Tag: mediul inconjurator

  • Ne permitem politici cu adevărat verzi?

    Ne permitem politici cu adevărat verzi?

    Uniunea Europeană, deși nu se mai află printre cei mai mari producători de CO2 de pe planetă, nu este încă o zonă complet prietenoasă cu mediul înconjurător.



    Rămâne, de pildă, unul dintre cei mari producători de deșeuri din lume, cu o medie anuală de peste 5 tone de deșeuri pe cap de locuitor, cifră mai mare decât cele înregistrate în India sau China. Cu atât mai mult, este clar că e nevoie de noi politici pentru ca activitatea umană să afecteze din ce în ce mai puțin mediul înconjurător.



    Ne permitem însă aceste politici? Ne permitem să fim “verzi”? Aflați răspunsul ascultând o nouă ediție a podcastului Euranet Plus în limba română realizat sub genericul “Green Deal — Calea către o Uniune Europeană neutră din punct de vedere climatic”.



    Invitata rubricii noastre este Sulfina Barbu, fost ministru al Mediului în guvernul de la București, fost vicepreședinte al Programului Națiunilor Unite pentru Mediu, actualmente expert de mediu.




  • Cât plastic au reciclat statele UE

    Cât plastic au reciclat statele UE


    Statele Uniunii Europene nu au reciclat nici jumătate din ambalajele de plastic folosite în 2018. Conform datelor publicate de Eurostat, 41,5% din deşeurile de ambalaje din plastic au fost reciclate în anul 2018, în cele 27 de state membre. România se situează peste media UE, în condiţiile în care 43% din deşeurile de ambalaje din plastic au fost reciclate în același an.



    Lituania, cea mai mare rată de reciclare din UE


    Alte state din fostul bloc comunist sunt pe primele poziții cu mai mult de jumătate din deşeurile de ambalaje din plastic reciclate. Lituania are o rată de 69,3%, urmată de Slovenia (60,4%, conform datelor din 2017), Bulgaria (59,2%) şi Cehia (57%). La polul opus, cu mai puţin de o treime dintre deşeurile de ambalaje din plastic reciclate în 2018, se află Malta (19,2%, date din 2017), Franţa (26,9%), Ungaria (30%) şi Irlanda (31%).



    Datele Eurostat mai arată că, în Uniunea Europeană, procentul deşeurilor de ambalaje din plastic este în ușoară creștere de la 41,2% în 2017, până la 41,5% în 2018. În România cifra este în scădere cu 4,6% față de anul 2017.



    Ambalajele din plastic, o cincime din totalul deșeurilor



    Cantitatea de deşeuri de ambalaje generată în Uniune a fost de 174 kilograme pe cap de locuitor, însă există diferențe considerabile între cele 27 de state membre, de la 67,8 kilograme pe cap de locuitor în Croaţia, la 227,5 kilograme pe cap de locuitor în Germania.



    Deşeurile din hârtie şi carton (40,9%), plastic (19%), sticlă (18,7%), lemn (16,1%) şi metal (5%) au fost cele mai răspândite tipuri de deşeuri de ambalaje în UE în anul 2018. În perioada cuprinsă între 2008 şi 2018, cantitatea totală de deşeuri de ambalaje generată în UE a crescut cu 6,7 milioane de tone, sau 9,4%, până 77,7 milioane de tone, mai arată datele Eurostat.

    reciclare-plastic-2018-eurostat.jpg



    Bucureștiul pregătește o pe ambalaje returnabilă



    Colectarea separată a deșeurilor se numără pe lista de problemelor de mediu ale României. La finalul lunii octombrie a anului trecut, Comisia Europeană a declanșat procedura de infringement și a solicitat României să închidă și să reabiliteze depozitele ilegale de deșeuri. Datelor oficiale, arătau că România reciclează doar 13% din cantitatea totală de deşeuri în 2019, în condiţiile în care ţinta asumată de ţara noastră pentru finele anului trecut era de 50%.



    Pentru a atinge o rată mai bună a reciclării ambalajelor, Ministerul Mediului a anunțat o Hotărâre de Guvern care prevede o taxă pe ambalaje din plastic, aluminiu sau sticlă, cu capacitatea de până la 3 litri. Măsura, pusă în practică de mai multe statele ale Uniunii, prevede ca în preţul fiecărui produs să fie inclusă garanţia de 50 de bani care va fi plătită de consumator, iar garanţia plătită va fi recuperată de către client prin reciclarea recipientelor la automatele speciale. Ministru Mediului de la București, Tánczos Barna, a declarat că proiectul va fi lansat până în primăvară, iar până anul următor se va face investiția în sistemul de colectare.


  • Provocări ecologice în dezbatere

    Provocări ecologice în dezbatere

    Delegaţi din aproape 200 de ţări au început, la Katowice, două săptămâni de discuţii pentru a încerca să rezolve divergenţele politice la cea mai importantă adunare a ONU privind încălzirea globală, de când a fost semnat Acordul de la Paris din 2015. Acordul prevede obiective ambiţioase de reducere a folosirii combustibililor fosili şi a gazelor cu efect de seră, pentru a combate efectele încălzirii globale.



    Conferinţa de la Katowice urmează să adopte un set de măsuri de aplicare a acestor obiective, demers deloc simplu având în vedere, în primul rând, implicaţiile financiare. Se aşteaptă, totodată, un semnal clar al ţărilor de confirmare a angajamentelor asumate pentru 2020, mai ales după decizia adoptată de preşedintele Donald Trump de ieşire a SUA – una din marile economii mondiale care ar urma să utilizeze în continuare toate tipurile de combustibili, inclusiv pe cei mai poluatori – din Acordul de la Paris.



    De asemenea, se aşteaptă asigurarea că se va aloca suficientă finanţare pentru realizarea tranziţiei spre ţinta zero emisii de carbon, în condiţii de sutenabilitate. Graţiela Gavrilescu, viceprim-ministru şi ministrul mediului, şefa delegaţiei României la conferinţă, a reconfirmat angajamentele asumate de Bucureşti.



    Graţiela Gavrilescu: ‘România se raliază tuturor obiectivelor şi, bineînţeles, poziţiei, în primul rând, a Uniunii Europene şi în al doilea rând, ne menţinem poziţia vizavi de ţintele care s-au adoptat prin Acordul de la Paris, articolul 6. Sunt ţinte extrem de ambiţioase, ni le-am asumat.’



    Potrivit demnitarului, Bucureştiul nu se aşteaptă la modificări ale obligaţiilor asumate şi are o strategie bine definită. Graţiela Gavrilescu: ‘România are o strategie de combatere a schimbărilor climatice pentru o economie cu emisii scăzute de carbon, dar şi politici în ceea ce priveşte scăderea emisiilor gazelor cu efect de seră şi nu în ultimul rând, avem şi o strategie de dezvoltare durabilă pe care noi dorim să o punem în aplicare pe următorii ani.’



    Rapoarte internaţionale publicate înainte de conferinţă semnalizează depăşirea nivelului de alarmă la emisiile de gaze cu efect de seră care ar asigura o încălzire cu mai puţin de 1,5-2 grade Celsius pe planetă pentru a evita urmări dezastruoase. Rapoarte ştiinţifice sugerează că mai sunt doar 12 ani în care umanitatea poate reduce la jumătate emisiile de gaze de seră pentru a evita o viitoare catastrofă climatică. Mai întâi, negociatorii trebuie să stabilească modul în care va funcţiona Acordul de la Paris atunci când prevederile acestuia vor intra în vigoare, în 2020, cu scopul de a menţine creşterea globală de temperatură la sub 2 grade Celsius pe secol.

  • Politici de mediu în UE

    Politici de mediu în UE

    Comisia Europeană a introdus un nou sistem de evaluare a modului în care statele membre pun în aplicare politicile de mediu. Această evaluare reprezintă începutul unui nou proces, prin care Comisia şi statele membre vor analiza cauzele care au generat lacunele în respectarea regulementelor, înainte ca problemele să devină urgente.



    Potrivit comisarului pentru mediu, afaceri maritime şi pescuit, Karmenu Vella, Comisia Europeană se angajează ca, prin această evaluare, să ajute statele membre: O aplicare fragmentară şi neomogenă a normelor de mediu nu este în interesul nimănui. Statisticile europene arată, că, dacă legislaţia de mediu s-ar aplica integral la nivelul întregii Uniuni, s-ar economisi 50 de miliarde de euro. De asemenea, că respectarea deplină, până în 2020, a politicii Uniunii Europene privind gestionarea deşeurilor ar putea crea încă 400 000 de locuri de muncă. Trei cetăţeni din patru consideră că legislaţia Uniunii Europene este necesară pentru protejarea mediului în ţara lor şi patru oameni din cinci sunt de acord că instituţiile europene ar trebui să poată verifica dacă normele sunt aplicate corect. Aici intervine evaluarea aplicării politicilor de mediu (EIR). Comisia Europeană se angajează să ajute statele membre în a le garanta cetăţenilor lor cele mai înalte standarde în ceea ce priveşte calitatea aerului şi a apei şi gestionarea deşeurilor. Această evaluare oferă informaţii, instrumente şi un calendar în acest sens.”



    Acest calendar va conţine termenele până la care fiecare stat va trebui să pună în aplicare recomandările făcute. Pachetul de măsuri propus de Comisie cuprinde cele 28 de rapoarte de ţară, care identifică punctele forte, oportunităţile şi punctele slabe la nivel naţional, şi o comunicare care rezumă concluziile politice ale acestor rapoarte. De asemenea, analizează tendinţele comune în asigurarea calităţii aerului şi apei, în gestionarea deşeurilor, economia circulară, protecţia naturii şi a biodiversităţii, precum şi recomandări pentru toate statele membre. Toate aceste măsuri survin în condiţiile în care Comisia atrage atenţia că prevenirea generării de deşeuri rămâne, în prezent, o provocare pentru toate statele membre.



    În pofida multor reuşite pe plan local în materie de protecţie a naturii şi biodiversităţii, decidenţii de la Bruxelles se pronunţă pentru intensificarea punerii în aplicare a legislaţiei de mediu a UE. Mai exact, a directivelor “Păsări şi habitate”, altfel, avertizează ei, declinul biodiversităţii va continua în UE, ceea ce va compromite capacitatea ecosistemelor de a răspunde nevoilor populaţiei în viitor. În 23 din cele 28 de state membre, standardele de calitate a aerului sunt încă depăşite. În total, acest lucru se întâmplă în peste 130 de oraşe din Europa. De asemenea, trebuie redus zgomotul ambiental – cea de-a doua cauză imporantă a problemelor de sănătate legate de mediu.



    La capitolul colectării şi tratării apelor reziduale urbane, Uniunea Europeană a lansat acţiuni în justiţie în cazul a 13 state membre. În urma lansării pachetului de măsuri privind evaluarea aplicării politicilor de mediu, vor fi organizate discuţii cu fiecare stat în parte, va fi introdus un instrument care să permită statelor membre să-şi ofere reciproc expertiză şi, nu în ultimul rând, vor avea loc dezbateri politice în cadrul Consiliului Mediu. Pentru protejarea mediului, Bruxellesul acţionează, de altfel, prin toate mijloacele pe care le are la îndemână. Un exemplu în acest sens sunt acordurile privind schimbările climatice.



    Acesta reprezintă primul succes al unei negocieri condusă sub egida ONU în secolul XXI, aminteşte profesorul universitar Mircea Duţu. Amploarea sa este universală, spune el, iar ceea ce este fără precedent este faptul că societatea civilă se găseşte angajată şi mobilizată alături de state pentru îndeplinirea obiectivelor fixate – limitarea ridicării temperaturii globale la două grade Celsius în raport cu nivelurile preindustriale şi, pe cât posibil, la 1,5 grade Celsius.



    De asemenea, se are în vedere asigurarea unei neutralizări a emisiiilor de gaze cu efect de seră începând cu 2050, stabilind, în acelaşi timp, contribuţii naţionale voluntare care să fie revizuite la fiecare 5 ani. Care este situaţia în România? Mircea Duţu explică: “Nu avem probleme în privinţa asumării şi îndeplinirii angajamentelor privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, am depăşit standardele şi obiectivele propuse în privinţa ponderii energiei regenerabile în consumul general de energie, avem capacităţi de a asigura îndeplinirea obiectivelor europene şi, în orice caz, putem să reprezentăm un exemplu deopotrivă în cadrul UE şi în cadrul mai larg al vieţii internaţionale.”


    Este, însă, nevoie ca la această situaţie reală să adăugăm şi voinţă politică, mai spune Mircea Duţu.