Tag: Marius Olteanu

  • Filmul „Monştri”, premiere internaţionale şi nominalizări la Premiile Gopo

    Filmul „Monştri”, premiere internaţionale şi nominalizări la Premiile Gopo

    Filmul
    Monştri,
    în regia lui Marius Olteanu, prezentat în premieră acum un an în cadrul
    Berlinalei, a primit nouă nominalizări la Premiile Gopo, a fost selecţionat în
    peste 40 de festivaluri şi a avut recent premiera în Franţa şi Spania. Filmul
    este povestea unui cuplu având un mariaj de 10 ani, dar care a ajuns aproape o
    formalitate. Întrebarea cheie a filmului este dacă cea mai mare dovadă de
    dragoste nu ar fi acceptarea plecării celuilalt. Filmul este și o frescă a
    societății actuale românești, în care presiunea socială, familială, legate de
    transformările economice, transformă adeseori cuplul într-unul de monștri.
    Turnajul a durat 27 de zile, și se bazează pe povești reale, autorul
    chestionând, în dorința sa de a documenta cât mai bine filmul, cupluri cu
    diverse experienţe în căsnicie.

    Rolurile principale – Arthur şi Dana – sunt
    excelent interpretate de Cristian Popa şi Judith State. L-am întrebat pe Marius
    Olteanu dacă se aştepta ca filmul lui, Monştri, să primească atâtea nominalizările la Gopo, printre
    care cel mai bun film de lungmetraj, cea mai bună regie şi cel mai bun film de
    debut. Nu, nu mă aşteptam! Fiecare competiţie de
    acest gen depinde foarte mult de cei care fac selecţia şi nu ştii niciodată la
    ce să te aştepţi. Recunosc că mi-aş fi dorit foarte mult să existe şi o
    nominalizare pentru actor în rol principal, adică pentru Cristian Popa, pentru
    că mi se pare că ceea ce a reuşit să facă el în Monştri este foarte curajos. De
    fapt, mi-a fost foarte greu să găsesc un actor pentru acest rol. Dar, dacă tot
    vorbim despre nominalizări, pot să spun că nominalizarea mea pentru el există.
    Aş spune că pentru Cristian Popa a fost un debut, el a mai jucat în filme de
    lungmetraj, dar n-a avut până acum rolul principal. Eu am apreciat foarte mult
    ce performanţă a reuşit să facă şi m-a bucurat că în filmul ăsta jocul
    actorilor a fost apreciat peste tot unde a fost văzut filmul. Chiar şi în cazul
    cronicilor mai rezervate, a fost totuşi remercat jocul actorilor.

    Olteanu este de partea protagoniștilor săi, îi
    vrea împreună, chiar dacă poate, la fel ca ei, nu știe de ce continuă să fie
    împreună. Probabil că cei doi
    formează un cuplu deoarece împărtășesc o percepție specială asupra lumii -
    aceea de a refuza comportamentul obtuz decis de tiparele impuse de către
    societate scrie un cronicar de film din Italia. Iar un critic de la
    Variety a inclus filmul Monştri printre cele mai bune filme ale anului 2019.

    Am vorbit cu Marius Olteanu şi despre felul în
    care a fost receptat filmul pe plan internaţional. Pentru
    mine a fost o experienţă foarte interesantă, am încercat să mă duc peste tot
    unde s-a putut cu filmul, tocmai pentru a vorbi cu spectatorii şi pentru a le
    vedea reacţiile. Şi
    reacţiile au fost foarte diferite, trebuie făcută diferenţă între felul în care
    este receptat filmul într-un festival faţă de premiera din cinematografe. Până
    acum, filmul a fost în peste 40 de festivaluri, dar premieră/lansare în
    cinematografe, am avut în Franţa, Olanda, Belgia, Luxemburg, iar în perioada
    asta urmează să lansăm filmul şi în Mexic. Într-un festival organizat în India,
    la Festivalul Internațional de Film din Goa, am avut cea mai lungă sesiune de Q&A,
    iar organizatorii ne-au spus că ar fi fost şi
    cea mai lungă din ultimii 20 de ani. Şi asta s-a întâmplat pentru că în India fuseseră legalizate legăturile între homosexuali cu un an înainte, era
    un subiect la zi. În schimb, în Maroc, unde homosexualitatea este încă un
    subiect tabu şi homosexualii sunt băgaţi la închisoare, la secvenţa întâlnirii
    între Şerban Pavlu şi Cristian Popa mare parte din sală s-a ridicat şi a
    plecat, a fost o demonstraţie a celor mai mulţi dintre spectatori că se
    disociază de subiect. Exceptând această situaţie, spectatorii au părut să
    empatizeze foarte tare cu cuplul principal, interpretat de Judith State şi
    Cristian Popa, şi mi s-a părut că asta a contat până la urmă cel mai mult.



  • “Les Monstres”, un flilm de Marius Olteanu…

    “Les Monstres”, un flilm de Marius Olteanu…

    Le premier long- métrage, Les Monstres, du réalisateur roumain, Marius Oltean, a remporté le trophée du premier film lors de la 50ème édition du Festival international de film de Goa, en Inde, un événement cinématographique dont la longévité le rend unique en Asie. « Ce prix représente beaucoup pour moi, car il survient à plusieurs séances de projection pendant le festival, quand les billets ont été épuisés et du coup, cela confère un plus d’importance à ce film qui invite à la tolérance et à l’acceptation de l’autre, au-delà des apparences. Et puis, j’espère que ce prix facilite la projection des Monstres dans les cinématographes indiens », a fait savoir le réalisateur, Marius Olteanu. Dès son lancement, au Festival de film de Berlin, le film a fait bonne figure, ce qui lui a valu le prix du public remis par la publication Tagesspiegel.

    Au mars dernier, la production a gagné le trophée du Festival international de film de Sofia, en Bulgarie, avant de se voir remettre le prix les Journées du Film roumain lors de la dernière édition du TIFF, en Roumanie.

    Le film raconte un jour, peut-être même le dernier jour, de la vie d’un couple avant la déchirure. Elle cherche des confirmations, lui se cherche lui-même. Cela fait des années qu’ils partagent le même lit, mais cela fait quelques années, qu’ils semblent avancer dans des directions différentes. Après une nuit passée ailleurs, chacun dans les bras de quelqu’un d’autre, Dana, interprétée par Judith State et Arthur, joué par Cristian Popa, se retrouvent devant la plus importante décision de leur vie. Leur histoire, assez commune, rappelle que le manque de communication et l’impossibilité de se remettre en question détruisent souvent les mariages. Pourtant, ce n’est pas de l’amour que les monstres se nourrissent.

    Le réalisateur Marius Olteanu : « Les Monstres ce n’est pas un film qui donne des verdicts, mais qui soulève des questions. Du coup, il s’adresse à tous ceux prêts à répondre. C’est aussi un film qui se demande en quelle mesure on est capable d’avancer vers l’autre, de tolérer son comportement, de faire des compromis, de comprendre son partenaire. Qu’est ce qui se passe avec l’amour au bout de plusieurs années de vie en couple, comment arrive-t-on à le préserver et, si on n’arrive pas, par quoi le remplacer ? Quelle est la réaction des autres quand un couple se sépare ? Tant qu’ils restent ensemble, mes personnages jouissent de l’appréciation et de l’amour de leur famille, de leur entourage ou encore de la société. En revanche, dès qu’ils se quittent, ils perdent leur place aux yeux des autres qui s’empressent à les coller toute sorte d’étiquettes. Or là, c’est une autre question que mon film soulève : dans quelle mesure, ces étiquettes risquent de se transformer en sentences définitives. Car, à force de coller des étiquettes sur le dos des autres, on les tient à l’écart et on perd complètement la chance de les connaître et de tirer profit de cette interaction humaine ».

    Le palmarès déjà riche du film de Marius Olteanu, s’est complété en août dernier par le prix Golden Mimosa du meilleur scénario décroché lors de la 33ème édition du Festival de Film de Herceg Novi. En octobre dernier, le long-métrage a remporté une mention spéciale de la part du jury du Festival mexicain Black Canvas Contemporary Film Festival, tandis qu’en novembre, il a obtenu le prix du meilleur film au Festival Slobodna Zona de Belgrade, en Serbie.

    Le film Les Monstres est une production Parada Film et Wearebasca, réalisé avec l’appui du Centre national de la cinématographie et la Société roumaine de Télévision. Marius Olteanu est réalisateur, scénariste et producteur, diplômé de l’Université d’art théâtrale et cinématographique de Roumanie et de l’Ecole de film et de télévision du Royaume Uni. (Trad. Ioana Stancescu)

  • Debütfilm von Marius Olteanu erhält Auszeichnung in Goa

    Debütfilm von Marius Olteanu erhält Auszeichnung in Goa

    Der Debütfilm des Regisseurs Marius Olteanu, Monștri“ (Ungeheuer“), hat auf dem 50. Internationalen Filmfestival in Goa, Indien, den Debütpreis erhalten. Die Filmfestspiele gelten als die langlebigsten in der Branche in Asien. Der Preis trägt eine gro‎ße Bedeutung für uns, weil bei diesem Festival die Karten für jede Vorführung ausverkauft waren. Seine Botschaft ist eine Botschaft der Toleranz und authentischen Akzeptierung der anderen, ohne Heuchelei. Ich hoffe, wir werden den Film in Indien vertreiben“, sagte der Regisseur Marius Olteanu.



    Der Spielfilm feierte seine Premiere auf dem Internationalen Filmfestival in Berlin in der Sektion Forum“ und erhielt den Publikumspreis vom Tagesspiegel“. Im März 2019 wurde die rumänische Produktion beim Internationalen Filmfestival in Sofia mit dem Gro‎ßen Preis ausgezeichnet, in Rumänien feierte der Streifen seine Uraufführung auf dem Internationalen Filmfestival TIFF in Cluj, wo er mit dem Preis für das beste rumänische Debüt ausgezeichnet wurde.



    Der Film erzählt einen Tag aus dem Leben eines Paares: Dana (verkörpert von Judith State) und Arthur (Cristian Popa) stehen vor der grö‎ßten Entscheidung ihres Lebens. Sie sucht eine Bestätigung in der Partnerschaft, er sucht einfach Gesellschaft. Sie teilen das Bett, aber seit einiger Zeit gehen sie nicht mehr denselben Weg. Welche sind die Überlebenschancen einer Beziehung, die nur noch dank Kompromissen überlebt und vom sozialen Druck geprägt wird? Keine Verantwortung zu übernehmen und die mangelnde Kommunikation können eine Ehe zerstören, aber die Liebe gebiert keine Ungeheuer. Der Filmemacher Marius Olteanu:



    »Ungeheuer« ist kein Film, der Urteile fällt oder Stempel aufsetzt. »Ungeheuer« ist hingegen ein Film, der Fragen aufwirft und die Menschen zum Nachdenken anregt. Der Film wirft die Frage auf, inwiefern wir bereit sind, für die anderen Kompromisse einzugehen, ihnen gegenüber Toleranz zu zeigen, inwieweit verstehen wir die anderen, was passiert mit der Liebe nach längerer Zeit des Zusammenlebens, wie überlebt die Liebe, falls sie überlebt, und wenn nicht, womit ersetzen wir sie, wie wird ein Paar von Au‎ßen betrachtet? Die Hauptfiguren in diesem Film werden von den anderen geliebt, ihren Familien, Freunden, solange sie zusammen bleiben, wenn sie sich aber trennen, werden sie von den anderen und von der Gesellschaft in Misskredit gebracht, denn die Gesellschaft verurteilt bekanntlich gerne, und diese Etiketten, die wir aufgesetzt bekommen, sind wie Urteile für uns. Somit setzt man einen gewissen Abstand gegenüber den anderen und man verliert die Chance, Menschen wirklich zu kennen.“




    Der rumänische Spielfilm wurde weltweit preisgekrönt. Im Monat August erhielt er auf dem 33. Filmfestival Filmski Festival Herceg Novi die Trophäe Golden Mimosa“ für das beste Drehbuch, im Oktober wurde er in Mexiko beim Black Canvas Contemporary Film Festival gezeigt, wo er mit dem Sonderpreis der Jury ausgezeichnet wurde. Dieses Jahr erhielt Ungeheuer“ auch den Gro‎ßen Preis des Festivals Slobodna Zona in Belgrad, Serbien. Ungeheuer“ wurde von Parada Film und Wearebasca in Zusammenarbeit mit dem Nationalen Filmverband und dem öffentlich-rechtlichen TV-Sender produziert.



    Mit der Filmvorführung in Bukarest machten der Filmvertreiber Transilvania Film und der Regisseur Marius Olteanu auf die geringe Zahl der Kinos aufmerksam, in denen rumänische Produktionen gezeigt werden. Die Kinos, die vor einer Weile auch rumänische Produktionen zeigten, hatten ein Plakat im Eingangsbereich mit der Aufschrift: Hier hätten Sie den Film »Ungeheuer« sehen können.“ Mit dieser Bewusstmachungskampagne bringen der Filmhändler und der Regisseur die dramatische Situation der rumänischen Kinos in die Aufmerksamkeit, die ignoriert und unterfinanziert sind, sagte der Regisseur.



    In den anderen Rollen sind die Darsteller Şerban Pavlu, Dorina Lazăr und Alex Potocean zu sehen. Der Regisseur und Drehbuchautor Marius Olteanu hat 2004 die Theater- und Filmuniversität I.L Caragiale“ in Bukarest und 2008 die National Film and Television School in Gro‎ßbritannien absolviert.

  • Monștri,  premiat la Festivalul Internațional de Film din Goa

    Monștri, premiat la Festivalul Internațional de Film din Goa

    Monștri, filmul regizat de Marius Olteanu, a câștigat premiul pentru cel mai bun debut la cea de-a 50-a ediție a Festivalului Internațional de Film din Goa, India, cel mai longeviv eveniment cinematografic din Asia. “Premiul acesta înseamnă mult pentru că urmează unor proiecții sold out în cadrul festivalului și pentru că oferă un plus de greutate mesajului filmului, care este unul de toleranță și acceptare autentică a celuilalt, dincolo de disimulare și aparență. Sper că ne va fi mai ușor acum să obținem distribuția Monștri în India” a declarat regizorul Marius Olteanu.




    Pelicula s-a bucurat de un parcurs festivalier de succes încă de la premiera mondială din cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a obținut Premiul publicului din partea publicației Tagesspiegel. În luna martie a acestui an a fost laureat cu Marele Premiu la Festivalul Internațional de Film de la Sofia, iar în România a fost prezentat în avenpremieră la TIFF, unde a primit Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru Debut. Monștri prezintă o zi, posibil ultima, din viaţa unui cuplu. Ea caută confirmări. El se caută pe sine. Împart același pat de ani buni, dar de ceva vreme nu par să mai meargă pe același drum. După o noapte petrecută separat, fiecare în compania altui străin, Dana (Judith State) şi Arthur (Cristian Popa) ajung în fața celei mai importante decizii. Povestea lor e o dovadă că lipsa de asumare și problemele de comunicare pot distruge căsnicii, dar iubirea nu naște monștri.



    Regizorul Marius Olteanu: Monştri nu este un film care să dea verdicte sau să pună ştampile. Este un film care pune întrebări şi se adresează oamenilor care sunt dispuşi să se gândească la aceste lucruri. Este şi un film care ridică întrebarea în ce măsură suntem dispuşi să mergem către celălalt, cât suntem dispuşi să tolerăm, să facem compromisuri, cât îl înţelegem pe celălalt, ce se întâmplă cu iubirea într-un cuplu după o perioadă mai lungă de timp, cum supravieţuieşte, dacă nu supravieţuieşte cu ce o înlocuim, care este reacţia celor din exterior la un cuplu. Personajele principale din film sunt iubite de ceilalţi – familie, societate, prieteni – atâta timp cât sunt împreună, dar în momentul în care se separă, sunt desconsiderate şi primesc diverse etichete. Şi aceasta este o altă întrebare pe care filmul o ridică, în ce măsură aceste etichete sunt, de fapt, nişte sentinţe definitive. Pentru că atunci când etichetăm oamenii ne distanţăm de ei, punem o distanţă între noi şi ceilalţi şi pierdem această şansă, de a-i cunoaşte şi întâlni şi de a câştiga din această interacţiune.”



    Lista distincțiilor internaționale a fost completată în luna august de Trofeul Golden Mimosa pentru cel mai bun scenariu, obținut la cea de-a 33-a ediţie a Filmski Festival Herceg Novi, iar în octombrie, filmul s-a văzut în Mexic, la Black Canvas Contemporary Film Festival, unde a primit o Mențiune specială din partea juriului. Tot luna aceasta filmul a obținut și premiul pentru cel mai bun film la Festivalul Slobodna Zona din Belgrad, Serbia. Monștri. este o producție Parada Film și Wearebasca, realizată cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și în colaborare cu Societatea Română de Televiziune.



    Din distribuție mai fac parte actorii Șerban Pavlu, Dorina Lazăr și Alex Potocean. Imaginea filmului este semnată de Luchian Ciobanu, scenografia de Alexandra Alma Ungureanu Stroe, montajul de Ioachim Stroe și designul de sunet de Ioan Filip și Dan Ștefan Rucăreanu. Marius Olteanu, regizor, scenarist și producător, este absolvent al Universității de Artă Teatrală și Cinematografică I.L Caragiale” (2004) și National Film and Television School, Marea Britanie (2008).

  • Kinosterben: Preisgekrönter Film sucht sein heimisches Publikum

    Kinosterben: Preisgekrönter Film sucht sein heimisches Publikum

    Am 27. September wurden Filmliebhaber zur Vorführung der einzigen rumänischen Produktion eingeladen, die auf der Berlinale gezeigt wurde. Es handelt sich um Monștri“ (Ungeheuer“), einen Spielfilm, der seine Premiere auf dem Internationalen Filmfestival in Berlin in der Sektion Forum“ feierte und den Preis des Publikums vom Tagesspiegel“ erhielt. Mit der Filmvorführung in Bukarest machen der Filmvertreiber Transilvania Film und der Regisseur Marius Olteanu auf die geringe Zahl der Kinos aufmerksam, in denen rumänische Produktionen gezeigt werden. Die Kinos, die vor einer Weile auch rumänische Produktionen zeigten, haben jetzt ein Plakat im Eingangsbereich mit der Aufschrift: Hier hätten Sie den Film »Ungeheuer« sehen können.“ Das ist die Botschaft, die an das Bukarester Publikum geht. Mit dieser Bewusstmachungskampagne bringen der Filmhändler und der Regisseur die dramatische Situation der rumänischen Kinos in die Aufmerksamkeit, die ignoriert und unterfinanziert sind. Marius Olteanu:



    Wir wollen darauf aufmerksam machen, dass wir uns leider mit dieser Situation völlig abgefunden haben. Anfang der neunziger Jahre gab es rund 70 Kinos in Bukarest, derzeit gelten nur noch fünf als betriebsfähig. Das hat negative Folgen auf die kulturelle Identität der Stadt. Es gibt höchstwahrscheinlich viele Menschen, die nicht einmal wissen, dass in den jeweiligen Gebäuden einst Kinos funktionierten. Es gibt leider auch viele, die sich dieses Mangels nicht bewusst sind und was das für die rumänische Kultur bedeutet. Ich hoffe, dass diese Kampagne diese Situation in die Aufmerksamkeit der Behörden bringen wird und dass sie sich für die Rettung der Kinos einsetzen werden.“




    Selbst wenn die neue rumänische Kinowelle europaweit einen gro‎ßen Erfolg feiert, sinkt die Zahl der Kinos landesweit erheblich, es gibt derzeit Städte, wo es sogar kein betriebsfähiges Kino gibt. Rumänien verzeichnet einen neuen Negativ-Rekord: das Land mit der geringsten Zahl an Kinos pro Einwohner. 1990 gab es landesweit 450 Kinos, davon sind heute nur noch 90 betriebsfähig, und die meisten Kinos sind privat und funktionieren in gro‎ßen Einkaufszentren. Nach der Auszeichnung auf der Berlinale erhielt der erste Spielfilm des Regisseurs Marius Olteanu auch den Gro‎ßen Preis beim Internationalen Filmfestival in Sofia, die Trophäe Golden Mimosa“ für das beste Drehbuch beim Filmski Festival Herceg Novi in Montenegro und den Debütpreis bei den Internationalen Filmfestspielen TIFF in der siebenbürgischen Stadt Cluj (Klausenburg). Regisseur Marius Olteanu:



    Was derzeit in Rumänien mit den Kinosälen passiert, ist ziemlich frustrierend. Bei den Filmvorführungen in Berlin gab es 3000 Zuschauer. Es gab auch Vorführungen in unterschiedlichen, technisch sehr gut ausgestatteten Kinosälen. Es ist in der Tat frustrierend, die Premiere eines auf der Berlinale ausgezeichneten Films in Bukarest vorzubereiten, wenn die rumänischen Kinosäle technisch so schlecht ausgestattet sind. Man kann die Schuld nicht auf das Publikum schieben, man kann nicht sagen, dass die Rumänen kein Interesse für rumänische Produktionen zeigen. Ganz im Gegenteil, sie würden schon für einen rumänischen Film ins Kino gehen, aber man bietet ihnen nicht den passenden Raum dafür. Ich glaube, dass Unterhaltungsfilme und die Multiplex-Kinos ihren Platz haben, man soll sich nach einem langen Arbeitstag entspannen können, aber das ist nicht der einzige Weg. Es gibt auch Filme, die beides anbieten, sowohl Unterhaltung als auch eine interessante Geschichte, die die Zuschauer klüger macht.“




    Der Film erzählt einen Tag aus dem Leben eines Paares: Dana (verkörpert von Judith State) und Arthur (Cristian Popa) stehen vor der grö‎ßten Entscheidung ihres Lebens. Sie sucht eine Bestätigung in der Partnerschaft, er sucht einfach Gesellschaft. Sie teilen das Bett, aber seit einiger Zeit gehen sie nicht mehr denselben Weg. Welche sind die Überlebenschancen einer Beziehung, die dank Kompromissen noch überlebt und vom sozialen Druck geprägt wird? Keine Verantwortung zu übernehmen und die mangelnde Kommunikation können eine Ehe zerstören, aber die Liebe gebiert keine Ungeheuer.

  • Eveniment cultural

    Eveniment cultural

    Cinefilii sunt invitați, din 27 septembrie,
    să descopere Monștri, singurul titlu românesc selectat anul acesta la
    Festivalul de Film de la Berlin, unde a fost prezentat în premieră în secțiunea
    Forum și unde a obținut Premiul publicului din partea publicației Tagesspiegel.
    Dar până atunci, Transilvania Film, distribuitorul filmului, și regizorul
    Marius Olteanu și-au propus să atragă atenția asupra numărului tot mai mic de
    cinematografe în care pot fi proiectate filmele românești, marcând spațiile
    bucureștene care, până nu demult, atrăgeau zilnic sute de cinefili.


    Aici ați
    fi putut vedea Monștri. din 27 septembrie
    este mesajul adresat publicului,
    prin intermediul afișelor amplasate pe frontispiciile cinematografelor Corso și
    Studio. Prin această campanie de conștientizare, distribuitorul singurului
    titlu românesc selectat anul acesta la Festivalul de Film de la Berlin readuce
    în atenția publică situația dramatică a infrastructurii cinematografice din
    țară, rezultat al abandonării, degradării și dispariției sălilor de proiecție.


    Regizorul filmului Monştri, Marius Olteanu. Am încercat să
    realizămaceastă campanie în scopul de a atrage atenţia asupra faptului că ne-am
    obişnuit cu răul, în acest caz răul fiind lipsa cinematografelor de artă din
    Bucureşti. La începutul anilor 90, se pare că existau aproximativ 70 de
    cinematografe în Bucureşti, iar în acest moment funcţionale mai sunt doar 5,
    incluzând cele două săli ale Cinematecii. Şi, din păcate, cred că, la nivel de identitate culturală
    a oraşului, acest lucru se resimte foarte grav. Probabil că există multă lume
    care nici măcar nu ştie că în clădirile respective au funcţionat cinematografe.
    De asemenea, sunt mulţi care nu conştientizează ce înseamnă această lipsă şi
    cum se traduce ea la nivel cultural. Sper ca în urma acestei campanii să aflăm de
    la autorităţi care este situaţia acestor cinematografe şi în momentul acela se
    poate decide ce este de făcut pentru fiecare dintre ele.




    În mod paradoxal, deși
    tot mai multe titluri autohtone sunt recompensate anual cu distincții
    importante în marile festivaluri internaționale, numărul cinematografelor din
    România se află într-o continuă scădere. Zece localități din România împart
    peste 70% din spectatorii de film, iar în majoritatea orașelor nu mai funcționează
    niciun cinematograf. Aceste cifre demonstrează că suntem țara europeană cu cele
    mai puține ecrane la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, infrastructura
    cinematografică de artă din țară includea aproximativ 450 de cinematografe,
    doar 90 de unități mai funcționează astăzi, cele mai multe dintre sălile de
    proiecție fiind amplasate în centrele comerciale și aparținând sectorului
    privat.

    După Premiul publicului la Festivalul de la Berlin din partea
    publicației Tagesspiegel, primul lungmetraj al regizorului Marius Olteanu,
    Monștri a fost laureat cu Marele Premiu la Festivalul Internațional de Film de
    la Sofia, Trofeul Golden Mimosa pentru cel mai bun scenariu la Filmski Festival
    Herceg Novi din Muntenegru și prezentat în avanpremieră românească la TIFF, unde
    a obținut Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru Debut.

    Marius Olteanu: Este foarte frustrant că lucrurile se întâmplă aşa în România, dacă mă gândesc la proiecţiile de film de la
    Berlin, unde am avut peste 3000 de spectatori. Acolo au fost opt proiecţii cu
    filmul în diferite săli, săli foarte bine dotate tehnic. Şi de aceea este
    foarte frustrant să ştii că pregăteşti premiera în Bucureşti şi că este vorba
    de un film premiat cu Premiul Publicului la Festivalul de la Berlin, şi că de
    fapt sălile nu sunt pregătite pentru asta. Iar pentru asta nu poţi da vina pe
    public, nu poţi spune că oamenii nu vin să-l vadă. De fapt, oamenii nu au unde
    să vadă genul acesta de film. Cred că cinema-ul de consum şi cinematografele de
    tip Multiplex îşi au locul lor şi sunt foarte utile şi înseamnă foarte mult
    dacă vrei să te relaxezi după o zi stresantă, dar nu e singura cale. Cred că
    există şi filme care îmbină cele două lucruri, au şi parte de divertisment, dar
    îi fac pe oameni să iasă mai deştepţi din sala de cinema.

    Filmul prezintă o zi,
    posibil ultima, din viaţa unui cuplu. Dana (Judith State) şi Arthur (Cristian
    Popa) se află în fața celei mai importante decizii. Ea caută confirmări. El
    caută companie. Împart același pat de ani buni, dar de ceva vreme nu par să mai
    meargă pe același drum. Care sunt șansele de supraviețuire ale unei relații
    alimentate de compromisuri și presiuni sociale? Lipsa de asumare și probleme de
    comunicare pot distruge căsnicii, dar iubirea nu naște monștri. Monștri este o producţie
    a Parada FilmRomania şi Wearebasca, fiind distribuit în România de Transilvania
    Film

  • Proiecții speciale la TIFF

    Proiecții speciale la TIFF

    Cel mai recent film regizat de Corneliu Porumboiu, La Gomera, a
    fost proiectat în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania
    (TIFF), în secţiunea Zilele Filmului Românesc, și aplaudat minute în șir de
    publicul de la Cluj. Filmul a fost inclus anul acesta în competiţia
    Festivalului de la Cannes și elogiat în presa internațională, care l-a caracterizat
    drept un un film noir cu accente comice. Filmul La Gomera, al cincilea lungmetraj de ficţiune al lui Corneliu
    Porumboiu, a fost filmat în România, Spania şi Singapore, în 2018, iar din
    distribuţie fac parte Vlad Ivanov, Catrinel Menghia, Rodica Lazăr, Sabin
    Tambrea, Agustí Villaronga, Cristóbal Pinto şi Antonio Buíl.

    Cristi, un
    poliţist român corupt, implicat într-o afacere de 30 de milioane de euro cu
    mafia, ajunge pe insula La Gomera, în Spania, pentru a învăţa El Silbo, un
    limbaj fluierat folosit de localnici. Limbajul codat îl va ajuta să îl
    elibereze pe Zsolt, un traficant aflat în arest la Bucureşti, şi singurul din
    bandă care ştie unde sunt ascunşi banii. Corneliu Porumboiu ne-a spuns că
    scenariul i-a fost inspirat de un reportaj TV despre insula La Gomera și limbajul
    folosit acolo. ”Documentarul mi-a
    rămas în minte, am început să citesc despre limbajul fluierat şi când am
    început să mă gândesc la film l-am văzut în zona de thriller policier. Am scris
    mai multe variante până acum patru ani când m-am apucat din nou de film și am
    lucrat constant ca, până la urmă, să-l duc în zona film noir. Realizarea
    acestui film a presupus o documentare destul de serioasă. M-am documentat mai
    întâi folosind internetul, am ajuns şi pe insulă ca să-mi dau seama despre ce
    este vorba de fapt. Pentru că sunt lucruri pe care nu e suficient să le
    citeşti, trebuie să ajungi să le vezi ca să-ţi dai seama despre ce este vorba..

    La
    Gomera intră în cinematografele româneşti în luna septembrie, fiind
    distribuit de 42 Km Film şi Ro Image 2000.
    La Gala premiilor Festivalului Internaţional de Film Transilvania
    (TIFF), Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru Debut a fost câştigat de
    filmul Monştri, de Marius Olteanu. Filmul, singurul românesc selecționat pentru
    Trofeul Transilvania, a fost însoţit la Cluj de echipa de producţie şi de
    actorii Cristi Popa, Judith State şi Dorina Lazăr. Premiera mondială a filmului Monştri a avut loc în cadrul
    Festivalului de Film de la Berlin, unde a rulat în secţiunea Forum, o secţiune dedicată
    proiectelor experimentale, cu accent pe avangardă, eseuri, reportaje politice. Monștri
    prezintă o zi din viaţa a doi tineri căsătoriţi, pe care familia, societatea,
    prietenii par că îi iubesc împreună, dar că îi judecă şi resping atunci când
    sunt pe cont propriu.

    Marius Olteanu. Am mai spus-o şi în alte interviuri, Monştri
    nu este un film care să dea verdicte sau să pună ştampile. Este un film care
    pune întrebări şi se adresează oamenilor care sunt dispuşi să se gândească la
    aceste lucruri. Este şi un film care ridică întrebarea în ce măsură suntem
    dispuşi să mergem către celălalt, cât suntem dispuşi să tolerăm, să facem
    compromisuri, cât îl înţelegem pe celălalt, ce se întâmplă cu iubirea într-un
    cuplu după o perioadă mai lungă de timp, cum supravieţuieşte, dacă nu
    supravieţuieşte cu ce o înlocuim, care este reacţia celor din exterior la un
    cuplu. Personajele principale din film sunt iubite de ceilalţi – familie,
    societate, prieteni – atâta timp cât sunt împreună, dar în momentul în care se
    separă, sunt desconsiderate şi primesc diverse etichete. Şi aceasta este o altă
    întrebare pe care filmul o ridică, în ce măsură aceste etichete sunt, de fapt,
    nişte sentinţe definitive. Pentru că atunci când etichetăm oamenii ne distanţăm
    de ei, punem o distanţă între noi şi ceilalţi şi pierdem această şansă, de a-i
    cunoaşte şi întâlni şi de a câştiga din această interacţiune.



    Monştri, o producţie Parada Film şi
    Wearebasca, realizată cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, va
    intra în cinematografele din România la sfârşitul lunii septembrie.

  • « Monstres. », premier long-métrage de Marius Olteanu

    « Monstres. », premier long-métrage de Marius Olteanu

    Monstres, le premier long métrage du réalisateur roumain Marius Olteanu et le seul film roumain inclus dans la sélection de la Berlinale, a remporté le prix du lecteur Tagesspiegel au Festival international du film de Berlin 2019. Le film a recueilli les votes de tous les neuf membres de ce jury indépendant qui sest laissé convaincre par la performance du réalisateur Marius Olteanu de se servir dun langage visuel pour décrire la nature complexe dune relation mise sous la pression sociale. « Ce prix représente beaucoup pour moi, car il vient du public », a tenu à préciser le réalisateur, en saluant les 4 projections supplémentaires dont le film a bénéficié.





    Nous avons invité Marius Olteanu au micro de RRI pour parler des réactions de la salle au moment de la projection : « Les questions que le public présent dans la salle a posées ont été très pertinentes, dans le sens quelles ont été la preuve que mon film a touché ce public, la ému et surtout, daprès ce que les spectateurs mont dit, il a soulevé des questions comme aucun film ne la jamais fait. La production a provoqué de nombreuses réactions favorables. Je me rappelle quun jour, quelquun ma arrêté dans la rue pour me serrer dans ses bras et me remercier pour mon film. Il y a eu pas mal de Roumains dans la salle et cela ma rendu heureux. Même sil sagit dun drame, le film a un côté humoristique et il se veut une histoire damour pas comme les autres puisquil lance lidée que la plus grande preuve damour est de renoncer à ceux que lon aime. Et jai été content de voir le public roumain présent dans la salle réagir plus fort que les autres spectateurs à lhumour que le film proposait. Cela veut dire que le scénario est proche de leur âme et dailleurs, jai fini par me rendre compte où mes compatriotes étaient assis dans la salle en fonction des rires qui se faisaient entendre pendant la projection. Cétait vraiment une réaction typiquement roumaine, une réaction qui ma fait chaud au cœur ».





    Projeté dans la section « Forum » consacrée à lavant-garde et au cinéma expérimental, le film « Monstres » raconte 24 heures de la vie dun jeune couple, que tout le monde – la famille, la société ou encore les proches – aiment bien ensemble, mais narrêtent pas de les critiquer et même de les rejeter séparément.




    Marius Olteanu : « Comme je lai déjà dit, à aucun moment, Monstres ne se propose de porter un jugement ou de coller des étiquettes. Cest juste un film qui pose des questions et qui sadresse à tous ceux qui souhaitent réfléchir à certains aspects de leur vie. Cest aussi un film qui sinterroge sur le sacrifice que chacun dentre nous est capable de faire une fois en couple, sur la tolérance et les compromis que la vie à deux suppose, sur la façon dont la routine transforme lamour, sur la réaction des deux partenaires au bout de quelques années de mariage, sur les sentiments à même de remplacer lamour si ce dernier ne survit pas. Les deux protagonistes sont entourés damour tant quils forment un couple, mais, au moment où ils décident de se séparer, ils se voient étiqueter par les autres. Or ça, cest une autre question que le film pose: les étiquettes que les autres nous collent sont-elles des sentences définitives? Car je vous rappelle quau moment où on choisit de cataloguer les autres, on prend forcément ses distances par rapport à eux et donc, on rate la chance de mieux les connaître et de les faire se rapprocher de nous.»





    Avec plusieurs noms importants à laffiche – Judith Staten, Cristian Popa ou encore Dorina Lazar, le long-métrage est une production des maisons cinématographiques Parada Film et Wearebasca, avec le soutien du Centre national de la cinématographie. Même si le film tourne principalement autour des relations fragiles entre les hommes et les femmes au sein du couple, il sattaque aussi à dautres sujets, tout aussi délicats.





    Marius Olteanu précise : « Un autre thème tout aussi important est la position de la femme au sein de la société. Ou encore, la maternité et la façon dont elle contribue à rendre la femme visible aux yeux de la société. Car, franchement, je trouve extrêmement grave que les femmes soient considérées plutôt mère ou épouse et moins des êtres qui souhaitent mener leur existence en fonction de leurs propres valeurs. Il y a pas mal de gens qui pensent que ce regard posé sur la femme renvoie aux générations passées. Pas du tout. Javoue avoir des amis, plus jeunes que moi, qui partagent la même vision que leurs grands- parents. »



    Monstres sera projeté en avant-première au Festival international du Film TIFF et sortira en salles fin septembre. (Trad. Ioana Stăncescu)

  • “Monsters”

    “Monsters”

    Monsters, the
    only Romanian film selected for the Berlin International Film Festival, which
    is the debut feature film of director Marius Olteanu, has received the Audience
    Award granted by the German publication Tagesspiegel. The movie was voted by
    the nine members of this independent jury that appreciated director Marius
    Olteanu’s talent for using a special visual language to describe the
    multi-layered nature of a relationship that had to cope with the pressure of
    society. Highly appreciative of the prize he received at the Berlinale, Marius
    Olteanu was happy to see his movie being screened four times more during the
    festival, and he hopes Monsters will be equally successful in Romania. We
    talked to Marius Olteanu about the reaction of the audiences who watched his
    movie at the Berlinale and who participated in the Q&A sessions held there.


    People
    asked good questions, their questions showed that they reacted to what they saw
    in the movie, they were interested in what they saw, they were excited. Some of
    them confessed that they had not seen such a movie before, one that raises the
    issues in ‘Monsters’. I received many questions and favorable reactions. One
    day, while in the street, somebody came to me, hugged me and thanked me for the
    film. There were many Romanians who came to see the movie and this was a great
    joy for me. The movie has a certain type of humor, despite being a drama. It’s an
    atypical love story which shows that the greatest proof of love is actually relinquishing
    your love. I noticed that the Romanians who attended the screenings in Berlin had
    stronger reactions to the film humor than the other spectators. It seems to me
    that there is a level of understanding accessible primarily to Romanians and I
    could gather that from their reactions, their laughter. It was a typically-Romanian
    reaction to the film humor, a reaction that I enjoyed a lot.


    Monsters was
    included in the Forum section which is devoted to experimental projects that
    focus on avant-garde tendencies, essays and political reports. The movie
    presents one day in the life of two newlyweds who seem to be loved by their family,
    by society and friends as a couple, but who are judged and rejected when they
    are on their own. Here is director Marius Olteanu with more:


    I have
    already said it in other interviews, ‘Monsters’ is not a movie that gives
    verdicts and labels people. It asks questions and targets those people who are
    willing to think about these aspects. The movie also asks questions such as: to
    what extent are we willing to open up to the others, to tolerate, to make
    compromises, to understand the others, what happens to love within a couple
    after many years, how does it survive, or if it does not survive, what do we
    replace it with, or how do people react to a couple. The main characters in the
    movie are loved by the others – family, society, friends – as long as they are
    together, but when they separate, they are disregarded and labeled. And this is
    another question raised by the movie, to what extent these labels are actually ‘definitive
    sentences’. Because when we label people, we take a distance from them and thus
    we miss the chance of getting to know them better, of meeting them and winning something
    from this interaction.


    The film Monsters
    features Judith State, Cristian
    Popa, Alexandru Potocean, Şerban Pavlu, Dorina Lazăr and Gabriel Răuţă,
    and it was produced by Parada Film and Wearebasca, with the support of the
    National Center of Cinematography.


    Although it focuses
    on the fragile relationship between a man and a woman, Monsters also raises
    other issues. Here is director Marius Olteanu back at the microphone with more:


    There is
    another theme that I find equally important, namely the status of women in
    society. I can also mention the theme of maternity, and how a woman comes to be
    considered a WOMAN only when she becomes a mother. I find this a very serious
    issue, and it happens in many other spaces, not only in Romania, namely that
    women are regarded more as mothers and wives and less as human beings free to
    choose a life in accordance with their own values. Many people believe that
    this is the mentality of older generations, but I have friends of my age or
    even younger who have this mentality, like their grandparents.


    Monsters will
    be previewed at the Transylvania International Film Festival – TIFF – and will
    be released in Romanian movie theaters in late September.

  • “Monştri” a primit Premiul Publicului la Berlinală

    “Monştri” a primit Premiul Publicului la Berlinală

    Monştri, singurul film românesc selecţionat
    de la Berlinală, lungmetrajul de debut al regizorului Marius Olteanu, a primit
    premiul publicului, acordat de publicaţia germană Tagesspiegel. Pelicula a
    întrunit voturile celor nouă reprezentanţi ai acestui juriu independent, care a
    apreciat performanţa regizorului Marius Olteanu de a folosi un limbaj vizual
    deosebit pentru a descrie natura multistratificată a unei relaţii aflată sub
    presiunea societăţii. Marius Olteanu a spus că premiul oferit la Berlinală înseamnă
    foarte mult pentru el, cu atât mai mult cu cât vine din partea publicului. L-au
    bucurat şi cele patru proiecţii suplimentare din festival şi speră că şi în
    România filmul va avea succces de public.

    Am vorbit cu Marius Olteanu despre
    reacţiile spectatorilor prezenţi la proiecţiile filmului Monştri pe durata
    festivalului Internaţional de Film de la Berlin şi sesiunile Q&A
    desfăşurate acolo: Întrebările celor prezenţi
    la proiecţii au fost bune, în sensul că au arătat că oamenii au reacţionat la
    film, au fost interesaţi de ce se vede acolo, au fost emoţionaţi, unii dintre
    ei au spus că n-au mai văzut nici un alt film care să ridice problemele pe care
    le ridică Monştri. După cum am mai spus, am primit multe întrebări şi multe
    reacţii favorabile. Într-una din zile, m-a strigat cineva pe stradă, a venit la
    mine, m-a îmbrăţişat şi mi-a mulţumit pentru film. Au fost şi mulţi români la
    proiecţii şi asta m-a bucurat. Filmul are un anume tip de umor deşi este o
    dramă, o poveste de dragoste atipică, o poveste de dragoste în care este
    posibil ca cea mai mare dovadă de iubire să fie renunţarea la celălalt. Şi am observat
    că românii prezenţi în sală la proiecţiile de la Berlin reacţionau la umorul
    filmului mai puternic decât ceilalţi spectatori. Adică mi se pare că există un
    nivel de înţelegere accesibil în primul rând românilor şi reuşeam să-mi dau
    seama, după râs şi reacţii, unde sunt români în sală. Chiar era o reacţie tipic
    românească în ceea ce priveşte umorul filmului, o reacţie care m-a bucurat
    mult.

    Pelicula Monştri a fost inclusă în
    secţiunea Forum, o secţiune dedicată proiectelor experimentale, cu accent pe
    avangardă, eseuri, reportaje politice. Monștri prezintă o zi din viaţa a doi
    tineri căsătoriţi, pe care familia, societatea, prietenii par că îi iubesc
    împreună, dar că îi judecă şi resping atunci când sunt pe cont propriu. Marius
    Olteanu.:Am mai spus-o şi în alte interviuri, Monştri nu este un film care să
    dea verdicte sau să pună ştampile. Este un film care pune întrebări şi se
    adresează oamenilor care sunt dispuşi să se gândească la aceste lucruri. Este
    şi un film care ridică întrebarea în ce măsură suntem dispuşi să mergem către
    celălalt, cât suntem dispuşi să tolerăm, să facem compromisuri, cât îl
    înţelegem pe celălalt, ce se întâmplă cu iubirea într-un cuplu după o perioadă
    mai lungă de timp, cum supravieţuieşte, dacă nu supravieţuieşte cu ce o
    înlocuim, care este reacţia celor din exterior la un cuplu. Personajele principale
    din film sunt iubite de ceilalţi- familie, societate, prieteni- atâta timp cât
    sunt împreună, dar în momentul în care se separă, sunt desconsiderate şi primesc
    diverse etichete. Şi aceasta este o altă întrebare pe care filmul o ridică, în
    ce măsură aceste etichete sunt, de fapt, nişte sentinţe definitive. Pentru că atunci
    când etichetăm oamenii ne distanţăm de ei, punem o distanţă între noi şi
    ceilalţi şi pierdem această şansă, de a-i cunoaşte şi întâlni şi de a câştiga
    din această interacţiune.

    Lungmetrajul
    Monştri. îi are în distribuţie pe Judith State, Cristian Popa, Alexandru
    Potocean, Şerban Pavlu, Dorina Lazăr, Gabriel Răuţă, şi este o producţie Parada
    Film şi Wearebasca, realizată cu sprijinul Centrului Naţional al
    Cinematografiei. Deşi accentul cade în film pe relaţia fragilă dintre un bărbat
    şi o femeie, Monştri ridică şi alte probleme. Marius Olteanu: Mai este o temă care mi se pare cel puţin la fel de importantă în film,
    poziţia femeii în societate. De asemenea, tema maternităţii, în ce măsură o
    femeie este privită ca o femeie abia în momentul în care devine mamă. Pentru că
    mi se pare grav -şi asta nu se întâmplă doar la noi- că femeia este privită doar
    ca mamă şi soţie şi mult mai puţin ca un om care îşi face viaţa în conformitate
    cu propriile valori. Multă lume crede că asta este o perspectivă a generaţiilor
    mai vârstnice. Dar eu am prieteni de vârsta mea şi chiar mai tineri decât mine
    care au exact această viziune, a bunicilor lor.

    Monştri va fi proiectat
    în avanpremieră la Festivalul Internaţional de Film Transilvania TIFF şi va
    intra în cinematografele din România la sfârşitul lunii septembrie.

  • „Monsters.“ gewinnt auf der Berlinale den Preis der Tagesspiegel-Leserjury

    „Monsters.“ gewinnt auf der Berlinale den Preis der Tagesspiegel-Leserjury

    Vom 7. bis 17. Februar fand in Berlin die 69. Auflage des Internationalen Filmfestivals statt – eines der wichtigsten der Welt. Monsters, der einzige rumänische Film in Berlin, der in der nicht-kompetitiven Forumsektion lief, erhielt den Preis der Tagesspiegel-Leserjury. Der Film war Teil der Auswahl experimenteller Projekte, die sich auf Avantgarde, politische Essays und politische Berichte konzentrierten. Der Film ‘Monsters.’ des rumänischen Regisseurs Marius Olteanu, zeigt die letzten 24 Stunden der Liebesgeschichte eines Paares, das seit fast 10 Jahren eine Beziehung hat. Dana und Arthur kämpfen jeweils mit inneren Monstern, und der Tag, an dem sie entscheiden müssen, ob Aufgeben ein Beweis für reine Liebe ist, nähert sich. Regisseur Marius Olteanu war angenehm überrascht, dass nach der Auszeichnung mit dem Preis der Tagesspiegel-Leserjury sein Film von vier zusätzlichen Projektionen profitierte. Es ist ein Film, der auf Mikroebene darüber spricht, was wir auf der Ebene der Gesellschaft leben, über das Bedürfnis, die anderen zu erreichen, zu verstehen und ihnen nicht gleichgültig zu sein – sagte Marius Olteanu.



    Der Spielfilm Synonyme, in der Regie von Nadav Lapid, über einen israelischen jungen Mann, der nach seinem Umzug nach Paris seine Herkunft verbergen wollte, gewann den begehrten Goldenen Bären für den besten Film. Der Grand-Jury-Preis ging an den französischen Spielfilm By the Grace of God (Regie François Ozon), ein Drama über sexuelle Übergriffe, die Angehörige des Klerus an Minderjährigen begangen haben. Den Silbernen Bären für die beste Regie erhielt die deutsche Regisseurin Angela Schanelec für Ich war zuhause, aber. Die Schauspielerin Yong Mei und der Schauspieler Wang Jingchun wurden für ihre Darstellungen in einer Familiensaga preisgekrönt. Die zwei chinesischen Schauspieler verkörpern ein Paar, das die Wechselfälle des Lebens im China nach der Kulturrevolution durchstehen muß. Der Goldene Bär für den besten Kurzfilm ging an den Film “Umbra von Florian Fischer und Johannes Krell, aus Deutschland. “Blue Boy, eine Produktion des Argentiniers Manuel Abramovich in Zusammenarbeit mit den Rumänen Catalin Cristuţiu (Filmbearbeitung) und Bogdan Georgescu (Kreativproduzent) wurde mit dem Silbernen Bären für den besten Kurzfilm ausgezeichnet. Die britische Schauspielerin Charlotte Rampling wurde dieses Jahr in Berlin mit dem Goldenen Bären für die gesamte Karriere ausgezeichnet.



    Die Rumänen haben bereits auf der Berlinale große Preise gewonnen: Im vergangenen Jahr ging der Goldene Bär für den besten Film an den Spielfilm Touch Me not von Adina Pintilie, die auch mit dem Preis für den besten Debütfilm ausgezeichnet wurde. 2013 war auch ein Erfolgsjahr für das rumänische Kino: der Spielfilm “Die Stellung des Kindes von Calin Peter Netzer gewann in Berlin den Goldenen Bären. Die Tatsache, dass die rumänische Präsenz in Berlin 2019 im Vergleich zu anderen Jahren geringer war, belastet nicht den Wert der rumänischen Filmemacher von der sogenannten neuen Welle, darunter Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Cătălin Mitulescu, Radu Muntean, Cristian Mungiu, Tudor Giurgiu und Radu Jude.

  • Romania at the Berlin Film Festival

    Romania at the Berlin Film Festival

    The 69th edition of the Berlin International Film Festival, one of the biggest in the world, took place this year between the 7th and the 17th of February. “Monsters”, the only Romanian production in the festival and which was screened in the Forum sidebar, won the Tagesspiegel Reader’s Jury award. It was part of a selection dedicated to experimental projects focusing on avant-garde cinema, essays and political reportage. “Monsters” depicts the last 24 hours in the love story of a couple who have been together for almost ten years. Dana and Arthur each fights their own interior monsters and the day is coming when they must decide if giving up is proof of real love. The director Marius Olteanu was pleasantly surprised that his film was given four additional screenings after winning the award. It’s a film that speaks at a micro level, the level of the couple, about what we live at the level of society, said Marius Olteanu.



    The winner of the much-coveted Golden Bear trophy for best film went to the film “Synonymes” directed by Nadav Lapid, which follows a young Israeli man who tries to hide his origins when he moves to Paris. The French director Francois Ozon took the Grand Jury Prize for his film “By the Grace of God”, a drama about the sexual abuse committed by members of the clergy against minors, while the German filmmaker Angela Schanelec won the Golden Bear award for best director for her film “I Was at Home, but”. Yong Mei and Wang Jingchun were rewarded for their performances in a family saga in which they play a couple who struggle with the vicissitudes of life in China in the wake of the Cultural Revolution.



    The Golden Bear for best short film went to “Umbra”, by Florian Fischer and Johannes Krel, while the Silver Bear went to the film “Blue Boy” directed by Manuel Abramovich, with Romanian contributions from Catalin Cristutiu as editor and Bogdan Georgescu as creative producer. Also, the British actor Charlotte Rampling got the lifetime achievement award.



    In previous years, Romania has won some important prizes in Berlin, including the Golden Bear for best film: first in 2013, with “Child’s Pose” by Calin Peter Netzer, and again last year with “Touch Me Not” by Adina Pintilie, who also won the award for best debut. The fact that, compared with previous years, the Romanian presence at this year’s Berlin Film Festival was much reduced takes nothing away from the value of Romanian filmmakers from the so-called “new wave”, which includes names such as Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Catalin Mitulescu, Radu Muntean, Cristian Mungiu, Tudor Giurgiu and Radu Jude.

  • Prezenţe româneşti la Berlinală

    Prezenţe româneşti la Berlinală

    În perioada 7-17
    februarie, la Berlin a avut loc ediţia cu numărul 69 a Festivalului Internaţional
    de Film – unul din cele mai importante din lume, iar ‘Monştri.’, singurul film
    românesc de la Berlinală, inclus în secţiunea necompetiţională Forum, a primit
    premiul publicului acordat de publicaţia germană Tagesspiegel. Filmul a făcut parte din selecţia dedicată proiectelor
    experimentale, punând accent pe avangardă, eseuri şi reportaje politice. ‘Monştri.’
    regizorului român ilustrează ultimele 24 de ore din povestea de dragoste a unui
    cuplu care are o legătură de aproape 10 ani. Dana şi Arthur se luptă, fiecare,
    cu monştri interiori, iar ziua în care trebuie să decidă dacă a renunţa este o
    dovadă a iubirii pure este foarte aproape. Regizorul Marius Olteanu a fost
    surprins plăcut că pelicula sa a beneficiat, în urma câştigării premiului din
    partea publicului, de patru proiecţii suplimentare. Este un film care vorbeşte
    la nivel micro, de cuplu, despre ceea ce trăim la nivel de societate, despre
    nevoia de a ajunge la celălalt, de a îl înţelege şi a nu fi indiferent – a spus
    Marius Olteanu.

    Lungmetrajul ‘Synonymes’ (‘Synonyms’), în regia lui Nadav
    Lapid, despre un tânăr israelian care încearcă să îşi ascundă originile după ce
    se mută la Paris, a câştigat mult râvnitul Urs de Aur pentru cel mai bun film.
    Marele Premiu al Juriului a revenit peliculei ‘Grâce à Dieu’ (‘By the Grace of
    God’) a regizorului francez François Ozon, o dramă despre abuzurile sexuale
    comise de membri ai clerului asupra unor minori, în timp ce Ursul de Argint
    pentru cel mai bun regizor i-a fost acordat cineastei germane Angela Schanelec
    pentru ‘Ich war zuhause, aber’ (‘I Was at Home, But’). Actriţa Yong Mei şi
    actorul Wang Jingchun au fost recompensaţi pentru prestaţiile dintr-o saga de
    familie în care dau viaţă unui cuplu ce înfruntă vicisitudinile vieţii în China
    de după Revoluţia Culturală. Ursul de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj a
    revenit peliculei ‘Umbra’, de Florian Fischer şi Johannes Krel, în timp ce
    ‘Blue Boy’, produs de argentinianul Manuel Abramovich, cu românii Cătălin
    Cristuţiu, editor de film, şi Bogdan Georgescu, producător creativ, a fost
    recompensat cu Ursul de Argint pentru cel mai bun scurtmetraj. Să nu uităm de
    Ursul de Aur pentru întreaga carieră, care, anul acesta, i-a revenit actriţei
    britanice Charlotte Rampling.

    Românii
    ne obişnuiseră, deja, cu premii mari la Berlin: anul trecut, Ursul de Aur pentru cel mai bun film i-a revenit
    lungmetrajului ‘Nu mă atinge-mă/ Touch me not’, al Adinei Pintilie,
    recompensată şi cu trofeul pentru cel mai bun film de debut, iar în 2013 Ursul
    de Aur a mers la Călin Peter Netzer pentru ‘Poziţia copilului’. Faptul că, faţă
    de alţi ani, prezenţa românească la Berlinala 2019 a fost mai redusă nu
    stirbeşte cu nimic din valoarea cineaştilor români din aşa-numitul ‘noul val’
    din care să îi amintim pe, deja,
    cunoscuţii Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Cătălin Mitulescu, Radu
    Muntean, Cristian Mungiu, Tudor Giurgiu sau Radu Jude.

  • Nachrichten 04.02.2019

    Nachrichten 04.02.2019

    Bukarest: In Rumänien wird der Haushaltsentwurf für 2019 am Freitag in die Debatte der Regierung aufgenommen, obwohl Finanzminister Eugen Teodorovici letzte Woche angekündigt hatte, dass das Dokument am Dienstag verabschiedet und noch am selben Tag an das Parlament übermittelt wird. Eugen Teodorovici sagte kürzlich auch, dass der Haushaltsentwurf 2019 hauptsächlich auf Gesundheit, Bildung und Investitionen ausgerichtet sei. Am Sonntag, am Ende der Sitzung des Nationalen Komitees der Sozialdemokratischen Partei, forderte Liviu Dragnea, der Vorsitzende der Sozialdemokratischen Partei, der Hauptpartei in der Regierungskoalition, die Premierministerin und den Finanzminister auf, die Möglichkeit zu prüfen, einen Teil des Geldes, das den Geheimdiensten zur Verfügung gestellt wird, in das Gesundheitswesen umzuleiten. Bürgermeister von Städten und Gemeinden fordern größere Haushaltszuweisungen, da die lokalen Verwaltungen in Kürze die Sozialschutzkosten von der Regierung übernehmen werden. Der Entwurf des Haushaltsplans basiert auf einem erwarteten Wirtschaftswachstum von 5,5%, einer Inflation von 2,8% und einem Defizit von 2,5%. Die Opposition kritisiert den Gesetzesentwurf.



    Bukarest: In Rumänien hat die Zahl der durch die Grippe-Epidemie verursachten Opfer 70 überschritten. In Anbetracht der Ernsthaftigkeit dieser Krankheit empfehlen Ärzte Impfungen, strenge Hygiene und die Vermeidung von überfüllten Bereichen. Gesundheitsministerin Sorina Pintea betonte, dass die Verbreitung des Virus im Februar voraussichtlich nicht nachlassen werde.



    Bukarest: Polizisten, Strafvollzugsbeamte und Reservisten der Streitkräfte werden am Donnerstag und Freitag in Bukarest protestieren und fordern bessere Arbeitsbedingungen, angemessene Bezahlung für aktives Personal und die Einstellung diskriminierender Praktiken gegen Militärrentner. Die Proteste sollen vor den Gebäuden des Innenministeriums und des Justizministeriums sowie vor dem Parlament abgehalten werden. Zeitlich überlappen sich diese mit dem informellen Treffen des Rates Justiz und Inneres, dem Treffen der Innenminister, das im Rahmen der rumänischen Ratspräsidentschaft der Europäischen Union in Bukarest stattfinden soll. Laut der Gewerkschaftsführung wurden die Gehälter in der Verteidigung, der öffentlichen Sicherheit und der nationalen Sicherheit durch Regierungsverordnungen eingefroren, während die Renten um 30% gekürzt wurden und einige Leistungen zurückgezogen wurden. Gewerkschaftsmitglieder behaupten auch, dass die Haushaltsmittel zur Verbesserung der Arbeitsbedingungen und des Materials stets gesunken seien.



    Sport: Im Frauenhandball hat SCM Craiova am Sonntag in einem Spiel in der Gruppe D des EHF-Pokals einen Gleichstand von 20 zu 20 gegen das dänische Team Nykobing erzielt. Im selben Wettbewerb in der Gruppe A verlor eine andere rumänische Mannschaft, Magura Cisnadie, zu Hause 19:32 gegen eine andere dänische Mannschaft, Esbjerg. Am Samstag besiegte der rumänische Meister CSM Bukarest in der Hauptgruppe 2 der Champions League 32:26 die slowenische Mannschaft Krim Mercator Ljiubljana. CSM Bukarest belegt mit 8 Punkten den dritten Platz.



    Bukarest: Rumänien konkurriert mit dem von Marius Olteanu geleiteten Film Monsters bei der 69. Auflage der Internationalen Filmfestspiele Berlin, die vom 7. bis 17. Februar stattfinden. Dies ist der einzige rumänische Spielfilm, der für das Festival ausgewählt wurde und sich mit 16 anderen Produktionen im Wettbewerb befindet. Monster ist die Geschichte von zwei jungen Ehegatten, die offenbar von ihren Freunden geliebt werden, aber wegen ihrer Bedürfnisse, Überzeugungen und Lebensentscheidungen hinter ihrem Rücken kritisiert werden. Der Film Touch Me Not der rumänischen Regisseurin Adina Pintilie wurde 2018 in Berlin mit dem Goldenen Bären ausgezeichnet. Der Film stellt die Grenze zwischen Fiktion, Dokumentation und visueller Kunst auf den Prüfstand.