Tag: Mihaela Popescu

  • Retrospectivă cinematografică a anului 2018

    Retrospectivă cinematografică a anului 2018

    2018 a fost un an bun pentru filmul românesc: 25 de titluri de ficţiune au
    ajuns anul acesta în cinematografe, cinema-ul românesc a continuat să
    impresioneze în festivaluri, iar Moromeţii 2, în regia lui Stere Gulea, a
    stabilit un record de spectatori. Două dintre filmele realizate în 2018, Inimi
    cicatrizate, de Radu Jude, şi Fotbal infinit, de Corneliu Porumboiu, se
    regăsesc chiar în topul celor mai bune filme ale anului 2018, realizat de
    revista americană The New Yorker. Fotbal infinit, în regia lui Corneliu
    Porumboiu, este descris de Richard Brody, cronicarul The New Yorker, drept un documentar
    candid şi comic, şi totuşi analitic într-un fel liniştitor, despre un birocrat
    român care vrea să schimbe regulile fotbalului. Acelaşi cronicar de la The New
    Yorker consideră filmul Inimi
    cicatrizate
    , în regia lui Radu Jude, o dramă furioasă intelectual, detaliată
    fanatic, a cărei acţiune are loc în România anului 1937, protagonistul fiind
    un tânăr scriitor evreu prins între boală şi fascism.


    Lansat în cinematografele din România în
    luna noiembrie, Moromeții 2, o adaptare a celui de-al doilea volum al romanului
    Moromeții de Marin Preda a adus după primul weekend peste 52.000 de spectatori
    în sălile din peste 50 de orașe, devenind cel mai mare succes de casă românesc
    din ultimii 25 de ani. Filmul este o
    continuare a celebrei pelicule Moromeții realizată în 1987 de acelaşi regizor,
    Stere Gulea, după volumul I al romanului Moromeții al lui Marin Preda, cu
    Victor Rebengiuc şi Luminița Gheorghiu. Acţiunea filmului Moromeţii 2 se
    petrece în anii ’45 – ’46, o perioadă de tranziţie de la democraţie la
    dictatura comunistă, surprinzând şi momentul colectivizării. Rolurile
    principale sunt interpretate de Horaţiu Mălăele, Dana Dogaru şi Iosif Paştina.


    2018 a fost şi un an bogat în premii acordate filmului românesc. Ursul de
    Aur de la Berlin a fost câștigat de Nu mă atinge-mă, controversarul
    film-experiment al Adinei Pintilie (ce se va lansa în cinematografe abia la 1
    februarie 2019). Filmul
    Adinei Pintilie,
    scrie criticul Ionuţ Mareş, este vârful de lance dintr-o direcție artistică mai
    amplă care contracarează realismul dominant al Noului Cinema Românesc al
    ultimilor 15 ani. Este o direcție mai radicală, riscantă, extrem de personală,
    în care ficțiunea se îmbină cu documentarul și în care își fac apariția teme
    noi și personaje marginale.
    Acelaşi critic notează că 2018 va rămâne și anul
    cu cele mai multe filme realizate de femei regizor. La o simplă enumerare au
    fost în săli: Soldații. Poveste din
    Ferentari,
    de Ivana Mladenovic, Lemonade, de Ioana Uricaru, Un prinț și
    jumătate
    , de Ana Lungu, În pronunțare, de Mihaela Popescu, Singură la nunta
    mea
    , de Marta Bergman, Moon Hotel Kabul, de Anca Damian, și Pup-o, mă!, de
    Camelia Popa.



    Şi tot 2018 a fost foarte bogat în debuturi în
    lungmetraj. În afară de Adina Pintilie, Mihaela Popescu, Marta Bergman şi Ioana
    Uricaru, deja menţionate, au debutat promiţător cu filme lungi Andrei
    Crețulescu (Charleston), Hadrian Marcu (Un om la locul lui), Bogdan Theodor
    Olteanu (Câteva conversații despre o fată foarte înaltă), Liviu Mărghidan (
    Străjerii), Dragoș Buliga (Vânătorul de spirite), Vlad Zamfirescu
    (Secretul fericirii), Tedy Necula (Coborâm la prima) și Camelia Popa.