mult străinii apreciază
    tradiţile noastre: Anul
    trecut a venit o familie din Franţa şi le-am arătat cum să lucreze la război,
    la ţesut, la furcă, la tors şi mergeau în Maramureş să cosească iarbă. Plăteau
    ei ca să meargă să înveţe să cosească. Unde am ajuns! Şi
    de cosit puţini tineri mai ştiu cosi, pentru că ne-am automatizat. Tineretul
    poate că ar cosi, dacă ar fi plătiţi, pentru că şi ei trebuie să trăiască.



    Mariana Mereu ne-a vorbit cu pasiune despre cum
    cultivă cânepă şi ţese şi toarce şi îşi doreşte să îi înveţe şi pe ceilalţi, aducând
    în prezent o tradiţie care devenise istorie. Astfel, din firele de cânepă ea
    ţese ştergare şi costume populare: Anul aceasta ar fi al şaptelea de
    când cultiv cânepă. Tot aşa am început cu meşteşugul cânepii la Fiii satului,
    o femeie care nu mai este acum, avea cânepă în pod şi aşa am început să cultiv.
    Şi e de muncă: să obţii autorizaţia e greu, când ai crezut că s-au limpezit
    lucrurile, apare altceva. Şi e greu cu prelucrarea ei: se pune la uscat, se
    leagă mănunchiuri mici, se pune la uscat în picioare şi pe urmă se duce şi se
    bagă la topit. Se acoperă cu pietre ca să fie sub apă şi într-o săptămână, când
    începe să se separe fibra de pe partea lemnoasă, înseamnă că e topită. Se
    scoate, se spală şi se pune din nou la uscat. Se albeşte frumos şi pe urmă
    începe procesul meliţatului (n.r a curăţa cânepa de părţile lemnoase),
    pieptănatul, torsul şi ţesutul. E simplu, dar procedeul e lung şi anevoios, dar
    e frumos. Să vezi că iese ceva din mâinile tale, dintr-o plantă să iasă o ie!
    Vă spun sincer pentru bani nu am făcut (n.r.astfel de straie), pentru că îmi
    pare rău că eu ţin la ele, dar nu apreciază nimeni munca. Şi atunci decât să
    rămân dezamăgită că nu primesc valoarea muncii, renunţ, prefer să nu fac. Am
    mai făcut cadou, dar altfel nu!



    Un alt regret al Marianei Mereu este faptul că,
    scoase la vânzare, produsele pe care le realizează cu femeile şi fetele care au
    învăţat să lucreze şi duc tradiţia mai deprarte, nu sunt apreciate la justa
    valoare: Şi ciorapii de lână, dacă ceri 50 de lei (10
    euro) pe o pereche, ciorapi de lână în
    fir de cânepă, zic că e scump. Dar nu faci o pereche de ciorapi într-o zi! Vara
    poţi umbla cu ciorapi de lână că nu transpiri, lâna dacă o secţionezi arată ca
    o macaroană, e goală pe dinăumtru şi cânepa tot aşa. Vara ţine răcoare, iarna
    ţine cald.



    Şi dacă tot lucrează cu cânepă, Mariana Mereu a
    iniţiat şi sărbătoarea Ziua Cânepii, ajunsă vara trecută la ediţia a 4-a,
    eveniment la care au participat şi turişti. Cei curioşi au descoperit drumul
    cânepii de la semănat până la obţinerea fibrei textile din care se confecţionau
    haine, ştergare dar şi costume populare, în vremea în care fiecare gospodărie
    cultiva cânepă şi o lucra.


    Interlocutoarea noastră speră în mai multă
    susţinere pentru tradiţiile populare. Eu tot sper, din partea
    oficialităţilor să se trezească, să fie plătiţi oamenii care fac aşa ceva, să
    fie plătiţi şi cei care învaţă. Am înţeles că în alte ţări sunt plătiţi şi
    bătrânii şi tinerii şi cei care ştiu şi cei care învaţă, atunci îl motivezi pe
    om să facă, e asigurat să tot ducă mai departe. Să nu le fie ruşine că sunt
    ţărani, să nu le fie ruşine că sunt români, să nu îşi uite limba, portul, că
    aşa se spune că cultura neamului trebuie purtată în lume ca o haină de
    sărbătoare! Haina de sărbătoare care e? Costumul naţional! Încurajez pe toată
    lumea să încerce măcar, să ţină un fus în mână, să vadă cum arată o oaie. Că
    dacă tu nu ştii să faci lucrul acela, nu ştii să îl apreciezi. Dacă ştii să îl
    faci, îl ştii aprecia.



    Cu credinţă în potenţialul turistic al zonei, în oamenii săi talentaţi în
    diverse domenii, Mariana Mereu şi oamenii strânşi în jurul asociaţiei sale
    doresc ca Geoagiu de Sus să fie cât mai vizibil pe harta turistică şi culturală
    a judeţului.