Tag: marsul tacerii

  • Dincolo de cuvinte

    Dincolo de cuvinte

    În luna noiembrie a acestui an împlineşte 104 ani. Este prima grupa a persoanelor cu handicap auditiv din România şi a fost înfiinţată pe 9 noiembrie 1919 – Asociaţia Amicală A Surdo-muţilor din România sub patronajul Reginei Maria prin asocierea voluntară a unui grup de surzi. Primul Preşedinte a fost dl. Alexandru Clarnet, iar din comitetul de conducere a făcut parte şi prinţul Henry Ghica, fiul surd al domnitorului Constantin Ghica. Este o organizaţie non-profit, care îşi propune să contribuie la integrarea în societate a persoanelor cu deficienţe de auz. Astfel, în această toamnă s-a desfăşurat proiectul “Săptămâna Comunităţii şi Culturii Surzilor, despre care ne-a vorbit Bogdan Anicescu, Directorul Cultural ANSR:



    “Săptămâna Culturii şi Comunităţii Surzilor este o iniţiativă bilaterală, implementată de Asociaţia Naţională a Surzilor din România, în parteneriat cu Organizaţia din Norvegia, International Organisation for Democracy and Human Rights. Ne-am propus prin acest proiect să arătăm o dimensiune culturală faţă de surditate, să aducem în primplan persoana surdă ca membră a unei comunităţi, ca membră a unei minorităţi cultural lingvistice, la baza căreia se află o altă limbă decât limba română şi anume limba semnelor române.



    Practic beneficiind de granturile norvegiene şi câştigând acest proiect în cadrul apelului Timişoara Capitală Europeană a Culturii, am dorit să transformăm Timişoara nu doar în Capitala Europeană a Culturii, ci în Capitala Culturii Surzilor, în perioada 11-24 septembrie 2023, când în oraşul de pe Bega am organizat o serie de evenimente dedicate culturii surzilor.



    S-au desfăşurat astfel: Concursul de frumuseţe şi talent Miss şi Mister Tăcerea, un festival de dansuri şi pantomimă, un seminar comun cu partenerii din Norvegia, pe problema integrării culturale a persoanelor surde şi premiera filmului de scurt metraj produs în cadrul acestui proiect, “Dragoste fără cuvinte, un Marş al Tăcerii, unde sute de persoane surde s-au întâlnit în Parcul Botanic din Timişoara şi au plecat printr-un traseu prin centru, precum şi atelierul de limbă a semnelor, în care persoane fără deficienţe de auz au avut ocazia să deprindă câteva din bazele exprimării în această limbă.



    Regizorul filmului “Dragoste fără cuvinte ne-a spus cum s-au desfăşurat filmările, cu personaje surde. Octavian Iacob: “Am avut interpret, ce trebuie să stea în faţa acestora. De multe ori în faţa lor nu însemna că acest interpret va sta în spatele camerei de filmare, ci de multe ori lateral, sau poate chiar în cadru, aşa că aveam nevoie de timp să ajustăm imaginea, să ajustăm cadrul către ceea ce trebuie să filmăm. A fost o provocare pe care am acceptat-o, care ne-a plăcut şi cinste acestor persoane că au fost foarte deschise, foarte transparente, foarte dornice să joace, să se afirme şi atunci au avut o atenţie excepţională asupra acestor patru zile în care am filmat. Chiar a fost excepţional şi într-adevăr o experienţă nouă pe care nu o întâlneşti pe orice platou şi, de ce să nu spunem, nu o întâlneşti în viaţa de zi cu zi.



    Tot Octavian Iacob ne-a spus cum s-a desfăşurat castingul: “Am fost în Timişoara, acolo am avut o zi prestabilită pentru casting, s-au prezentat mai multe persoane cu deficienţe de auz, iar noi a trebuit să alegem după mai multe criterii: atât scriptic, să se potrivească cu personajele aşa cum au fost descrise, am fost atenţi la un talent pe care aceşti oameni ar fi putut să îl aibă, legat de jocul cu camera, de a învăţa şi a reda un text, prin semne, a trebuit să văd cum arată aceste semne, pentru că şi tehnica de filmare a trebuit să fie diferită.



    Fiind vorba de un scurt metraj Octavian Iacob a folosit şi actori profesionişti, respectiv pe Paul Diaconescu şi Cristina Velciu, care au condus atenţia publicului către povestea iniţială, spre ceea ce voiau să exprime. Cât despre actorii cu deficienţe de auz din film Octavin Iacob ne-a spus:



    “Nu doar că nu sunt actori, nu au avut timp să facă nici măcar o repetiţie, au citit scenariul timp de vreo două săptămâni, totul s-a discutat online, pe zoom, cu interpret, ceea ce este foarte dificil, dar am rămas uimit că atunci când am avut prima zi de filmare şi am început cu nişte scene mult mai uşoare, ca să poată să se adapteze, am rămas surprins că îşi ştiau textul foarte bine. Interpretul avea textul în faţă şi îmi confirma că aproape cuvânt cu cuvânt este spus şi zic aproape, pentru că în limbajul semnelor nu poţi vorbi aşa cum vorbim noi.



    Bogdan Anicescu, Directorul Cultural ANSR, a completat: “Dragoste fără cuvinte este şi ceea ce simţim noi pentru că am reuşit, iată, să implementăm şi această activitate în cadrul proiectului nostru comun: “Săptămâna Comunităţii şi Culturii Surzilor. Am avut o astfel de idee de mai mult timp şi ne-am dorit să putem în cadrul unui astfel de proiect să facem din Timişoara un loc special în care să se petreacă acţiunea primei producţii cinematografice de acest nivel, din ţara noastră, în care persoana surdă şi limba semnelor joacă un rol central.



    Este rezultatul unei munci făcute de o echipă mică, dar cu ambiţii mari şi un suflet şi mai mare şi ne bucurăm că am reuşit să colaborăm foarte bine cu regizorul Octavian Iacob, cu producătorul Mirela Muşat şi întreaga lor echipă, în realizarea acestui proiect. Totul s-a desfăşurat cu rapiditate, dar rezultatul final este foarte frumos, mai ales că am beneficiat de un feedback pozitiv din partea publicului cu deficienţe de auz, dar şi din partea celui auzitor, ceea ce este mare lucru, pentru că, iată, şi filmul vrea să transmită acest mesaj că dragostea depăşeşte barierele de comunicare, iar limba semnelor poate să unească.



    Un proiect ce se doreşte a fi doar un început către o susţinere mai amplă a mişcării culturale a surzilor români, dincolo de graniţele Asociaţiei sau a minorităţii în sine.




  • Un an de la Colectiv

    Un an de la Colectiv

    Mii de persoane au participat, duminică, în Bucureşti, la un marş al tăcerii, pentru a marca împlinirea unui an de la incendiul din clubul Colectiv, soldat cu moartea a 64 de persoane – majoritatea tineri -, în acea noapte sau în lunile care au urmat, din cauza rănilor şi a infecţiilor intraspitaliceşti. Tragedia a dus la proteste în masă împotriva corupţiei la nivel înalt şi, în cele din urmă, la căderea guvernului Victor Ponta, a scos la iveală probleme în sistem şi a lăsat în urmă destine schimbate. Sunt încă multe întrebări care aşteaptă răspunsuri, multe răni nevindecate în suflete familiilor îndoliate şi multă suferinţă pentru cei peste 100 de răniţi, mare parte dintre ei având încă de luptat pentru recuperare.



    Incendiul a izbucnit în urma focurilor de artificii folosite în timpul unui concert susţinut de trupa rock Goodbye to Gravity. Materialul de antifonare folosit, non-ignifug, a dus la extinderea rapidă a focului, cele aproximativ 350 de persoane aflate în incintă fiind prinse ca într-o capcană de foc, cu o singură ieşire, spre care s-au înghesuit cu toţii. La un an de la tragedie, un monument dedicat memoriei victimelor a fost dezvelit la ora când izbucnea incendiul, în faţa clădirii clubului bucureştean oamenii au ţinut un moment de reculegere şi, simbolic, un proiector a trimis spre cer o rază de lumină.



    Şi preşedintele Klaus Iohannis a depus o coroană de flori şi a aprins o lumânare la clubul Colectiv: România s-a schimbat. Verificările sunt mai clare, mai dese la astfel de localuri unde se organizează evenimente, există proceduri mai bune, mai clare într-o serie de domenii. Alte lucruri încă nu s-au schimbat după părerea mea suficient de mult, bunăoră mi-aş fi dorit ca după un an de zile să ştim totuşi cine s-a făcut vinovat de acest accident teribil.”



    Ancheta procurorilor, nefinalizată încă, a relevat că ceea ce s-a întâmplat la Colectiv — unul dintre cele mai mari dezastre din Europa din ultimele decenii – a fost provocat de numeroase nereguli, pornind de la permisiunea intrării în club a unui număr mult prea mare de persoane până la modul în care fuseseră obţinute autorizaţiile de funcţionare. Trei dosare privind drama de la Colectiv se află în instanţele civile şi militare.



    Prezent şi el, duminică, la locul incendiului premierul Dacian Cioloş a apreciat că “este datoria fiecărei persoane să înveţe din tragedia din clubul Colectiv şi să nu uite unde duc minciuna, aroganţa şi corupţia”. Un concert caritabil a fost susţinut de câteva zeci de trupe rock, banii obţinuţi pe biletele de intrare fiind donaţi celor care au încă nevoie de tratamente pentru rănile din incendiu.