Tag: migratia ilegala

  • Muncind în România

    Muncind în România

    România devine de la un an la altul o destinaţie tot mai atractivă pentru muncitorii străini, a afirmat şeful Serviciului pentru Imigrări al judeţului Arad, comisar-şef Ciprian Blidar. Potrivit acestuia însă, o parte dintre cei sosiţi încearcă să treacă ilegal frontiera către alte ţări din vestul Europei. În judeţul Arad, aflat în nord-vestul României, fenomenul generează o serie de probleme, atât pentru autorităţi, cât şi pentru angajatori.

    Blidar a spus că aproximativ 20% dintre cetăţenii străini sosiţi la muncă în România din ţări afro-asiatice încearcă să treacă ilegal frontiera. El a arătat că, în 2023, companiile din judeţ au depus solicitări pentru angajarea a 3.561 de muncitori non-UE. Cu toate acestea, din aceste cereri, doar 2.344 au fost aprobate. Comisarul-şef a precizat că Aradul este în topul numărului de străini depistaţi în situaţii ilegale, cu 1.649 de persoane, dintre care 670 au fost cazate în centrele de custodie ale Inspectoratului General pentru Imigrări în vederea returnării de pe teritoriul României. Cei mai mulţi muncitori care ajung în Arad sunt necalificaţi şi provin din Sri Lanka, Nepal, India, Maroc şi Bangladesh.

    Poliţia de Frontieră Română solicită anularea vizei pentru migranţii care intră legal în România, iar apoi sunt prinşi când încercă să treacă fraudulos graniţa în alte state, a declarat şeful Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Oradea, Marin Bondar. Potrivit acestuia, migranţii cu viză de scurtă şedere în România aşteaptă data de 31 martie, când vor putea pleca în Spaţiul Schengen cu avionul. Bondar a mai spus că viza naţională de scurtă şedere, care oferă dreptul de a rămâne pe teritoriul României pentru o perioadă cuprinsă între 90 şi 180 de zile, va fi valabilă în oricare stat Schengen. Deţinătorii vor putea să tranziteze frontiera României atât aeriană, cât şi terestră dacă îndeplinesc toate condiţiile, precum să posedede sume de bani pentru a-şi asigura reîntoarcerea pe teritoriul României sau să aibă dovada dreptului de a sta pe teritoriul unui stat Schengen.

    Marin Bondar a mai spus că, cel mai probabil, nu toţi cei care posedă viză naţională românească vor putea să ajungă în Spaţiul Schengen dacă nu vor face dovada că au mijloace de subzistenţă necesare. De la începutul acestui acest an, migraţia ilegală la frontiera cu Ungaria a mai scăzut, după ce în 2023 s-a înregistrat un maxim istoric de aproape 12.000 de persoane. La nivel european, anul trecut s-a înregistrat cel mai mare număr de cereri de azil, după criza migraţiei din 2015-2016, majoritatea solicitanţilor fiind din Siria şi Afganistan.

    Centrul Regional de Proceduri şi Cazare a Solicitanţilor de Azil din Timişoara este pregătit să primească în orice moment un aflux de migranţi, a anunţat directorul adjunct al instituţiei, Valentin-Robert Gurgu. Potrivit acestuia, aproape 8.000 de persoane au cerut azil anul trecut, iar în 50 de cazuri a fost acordată o formă de protecţie din partea statului, precum statutul de refugiat. Gurgu a declarat că anul trecut au fost cazate în centrul timişorean peste 7.000 de persoane şi că cei mai mulţi străini care au solicitat acordarea unei forme de protecţie provin din ţări precum Bangladesh, Siria, Pakistan, Nepal şi Sri Lanka.

    Majoritatea persoanelor care au cerut azil au invocat motive economice, a explicat Gurgu. El a precizat că solicitanţi de azil beneficiază de toate drepturile legale pe perioada analizării dosarelor. În cazul în care se determină că şederea este ilegală, solicitantul poate să opteze să plece singur în ţara de origine sau va fi preluat în custodie de poliţioştii de la Imigrări. Centrul pentru solicitanţi de azil din Timişoara, în vestul României, are o capacitate de 250 de locuri, iar în prezent 15 persoane se află custodie. În cadrul instituţiei mai functionează şi Centrul de Tranzit în Regim de Urgenţă pentru refugiaţi, primul de acest fel din lume.

  • Migrația, o provocare ce impune un răspuns la nivel european

    Migrația, o provocare ce impune un răspuns la nivel european

    Migrația reprezintă o provocare pentru Europa, ce impune un răspuns la nivel european, se arată în concluziile Reuniunii Extraordinare a Consiliului European, care a avut loc săptămâna trecută. Frontierele trebuie să fie gestionate. Vom acţiona pentru a ne consolida frontierele externe şi pentru a preveni migraţia neregulamentară, a declarat preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, după încheierea reuniunii.

    Șefii de stat şi de guvern din UE au solicitat Comisiei mobilizarea imediată de fonduri şi mijloace substanţiale pentru a sprijini statele membre în consolidarea capabilităţilor şi a infrastructurii de protecţie a frontierelor externe ale Uniunii Europene.

    Liderii UE invită Comisia să finanţeze măsurile statelor membre care contribuie în mod direct la controlul frontierelor externe ale Uniunii Europene, cum ar fi proiectele-pilot de gestionare a frontierelor, precum şi la consolidarea controlului la frontiere în principalele ţări aflate pe rutele de tranzit către Uniunea Europeană. În conferința de presă de la finalul reuniunii, Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat cum se va acţiona concret pentru întărirea frontierelor externe ale Uniunii Europene:

    Pentru aceasta, ne vom concentra pe două proiecte-pilot la graniţe. Cu alte cuvinte, vom oferi un pachet integrat de infrastructură fixă şi mobilă, de la maşini la camere şi turnuri de supraveghere sau supravegherea electronică. Acest lucru necesită finanţare europeană, contribuţii bilaterale, dar şi naţionale. Vom lansa proiecte-pilot care se vor axa pe procedurile de la frontiere, pentru a arăta bune practici în aceste cazuri.

    Liderii UE propun un model la nivelul întregului guvern, care să implice instituţiile UE şi guvernele naţionale, pentru a folosi diplomaţia, dezvoltarea, comerţul şi vizele în prevenirea migrației ilegale.

    Deşi România nu este parte a niciunei rute de migraţie, doreşte să contribuie la securizarea frontierei externe şi combaterea migraţiei ilegale.

    Preşedintele Klaus Iohannis a exprimat chiar deschiderea de a lucra cu Comisia Europeană la un proiect-pilot.


  • Focusul UE între EST şi SUD (UE între parteneriatul estic şi stoparea fluxurilor migratorii)

    Focusul UE între EST şi SUD (UE între parteneriatul estic şi stoparea fluxurilor migratorii)

    Printre
    priorităţile Uniunii Europene, oglindite de altfel şi în bugetul aprobat pentru
    anul 2018, se numără atât parteneriatul estic, cât şi prevenirea migrației
    ilegale
    .


    În negocierile
    privind definitivarea acestui buget, poziția Consiliului s-a axat puternic pe
    măsurile de stimulare a ocupării forței de muncă și a creșterii economice, de
    consolidare a securității și de abordare a aspectelor legate de migrație.


    Asistenţa
    financiară pentru implementarea Politicii Europene de Vecinătate este acordată
    prin Instrumentul European de Vecinătate (ENI), căruia îi este alocată o sumă
    mult mai mică în comparaţie cu ceea ce Antonio Tajani a numit un adevărat plan
    Marshall pentru Africa
    .


    Referitor la pendularea
    UE între cele două priorităţi amintite şi focusarea acţiunilor întreprinse spre
    ceea ce este de mai mare importanţă pentru anumite puteri economice, eurodeputatul
    Andi Cristea
    a declarat: Spunea cineva despre
    migraţie că este revoluţia secolului XXI, pentru că este mult mai uşor să îţi
    schimbi viaţa, să schimbi totul în familia ta, migrând, decât să alegi să rămâi
    acolo unde eşti şi să încerci să schimbi Guvernul sau să schimbi realităţile
    ţării tale, ale regiunii… Acesta este motivul pentru care, în cel mai bun caz,
    fluxurile migratorii din Africa către Uniunea Europeană vor rămâne constant,
    dacă nu cum,va vor creşte în intensitate. Şi, în timp ce România, Polonia,
    âările baltice, statele central şi est-europene vor ca focusul Uniunii Europene
    să fie pe vecinătatea estică, statele care contează mai mult decât noi, vor ca
    focusul să pice pe Sud.


    Şi vă dau un exemplu -
    e o declaraţie, nu e niciun fel de secret, a Preşedintelui Parlamentului
    European, Antonio Tajani, care spunea că Uniunea Europeană are în vedere
    instituirea unui plan Marshall pentru Africa şi anume acordarea iniţială a 40
    de miliarde de euro din viitorul cadru financiar multianual al UE, în
    condiţiile în care, în momentul acesta, anvelopa financiară a instrumentului
    pentru vecinătate, ENI, este de 14 miliarde care se împarte între Est şi Sud.