Tag: Maxim Dumitraș Fiul și Tatăl

  • Expoziția „Maxim Dumitraș – Fiul și Tatăl”

    Expoziția „Maxim Dumitraș – Fiul și Tatăl”

    La
    începutul lunii decembrie, la MAMCO (Muzeul de Artă Modernă și Contemporană
    Pavel Șușară din București), a avut loc vernisajul unei expoziții ce aduce în
    dialog două generații: Maxim Dumitraș – Fiul și Tatăl, curatorii expoziției
    fiind Pavel Șușară și Dalina Bădescu. Expoziția va fi disponibilă publicului
    până la începutul lunii februarie 2024. Am stat de vorbă cu curatorul
    expoziției despre ce reprezintă aceasta în peisajul artei contemporane, despre
    unicitatea ei. Pavel Șușară:


    Într-adevăr, este o expoziție deosebită și mai mult decât deosebită. Este
    unică, fiindcă o asemenea expoziție nu mai poate fi făcută, chiar dacă, în
    principiu, cineva ar mai parcurge același scenariu și nu mai poate fi făcută
    pentru că lipsesc sau ar lipsi personajele care au făcut expoziția asta. E o
    expoziție de artă la un prim nivel, la unul superficial și sigur că avem toate
    convențiile artistice, avem pictură, avem grafică, avem sculptură, avem toate
    genurile consacrate, dar ce o face unică este conținutul ei uman, felul în care
    ea s-a născut și felul în care ea a căpătat corp, a căpătat consistență.

    E
    vorba de ultima perioadă din viața sa, pe ultima sută de metri a tatălui lui
    Max Dumitraș, care, ca să-și bandajeze singurătatea și spaimele, a fost pus de
    Max să tragă linii peste niște compoziții pe care le-a făcut Max Dumitraș și,
    ce părea o muncă stereotipă și un fel de gestică mecanică, a devenit o formă de
    refugiu din fața spaimelor, din fața singurătății, din fața iminenței morții pe
    care, evident că o pustia, a pus un fel de cortină, de grilaj între lumea lui
    și lumea de dincolo, care era lumea prefigurată de Max, configurată de el.

    Dar
    el și-a creat un fel de zid de ecran de protecție unde era în siguranță. Era
    apărat de propriile lui spaime, de angoase și, pe măsură ce timpul a trecut,
    grilajul ăsta de linie a devenit un fel de radiografie sau de cartografie a
    stării lui fizice și psihice și morale. Linia devine tot mai ezitantă, tot mai
    puțin riguroasă, tot mai fluidă, până când, în ultimele momente, ea devine de-a
    dreptul aleatorie și iese din ordinea firii. Și, în felul ăsta, o expoziție de
    pictură devine o meditație asupra vieții și asupra morții, devine un fel de
    mântuire prin artă, devine un fel de terapie a spaimelor, devine un spațiu în
    care, măcar la nivel de iluzie, siguranța de a fi are încă un sens. Este încă o
    certitudine.



    Ce
    reprezintă artistul Maxim Dumitraș pentru artele contemporane românești în
    viziunea lui Pavel Șușară?


    Este o instituție. Maxim Dumitraș, pe lângă faptul că a creat instituții, el
    este o instituție și prin ce a făcut și prin felul în care a generat evenimente
    în jurul lui, a organizat simpozioane, a amenajat un spațiu natural, niște râpe
    care au devenit reședințe și spații de acțiune pentru artiști și nu a estetizat
    natura, nu a introdus elemente artificiale într-o ambianță naturală, ci a
    integrat arta într-un spațiu natural, demonstrând implicit că arta în general,
    creația, nu e ceva rupt de lumea față de care noi nu suntem responsabili, ci un
    act de continuitate și o formă de a-i sesiza armoniile.



    Ce
    pregătește MAMCO pentru anul 2024 ne spune tot Pavel Șușară:


    Avem expoziții deja puse în ordine pentru tot anul. Avem o colaborare cu
    Bienala de Artă din Plovdiv, din Bulgaria și suntem parteneri în 2024. O să
    mergem cu 10 artiști români care vor expune acolo. O să facem la sfârșitul
    anului salonul de miniatură, care anul ăsta nu-l mai facem și îl facem bienală.
    Cam 6-7 expoziții programate pentru anul care vine.



    Artistul
    Maxim Dumitraș ne dezvăluie procesul din spatele acestui proiect realizat
    împreună cu tatăl său în ultimii ani de viață ai acestuia:


    L-am început acum 8 ani, am lucrat împreună cu tatăl meu. El s-a ocupat
    compozițional de linia verticală, eu de culoare. Am intervenit și am lucrat
    împreună, de obiecte care sunt de fapt niște toiege și care și ele s-au
    transformat ca și linia tatălui, în timp, și s-au transformat în niște obiecte
    care este obligatoriu să le atingi. Se numesc obiecte de mai bine. Am lucrat
    150 de desene împreuna cu tata, am făcut niște cărți care se numesc Sacoșe cu
    vise, în care el a intervenit tot cu linia și eu cu culoarea. În decurs de la
    71 de ani până la 92 de ani, în fiecare zi mi-a fost ucenicul meu în atelier.
    Când a fost el tânăr, i-am fost ucenic și după aia am schimbat rolurile și a
    devenit ucenicul-creator. El a fost un om, un fel de filozof. În sfera firească
    a lucrurilor, un om de o corectitudine, de o eleganță excepțională. Și la 93 de
    ani dincolo, că era tatăl meu, am devenit foarte buni prieteni.



    În
    finalul interviului, Maxim Dumitraș ne-a dezvăluit ce i-a adus anul 2023:


    Întotdeauna încerc să le simplific lucrurile, dar în fiecare an se complică mai
    mult. Am făcut o sculptură monumentală de vreo 15 tone. Am făcut o expoziție la
    Bistrița, mai multe proiecte la Sângeorz-Băi. A fost un an foarte prolific, să
    zic așa.