Tag: Militia

  • Supravegherea politică în lumea rurală românească

    Supravegherea politică în lumea rurală românească

    Supravegherea politică în România între anii 1945 și
    1989, în timpul regimului comunist, a fost unul dintre pilonii terorii pe care
    s-a bazat funcționarea acestuia. Securitatea, Miliția și rețelele de
    informatori au format un triunghi al răului care a condamnat oameni nevinovați la
    detenție și pe alții i-a persecutat numai pentru opiniile lor politice și numai
    pentru că își apărau avutul din care își câștigau existența. Aparatul de
    supraveghere politică și represiune a fost ubicuu și a comis toate tipurile de infracțiune
    la adresa persoanei, inclusiv omucidere.


    Despre supravegherea politică din
    comunism s-a vorbit mai mult cu referire la orașe. În marile aglomerări urbane,
    acolo unde condițiile de viață erau mult mai greu de suportat și potențialul
    exploziv mai mare, regimul a concentrat mai multe resurse. Întrucât orașul era
    locuit de oameni de o diversitate mai mare, inclusiv muncitori care aveau o
    capacitate de solidarizare crescută, supravegherea se simțea mai acut. Dar nici
    lumea rurală nu a fost scutită de prezența aparatului de supraveghere și
    represiune.

    De fapt, istoria supravegherii și represiunii comuniste începe în
    mediul rural și nu încetează niciun moment până în 1989. Formarea rezistenței
    armate anticomuniste din militari și țărani care se opuneau colectivizării a
    făcut ca statul comunist să instituie teroarea mai întâi la țară. Acolo era
    nevoie de informatori pentru a afla cine erau partizanii din munți, cine erau
    țăranii din sate și comune care îi ajutau și care erau rețelele prin care
    partizanii, țăranii și cei din oraș comunicau. Astfel încât, supravegherea în
    mediul rural avea o importanță uriașă. Istoria rezistenței anticomuniste
    menționează activitatea informatorilor drept cauză principală a lichidării
    grupurilor de partizani. Gropile comune descoperite au scos la iveală zeci de
    țărani împușcați pe câmp, la marginea pădurilor ori în locuri îndepărtate.


    Istoricul
    Gheorghe Miu a cercetat aparatul de supraveghere și represiune din zona
    Buzăului. El consideră că maniera de funcționare a aparatului poate fi extins
    la scara întregii Românii. Aceste structuri militarizate ale regimului communist au acționat în mediul
    rural, în satele socialiste, folosind rezidențe în posturile de miliție care au
    funcționat în comunele rurale. Aceste rezisdențe ale Securității aveau rețele
    informative bine puse la punct, cu case conspirative, cu agenți informatori, o
    structură informativă pe care am descoperit-o în mai multe documente. O
    rezidență a Securității era o sursă de informații. Ea supraveghea și superviza
    rețelele de informatori. Rezidentul, de cele mai multe ori, se identifica cu
    șeful postului de miliție, practic se substituia ofițerului de securitate care
    răsundea de zona respectivă. El lua legătura cu sursele informative transmițând
    informațiile către ofițerul de securitate care purta de regulă denumirea de
    lucrător operativ de securitate.


    Un
    aparat de supraveghere și represiune nu putea funcționa fără informatori.
    Aceștia erau recrutați din toate mediile și o făceau din motive variate. Unii
    cedau șantajului dar alții, conform arhivelor, beneficiau de avantaje
    materiale: ei sau membrii familiilor lor erau erau angajați în slujbe râvnite,
    alții primeau locuințe mai bune, salarii mari și alte recompense financiare,
    altora li se permitea să călătorească în străinătate. Însă în mediul rural
    recompensele erau absente și informatorii furnizau informații despre cel vizat de
    teama repercusiunilor. Gheorghe Miu spune că ei proveneau din toate mediile
    sociale care se puteau întâlni în mediul rural.

    Am descoperit nenumărate surse de informații care purtau
    pseudonime. Ele proveneau din diverse medii sociale. În general, erau
    recomandate mediile apropiate obiectivului, celui vizat de Securitate și
    Miliție: erau vecini, țărani cooperatori, deci de aceeași condiție socială. Dar
    am descoperit și surse care erau cadre didactice. Dar am descoperit și cazul
    unui funcționar de CEC care era trimis pentru a populariza binefacerile
    CEC-ului printre țărani. Însă el avea și o sarcină precisă de la agentura
    Securității. Nu am descoperit avantaje materiale propriu-zise. Miliția și
    Securitatea au funcționat în mediul rural folosind aceași metodă a terorii, au
    indus frică. Acești oameni erau chemați la postul de miliție și dădeau
    informații de frică dar și cu acceptul lor.


    Istoricul
    Gheorghe Miu are și un exemplu de țăran care a suferit de pe urma opiniilor
    sale. Este vorba chiar despre bunicul său patern. Un studiu de caz îl vizează pe bunicul meu, Vasile Miu, un
    țăran care s-a opus colectivizării. El a rămas necolectivist până în 1989 însă
    a suportat consecințele. El a avut deschis un dosar de verificare și un dosar
    de anchetă penală. Bunicul meu era un țăran mijlocaș cu 9 hectare de pământ,
    catalogat ca reacționar, dușmănos pentru regimul comunist. Folosindu-se ca
    pretext o scrisoare pe care Vasile Miu a trimis-o președintelui Consiliului
    Popular al comunei Padina Gigel Stoicescu, unul dintre artizanii colectivizării
    din comuna Padina, județul Buzău, organele de Securitate i-au întocmit un doar
    de verificare și un dosar de anchetă penală. A urmat un calvar. Deși țăranul
    Vasile Miu nu a fost încadrat ca deținut politic, el a fost închis 3 luni
    pentru că vânduse la târg un cal sechestrat de fiscul comunist ca urmare a
    datoriei la plata cotelor agricole.


    Aparatul
    de supraveghere și represiune din anii comunismului a funcționat cu aceeași
    brutalitate în mediul rural ca și în cel urban. Și numeroși țărani au încă amintiri
    despre ce activități au avut la țară Securitatea, Miliția și informatorii.

  • Victimele neștiute ale Securității

    Victimele neștiute ale Securității

    Înființată prin Decretul 221 din 30 august 1948 sub
    numele de Direcția Generală a Securității Poporului, după model sovietic,
    Securitatea a semănat teroare în rândul românilor înainte de 1989. Cu un
    efectiv la înființare de aproximativ 3000 de cadre, Securitatea a încarnat
    esența sistemului represiv al tiraniei comuniste, a fost întruchiparea răului.
    Securitatea împreună cu Armata Roșie, cu aparatul de partid, cu Miliția, cu procuratura
    și cu trupele de securitate a acționat ca o forță militară, ca un vârf de lance
    în lupta împotriva dușmanilor poporului, adică împotriva a tot ceea ce fusese
    bun în România capitalistă: elitelor politice, militare, economice,
    intelectuale, rurale și a oamenilor simpli care nu voiau să accepte umilința.


    Istoricul
    Marius Oprea a înființat Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului
    și din 2006 a pornit în căutarea victimelor neidentificate ale Securității.
    După estimările lui, în România au fost executați sumar aproximativ 8000 de
    oameni fără să fie supuși vreunei judecăți și fără să se fi pronunțat vreo
    condamnare la moarte împotriva lor. Până în prezent au fost găsiți numai 37
    dintre ei. Oprea a prezentat cazurile câtorva morți identificați în cei 14 ani
    de când îi caută pe acei oameni. Pe Dealul Capsei, într-o zonă foarte frumoasă din Apuseni, în vestul României,
    l-am găsit pe Nicolae Selagea. El era unul dintre ultimii supraviețuitori ai
    unei tabere de partizani condusă de Nicolae Dabija, care a fost atacată pe 2
    februarie 1949 de ample trupe de securitate. 25 de partizani au fost încercuiți
    și 7 dintre ei au scăpat cu fuga. Nicolae Selagea a fost printre ultimii prinși
    dintre ei și executat sumar acolo unde a fost prins. Acolo a și fost îngropat,
    sub un drum care face legătura între niște case de pe Dealul Capsei. Cum de am
    știut precis acel loc? După ce l-au omorât, securiștii l-au pus pe băiatul lui,
    care atunci avea 6 ani, să păzească trupul tatălui său până trimiteau oameni
    să-l îngroape. Nu s-au obosit ei să facă asta. Acel băiat a stat cuminte lângă
    trupul tatălui său până a doua zi de dimineață când au venit oameni din sat
    trimiși care i-au îngropat tatăl acolo, sub drum. Când am înființat institutul,
    acel băiat, care voia demult să scoată trupul tatălui său de sub drum, a făcut
    apel la noi și așa l-am găsit pe Nicolae Selagea. După aproape 70 de ani, în
    sfârșit acel om își putea duce tatăl în cimitir.


    Fiecare
    poveste a unei execuții sumare ascunde un destin distrus și dezvăluie șocuri
    trăite de cei dragi. Andrei Meșter este a doua poveste spusă de Marius Oprea: Andrei Meșter reprezenta elita
    satelor. Era meșter cojocar la Sălciua, în județul Alba, în vestul României,
    nășise peste 40 de familii pe valea Arieșului. Era un om foarte respectat dar
    avea o problemă: făcea agitație împotriva colectivizării. Dept urmare, chiar în
    preziua tîrgului de Sfânta Maria a fost luat de acasă, împușcat și expus la
    intrarea în târg cu un carton pe piept pe care scria cine va face ca el, ca el
    va păți. Omul nu avusese vreo altă vină în afara de aceea că se împotrivise
    politicii de colectivizare. După ce a fost împușcat, soția sa a reușit să-i
    cumpere trupul de la milițienii care îl păzeau. L-a îngropat în grădina din
    spatele casei lor punându-i la căpătâi crucea pe care Meșter și-o făcuse din
    timpul vieții. Oamenii au fost siliți să vină la târg și să vadă trupul celui
    ucis. Andrei Meșter este singurul îngropat creștinește dintre cei executați
    sumar pe care i-am putut descoperi.


    Expunerea
    publică a celor uciși sumar avea un singur scop: înfricoșarea oamenilor. De
    altfel, frica a fost principalul suport al regimului. Marius Oprea: Petru Anculia și Gheorghe Urdăreanu
    au fost partizani, ca și Selagea. Au făcut parte din grupul colonelului Uță, și
    ei executați în 1949. Au fost executați atunci patru partizani, dar i-am găsit
    numai pe ei doi, ceilalți doi au fost îngropați într-un alt loc și n-am reușit
    să găsim. Sper să-i găsim într-o bună zi. Pe cei doi i-am găsit relativ repede,
    într-o margine a cimitirului. I-am găsit pe cei doi unul peste altul într-o
    poziție oarecum nefirească, cu brațele foarte mult depărtate de corp. Am reușit
    să aflăm și de ce și am aflat și de ce aveau oasele antebrațelor străpunse.
    Toți patru, după ce au fost executați de Securitate, au fost răstigniți în
    parcul din fața primăriei din Teregova, în Caraș-Severin, în sud-vestul
    României, unde au fost ținuți 27 de zile. Toți sătenii din zonă au fost puși să
    se perinde prin fața lor. Aveau niște cartoane pe care scria bandit. Petru
    Anculia era legat cu sârmă și lanțuri la picioare, purta opinci făcute din
    cameră de tractor nu din piele. Aceștia erau țărani simpli care se duseseră în
    munți să își apere esența lor, credința și pământul.


    Primul
    lucru pe care Marius Oprea și echipa sa îl fac atunci când descoperă victime
    executate sumar este o slujbă creștină. Este un ultim act reparatoriu pentru
    acei oameni care au știut să stea drepți atunci când totul se prăbușea.