Tag: mediul online

  • Atenție! Inginerie socială!

    Atenție! Inginerie socială!

    Octombrie a fost declarată, în Uniunea Europeană, luna securităţii cibernetice. S-a concentrat, anul acesta, asupra unui tip de ameninţare tot mai prezent în viața noastră de zi cu zi, inclusiv în România – ingineria socială. Apelul specialiștilor este răspicat: rămânând informați nu doar o lună pe an, ci în permanență și punând în practică măsuri simple de prevedere, putem evita să cădem în eventualele capcane ale acestei practici.

     

    Pretextarea, momirea, cererea de răscumpărare, phishing-ul, vishing-ul, uzurparea identității… Grupate, toate aceste tehnici poartă acest nume de inginerie socială. Se prevalează de ea răufăcători individuali sau în grup care, exploatând vulnerabilitățile psihologice ale posibilelor victime, încearcă să obțină acces la informații sensibile, să fure date sau bani. Cu alte cuvinte, atacatorii nu se bazează atât pe cunoștințe tehnice, cât pe psihologie și comportament uman… pe arta manipulării.

     

    Răufăcătorul pretinde, adesea, că este o persoană sau o sursă de încredere și recurge la mijloace de convingere sau la diverse șiretlicuri pentru a obține parole, detalii financiare ori acces la sisteme și rețele. Dacă manipularea funcționează, atacatorul își încurajează victima fie să ofere informații personale sau sensibile, fie să viziteze un site web fals ori să instaleze un program malware ce i-ar putea afecta dispozitivul sau chiar ar putea prelua controlul asupra acestuia.

     

    Una din metodele prin care ne pot fi furate date sensibile este e-mailul personal. Dar atacatorii preferă din ce în ce mai mult rețelele sociale, după cum a explicat la Radio România, Mihai Rotariu, manager de comunicare al Directoratului Național de Securitate Cibernetică: ʺDin păcate, atacatorii folosesc pregnant atacuri cu inginerie socială în ultima perioadă, în special în ultimul an. S-a migrat către reţelele sociale, către social media, asta pentru că, pentru ei, este o reducere semnificativă de costuri. Nu mai trebuie neapărat să menţină un site de phishing sus pe care să-l găzduiască, să-l plătească, să plătească specialişti pentru a-l susţine online, ci pur şi simplu pot să compromită anumite conturi de social media, de exemplu, ale anumitor utilizatori, să se folosească de acele coduri de încredere ale acelor conturi, de paginile pe care le gestionează acele conturi, pentru a lansa mai departe postări, de regulă sponsorizate, către anumite capcane, către anumite tentative de fraudă.ʺ

     

     

     

    În cazul phishing-ului, atacatorii trimit e-mailuri, mesaje sau linkuri înșelătoare către site-uri care par legitime, cu scopul de a convinge destinatarii să facă click și să dezvăluie parole, numere de cărți de credit sau date cu caracter personal. Vishing-ul este o formă de phishing care are loc prin comunicații vocale, de obicei prin apeluri telefonice. Prin ransomware, răufăcătorii amenință să dezvăluie informații sensibile sau să perturbe sistemele, dacă victima nu plătește o răscumpărare. ș.a.m.d.

    Dar ce-i interesează cel mai mult pe atacatori? Desigur, banii. Însă nu numai! Din nou, Mihai Rotariu: ʺEi vor încerca, dacă au acces la dispozitivele noastre sau la conturile noastre, să extragă de obicei bani direct din cont. Dar, dacă nu pot acest lucru, încearcă să extragă cât mai multe date – date personale, date cu caracter financiar, date sensibile, date de autentificare. Toate aceste date au o valoare pe piaţa neagră şi ele pot fi vândute mai departe. Atacatorii pot face chiar schimb între ei de astfel de date, tocmai pentru a viza cât mai mulţi utilizatori cu aceste capcane din mediul online. În momentul în care un atacator a avut un atac cu succes împotriva unui utilizator, să ştiţi că acel utilizator va fi pe lista atacatorilor fie de buni platnici, fie de utilizatori care nu sunt atenţi şi îşi furnizează lesne datele mai departe, tocmai pentru a deveni în continuare o ţintă pentru alţi atacatori.ʺ

     

    Când vrem să trecem strada, ne asigurăm: ne uităm în stânga, ne uităm în dreapta, la culoarea semaforului… Cu alte cuvinte, avem în sânge o rutină comportamentală aplicabilă întotdeauna în astfel de situații. Ideal ar fi ca și în mediul online să dobândim o rutină, o igienă de securitate cibernetică – este de părere managerul de comunicare al Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică, Mihai Rotariu: ʺTrebuie să fim vigilenţi, trebuie să avem răbdare atunci când activăm în mediul online şi să gândim logic, să fim obişnuiţi să procesăm şi să acţionăm într-o viteză decentă de această dată, pentru că ştim că suntem obişnuiţi ca în mediul online să procesăm informaţia mult mai rapid decât am face-o în viaţa reală. Deci, să facem verificările necesare înainte de a face nişte acţiuni care ar putea duce la compromiterea datelor sau a echipamentelor noastre.ʺ

     

     

    Mai precis, dacă ceva pare ciudat sau prea bun pentru a fi adevărat, să ne gândim că poate fi o înșelătorie. Apoi, trebuie să evităm să facem click pe linkuri sau să deschidem e-mailuri din surse necunoscute. Nu trebuie niciodată împărtășite date sensibile, cum ar fi parole, numere de cărți de credit sau date cu caracter personal în mesaje sau e-mailuri, indiferent cine le solicită. Trebuie verificată identitatea persoanei sau entității care dorește informații, dar și stabilite parole puternice. În fine, dacă avem ghinionul să cădem victima răufăcătorilor cibernetici, să înștiințăm autoritățile locale competente, să schimbăm parolele, să activăm autentificarea multifactorială, să scanăm dispozitivele pentru programe nocive de tip malware și să ne alertăm prietenii sau colegii.

     

     

  • Octombrie, luna europeană a securității cibernetice

    Octombrie, luna europeană a securității cibernetice

    În luna octombrie a fiecărui an, în numeroase locații din toată Europa se organizează sute de activități – conferințe, ateliere, cursuri, webinare, prezentări – menite să informeze mai bine publicul cu privire la amenințările online și la importanța siguranței digitale.

     

    În acest an, luna europeană a securității cibernetice se concentrează pe ingineria socială, un tip de amenințare ce se bazează pe manipularea comportamentului uman pentru a obține acces la informații sensibile.

    În România, Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) a informat recent că cea mai comună metodă prin care ne pot fi furate datele sensibile rămâne poşta electronică, e-mailul personal.

     

    Mihai Rotariu, manager de comunicare al DNSC : “Atacatorii folosesc pregnant atacuri cu inginerie socială în ultima perioadă, în special în ultimul an, iar în ultimul timp, din păcate, s-a migrat către reţelele sociale, către social media, asta pentru că pentru ei este o reducere semnificativă de costuri.

    Nu mai trebuie neapărat să menţină un site de phishing pe care să-l găzduiască, să-l plătească, să plătească specialişti pentru a-l susţine online, ci pur şi simplu pot să compromită anumite conturi de social media, de exemplu, ale anumitor utilizatori, să se folosească de acele conturi, de încrederea acelor conturi, de paginile pe care le gestionează acele conturi, pentru a lansa mai departe postări, de regulă sponsorizate, către anumite capcane, către anumite tentative de fraudă îndreptate împotriva utilizatorilor români.” 

     

    Ediția din acest an a lunii europene a securității cibernetice are tema #ThinkB4UClick („Gândiți-vă bine înainte să faceți click”) – un îndemn la vigilență în fața ingineriei sociale – o practică tot mai frecventă în care escrocii uzurpă identitatea altcuiva, trimit e-mailuri de phishing sau propun oferte false pentru a-și determina victimele să efectueze anumite acțiuni online sau să dezvăluie informații sensibile sau personale.

     

    Din nou, Mihai Rotariu: „La nivel european alegându-se ingineria socială ca principală temă pentru luna europeană a securităţii cibernetice, vedem că problema persistă practic în toate statele membre ale UE. Şi, da, vorbim aici despre tehnici de inginerie socială folosite foarte des. Atacatorii, în cazul unui atac de tip phishing, ne sună direct la telefon şi ne prezintă un scenariu cu anumite elemente psihologice care ne determină să fim mai puţin vigilenţi şi poate să oferim date sau să dăm click pe un link ori să instalăm o aplicaţie. În astfel de situaţii, ideal ar fi să avem o igienă de securitate cibernetică, o rutină de securitate cibernetică, cu reflexe în mediul online, la fel cum le avem în viaţa reală, migrate, desigur, către siguranţa online.”

     

    Trebuie să avem reflexul de a verifica prima dată sursa mesajului primit, explică Mihai Rotariu, să vedem dacă emailul vine într-adevăr dintr-o sursă legitimă, să ne uităm la adresa reală a emailului, să verificăm link-ul din acel email, să verificăm textul emailului să fie corect din punct de vedere gramatical, din punct de vedere al exprimării, să verificăm cu o soluție de securitate ataşamentul acelui email – toate acestea înainte de a face click, înainte de a executa o acţiune care ne-ar putea duce în încurcătură.

     

    Mihai Rotariu: “Trebuie să fim vigilenţi, trebuie să avem răbdare atunci când activăm în mediul online şi să gândim logic. Să fim obişnuiţi să procesăm şi să acţionăm într-o viteză decentă de această dată, pentru că ştim că suntem obişnuiţi ca în mediul online să procesăm informaţia mult mai rapid decât am face-o în viaţa reală. Deci, să facem verificările necesare înainte de a face nişte acţiuni care ar putea duce la compromiterea datelor sau a echipamentelor noastre.”

     

    Principalul motiv pentru care atacatorii vor să compromită datele ține de partea financiară. Dacă au acces la dispozitivele noastre sau la conturile noastre, ei vor încerrca să extragă de obicei bani direct din cont, explică reprezentantul DNSC. Dar, dacă nu pot acest lucru, încearcă să extragă cât mai multe date – date personale, date cu caracter financiar, date sensibile, date de autentificare. Toate aceste date au o valoare pe piaţa neagră şi pot fi vândute, monetizate mai departe. Atacatorii pot face chiar schimb între ei de astfel de date, tocmai pentru a viza cât mai mulţi utilizatori cu aceste capcane din mediul online.

     

    Datele arată că, în 2022, UE a suferit de un deficit de profesioniști în domeniul securității cibernetice care s-a situat între 260 000 și 500 000 de persoane. Un sondaj recent privind competențele în materie de securitate cibernetică a evidențiat necesitatea de a crește gradul de conștientizare și de a oferi formare în domeniul securității cibernetice. Pentru a acoperi acest deficit de competențe, UE a creat platforma online „Academia de competențe în materie de securitate cibernetică”, unde puteți urma cursuri de dezvoltare în această direcție.

  • Statele UE cer reguli pentru influenceri şi activitatea pe reţelele sociale

    Statele UE cer reguli pentru influenceri şi activitatea pe reţelele sociale

    Miniştrii europeni ai culturii au avertizat asupra impactului potenţial dăunător pe care persoanele influente în mediul online îl pot avea asupra sănătăţii mintale a oamenilor şi asupra democraţiei şi au cerut, în acest context, dezvoltarea unor organisme sau mecanisme de reglementare a activităţilor acestora, inclusiv un posibil cod etic.

     

    “Europenii petrec mult timp pe internet, ceea ce înseamnă că persoanele influente care creează conţinut pentru reţelele de socializare au un impact mai mare ca oricând asupra modului în care percepem şi înţelegem lumea”, a explicat ministrul belgian al Tineretului, a cărui ţară exercită preşedinţia semestrială a Consiliului UE.

    Rețelele sociale și platformele de partajare a videoclipurilor devin un element integral în dezvoltarea opiniilor personale, a comportamentului, a angajamentului social și a identității, inclusiv în dezvoltarea psihosocială, în special în perioada adolescenței. Aproape toată lumea își poate găsi o comunitate online și își poate consolida sentimentul de apartenență. Prin urmare, influencerii pot avea un impact pozitiv asupra audienței lor, se arată în document.

     

    Pe lângă efectele pozitive însă, conținutul creat de influenceri și comportamentul lor online poate fi dăunător pentru indivizi, precum și pentru societate în ansamblu. Sănătatea mintală și fizică a publicului lor, în special cea a minorilor, poate fi afectată negativ de riscurile inerente mediului online, cum ar fi hărțuirea cibernetică, dezinformarea sau comparația nesănătoasă între vedete şi oamenii obişnuiţi, atrag atenţia iniţiatorii.

     

    De aceea, miniştrii culturii au cerut Comisiei Europene să dezvolte o abordare politică axată pe alfabetizarea mediatică a influencerilor şi pe comportamentul responsabil în activitatea de pe reţelele de socializare şi platformele video, pentru a garanta respectarea normelor ce guvernează internetul.

     

    În acest sens, textul aprobat urmăreşte să conştientizeze în rândul creatorilor de conţinut impactul pe care activitatea lor îl poate avea asupra populaţiei prin răspândirea de informaţii eronate, dezinformare, discursuri care incită la ură şi conţinuturi ilegale sau dăunătoare.

     

    De asemenea, miniştrii europeni au evidenţiat creşterea numărului influencerilor minori şi necesitatea ca părinţii sau tutorii acestora să aibă grijă de ei şi să cunoască obligaţiile legale rezultate din folosirea reţelelor de socializare.

     

  • Regulamentul UE pentru un mediu online mai sigur și mai responsabil a intrat în vigoare

    Regulamentul UE pentru un mediu online mai sigur și mai responsabil a intrat în vigoare


    Tehnologiile digitale au schimbat viața oamenilor, nu doar în ceea ce privește comunicarea, ci au impact în felul în care trăim, muncim, creăm.


    Infografic: Valorile UE în nucleul tranziției digitale


    https://www.consilium.europa.eu/fr/infographics/digital-europe/



    La 16 noiembrie a intrat în vigoare Regulamentul privind serviciile digitale, document conținând noul set de norme de referință ale UE pentru un mediu online mai sigur. Astfel, Uniunea susține protejarea drepturilor utilizatorilor și crearea unor condiții concurențiale echitabile pentru companii.


    Regulamentul se aplică tuturor serviciilor digitale prin care consumatorii sunt puși în legătură cu furnizorii de bunuri, servicii sau conținut online.


    Normele actuale prevăd noi responsabilități menite să limiteze răspândirea de conținut și de produse ilegale online, să asigure o protecție reală minorilor și să ofere o mai mare libertate de alegere și informații mai valoroase utilizatorilor.


    De ce avem nevoie de aceste reguli ? Dezvoltarea exponențială a serviciilor digitale are un impact major asupra vieților noastre. Suntem martori la apariția a numeroase noi modalități de comunicare, de cumpărare sau de acces la informații online, în continuă schimbare. Din acest motiv, legislația europeană trebuie să țină pasul cu aceste schimbări.


    Au fost multe dispute cu uriașele platforme digitale, cum ar fi Google, Facebook sau Amazon. Un exemplu : zeci de media din toată lumea au reclamat monetizarea conținutului lor de către acestea. Poziția dominantă la care au ajuns giganții digitali le oferă avantaje enorme față de concurenți, dar și o influență inerentă asupra democrației și economiei. Ele au devenit și motoarele de inovare ale viitorului.


    Noul regulament își propune să implementeze un grad sporit de responsabilitate și supraveghere. Platformelor cu mai mult de 45 de milioane de utilizatori le sunt impuse obligații suplimentare, de exemplu vor trebui să efectueze evaluări anuale prin care să determine dacă aduc prejucii prin serviciile lor, cum ar fi expunerea la bunuri sau conținuturi ilegale sau diseminează dezinformărea. Totodată, vor trebui să vegheze la respectarea drepturilor fundamentale, la protejarea datelor cu caracter personal, la libertatea și pluralismul mass-media online, precum și la drepturile copiilor.


    O veste bună pentru utilizatori, în sensul protejării libertății de exprimare : vor putea contesta deciziile arbitrare de moderare a conținutului luate de platformele online. Astfel, utilizatorii pot adresa direct plângeri platformelor, pot alege un organism extrajudiciar de soluționare a litigiilor sau pot introduce căi de atac în instanță.


    Regulamentul menționat vine cu o prevedere foarte curajoasă de supraveghere publică a platformelor online în întreaga Uniune. Comisia Europeană este îndrituită să supravegheze în mod direct platformele și motoarele de căutare online foarte mari. Totodată, fiecare stat membru va trebui să desemneze un coordonator al serviciilor digitale, fiecare având ca responsabilitate supravegherea platformelor și motoarelor de căutare foarte mari, dar și a altor entități care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului privind serviciile digitale. Coordonatorii naționali și Comisia Europeană vor colabora prin intermediul unui Comitet european pentru servicii digitale. De asemenea, va fi instituit un mecanism de cooperare la nivelul UE între autoritățile naționale de reglementare și Comisie. În sprijinul acestor activități, Comisia Europeană înființează un Centru european pentru transparența algoritmilor.


    În termen de 3 luni, platformele vor trebui să raportezenumărul de utilizatori finali activ, pe baza cărora vor fi clasificate.


    Reamintim că la 15 decembrie 2020, Comisia a prezentat propunerile de Regulament privind serviciile digitale și de Regulament privind piețele digitale.





  • Școala de vară „Think before you click!”

    Școala de vară „Think before you click!”

    În
    perioada 27-30 iulie s-a desfăşurat Școala de Vară Think before you click!,
    eveniment organizat de Centrele Europe Direct Bucuresti și Argeș, în
    parteneriat cu Directoratul Național de Securitate Cibernetică – DNSC, la
    Căciulata, în județul Vâlcea. Ne-am bucurat să îl avem ca formator pe dl
    Octavian Popa, manager superior DGPI în cadrul DNSC. Participanții
    şcolii de vară au fost cei mai activi voluntari ai celor 2 centre, tineri
    pasionați de tematica securității cibernetice.


    Programul a cuprins: prezentarea contextului actual şi a
    principalelor ameninţări cibernetice, tipologia atacurilor, tipologia
    hackerilor, tipurile de atacuri cibernetice, gestionarea unui atac, bune
    practici şi acțiuni de bază în cazul unui atac cibernetic. Partea de teorie a
    fost îmbinată cu exerciții practice. Astfel participanții au realizat în echipe
    mesaje de conştientizare a rolului educației cibernetice și a măsurilor
    preventive în materie de securitate cibernetică.


    Totodată, participanții au simulat un exercițiu
    cibernetic, trecând prin etapele de planificare, gestionare şi valorificare.
    Tinerii au fost ghidați de formatorul evenimentului pentru a realiza o serie de
    producții audio-video, utilizând metoda storytelling. Scopul acestor producții
    este acela de a conștientiza pericolele ce ne pândesc în mediul online şi de a
    promova măsurile de prevenție în materie de securitate cibernetică, bunele
    practici şi acțiunile de bază în cazul unui atac cibernetic. Tinerii ne-au
    surprins în mod plăcut prin inventivitatea de care au dat dovadă în realizarea
    acestor filmulețe! Producțiile pot fi vizualizate pe canalul de
    YouTube al Centrului Europe Direct București
    .


    Mulțumim partenerilor noștri și formatorului, Octavian
    Popa, pentru profesionalism, precum și tinerilor pentru implicare și
    creativitate!


    Articolul poate fi accesat pe site-ul Europe Direct București


    (Loredana Licuța, coordonator Europe
    Direct București)

  • Noua strategie a UE pentru protejarea copiilor în mediul online

    Noua strategie a UE pentru protejarea copiilor în mediul online

    Pandemia de COVID-19 a agravat abuzul sexual online asupra copiilor, fundația Internet Watch constatând că, în 2021 au crescut cu 64 % cazurile de abuz sexual asupra copiilor. Conform normelor propuse de Comisia Europeană, furnizorii de internet vor avea obligația de a detecta, raporta și elimina din serviciile lor materialele care conțin abuzuri sexuale asupra copiilor. Mai mult, va fi creat un centru independent al UE privind abuzul sexual asupra copiilor, care va sprijini eforturile furnizorilor de servicii, prin detectarea, raportarea, eliminarea și blocarea accesului la materiale care conțin abuzuri sexuale online asupra copiilor.

    Ylva Johansson, comisar european pentru afaceri interne: Anul trecut, au fost raportate la nivel global optzeci și cinci de milioane de fotografii și videoclipuri cu abuzuri sexuale asupra copiilor într-un an. Am prezentat acum doi ani o strategie de combatere a abuzului sexual cu o abordare cuprinzătoare. Această propunere de astăzi se concentrează în principal pe componenta online . Nu reușim să protejăm copiii astăzi, dar aceasta este o propunere inovatoare, care face ca Europa să fie lider global în lupta împotriva abuzurilor sexuale online. Ne propunem astăzi să înființăm un centru independent al UE pentru combaterea abuzului sexual asupra copiilor. Acest centru ar trebui să aibă un rol foarte important pentru legislația privind depistarea online a abuzului sexual asupra copiilor.



    În paralel cu această propunere, Comisia a prezentat și Strategia europeană pentru un internet mai bun pentru copii. Prin aceasta, Comisia doreste să sprijine accesul copiilor, în special al celor aflați în situații vulnerabile, la dispozitive și competențe digitale, să combat hărțuirea cibernetică și să îi protejeze pe toți copiii de conținuturi online dăunătoare și ilegale.


  • Reforma spațiului digital – noi norme pentru toate tipurile de servicii digitale (partea a II-a)

    Reforma spațiului digital – noi norme pentru toate tipurile de servicii digitale (partea a II-a)

    Mediul online se dezvoltă cu o viteză foarte mare. Devine astfel din ce în ce mai evident că este nevoie de o actualizare a regulilor care să ajute la buna funcţionare a acestui mediu. La nivel european au început demersurile pentru o reformă a spaţiului digital. Comisia a propus un set cuprinzător de norme noi, care sunt gândite astfel încât să îi protejeze mai bine pe consumatori şi drepturile lor fundamentale online.

    Continuăm discuţia despre aceste propuneri, începută data trecută cu Alina Ujupan, membră a cabinetului comisarului Margrethe Vestager – vicepreședintă executivă a Comisiei Europene, responsabilă de Europa pregătită pentru era digitală.


  • Tiparele comportamentale ale tinerilor din România în mediul online

    Tiparele comportamentale ale tinerilor din România în mediul online

    Internetul a adus schimbări majore la nivel societal, având un impact
    important în viețile de zi cu zi ale oamenilor, subliniază Nicoleta Corbu,
    Mădălina Boțan, Raluca Buturoiu și Alexandru Dumitrache într-un articol
    publicat în numărul din decembrie 2020 al revistei academice Romanian
    Journal of European Affairs. Analizând tiparele comportamentale ale
    tinerilor din România în mediul digital, autorii ajung la concluzia că sunt necesare
    cercetări aprofundate pentru a înțelege legătura dintre sistemele de comunicare
    digitală și comportamentele tinerilor. Interacțiunile în mediul online au
    consecințe asupra lumii reale, iar acest lucru face vitală cunoaștere acestor
    tipare comportamentele ale tinerilor.


    Textul integral al articolului poate fi accesat online la: http://rjea.ier.gov.ro/wp-content/uploads/2020/12/RJEA-vol-20-no-2_Dec-2020_articol-5.pdf


    (Ionuț-Mircea Marcu, expert Institutul European din România)

  • Radio România coordonează proiectul Erasmus+ RTV

    Radio România coordonează proiectul Erasmus+ RTV

    Societatea Română de Radiodifuziune este coordonatorul proiectului Erasmus+ ce urmăreşte dezvoltarea competenţelor cheie în domeniul media, în mod special pentru producţia de conţinut pentru Radio, Film şi Televiziune: RTV – Key Competences in Media production for Radio, Film and Television.

    47% din populaţia Uniunii Europene nu are abilităţi digitale, în timp ce în viitorul apropiat 90 % dintre locurile de muncă vor cere un anumit nivel de abilităţi digitale. Obiectivul proiectului constă în adaptarea şi pregătirea profesioniştilor de azi şi a celor de mâine la mediul online şi pregăteşte tranziţia spre digital a producţiei media pentru Radio, Film şi Televiziune.

    Proiectul RTV – Key Competences in Media production for Radio, Film and Television este finanţat de Comisia Europeană prin programul Erasmus+, acţiunea Ka2, şi se desfăşoară pe parcursul a doi ani, octombrie 2019 – octombrie 2021. SRR a pus bazele unui parteneriat solid, cu parteneri europeni cu expertiză variată şi solidă, organizaţii cu renume european. Astfel alături de Radio România, Colegiul Tehnic Media din Bucureşti – o instituţie aparte care formează viitori profesionişti în domeniul media, are un rol deosebit prin expertiza pe care deja o deţine. Elevii colegiului vor beneficia în foarte mare măsură de rezultatele obţinute în cadrul parteneriatului şi vor fi implicaţi activ în realizarea unor tutoriale video, ca parte a unei metodologii pentru funcţionarea unui Laborator de Producţie Media: Radio, Film şi Televiziune.

    Universitatea Lumiere Lyon 2 din Franţa, de Ştiinţe Sociale şi Umaniste, are legături puternice în lumea academică europeană. Institutul de Comunicare din cadrul universităţii formează viitori jurnalişti şi experţi ai acestui institut, dar şi ai Laboratorului pentru Educaţie, Cultură şi Politică şi vor fi implicaţi activ în implementarea proiectului.

    Asociaţia Culturală Pixel din Florenţa – Italia, cu o experienţă de 20 de ani în domeniul formării şi educaţiei, organizează diferite evenimente în domeniul educaţiei la nivel european, cu implicare unor universităţi şi instituţii de prestigiu.

    De rezultatele proiectului vor beneficia tineri de liceu, de la Colegiul Media, specialişti in domeniul media din ţările partenere, dar şi din alte ţări, prin realizarea unor ghiduri, metodologii şi platforme care vor fi diseminate în rândul specialiştilor din România, din ţările partenere, dar şi în întreaga Uniune Europeană. În cadrul proiectului vor fi organizate evenimente locale de diseminare, activităţi de pilotare şi testare cu 50 de elevi de la Colegiul Tehnic Media, întâlniri transnaţionale de management de proiect, un curs de formare pentru specialişti în domeniul Media, vor fi produse ghiduri despre utilizarea unor noi tehnologii în radio, film şi televiziune şi va fi realizată o platformă cu resurse educaţionale deschise ce va putea fi accesată de toţi cei interesaţi de crearea de conţinut media utilizând noi competenţe digitale. De asemenea elevi ai Colegiului Tehnic Media vor lua parte la activităţi de e-learning dedicate producţiei media, ceea ce mai ales în contextul pandemiei de COVID-19 este un câştig, prin implicarea unor experţi şi specialişti din mai multe ţări în pregătirea conţinutului pe care aceştia îl vor parcurge. Începând cu septembrie 2020, SRR şi partenerii din cadrul proiectului vor începe diseminarea unor materiale produse în cadrul parteneriatului, pe website-urile şi reţelele social media ale fiecărui partener.

  • Unul dintre cele mai longevive proiecte finanțate din bani europeni este Ora de net

    Unul dintre cele mai longevive proiecte finanțate din bani europeni este Ora de net

    Ultimul demers este implementat în perioada
    ianuarie 2o19- decembrie 2020.


    Proiectul se ridică la peste 594 de mii de euro
    din care aproximativ jumătate- 297 de mii de euro- fonduri europene.


    Banii au fost obținuți prin Connecting Europe
    Facility, un instrument al Uniunii Europene de finanțare a investițiilor
    strategice în transport, energie și infrastructură digitală.


    Inițiativa este extrem de utilă mai ales în
    această perioadă de izolare în care cei mici nu mai merg la scoală și nu mai
    interacționează față în față iar riscurile s-au amplificat după ce aproape
    totul s-a mutat în online, spune coordonatorul programului de siguranță pe
    internet al organizației Salvați Copiii, Teodora Stoica:


    Cel puțin în ultima perioadă am observat foarte multe cazuri
    referitoare la conținut dăunator. Există foarte mulți copii care dau peste
    astfel de conținut pe internet și au sentimente.. nu știu.. greu de gestionat
    cumva. Există multe situații în această perioadă în care copiii au fost
    convinși să dea mai departe poze cu ei sau anumite informații personale și mai
    apoi au fost șantajați sau hărtuiți pe baza acestor informații pe care le-au
    oferit acolo. Este foarte important să înțelegem că există anumite riscuri, să
    discutăm cu copiii noștri despre ele și cumva să menținem această comunicare cu
    ei pentru ca în cazul in care se intamplă ceva mai dificil copiii să știe să
    vină către părinți, să ceară ajutorul, pentru ca orice situație până la urmă
    are o soluție.


    Conform unui studiu realizat anul trecut 54 la
    sută dintre copii spun că au fost hărțuiti în mediul online iar 61 la sută
    susțin că s-au simțit inconfortabil ca urmare a ceva ce au văzut sau citit pe
    internet.


    Pe lângă pagina de net dedicată Salvați copiii
    mai pune la dispoziția copiilor și părinților o linie de consiliere la care
    specialiștii răspund întrebărilor ce țin de siguranța în mediul online.
    Totodată Ora de net presupune activități în școli:


    Avem numeroase ateliere pentru părinți pe care le organizăm,
    numeroase activități pe care le facem în școli și în continuare vom avea
    sesiuni de formare pentru cadrele didactice în perioada ce urmează pentru că
    vedem că există din ce în ce mai mult această nevoie ca profesorii să știe să
    folosească tehnologia și nu doar să o folosească într-un scop util ci să o
    folosească și într-un mod sigur astfel încât copiii să fie protejați.






  • Preocupări privind educaţia copiilor

    Preocupări privind educaţia copiilor

    Grija autorităţilor pentru
    copiii din România s-a dovedit, în timp, invers proporţională cu nivelul învăţământului. Mai
    precis, nu a existat ministru al Educaţiei care, de 30 de ani încoace, să nu
    încerce să inoveze odată ajuns în acest fotoliu. Şi nu puţini sunt cei care s-au aşezat în el!
    Schimbări în bine au existat, dar şi numeroase bulversări uneori majore, care s-au
    reflectat în rezultatele dezastroase la evaluările sau examenele de sfârşit de
    semestru şi de an. Cauzele sunt multiple: cadre didactice tot mai puţine şi,
    unele, slab pregătite, manuale de o calitate îndoielnică, investiţii
    insuficiente în infrastructura şcolară sau elevi tot mai interesaţi, de pildă,
    mai degrabă să folosească noile tehnologii decât să deschidă o carte.


    Cel mai
    recent studiu, dat publicităţii marţi, de Organizaţia Salvaţi Copiii arată că
    mai mult de un sfert dintre copiii din România (27,3%) petrec peste 6 ore
    online într-o zi de şcoală, iar procentul se apropie de 50% la sfârşit de
    săptămână sau în timpul vacanţelor. Copiii încep să acceseze informaţii din
    mediul online la 9 ani. Folosesc în primul rând telefoane inteligente, dar şi
    alte tipuri de dispozitive. Şapte din 10 elevi utilizează internetul la şcoală,
    dar nu în scop educativ, ci în pauze sau pe ascuns, la ore. Adesea, internetul este sursă exclusivă de informare pentru teme. Or,
    în aceste condiţii, actualul ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu, vrea
    să transforme în interesul copiilor, la şcoală, această apetenţă a lor pentru mediul
    online. Mai precis, doreşte să cumpere table inteligente pentru fiecare sală de
    clasă din ţară, iar elevii de gimnaziu
    şi liceu să primească tablete în cadrul unui proiect
    estimat la 400 de milioane de euro, din fonduri europene.


    Ecaterina Andronescu: Tratarea internetului ca o resursă educaţională ne obligă la foarte
    multe lucruri: ne obligă să revedem programa şcolară, ne obligă să aducem în
    şcoală instrumentul necesar profesorului, încât să poată folosi această resursă
    şi de aceea am tot vorbit în ultima vreme de încercarea noastră, împreună cu
    Ministerul Comunicaţiilor, de a construi un proiect în care fiecare clasă să
    aibă o tablă inteligentă, profesorul să-şi construiască lecţia aducând din
    internet informaţia care este necesară pentru ca lecţia să fie înţeleasă, nu
    învăţată pe dinafară, să spunem, memorând-o.


    În paralel, ministerul
    Educaţiei renunţă la manualul unic. Decizia, publicată în Monitorul Oficial,
    vine la un an după ce fostul ministru, Liviu Pop, a impus ca manualele sa fie
    elaborate şi tipărite doar de editura statului. Va avea loc o licitaţie
    deschisă, iar pentru fiecare disciplină vor fi declarate câştigătoare cele mai
    bune trei oferte, în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute, în urma
    unei evaluări realizate de Consiliul Naţional pentru Evaluare şi Acreditare.
    Vor fi cooptaţi experţi care ar urma să remedieze posibilele erori ştiinţifice
    ce ar putea să apară în cărţi. Astfel, accentul va cădea pe calitate, abia apoi
    pe preţ. Rămâne de văzut şi dacă o astfel de măsură va atrage după sine
    rezultate şcolare mai bune ale copiilor.

  • Provocări actuale în domeniul securității cibernetice – impact și contribuția României în domeniu

    Provocări actuale în domeniul securității cibernetice – impact și contribuția României în domeniu

    Contextul actual ne
    leagă indisolubil de mediul online în desfășurarea activităților zilnice, la
    serviciu și acasă, și transferul informațiilor între toate entitățile, de la
    companii, organizații și agenții guvernamentale până la utilizatorii finali.
    Aflat în plină evoluție, mediul virtual generează deopotrivă oportunități de
    dezvoltare a societății informaționale, dar și riscuri la adresa funcționării
    acesteia. Existența vulnerabilităților sistemelor informatice, ce pot fi
    exploatate de grupări organizate, face ca asigurarea securității spațiului
    cibernetic să constituie o preocupare majoră pentru toate entitățile implicate.
    Potențial vulnerabile la atacuri cibernetice nu sunt doar mediul fizic -
    echipamente mobile, sisteme informatice, smartphone-uri etc. – ci și cel logic
    – sisteme de operare, aplicații, poșta electronică, transferurile de informații
    între companii sau operațiile în cloud.


    În acest sens proiectul
    de cercetare Provocări actuale în domeniul securității cibernetice – impact și
    contribuția României în domeniu realizat sub coordonarea Institutului European
    din România în cadrul Programului de Studii și Strategii SPOS 2017 a
    reprezentat o contribuție binevenită în cadrul dezbaterii publice.


    Obiectivul general al
    acestui proiect de cercetare a fost reprezentat de analiza provocărilor actuale
    prezente în domeniul spațiului cibernetic, identificându-se amenințările,
    vulnerabilitățile și riscurile la adresa securității cibernetice. A fost
    studiată totodată capacitatea României de reacție la amenințările prezente în
    mediul virtual, atât la nivel național, cât și la nivel european și regional.


    Una dintre concluziile
    de final ale studiului este aceea că adoptarea unei legislații comprehensive și
    actualizate în domeniul securității cibernetice, care să sprijine dezvoltarea
    capacităților de apărare ale statului, reprezintă o prioritate națională.
    Asigurarea unui spațiu cibernetic sigur este responsabilitatea atât a statului,
    cât și a autorităților competente, a sectorului privat și a societății civile.
    Pentru dezvoltarea culturii de securitate cibernetică, cele mai importante
    pârghii sunt educația și cercetarea, parteneriatele public-private și mecanismele
    de cooperare la nivel european.


    Materialul este disponibil integral pe pagina Publicații.(Mihai Sebe, Biroul Studii și Analize, IER)

  • Legea privind securitatea informatică

    Legea privind securitatea informatică

    Uniunea Europeană urmează să creeze un cadru comun de certificare pentru securitatea cibernetică. Consiliul şi-a stabilit deja poziţia, iar propunerea urmează a fi negociată cu Parlamentul European.

    Reziliența cibernetică în spaţiul comunitar va fi îmbunătăţită prin definirea unui cadru de certificare de securitate cibernetică la nivelul Uniunii pentru produsele, serviciile și procesele tehnologiei informației și comunicațiilor. Industria ar putea folosi noul mecanism pentru a certifica produse precum autovehiculele conectate la mediul online și dispozitivele medicale inteligente. Consiliul a convenit săptămâna trecută asupra abordării sale generale cu privire la propunerea cunoscută drept legea privind securitatea cibernetică.

    Propunerea va transforma, de asemenea, actuala Agenție a Uniunii Europene pentru Securitatea Rețelelor și a Informațiilor – ENISA într-o agenție permanentă pentru securitatea cibernetică, spune comisarul european Mariya Gabriel, responsabil pentru economia şi societatea digitale: Este un progres esenţial în eforturile noastre de a pregăti mai bine Uniunea Europeană şi statele sale membre pentru a lupta împotriva ameninţării în continuă creştere a atacurilor cibernetice. Acestea nu au graniţe, aşa cum am constatat deja în mai multe crize europene. Dar noua lege va permite transformarea şi consolidarea mandatelor agenţiei ENISA, căreia vrem să-i acordăm un mandat solid şi permanent pentru a putea asista statele membre şi a le ajuta să-şi coordoneze acţiunile. Miniştrii telecomunicaţiilor şi-au dat cu toţii acordul asupra certificării serviciilor online, pentru o mai bună protecţie a utilizatorilor. De altfel, întărirea siguranţei în Uniunea Europeană este singurul mijloc de asigurare a unei pieţe unice digitale puternice, fiabile şi viabile în beneficiul tuturor. Îi revine, acum, Consiliului, sub preşedinţia austriacă, rolul de a finaliza această propunere împreună cu Parlamentul European, până la sfârşitul anului.


    Proiectul de regulament creează un mecanism de stabilire a unor sisteme europene de certificare de securitate cibernetică pentru procese, produse și servicii specifice de tehnologia informației și comunicațiilor. Certificatele eliberate în cadrul acestor sisteme vor fi valabile în toate țările Uniunii, ceea ce va permite utilizatorilor să capete mai ușor încredere în securitatea acestor tehnologii, iar întreprinderilor să își desfășoare cu mai multă ușurință activitățile în afara granițelor. Printre caracteristicile vizate s-ar număra de exemplu reziliența în caz de pierdere sau modificare accidentală sau rău-intenționată a datelor.

    Noile norme vor clarifica rolul agenţiei ENISA, care va primi noi sarcini de sprijinire a statelor membre, a instituțiilor Uniunii și a altor părți interesate în materie de chestiuni cibernetice.


  • Comisia consolidează drepturile consumatorilor și respectarea acestora în UE

    Comisia consolidează drepturile consumatorilor și respectarea acestora în UE

    Comisia Europeană propune noi reguli menite să consolideze protecția consumatorilor în fața practicilor comerciale înșelătoare.

    Comisia Europeană a făcut o analiză și a ajuns la concluzia că deși Uniunea are una dintre cele mai stricte legislații din lume privind protecția consumatorilor, în practică normele sunt greu de respectat. Dovadă stau numeroasele plângeri legate de standardele duble de calitate a produselor, dar mai ales scandalul Dieselgate, în care a fost implicat cel mai mare constructor european de automobile, grupul german Volkswagen, acuzat că a falsificat testele de poluare pentru motoarele Diesel. Cum s-a ajuns la această situație explică Vera Jourova, comisar European pentru justiție și consumatori: Marile companii recurg la practici înșelătoare pentru că nu le este teamă de actualele amenzi. În plus, sancțiunile diferă de la o țară la alta și de cele mai multe ori sunt foarte mici. Gândiți-vă la scandalul Dieselgate, în care a fost implicată compania Volkswagen. Doar autoritățile naționale de protecție a consumatorilor din 2 cele 28 destate membre ale Uniuniiau dat amenzi în valoare totală de 5 milioane și jumătate de euro. O sumă infimă în raport cu sancțiunile plătite în Statele Unite, de 25 de miliarde de dolari.

    Pentru a-și consolida arsenalul legislativ, executivul European vrea să dea statelor membre puterea de a aplica sancțiuni care să ajungă la 4 la sută din cifra de afaceri a comerciantului.

    Comisia Europeană vrea totodată să dea posibilitatea lansării unor acțiuni colective în instanță în toate statele membre ale Uniunii. Procedura există în momentul de față doar în cinci țări comunitare, Belgia, Italia, Portugalia, Spania și Suedia.Aceste acțiuni colective vor fi diferite de modelul practicat în Statele Unite, întrucât, explică executivul comunitar, nu vor fi putea fi inițiate de cabinete de avocatură , ci doar de organizații pentru apărarea drepturilor consumatorilor sau de organisme publice independente.

    Comisia Europeană vrea totodată consolidarea normelor de protecție a consumatorilor în mediul on-line. În acest scop și-ar dori ca atunci când cumpără de pe internet, consumatorii să fie informați clar dacă vânzătorul produselor sau al serviciilor este un comerciant sau o persoană fizică. Europenii ar ști astfel mai bine dacă beneficiază de protecția oferită de drepturile consumatorilor în cazul în care apar probleme.

    Executivul comunitar vrea și reguli mai stricte în ceea ce privește serviciile digitale gratuite pentru care utilizatorii furnizează datele lor personale în loc să plătească cu bani. Propunerea va da consumatorilor dreptul să ceară informații suplimentare cu privire la serviciile oferite și să renunțe la contracte în 14 zile.

    Înainte de a fi puse în aplicare, propunerile Comisiei Europene au nevoie să fie discutate și aprobate de Parlamentul European și de miniștrii responsabili din statele membre.


  • Comisia Europeană propune impozitarea marilor companii digitale

    Comisia Europeană propune impozitarea marilor companii digitale

    Comisia
    Europeană
    a propus o nouă taxă pe cifra de afaceri a marilor companii din
    domeniul Internetului
    , în încercarea de a găsi soluţii permanente şi durabile
    care să asigure o contribuţie corectă la veniturile fiscale din partea firmelor
    care îşi desfăşoară activitatea în mediul online.

    Normele noastre, care
    datează dinainte de apariţia Internetului, nu permit statelor membre să
    impoziteze companiile din domeniul digital care îşi desfăşoară activitatea în
    Europa atunci când acestea nu sunt prezente fizic aici sau când prezenţa lor
    fizică este neglijabilă. Această situaţie este ca o gaură neagră tot mai mare
    pentru statele membre, întrucât baza fiscală se deteriorează
    , a explicat comisarul european pentru afaceri economice
    şi financiare, Pierre Moscovici, motivele pentru care a fost gândit un nou
    standard juridic, dar şi un impozit intermediar pe activităţile digitale -
    pentru un tratament egal şi o taxare justă.

    Pierre Moscovici: Ce propunem noi concret?
    Propunem statelor membre şi Parlamentului European o definiţie juridică în
    privinţa prezenţei digitale care să ajute, nu să substituie, conceptul de
    prezenţă fizică în legea naţională care defineşte impozitarea societăţilor.
    Astfel, în absenţa prezenţei fizice, o companie ar urma să fie impozitată
    pentru activitatea sa digitală în ţara-membră dacă îndeplineşte unul dintre următoarele criterii: veniturile anuale ale
    companiei în statul membru depăşesc pragul de 7 milioane de euro pentru
    activităţi digitale; compania are peste 100.000 de utilizatori într-un stat
    membru într-un an fiscal; de asemenea, într-un an fiscal, se încheie peste
    3.000 de contracte comerciale de servicii digitale între compania respectivă şi
    utilizatorii comerciali din statul membru.

    Iniţiativele
    urmăresc reformarea normelor în materie de impozit pe profit, astfel încât profiturile
    să fie înregistrate şi impozitate acolo unde companiile au o interacţiune
    semnificativă cu utilizatorii prin canalele digitale, respectiv instituirea
    unui impozit intermediar care să acopere principalele activităţi digitale.
    Veniturile fiscale ar urma să fie colectate de statele membre în care sunt
    situaţi utilizatorii şi să se aplice companiilor cu venituri totale anuale de
    750 de milioane de euro la nivel mondial şi de 50 de milioane de euro la
    nivelul UE. Întreprinderile mai mici nou înfiinţate şi în curs de extindere
    rămân scutite de aceasta sarcină. Dacă impozitul se va aplica la o cotă de 3%,
    se estimează că statele membre ar putea obţine venituri anuale de cinci
    miliarde de euro.