Tag: Migraaaanti

  • Migraaaanţi după Matei Vişniec – din jurnalele de ştiri pe scena de teatru

    Migraaaanţi după Matei Vişniec – din jurnalele de ştiri pe scena de teatru

    Joi, 19 octombrie, de la ora 19:00, la Radio România Cultural, Teatrul
    Naţional Radiofonic vă invită să ascultaţi în premieră Migraaaanţi sau Suntem prea mulţi pe nenorocita asta de
    barcă de Matei Vişniec, scenariul radiofonic şi regia artistică Mihai
    Lungeanu. În reluare sâmbătă, 21
    octombrie, de la ora 13:30 la Radio România Internaţional.


    În distribuţie: Alexandru Georgescu,
    Ciprian Chiricheş, Mircea Constantinescu, Ada Navrot, Dani Popescu, Claudia
    Drăgan, Cosmina Olariu, Alexandra Spătaru, Mircea Rusu, Oana Ştefănescu, Rareş
    Zimbran, Cristi Dionise, George Grigore, Violeta Berbiuc, Annemarie Ziegler,
    Răzvan Vasilescu, Frederik Negrescu, Crenguţa Hariton, Delia Nartea, Emilia
    Popescu, Vasile Manta, Andrei Radu.


    Audiţia cu public în avanpremieră va
    avea loc luni, 16 octombrie, de la ora 11:00, la Teatrul Metropolis (str. Mihai
    Eminescu, nr.89). Intrarea este liberă.


    Inspirată
    din actualitate, cea care constituie materia primă a activităţii de jurnalist a
    dramaturgului Matei Vişniec, piesa Migraaaanţi
    cartografiază complexitatea fenomenului migraţiei cu care se confruntă azi
    Europa. Scene scurte preiau situaţii-tip relatate curent de presa
    internaţională şi prezintă neutru puncte de vedere multiple. Destine
    individuale confruntate cu alegeri imposibile, dar şi decizii politice
    controversate, ridică în piesa lui Matei Vişniec chestiunea repetării
    greşelilor în istorie. Şantajul refugiatului disperat, înălţarea gardurilor de
    sârmă ghimpată la graniţele UE, traficul ilegal de persoane, discursul
    politicianist, toate virează în situaţii tragic-absurde ce conduc la
    dezumanizare şi chestionează viitorul Europei.


    Poate oare teatrul să contribuie la înţelegea unor
    astfel de evenimente care pregătesc profilul economic, etnic şi cultural al
    secolului următor? Personal sunt convins că literatura ne poate oferi
    răspunsuri mult mai nuanţate decât toate celelalte discipline ale spiritului
    când vine vorba despre enigma numită om, comentează dramaturgul Matei Vişniec
    tematica ultimului său volum de teatru, Trilogia
    balcanică, publicat în limba română la editura Humanitas în 2016. Din
    această Trilogie balcanică face parte
    şi piesa Migraaaanţi sau Prea suntem mulţi în aceeaşi barcă. Piesa a fost tradusă în
    engleză, italiană şi spaniolă şi montată pe scenele europene dar şi la noi. În
    România, spectacolul lectură susţinut de Teatrul Naţional Radiofonic în cadrul
    Platformei Internaţionale de Teatru Bucureşti#3 (ARCUB, octombrie 2016) a
    prezentat în premieră piesa în faţa publicului românesc şi a prefaţat această
    premieră de teatru radiofonic. Distribuţia comună a lecturii şi a montării
    radiofonice şi viziunea regizorală semnată de Mihai Lungeanu – un sensibil
    regizor şi atent analist al universului dramaturgic al piselor lui Matei
    Vişniec, sunt garanţia unui spectacol coerent şi valoros, fidel piesei
    originale.


    Matei
    Vişniec a fost declarat cel mai jucat dramatrug român al ultimilor 25 de ani pe
    scenele teatrelor româneşti. Piesele sale sunt montate în peste 30 de ţări din
    Europa, America şi Asia şi invitate în marile festivaluri internaţionale de
    teatru la Avignion, Bonn, Edinburgh, Teheran, Sibiu. Dramaturg şi poet, Matei
    Vişniec trăieşte în Franţa din 1987, unde a obţinut şi cetăţenia franceză în
    1993, iar de atunci scrie în limba franceză. Până la exilul francez, însă,
    Matei Vişniec şi-a câştigat prestigiul în literatura română ca poet şi
    dramaturg cu o autentică amprentă metaforică a scrisului său. Opera sa e
    marcată de dubla sa apartenenţă culturală, pe care o comentează astfel: Je
    suis l’homme qui vit entre deux cultures, deux sensibilités, je suis l’homme
    qui a ses racines en Roumanie et ses ailes en France. (Sunt omul care trăieşte
    între două culturi, între două sensibilităţi, care are rădăcinile în România şi
    aripile în Franţa). În prezent este jurnalist la Radio France Internationale
    dar şi colaborator la numeroase reviste culturale franceze, iar activitatea de
    jurnalist a inspirat subiectele pieselor sale în ultimul deceniu.


    Regia de montaj: Monica Wilhelm şi
    Florin Bădic. Regia de studio:
    Janina Dicu. Regia tehnică: Vasile
    Manta. Regia muzicală:
    Stelică Muscalu. Redactor:
    Oana Cristea Grigorescu.