Tag: membru

  • Papa Francisc, membru de onoare al Academiei Române

    Papa Francisc, membru de onoare al Academiei Române

    Arhiepiscopia Romano-Catolică București a anunţat acceptul Papei Francisc de a deveni membru de onoare al Academiei Române. O delegație oficială a Academiei Române i-a adresat această invitație Papei Francisc în timpul audienței private acordate de Sfântul Părinte, miercuri, 8 noiembrie, la Vatican.



    “Suveranul Pontif a acceptat din prietenie pentru România înalta onoare oferită de Academia Română, însemnele academice urmând a fi trimise la Sfântul Scaun prin Nunțiatura Apostolică”, precizează comunicatul Arhiepiscopiei.



    Delegația română, condusă de președintele Academiei, acad. Ionel Valentin Vlad, a fost formată din acad. Cristian Hera, acad. Victor Spinei, acad. Bogdan Simionescu și acad. Victor Voicu. Academicienii români au fost însoțiți de ÎPS Ioan Robu, arhiepiscop mitropolit al Arhidiecezei Romano-Catolice, membru de onoare al Academiei Române, arată sursa citată.



    Cu ocazia audienței private, delegația Academiei Române i-a oferit Papei Francisc un Album al Academiei, precum și Vechiul Testament — în traducerea lui Nicolae Milescu, prima traducere integrală a textului biblic în limba română, realizată între anii 1661-1668, având ca sursă principală versiunea greacă, Septuaginta.



    Papa Francisc este al doilea Suveran Pontif al Bisericii Catolice ales membru de onoare al Academiei Române, după Ioan Paul al II-lea, devenit membru de onoare al înaltului for de știință și de cultură al țării noastre în anul 2001, se mai arată în comunicatul citat — informează AGERPRES.



    Papa este așteptat să viziteze România în cursul anului viitor. Invitații şi declaraţii oficiale în acest sens au fost făcute de către Președinția Română și Conferința Episcopilor Catolici.

  • Ştefan Baciu, ales în Biroul Executiv FIJET

    Ştefan Baciu, ales în Biroul Executiv FIJET


    Federaţia Internaţională a Jurnaliştilor şi Scriitorilor de Turism – FIJET şi-a desemnat prin vot noua conducere, în cursul celui de-al 58-lea Congres, organizat între 22 şi 27 septembrie la Moscova. Preşedintele Clubului Presei de Turism – FIJET România, colegul nostru de la RRI, Ştefan Baciu, a fost ales în Comitetul Executiv al FIJET, alături de alţi 6 membri: Salah Attia (Egipt), Delal Atamdede (Turcia), Maria del Mar Garcia Aguilo (Spania), Plamen Starev (Bulgaria), Natalya Tarasenko (Rusia) şi Tina Cubrilo (Croaţia).



    Ştefan Baciu este jurnalist la Radio România Internaţional şi, de peste 20 de ani, realizează rubrici şi emisiuni turistice. În 2007, alături de alţi 33 de jurnalişti, a devenit membru fondator al Clubului Presei de Turism – FIJET România, iar în februarie 2016 a fost ales preşedintele organizaţiei.



    FIJET, Federaţia Internaţională a Jurnaliştilor şi Scriitorilor de Turism, fondată în 1954, are peste 700 de membri din circa 30 de state ale lumii. Începând din 1971, FIJET a acordat celebrul trofeu Mărul de Aur unor destinaţii turistice de excelenţă, unor iniţiative deosebite sau unor personalităţi care au contribuit la dezvoltarea acestui domeniu.



    România a obţinut 5 astfel de trofee, în 1974 pentru mănăstirile cu picturi murale din Bucovina, în 2009 pentru Delta Dunării, Mărginimea Sibiului şi pentru compania aeriană Blue Air, cel mai recent fiind atribuit în 2014 municipiului Târgu Jiu pentru operele în aer liber ale celebrului sculptor Brâncuşi.




  • NATO, întoarcerea la prima misiune (reluare)

    NATO, întoarcerea la prima misiune (reluare)

    Abia încheiat cel de-al doilea război mondial, democraţiile occidentale au fost nevoite să constate, după expresia premierului britanic din epocă, Winston Churchill, că în uriaşa hecatombă a învins scroafa mai lacomă. Odată gonite trupele Germaniei naziste, în locul lor s-a instalat, în tot estul şi centrul Europei, Armata Roşie a Rusiei sovietice. De la Marea Baltică, în Polonia şi Germania răsăriteană, la Marea Neagră, în România şi Bulgaria, naţiunile căzute în captivitatea lui Stalin au devenit colonii şi sateliţi ai Moscovei.



    Spaima că Gulagul, cumplitul sistem concentraţionar sovietic, s-ar putea extinde, graţie trupelor lui Stalin, dar şi influentelor partide comuniste din lumea rămasă liberă, până la Mediterana şi Atlantic i-a obligat pe occidentali să reacţioneze. Aşa a apărut, în 1949, NATO, al cărei rost originar era, potrivit unei butade celebre, să-i păstreze pe nemţi la podea, pe ruşi în afara Europei şi pe americani înăuntru.



    Vreme de aproape jumătate de secol, Alianţa a funcţionat ca o infailibilă forţă de descurajare a expansionismului Moscovei. Învingători în Războiul Rece, occidentalii au extins spaţiul libertăţii dincolo de fosta Cortină de Fier. Azi, de la Marea Baltică la Marea Neagră, majoritatea statelor ex-comuniste sunt membre ale NATO şi Uniunii Europene. Începând cu ultimii ani ai secolului trecut, misiunile Alianţei au vizat pacificarea Balcanilor de Vest şi a Afganistanului. Între timp, ruşii aplicau severe corecţii militare fostelor republici sovietice Moldova, în 1992, şi Georgia, în 2008, şi scoteau de sub controlul autorităţilor centrale regiunile separatiste pro-moscovite Transnistria şi, respectiv, Abhazia şi Osetia de Sud. Doar după anexarea peninsulei Crimeea, din sudul Ucrainei, şi alimentarea rebeliunii secesioniste din Donbas, din est, NATO semnalizează, potrivit experţilor de la centrul de analiză Early Warning din Bucureşti, întoarcerea la prima sa misiune: stoparea apetitului teritorial al Rusiei.



    Secretarul general al Alianţei, danezul Anders Fogh Rasmussen a declarat, într-un interviu pentru Radio România: “Trebuie să ne adaptăm la acest nou, aş spune, sofisticat tip de război. În loc de agresiune militară pe faţă, vedem aceste mişcări mai discrete, cu scopul de a destabiliza situaţia în anumite ţări şi am văzut asta clar în Ucraina, mai întâi în Crimeea, ducând la anexarea ilegală la Rusia, şi vedem asta acum în estul Ucrainei. Nu-i nicio îndoială că Rusia este în spatele destabilizării estului Ucrainei. De asemenea, vedem încercările Rusiei de a cumpăra influenţă în mass-media, de exemplu, pentru a influenţa opinia publică şi procesele politice. Trebuie să nu fim naivi şi să ne adaptăm la această situaţie.”



    Primul între egali, Statele Unite acoperă circa două treimi din bugetul total al NATO. Aflat, recent, la Varşovia, preşedintele american, Barack Obama, a reafirmat angajamentul ţării sale faţă de securitatea aliaţilor est-europeni. Pentru America, a spus el, aceasta e piatra de temelie a propriei securităţi şi o datorie sacrosantă. Obama a anunţat alocarea unui miliard de dolari pentru desfăşurarea de noi forţe americane – terestre, navale şi aeriene — în această parte a lumii. Liderul de la Casa Albă n-a uitat nici fostele republici sovietice care au optat pentru scara de valori occidentale şi care, în pofida obstrucţiilor acesteia, încearcă să iasă de pe orbita Moscovei: “Vom întări parteneriatele cu prieteni ca Ucraina, Moldova, Georgia, pe măsură ce ele îşi consolidează apărarea. Alte noi provocări din partea Rusiei vor atrage, dacă e necesar, noi sancţiuni.”



    Mai cu seamă după declanşarea crizei economice, cu doar câteva excepţii, ceilalţi 27 de membri ai NATO au amputat, însă, sever cheltuielile militare. Secretarul general Anders Fogh Rasmussen avertizează: “Este clar că nu mai putem continua astfel. În ultimii cinci ani, Rusia a crescut cheltuielile de apărare cu 50%, în timp ce statele NATO şi-au diminuat cheltuielile cu 20%. Este neproductiv, iar ceea ce se întâmplă în Ucraina este de fapt un semnal de alarmă şi în urma acestuia, liderii politici europeni trebuie să-şi reconsidere poziţia privind cheltuielile făcute pentru apărare.”



    Pe de altă parte, afirmă Rasmussen, simpla existenţă a NATO are un asemenea efect de descurajare, încât potenţialii agresori nici măcar nu s-ar gândi să atace un stat membru: “Vă pot asigura că toţi aliaţii sunt profund angajaţi în ce priveşte Articolul 5 şi apărarea comună şi vedeţi acest lucru demonstrat prin paşii pe care i-am făcut deja pentru a întări apărarea comună prin mai multe operaţiuni aeriene poliţieneşti deasupra statelor baltice. Facem supraveghere cu avioanele AWACS deasupra Poloniei şi României, vedeţi şi o mai mare prezenţă navală aliată în Marea Neagră şi în Marea Baltică şi mai multe exerciţii militare terestre, aşa că am demonstrat deja că Alianţa este unită când este vorba de Articolul 5 şi de apărarea comună.”



    Profesor de relaţii internaţionale la American University, Benjamin Jensen salută măsurile prin care Statele Unite vor să-şi menţină angajamentele şi să rămână un lider global. Cu atât mai mult cu cât, i-a declarat el corespondentului Radio România la Washington, aliaţii de la graniţa cu Rusia doresc mai mult decât discursuri. Vor garanţii suplimentare de apărare antirachetă, vor mai mulţi militari NATO în regiune — mai spune profesorul Jensen.

  • NATO, întoarcerea la prima misiune

    NATO, întoarcerea la prima misiune

    Abia încheiat cel de-al doilea război mondial, democraţiile occidentale au fost nevoite să constate, după expresia premierului britanic din epocă, Winston Churchill, că în uriaşa hecatombă a învins scroafa mai lacomă.



    Odată gonite trupele Germaniei naziste, în locul lor s-a instalat, în tot estul şi centrul Europei, Armata Roşie a Rusiei sovietice. De la Marea Baltică, în Polonia şi Germania răsăriteană, la Marea Neagră, în România şi Bulgaria, naţiunile căzute în captivitatea lui Stalin au devenit colonii şi sateliţi ai Moscovei. Spaima că Gulagul, cumplitul sistem concentraţionar sovietic, s-ar putea extinde, graţie trupelor lui Stalin, dar şi influentelor partide comuniste din lumea rămasă liberă, până la Mediterana şi Atlantic i-a obligat pe occidentali să reacţioneze. Aşa a apărut, în 1949, NATO, al cărei rost originar era, potrivit unei butade celebre, să-i păstreze pe nemţi la podea, pe ruşi în afara Europei şi pe americani înăuntru.



    Vreme de aproape jumătate de secol, Alianţa a funcţionat ca o infailibilă forţă de descurajare a expansionismului Moscovei. Învingători în Războiul Rece, occidentalii au extins spaţiul libertăţii dincolo de fosta Cortină de Fier. Azi, de la Marea Baltică la Marea Neagră, majoritatea statelor ex-comuniste sunt membre ale NATO şi Uniunii Europene. Începând cu ultimii ani ai secolului trecut, misiunile Alianţei au vizat pacificarea Balcanilor de Vest şi a Afganistanului. Între timp, ruşii aplicau severe corecţii militare fostelor republici sovietice Moldova, în 1992, şi Georgia, în 2008, şi scoteau de sub controlul autorităţilor centrale regiunile separatiste pro-moscovite Transnistria şi, respectiv, Abhazia şi Osetia de Sud. Doar după anexarea peninsulei Crimeea, din sudul Ucrainei, şi alimentarea rebeliunii secesioniste din Donbas, din est, NATO semnalizează, potrivit experţilor de la centrul de analiză Early Warning din Bucureşti, întoarcerea la prima sa misiune: stoparea apetitului teritorial al Rusiei.



    Secretarul general al Alianţei, danezul Anders Fogh Rasmussen a declarat, într-un interviu pentru Radio România: “Trebuie să ne adaptăm la acest nou, aş spune, sofisticat tip de război. În loc de agresiune militară pe faţă, vedem aceste mişcări mai discrete, cu scopul de a destabiliza situaţia în anumite ţări şi am văzut asta clar în Ucraina, mai întâi în Crimeea, ducând la anexarea ilegală la Rusia, şi vedem asta acum în estul Ucrainei. Nu-i nicio îndoială că Rusia este în spatele destabilizării estului Ucrainei. De asemenea, vedem încercările Rusiei de a cumpăra influenţă în mass-media, de exemplu, pentru a influenţa opinia publică şi procesele politice. Trebuie să nu fim naivi şi să ne adaptăm la această situaţie.”



    Primul între egali, Statele Unite acoperă circa două treimi din bugetul total al NATO. Aflat, recent, la Varşovia, preşedintele american, Barack Obama, a reafirmat angajamentul ţării sale faţă de securitatea aliaţilor est-europeni. Pentru America, a spus el, aceasta e piatra de temelie a propriei securităţi şi o datorie sacrosantă. Obama a anunţat alocarea unui miliard de dolari pentru desfăşurarea de noi forţe americane – terestre, navale şi aeriene — în această parte a lumii. Liderul de la Casa Albă n-a uitat nici fostele republici sovietice care au optat pentru scara de valori occidentale şi care, în pofida obstrucţiilor acesteia, încearcă să iasă de pe orbita Moscovei: “Vom întări parteneriatele cu prieteni ca Ucraina, Moldova, Georgia, pe măsură ce ele îşi consolidează apărarea. Alte noi provocări din partea Rusiei vor atrage, dacă e necesar, noi sancţiuni.”



    Mai cu seamă după declanşarea crizei economice, cu doar câteva excepţii, ceilalţi 27 de membri ai NATO au amputat, însă, sever cheltuielile militare. Secretarul general Anders Fogh Rasmussen avertizează: “Este clar că nu mai putem continua astfel. În ultimii cinci ani, Rusia a crescut cheltuielile de apărare cu 50%, în timp ce statele NATO şi-au diminuat cheltuielile cu 20%. Este neproductiv, iar ceea ce se întâmplă în Ucraina este de fapt un semnal de alarmă şi în urma acestuia, liderii politici europeni trebuie să-şi reconsidere poziţia privind cheltuielile făcute pentru apărare.”



    Pe de altă parte, afirmă Rasmussen, simpla existenţă a NATO are un asemenea efect de descurajare, încât potenţialii agresori nici măcar nu s-ar gândi să atace un stat membru: “Vă pot asigura că toţi aliaţii sunt profund angajaţi în ce priveşte Articolul 5 şi apărarea comună şi vedeţi acest lucru demonstrat prin paşii pe care i-am făcut deja pentru a întări apărarea comună prin mai multe operaţiuni aeriene poliţieneşti deasupra statelor baltice. Facem supraveghere cu avioanele AWACS deasupra Poloniei şi României, vedeţi şi o mai mare prezenţă navală aliată în Marea Neagră şi în Marea Baltică şi mai multe exerciţii militare terestre, aşa că am demonstrat deja că Alianţa este unită când este vorba de Articolul 5 şi de apărarea comună.”



    Profesor de relaţii internaţionale la American University, Benjamin Jensen salută măsurile prin care Statele Unite vor să-şi menţină angajamentele şi să rămână un lider global. Cu atât mai mult cu cât, i-a declarat el corespondentului Radio România la Washington, aliaţii de la graniţa cu Rusia doresc mai mult decât discursuri. Vor garanţii suplimentare de apărare antirachetă, vor mai mulţi militari NATO în regiune — mai spune profesorul Jensen.

  • Nevoia de NATO

    Nevoia de NATO

    La sfârşitul celui de al doilea război mondial, omenirea şi mai ales europenii au avut şansa unor politicieni şi analişti care înţelegeau ce se întâmplă. Pericolul nu trecuse odată cu înlăturarea regimului hitlerist din Germania. La Est se ridica o mare putere, aliată de conjunctură până atunci, iar în Europa naţionalismele de tot felul erau gata să o ia de la capăt cu divizarea continentului. În plan economic, se năştea greu şi numai graţie genialităţii unor oameni politici, ideea integrării economice şi renunţarea la naţionalismul economic pe care s-au constituit multe războaie şi căutări de hegemonie. Rămânea necesitatea securităţii militare, de care aveau nevoie ţările europene şi cele din nordul continentului american. Întâlnirea acestora la masa negocierilor nu era întâmplătoare, multe şi determinante legături istorice fiind în funcţiune între cele două maluri ale Atlanticului de Nord.



    În cursul anului 1948, câteva iniţiative de apărare şi securitate comună, precum Tratatul de la Bruxelles şi Uniunea Europei de Vest, dau semnalul că, în contextul impunerii Uniunii Sovietice învingătoare şi conduse de Stalin, Vestul democratic trebuie să se unească programatic. Celor 5 de la Bruxelles — Belgia, Olanda, Luxemburg, Franţa şi Marea Britanie — li s-au alăturat Portugalia, Italia, Norvegia, Danemarca, Islanda şi cele două nord-americane, SUA şi Canada, şi au semnat Tratatul de la Washington, baza juridică a ceea ce numim, de 65 de ani, NATO – Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord. Luna aprilie este cea care aminteşte de semnarea Tratatului de la Washington. Şi marile evenimente ale NATO s-au întâmplat în aprilie. La 2 aprilie 2004, drapelul României era ridicat ceremonios pe catargul de la sediul NATO din Bruxeles, în acordurile imnului naţional, Deşteaptă-te, române!”, cântecul patriotic ce a izbucnit în timpul dramaticei Revoluţii române anticomuniste, din 1989. Atunci era lansată revenirea României în viaţa internaţională, în Europa democratică, acolo unde i s-a interzis, de către ocupaţia sovietică postbelică, să se afle. România a făcut primii paşi spre NATO, stabilind contacte când încă exista Tratatul de la Varşovia, replica lagărului comunist la NATO. Manfred Woerner, emblematicul secretar general al NATO din acele vremuri, a fost printre primii lideri occidentali care au vizitat Bucureştiul. În aprilie 2008, la Bucureşti s-a ţinut tradiţionalul şi prestigiosul summit al NATO, întâlnirea şefilor statelor membre şi a celor partenere. A participat la summitul NATO de la Bucureşti inclusiv preşedintele Putin al Rusiei, conform mecanismelor de colaborare dintre NATO şi Rusia din acel moment.



    În 2014, aniversarea a 10 ani de la aderarea României la NATO găseşte organizaţia nord-atlantică într-o ecuaţie internaţională de securitate extrem de complicată. Lordul britanic Ismay, primul secretar general al NATO, este citat adesea cu celebra sa frază despre rolul NATO, pe care îl vedea ca fiind acela de a-i ţine pe americani alături, şi pe ruşi în afară. Puţini ar fi putut spune vreodată, mai ales după încheierea războiului rece, dispariţia Uniunii Sovietice şi extinderea NATO şi a Uniunii Europene spre Est că vom vorbi, din nou, despre balanţa internaţională de putere în termenii sintetizaţi de lordul Ismay. După lovitura crimeeană dată de Rusia echilibrului internaţional, NATO redevine o necesitate pentru lumea civilizată, fiind singurul element concret şi eficient într-o apărare comună eficientă. Principiul muschetarilor lui Dumas “toţi pentru unul, unul pentru toţi” se regăseşte în Articolul 5 care transformă un atac împotriva unui membru al NATO într-un atac împotriva NATO şi al oricărui membru al său, promiţând acţiune şi reacţie, inclusiv în termeni de forţă armată, totul având în vedere “securitatea nord-atlantică”. Tratatul de la Washington, cu al său Articol 5, a fost semnat acum 65 de ani, pe 4 aprilie 1949, iar actualitatea sa revine, dur şi neafectat de timp, în actualitatea relaţiilor internaţionale.

  • Europa noastră – 6.07.2013

    Europa noastră – 6.07.2013

    La 1 iulie, Croaţia a devenit al 28-lea stat membru al Uniunii Europene. Ca toate celelalte state membre, Croaţia are un comisar în instituţia executivă a Uniunii, Neven Mimica, în domeniul protecţiei consumatorilor.