Tag: Memorialul Sighet

  • Marca patrimoniului european

    Marca patrimoniului european

    Marca patrimoniului european își propune să sporească înțelegerea și aprecierea patrimoniului comun și divers al Uniunii Europene, în special în rândul generației tinere.

    Memorialul Sighet – primul şi singurul sit din România inclus, deocamdată, în lista siturilor cărora le-a fost acordată distincția. Acesta a primit oficial Marca patrimoniului european în luna martie 2018 pentru misiunea asumată de perpetuare a memoriei victimelor comunismului şi regimurilor totalitare, precum şi a celor care au încercat şi continuă să se opună acestor regimuri.

    În iunie 2018 la Sighet a avut loc ceremonia de dezvelire a plăcii Marca Patrimoniului European, mesajul transmis fiind Memorialul Sighet oferă o perspectivă asupra represiunii comuniste în Europa de-a lungul secolului XX, inclusiv asupra morţilor şi suferinţelor cauzate atât în interiorul, cât şi în afara zidurilor închisorii. El este înscris în lista siturilor patrimoniului european al Uniunii Europene datorită rolului important pe care l-a jucat în istoria şi în cultura Europei. EUROPA ÎŞI ADUCE AMINTE!.

    Recent, a fost deschisă pentru public, pe pietonala din fața Memorialului, expoziția O istorie a Europei în 38 de mărturii, organizată în colaborare cu Institutul Național al Patrimoniului. Expoziția – realizată de Comisia Europeană în 2018 – prezintă 38 de situri care fac partea din rețeaua Marca patrimoniului european.


  • Memorialul Sighet. Muzeul viu

    Memorialul Sighet. Muzeul viu

    Astăzi
    vă invităm în nordul ţării şi o facem din nou virtual. Virtual, pentru că deşi
    este o zonă minunată ca atracţii naturale şi caldură a oamenilor locului, este
    aşa de departe, încât până şi localnicii glumesc, spunând că se alfă unde se
    agaţă harta în cui: mergem pe Google Arts and Culture, aşa cum v-am obişnuit,
    la Sighet, unde avem un muzeu, ca retribuţie istorică. Creat în 1993,
    Memorialul Sighet.Muzeul viu nu este o vizită de plăcere, ci una de nevoie.
    Din nevoia de a ne aminti de victimele comunismului şi de a deplânge urmările
    represiunii comuniste.


    Pe
    Google Arts and Culture ne întâmpină o călătorie prin imagini. Într-una vedem
    trepte străjuite cu ghivece cu flori. Ne îndreptăm către intrarea în muzeu. O
    imagine a unui grup statuar ne sugerează că nu vom vorbi despre bucuria vieţii,
    ci despre sacrificiul ei. Memoria ca formă de justiţie este mottoul sub care
    se desfăşoară prezentarea spaţiului expoziţional, pe platforma Google. Vedem
    chipuri: femei fine, care la momentul fotografierii nu păreau capable să îndure
    ceea ce au avut de îndurat. Vina? Să nu fi fost plăcute regimului. Să fi fost
    fiice de preot sau să fi ţinut la opinia lor, diferită de cea a partidului. Să
    fi fost de origine burgheză. Păcate pentru care oamenii au plătit multă vreme
    cu viaţa. Vedem un bordei ridicat spre adăpost de deportaţii din Bărăgan. Un Bărăgan
    secetos, unde în condiţii subumane, clasa burghezo-moşierească a fost trimisă
    spre reeducare.


    O
    imagine ne arată fosta faţadă a închisorii Sighet. Locul pe care îl vizitam,
    transformat în muzeu. Vedem femei şi copii în deportarea din Bărăgan. Desculţi,
    cu haine puţine şi murdare, pe pământul arid. Vizităm Sala 13 a Muzeului, ce
    oglindeşte în imagini represiunea împotriva bisericii.


    În
    curtea închisorii Cortegiul sacrificaţilor, grup statuar creat de Aurel Vlad,
    ne conduce spre supliciul lor. Cu faţa la perete, îndreptându-se către o execuţie
    mută, corpuri dezgolite, torturate, dar înca vii, merg dirijate din umbră de un
    lider decapitat.


    Un
    hol lung, incredibil de lung este tapetat cu fotografiile deţinuţilor şi
    deportaţilor politic. Cât vezi cu ochii, chipuri senine, ale unor oameni. Oameni
    ce au avut un crez de care nu s-au lepădat. Oameni care au preferat să moară
    pentru a rămâne oameni.


    Un
    cenotaf ne deschide intrarea în cimitirul săracilor. Un câmp, cu cruci din
    două lemne suprapuse, aşezate răzleţ. E tot ce a mai rămas în urma acestei
    suferinţe! O privire către lumea ascunsă a acestuia se face de pe scara vieţii:
    o platformă pe care vizitatorul ce păşeste la Sighet urcă, pentru a vedea
    cimitirul printre doi pereţi. O metaforă a vieţii şi a morţii în închisoare,
    acolo unde viaţa înseamă captivitate, iar moartea libertate şi natură.


    Sala
    69 este cea a familiilor reprimate.
    Fotografii oglindind victimele în relaţie unele cu altele, pe vremea când
    fericirea le era permisă, aduc lacrimi în ochii privitorului. Victoria torturii
    asupra vieţii nu e uşor de purtat, mai ales atunci când chipurile din
    fotografii îţi zâmbesc blând.


    Putem
    vedea şi imagini amintind de represiunea Revoluției din Ungaria din 1956, apoi o
    cronologie a Războiului Rece.


    Sala
    80 vorbeşte despre Libertatea pe calea undelor. De strajă Europei de est, găsim
    imagini cu eroii Radio Europa Liberă şi anunţul care ne-a ţinut deşteaptă
    speranţa atâţia ani Aici Radio Europa Liberă!


    Primăvara de la Praga (din
    1968), Charta 77 şi Revoluţia de catifea din 1989 sau mişcarea Solidarnosc sunt
    şi ele reprezentate în imagini.


    O fotografie
    reţine atenţia: cea a interiorului fostei înghisori politice de la Sighet.
    Pereţi reci, goi, două etaje separate cu sârmă, fiecare cu celule mizere.
    Probabil că pe undeva toate închisorile arată la fel. Şi totuşi gândul că cei închişi
    aici nu aveau altă vină decât să fi gândit diferit de conducătorii politici, înfioară!


    O
    sală omagială poartă numele liderului PNŢ, Iuliu Maniu. În Sala Maniu, pe o
    arcadă, găsim portretul politicianului la diferite vârste. La Sighet, el a fost
    închis la vârsta de 75 de ani. Aproape inutil să amintim că a murit în închisoare.


    Şi
    totuşi, după gratii ne înalţă, Învierea, sculptura lui Camilian Demetrescu.
    Există şi obiecte de artă făcute de prizonieri: versuri cusute cu fir de sârmă
    de mătură pe o faţă de la infirmierie, cruciuliţe din os sculptate, o păpuşă ce
    a fost creată de o femeie din închisoare, purtând un costum făcut dintr-un
    petic din care recunoaştem imaginea echipamentul deţinutului.


    La
    sfârşitul vizitei, ne condamnă la eternă comemorare poza copilei Libertatea
    Preduţ, fetiţa Iuliei Preduţ, născută în închisoarea Văcăreşti la 18 septembrie
    1958.


    În exterior, ca şi în
    interior există spaţii de rugăciune. Ridicăm şi noi, una spre cer, chiar şi după
    o vizită virtuală..