Tag: Micul Paris

  • Parisurile Europei de Est, Varșovia și București

    Parisurile Europei de Est, Varșovia și București

    Una dintre trăsăturile importante
    ale Bucureștiului de azi este cea a unui oraș est-european care și-a propus modelul
    orașului vest-european ca model de dezvoltare. Și ce alt model putea fi ales
    dacă nu Parisul, capitala Franței? Pentru dedicația cu care a căutat să se
    modernizeze, capitala României a primit încă din secolul al 19-ea supranumele
    de Micul Paris, supranume măgulitor păstrat mult timp. Însă nu numai
    Bucureștiul a fost legat de ce însemna Parisul ca model de expansiune urbanistică.
    Capitala Poloniei Varșovia a primit și ea același supranume, înaintea
    Bucureștiului, și aceeași denumire pentru două orașe care căutau să imite cu
    ardoare Parisul l-a făcut pe istoricul polonez Błažej Brzostek să scrie volumul
    Parisul altei Europe. Varșovia și București în secolele 19 și 20
    . Istoricul
    polonez a remarcat că între cele două capitale, deși au împărțit același
    supranume, existau diferențe date de istoria lor anterioară.

    Avem în ambele spații
    diferențe, în spațiul cultural românesc și cel polonez. Prima diferență
    vizibilă este prezența în România a unui tipar sau a unei concepții de
    balcanism, care nu există în Polonia. El este foarte important în Europa de Sud
    în special și este negativ. Pe de altă parte, avem concepția istorică a Europei
    Centrale care este pozitivă, foarte rar este negativă. Concepția istorică de
    Europa Centrală este foarte urbană ca și cea balcanică, urbană și ea, dar în alt
    fel. În urbanism, ambele concepții sunt extrem de vizibile și extrem de clare.


    Polonia și România au fost vecine
    mult timp în istorie, iar relațiile dintre ele au fost marcate de interesele
    timpurilor. Însă în ultima sută de ani între cele două țări relațiile au fost
    excelente. Un episod memorabil s-a consumat în luna septembrie 1939, la
    izbucnirea celui de-al doilea război mondial. Atunci, guvernul român condus de
    Armand Călinescu a permis trecerea autorităților de la Varşovia și a tezaurului
    polonez prin România către Occident, pentru a nu cădea în mânile Germaniei. Însă
    și în secolul al 19-lea, când Polonia nu mai exista pe harta politică a
    Europei, prezența poloneză în România nu fusese uitată.


    Supranumele Micul Paris pentru
    cele două capitale, pentru Varșovia și pentru București, este mai vechi la
    polonezi. Ideile Franței revoluționare pătrund în Polonia la sfârșitul
    secolului al 18-lea, dar denumirea Varșoviei ca Micul Paris este conotată
    negativ de nobilimea poloneză conservatoare. Ei i se opun ideile moderniste
    occidentale, apărătoare a ceea ce însemna Parisul, și între taberele
    tradițională și modernizatoare începe o lungă dispută. Aceeași despărțire de
    idei va produce și la București, 30 de ani mai târziu, în jurul anului 1830, alte
    două tabere similare celor poloneze.

    Błažej Brzostek a arătat ce rol a jucat
    aici capitala franceză:

    Parisul
    este un punct simbolic, un punct de referință pentru ambele culturi ca opoziție
    împotriva a ceea ce s-a adus din Orient, dar și cu ceea ce era propriu. Era o
    problemă modernă de autodefinire și autocunoaștere și ea a părut extrem de
    clar: cine suntem noi cu adevărat? A fi parizian era pozitiv în multe texte, în
    special în secolul al 19-lea, ca în toată Europa în general, sau era ceva negativ.
    Niciodată nu era neutru. Discuția era legată mai ales de problema elitelor, o pătură
    suprapusă, așa cum scria Titu Maiorescu, societății premoderne care vrea să
    modernizeze masele pentru a le aduce civilizație.


    Micul Paris a însemnat, la prima vedere,
    organizare și atmosferă urbană, dar nu era numai aceasta. El era un tip de
    atitudini sociale, de modă vestimentară, de limbă vorbită și de locuire. Varșovia
    și Bucureștiul erau denumite Micul Paris, deși ele erau diferite și în
    moștenirea culturală, și în imitarea metropolei franceze. Spre deosebire de
    Varșovia, un oraș cu palate aristocratice, la București transformarea era mai
    vizibilă. Bucureștiul era un oraș încă oriental spre sfârșitul secolului al
    19-lea, însă casele elitelor erau case pariziene. Iar tinerii care studiaseră
    în Franța aduceau Parisul la Varșovia și București.

    Błažej Brzostek: În construirea conceptului de
    Micul Paris, atunci cînd căutăm primele momente când este folosit sau când
    vedem momentele esențiale în evoluția acestui concept, prima impresie este că
    există un decalaj între Varșovia și București. Era un decalaj între Polonia și
    România, accentuat în secolul al 18-lea. Varșovia este capitala unui foarte
    mare stat considerat ca important pe harta Europei. Varșovia, ca și Polonia,
    dispare și România treptat, apare. Varșovia are trauma puternică a unei funcții
    pierdute și est cea mai mare sursă de texte scrise și de idei. În România este
    invers. Nu există nicio trauma de stat pierdut, dar există o altă traumă, aceea
    produsă de construirea unui stat modern și de construire a unei capitale
    moderne. Această traumă este foarte vizibilă mai ales în texte interbelice atunci
    când Bucureștiul, remodelat și refăcut, cu blockhaus-uri, cu zgârie-nori, cu
    noi bulevarde, apare ca distrugere a unui oraș patriarhal.


    Posteritățile actuale varșoviană și
    bucureșteană păstrează însă cu nostalgie amintirea supranumelui Micul Paris.
    Ambele capitale au suferit enorm din punct de vedere urbanistic în timpul celui
    de-al doilea război mondial și în comunism și acea traumă le apropie astăzi cumva.


  • CAFENELELE MICULUI PARIS

    CAFENELELE MICULUI PARIS

    Dacă
    cele mai vechi restaurante de pe teritoriul țării au fost deschise în secolul
    al 16, lea, în Transilvania, Bucureștiul se poate mândri și el cu hanuri,
    restaurante și cafenele unele avand o
    istorie de peste 200 de ani, așa cum sunt
    celebrele, până azi, Carul cu Bere și Hanul lui Manuc din inima Capitalei.

    Istoricul Maria
    Magdalena Ioniță le dedică o carte – album (Prin cafenelele din Micul Paris)
    în care 6 dintre ele ne sunt descrise cu minuție și talent.

    Cu : criticul și
    istoricul de artă Adrian-Silvan Ionescu.



  • Arhitecți francezi ai Bucureștiului

    Arhitecți francezi ai Bucureștiului

    Cu
    ocazia Zilei Francofoniei (20.03.2021), parcurgem împreună cu dr.
    Oana Marinache, președinte al Asociației Istoria Artei, străzile Micului Paris
    (București) observând și comentând câteva capodopere arhitectonice datorate
    unor mari arhitecți francezi.


  • Bucureşti

    Bucureşti

    Bucureştiul
    figurează, alături de litoralul Mării Negre, Delta Dunării, Bucovina şi
    Maramureş, pe lista preferinţelor turiştilor străini care vizitează România.
    Facem azi o călătorie prin centrul Bucureştiului, însoţiţi de ghidul nostru,
    Adriana Nica, directoare executivă la o companie de training autorizat in
    turism. Vom străbate la pas Calea Victoriei. Este una dintre cele
    mai importante artere ale Bucureştiului. Este presărată, de asemenea, cu multe
    obiective, turistice, istorice, culturale şi spirituale. Înainte de a ajunge la
    obiective, să înţelegem de ce se numeşte Calea Victoriei şi de ce este o arteră
    atât de importantă. Până în anul 1692, erau două drumuri. În 1692, marele
    domnitor Constantin Brâncoveanu uneşte cele două drumuri într-unul singur sub
    denumirea de Podul Mogoşoaiei. În data de opt octombrie 1878, armata română
    intra triumfătoare în Bucureşti defilând în paşi de marş victorios, parcurgând
    Podul Mogoşoaiei sau uliţa cea mare, cum i se mai spunea atunci. În cinstea
    acestei victorii, pentru a rămâne în memoria şi în inimile românilor câştigarea
    independenţei ţării, acestui drum important i s-a spus Calea Victoriei. Practic, Calea Victoriei sărbătoreşte
    câştigarea independenţei României în timpul războiului din 1877-1878.


    Calea Victoriei nu
    este doar o arteră foarte importantă, ci este presărată cu obiective şi clădiri
    declarate monument istoric, spune Adriana Nica. Am făcut o selecţie a
    celor mai importante obiective. Prima oprire recomandată este la Muzeul
    Naţional George Enescu, găzduit de Palatul Cantacuzino. Clădirea este o
    adevărată bijuterie arhitectonică, construită în 1903 de către Gheorghe Grigore
    Cantacuzino. Compozitorul George Enescu a locuit o perioadă în Palatul
    Cantacuzino şi din 1956, după moartea acestuia, clădirea a fost transformată
    într-un muzeu dedicat vieţii şi operei lui George Enescu.


    Următorul reper
    este Ateneul Român. Adriana Nica, directoare executivă la o companie de
    training autorizat in turism. A fost inaugurat în 1889 şi a fost
    construit la iniţiativa societăţii omonime printr-o campanie celebră denumită
    Daţi un leu pentru Ateneu. Banii s-au strâns în câţiva ani, iar construcţia a
    devenit unul dintre motivele pentru care Bucureştiul a primit supranumele de
    Micul Paris. Stilul arhitectonic este neoclasic, dar se regăsesc şi elemente
    ale eclectismului şi ale arhitecturii franceze de secol XIX.


    Aproape faţă în
    faţă cu Ateneul Român se află Palatul Regal, care are o istorie întortocheată,
    continuă Adriana Nica. În urmă cu mai bine de 300 de ani, în anul
    1659, când a fost mutată capitala Ţării Româneşti de la Târgovişte la
    Bucureşti, pe locul unde se află acum Palatul Regal se cam termina Podul
    Mogoşoaiei, iar ultimele clădiri erau o casă şi mănăstirea Creţulescu. Această
    casă, care mai târziu avea să devină Palatul Regal, a trecut prin posesia mai
    multor oameni înstăriţi din rândul clericului, ajungând în 1812 în posesia
    familiei Golescu, pentru ca mai târziu, în 1833, să fie vândută Sfatului
    Administrativ. Se hotărăşte transformarea ei în reşedinţă domnească, iar,
    astfel, palatul trece prin mai multe transformări sub îndrumarea unor arhitecţi, printre care
    şi celebrul Xavier Villacrosse. În timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza, în
    1860, palatului i se aduc îmbunătăţiri interioare, arta decorativă fiind în
    stil Napoleon al III-lea. Sub domnia lui Carol I, palatul domnesc este
    transformat în palat regal. Modificările palatului în forma actuală au fost
    începute de regele Ferdinand I şi finalizate de regele Carol al II-lea, în anul
    1940, când Europa era implicată în cel de-al Doilea Război Mondial.


    Oferta de cazare a Bucureştiului este foarte variată,
    astfel încât nu veţi întâmpina probleme cu cazarea. Până data viitoare, când vă
    aşteptăm cu o nouă destinaţie, drum bun şi vreme frumoasă!