Tag: Ministerul Educatiei Nationale

  • 210.000 elevi au ascultat muzică clasică la școală

    210.000 elevi au ascultat muzică clasică la școală

    Ascultă 5 minute de muzică clasică, unul dintre cele mai importante proiecte educative
    marca Radio România, s-a desfășurat pentru al patrulea an școlar consecutiv în
    școlile românești, grație unui parteneriat Radio România – Ministerul Educației
    Naționale, derulat începând cu anul 2014.


    Proiectul urmărește familiarizarea elevilor cu valorile
    muzicii clasice în mod practic, prin audiția efectivă, în completarea
    cunoștințelor teoretice propuse de programa școlară. Iar interesul elevilor și
    al profesorilor față de proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică a crescut: în anul școlar 2014-2015, la proiect au
    participat 120.000 elevi, în anul școlar 2015-2016, 145.000 elevi, în anul
    școlar 2016-2017, 165.000 de copii, iar în anul școlar 2017-2018, 210.000 de elevi, preponderent din
    ciclul gimnazial, au ascultat muzică clasică la școală – o creștere importantă
    față de anii școlari precedenți. Fișierele audio au fost ascultate în orele de
    muzică, de dirigenție sau în pauzele dintre ore.


    În mod concret, Radio România Muzical apus
    la dispoziția școlilor și liceelor din România, prin inspectoratele din fiecare
    județ, 48 lucrări din muzica clasică, însoțite de scurte explicații pe
    înțelesul copiilor. Proiectul a avut și o componentă activă pentru elevi, sub
    forma unui concurs derulat pe site-ul proiectului (www.romania-muzical.ro/5minute).
    Pe parcursul a 24 de săptămâni, între octombrie 2017 și iunie 2018, Radio
    România Muzical a premiat câte 10 copii care au răspuns corect la cele două întrebări săptămânale referitoare la
    lucrările muzicale ascultate în cadrul proiectului. În total s-au oferit 240
    premii constând în CD-uri oferite de sponsorul concursului, Universal Music
    România. Săptămânal, s-au primit, în medie, 1700 de răspunsuri corecte la
    concursul organizat sub egida proiectului.


    De asemenea, a fost
    organizată a treia ediție a Concursului Național Ascultă 5 minute de muzică clasică,
    cu două secțiuni: de desene inspirate de
    muzica clasică, pentru elevii claselor primare (231 participanți), și de eseuri
    inspirate de audiții muzicale (191 participanți), pentru elevii de gimnaziu. La
    fiecare secțiune, s-au oferit câte trei premii, valoarea totală a acestora
    fiind de 3000 lei.


    Ascultă 5 minute de muzică clasică
    înseamnă și audiția muzicii clasice în spații neconvenționale, în lunile martie
    și octombrie ale fiecărui an. În 2018, partenerii proiectului sunt: Cora,
    Carrefour, Mega Image, Dedeman, Metro, Mobexpert, ParkLake Shopping Center, Băneasa
    Shopping City, Pitești Mall, Arena Mall, Hello Shopping Park, Gold Plaza,
    Iulius Mall, Palas Mall, CRH România, PWV România, Castelul Bran, Librăriile
    Humanitas, Raiffeisen Bank, Mood Media.


    Declarații ale elevilor


    Nu
    ştiam mai nimic despre muzica clasică, dar am constatat că poate fi
    încântătoare


    Proiectul
    Ascultă 5 minute de muzică clasică este lăudabil. El oferă copiilor și
    tinerilor oportunitatea de a veni în contact cu mari compozitori, cu creațiile
    acestora. Mulțumim Radio România Muzical!


    E
    importantă muzica clasică. Îţi dă un sentiment de linişte.


    E
    important să asculți muzică clasică, pentru că îţi dezvoltă cunoştinţele.
    Descoperi şi alt stil de muzică, care s-ar putea să-ţi placă.


    Explicaţiile
    au fost foarte utile.


    Cu
    siguranţă acest program nu ar găsi un teren favorabil dacă nu ar fi atât de
    bine pus la punct din punctul de vedere al selecţiei lucrărilor muzicale, al
    valorificării lor prin intermediul unor solişti de talie şi de reputaţie
    internaţională şi, n-aş lăsa pe ultimul loc, comentariul care vine să
    completeze ceea ce ne-a spus muzica.


    Muzica
    este, într-un fel, liniştire sufletească; te ajută să fii mai liniştit. Muzica
    ocupă un loc foarte important pentru noi, pentru că avem atâtea lecţii de
    făcut, obosim foarte uşor, avem teze, lucrări… şi-n acelaşi timp, o oră pe
    săptămână de muzică cred că este destul de bună.


    Declarații ale profesorilor


    Salut
    această iniţiativă a postului Radio România Muzical şi consider că această
    iniţiativă vine în ajutorul nostru, ca profesori de educaţie muzicală, în
    primul rând prin asigurarea unui material de calitate în ceea ce priveşte
    muzica clasică, dar nu în ultimul rând şi asigurarea unei descrieri foarte
    deosebite a lucrărilor prezentate în cadrul acestor audiţii. Mi-a plăcut
    abordarea stilurilor de muzică – foarte variate, din toate epocile istoriei
    muzicii şi, în al doilea rând, prezentarea acestor piese e succintă, este la
    obiect şi cred că merge exact pe fixarea cunoştinţelor, mai ales că reuşeşte să
    capteze foarte bine atenţia elevului prin concursuri.


    Am
    făcut-o cu gândul la copiii de la clasa unde sunt eu dirigintă. Şi, ulterior,
    ocupându-mă şi de toate proiectele care se derulează în şcoală, le-am spus şi
    colegelor mele, pentru că nu mai făcusem această activitate cu ei până acum.
    Din ce îi cunosc eu, mă gândeam că nu ascultă muzică clasică acasă şi-atunci
    m-am gândit să încerc să-i apropii de anumite valori pe care cred eu că le
    transmite acest gen muzical. Cred că proiectul a fost util.


    Proiectul
    a fost o idee extraordinară. În primul rând, noi avem nevoie de foarte multe
    instrumente care să ne ajute pe noi să obişnuim copilul să asculte muzică.
    Pentru noi, sincer, a fost mană cerească să avem la dispoziţie în primul rând o
    bază materială – audiţiile acestea pe care ni le-aţi oferit şi pe care noi am
    putut să le folosim în fiecare oră chiar şi, bineînţeles, acele explicaţii
    pentru audiţii, care i-au făcut pe copii să înţeleagă mult mai bine ce s-a
    întâmplat de-a lungul timpului în muzică.


    Cristina Comandașu (Radio România
    Muzical), coordonatoarea proiectului: Nu cred în ideea destul de
    vehiculată că actul cultural autentic nu-și mai găsește locul între
    preocupările generației tinere de astăzi; cred cu tărie că cei mici sunt exact
    așa cum îi creștem noi, cei mari. Muzică clasică nu este doar un moft, ci o
    expresie a unei întregi civilizații, Reperul într-o lume sonoră din ce în ce
    mai alambicată. De aceea, este esențial ca cei mici să ajungă să cunoască acest
    reper nu doar învățând despre portative, diezi și tonalități, ci ascultând
    efectiv muzica, deschizându-se astfel spre un univers în care, ei înșiși
    mărturisesc, găsesc relaxare, liniște sau pur și simplu, altceva decât
    cotidianul. De aceea mă bucur că proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică
    are ecouri pozitive în școli. Și sunt
    recunoscătoare față de profesorii care s-au implicat; fără munca lor, și
    eforturile mele de a selecta, comenta și comunica piesele din proiect, ar fi
    fost inutile.

  • Jurnal românesc – 27.06.2018

    Jurnal românesc – 27.06.2018

    Ministrul român
    de externe, Teodor Meleșcanu, l-a primit, marţi, pe ambasadorul Lamberto
    Zannier, Înalt Comisar OSCE pentru Minorități Naționale, în cadrul vizitei pe
    care oficialul a efectuat-o în România. În cadrul discuțiilor, ministrul român
    a evidenţiat faptul că modelul românesc în ceea ce privește tratamentul
    minorităților naționale s-a impus ca exemplu la nivel european, având în vedere
    cadrul juridic din România care permite exercitarea în mod generos a
    drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale în scopul
    conservării identității acestora. Discuţiile s-au concentrat și asupra
    respectării drepturilor persoanelor aparţinând minorității române din statele
    vecine României. În ce priveşte situația românilor din Serbia, Meleşcanu a
    punctat importanţa respectării nediferenţiate a drepturilor acestora la
    educație, mass media și serviciu religios în limba maternă. Totodată, şeful
    diplomaţiei a exprimat interesul părţii române pentru continuarea dialogului
    bilateral pe problematica minorităţii române din Serbia, utilizând
    instrumentele existente, respectiv prin reactivarea Comisiei mixte bilaterale
    pe problematica minorităţilor. A fost abordată şi situația românilor din
    Ungaria și problemele specifice cu care aceștia se confruntă, precum şi
    interesul părţii române de asigurare a respectării drepturilor și promovării
    identității minorității române din Ungaria. S-a discutat şi despre problematica
    românilor din Ucraina, în contextul recentelor schimbări legislative privind învățământul
    în limba de stat și în limbile minorităților din această țară. Oficialul a subliniat
    poziția României care vizează respectarea drepturilor lingvistice ale românilor
    din Ucraina.


    Ministerul
    Educației Naționale organizează procedura destinată românilor de pretutindeni
    privind selecția și admiterea în învățământul superior de stat din România, în
    anul universitar 2018-2019. Oferta de școlarizare în învățământul universitar
    și post universitar românesc și metodologia privind școlarizarea românilor de
    pretutindeni în învățământul superior de stat din România, începând cu anul
    universitar 2017-2018, sunt publicate pe site-ul MEN. Cifra de școlarizare
    pentru românii de pretutindeni a fost repartizată instituțiilor de învățământ
    superior de stat. Calendarul admiterii, oferta de școlarizare și metodologia
    proprie de admitere a românilor de pretutindeni pot fi accesate pe site-ul
    fiecărei instituții de învățământ superior.


    Cu ocazia
    Centenarului, RePatriot a lansat proiectul Top 100 Români de pretutindeni, o
    inițiativă care urmărește să-i sărbătorească pe românii care au făcut o
    diferență semnificativă în comunitățile de peste hotare. Mulți reprezentanți ai
    Diasporei românești au obținut succese personale și profesionale în țările în care
    locuiesc. Proiectul își propune să identifice și să celebreze 100 de români
    care au excelat cu adevărat în 10 domenii cheie, precum și persoane din
    Diaspora care își doresc să se implice în dezvoltarea economică, culturală și
    socială a României. Lista finală a candidaților este deschisă și va fi creată
    de toți românii, indiferent de locul în care trăiesc, astfel încât fiecare
    cetățean este invitat să propună nominalizările sale pentru proiect. Proiectul
    se desfăşoară în perioada mai-octombrie. Românii vor fi premiaţi la Summit-ului
    RePatriot din 4-7 octombrie de la Alba Iulia, organizat cu ocazia Centenarului.

  • Burse de studii  pentru cetăţenii străini

    Burse de studii pentru cetăţenii străini

    Până la 31 august, la Registratura
    Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat din București,
    se primesc dosarele candidaţilor pentru bursele acordate de statul român pentru
    anul universitar 2018 – 2019. Se oferă 40 de burse pentru studii
    universitare şi postuniversitare în România, prin concurs de dosare, organizat
    pe baza reglementărilor în vigoare de către Ministerul Economiei, Comerţului şi
    Relaţiilor cu Mediul de Afaceri şi Ministerului Educaţiei Naţionale
    şi Cercetării Ştiinţifice. Se pot înscrie cetăţeni străini care
    provin din toate statele lumii, cu excepţia statelor membre UE. Au prioritate
    cetăţenii proveniţi din state cu care România nu are perfectate documente de
    colaborare culturală şi educaţională. Bursele se acordă pentru 3 niveluri de
    studii: licenţă, masterat şi doctorat. Dacă ne referim la studiile de licenţă,
    acest program se adresează absolvenţilor de studii liceale sau ai unor studii
    preuniversitare echivalente, precum şi candidaţilor care solicită echivalarea
    de studii parţiale şi continuarea studiilor universitare în România.

    Programul
    complet se derulează pe o perioadă de 3 – 6 ani, în funcţie de profilul
    facultăţii alese şi se încheie cu susţinerea unui examen de
    licenţă. Pentru masterat, programul se adresează absolvenţilor
    de studii universitare/postuniversitare, se derulează pe o perioadă de 1,5 sau
    2 ani şi se încheie cu susţinerea unei lucrări ştiiţifice. In cazul
    doctoratului acest program se adresează absolvenţilor studiilor universitare/
    postuniversitare – program de masterat, se derulează pe o perioadă de 3 – 4
    ani, în funcţie de profilul facultăţii alese şi se încheie cu susţinerea unei
    teze de doctorat. Vor fi promovate, cu prioritate, solicitările candidaţilor
    care doresc să studieze ştiinţe economice şi de afaceri, ştiinţe agricole,
    studii tehnice, petrol şi gaze, medicină. Solicitările care vizează alte
    domenii nu vor fi respinse.


    În
    scopul promovării limbii şi a culturii româneşti în rândul cetăţenilor străini,
    MENCS a decis ca beneficiarii burselor acordate de statul român să studieze
    doar în limba română. Pentru candidaţii care nu cunosc limba română, se acordă
    un an pregătitor suplimentar pentru studiul limbii române. Studenţii care
    declară că au cunoştinţe de limba română trebuie să susţină un examen de limbă
    română organizat de instituţiile de învăţământ superior.


    Bursa obţinută, incluzând anul
    pregătitor acolo unde este cazul, constă în: acoperirea taxelor de şcolarizare;
    acoperirea cheltuielilor de cazare (cazarea va fi asigurată în măsura locurilor
    disponibile, în căminele studenţeşti, conform regulamentelor unităţilor de
    învăţământ superior); acordarea unui ajutor financiar, conform
    legislaţiei în vigoare. Bursele nu acoperă cheltuielile de transport
    internaţional şi intern. În acest sens, candidaţii trebuie să fie pregătiţi
    pentru susţinerea financiară personală a cheltuielilor suplimentare.


    În România, anul academic începe
    la 1 octombrie. Bursele se acordă pentru studenţi şi masteranzi pe parcursul
    anului academic, inclusiv în vacanţele de iarnă şi de primăvară, şi nu se
    acordă pe perioada vacanţei de vară. Pentru doctoranzii de la forma de
    învăţământ cu frecvenţă, bursa se acordă pe toată durata anului calendaristic.

  • Lansarea concursului de creaţie a logo-ului preşedinţiei României la Consiliul UE

    Lansarea concursului de creaţie a logo-ului preşedinţiei României la Consiliul UE

    Ministerul Educației Naționale și Ministerul Afacerilor Externe, prin intermediul ministrului delegat pentru Afaceri Europene, au semnat un protocol de colaborare pentru organizarea și desfășurarea concursului Romania’s EU Council Presidency Logo Competition, între 27 septembrie și 1 noiembrie 2017, în vederea stabilirii logo-ului oficial al Președinției Consiliului Uniunii Europene, pe care România și-o va asuma timp de șase luni, începând cu 1 ianuarie 2019.

    Concursul este dedicat exclusiv elevilor din învățământul liceal și studenților din sistemul de învățământ superior, programul de studii de licență, de cetățenie română. Logo-ul va consta în principal într-un simbol, siglă formată dintr-un ansamblu de semne grafice format dintr-un set de caractere cu rol descriptiv, care să reflecte istoria, cultura, tradiţiile, creativitatea, unicitatea şi apartenenţa României la valorile europene.

    Propunerea de logo va fi evaluată de un juriu specializat, în funcție de o serie de criterii: relevanţa pentru tema concursului, atractivitate, originalitate, vizibilitate, adaptabilitate (pentru diferite medii și diferite produse). Competiția va avea două etape de selecție, fiecare cu o pondere de 50%, conform prevederilor din regulamentul de concurs care poate fi accesat pe pagina ro2019.edu.ro.

    Într-o primă etapă, vor fi alese 19 lucrări, care vor fi clasificate în funcţie de punctajul acordat de juriu. În cea de a doua etapă, cele 19 lucrări vor fi publicate pe o pagină de Facebook special creată de Ministerul Educaţiei Naţionale, unde vor primi voturi din partea publicului. Pe baza punctajului cumulat obţinut vor fi premiate locul I – 3.000 euro și o vizită la Bruxelles, locul II – 2.000 euro și o vizită la Bruxelles și locul al III-lea – 1.500 euro și o vizită la Bruxelles, urmând a fi acordate și două premii speciale.

    Mizăm pe ambiția, abilitățile și entuziasmul tinerei generații. Protocolul semnat cu Ministerul Educației Naționale ne-a permis să stabilim cadrul prin care le oferim elevilor și studenților posibilitatea de a ne transmite, în mod simbolic, speranțele pe care le au pentru destinul european al României. Un logo creativ, lizibil și relevant, realizat de tineri bine pregătiți, va fi un vector de forță al campaniei de promovare a Președinției României la Consiliul Uniunii Europene, mandat ce reprezintă un proiect de importanță majoră pentru întreaga societate românească, a declarat ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu.

    Ministerul Educației Naționale este conștient de importanța exercitării Președinției Consilului Uniunii Europene de către România. Suntem bucuroși și onorați că, prin semnarea acestui protocol cu Ministerul Afacerilor Externe, tinerii merituoși ai țării, elevi și studenți, pot să-și arate capacitatea de creație și să genereze logo-ul Președinției române! Suntem convinși că educația poate reprezenta o temă importantă în primul semestru din 2019 și suntem deciși să susținem toate demersurile colegilor din Ministerul Afacerilor Externe pentru acțiuni de succes, a subliniat și ministrul Educaţiei Naționale, Liviu Marian Pop.

  • Şcolarizarea  românilor de pretutindeni în învățământul de stat din România

    Şcolarizarea românilor de pretutindeni în învățământul de stat din România

    Au fost adoptate metodologiile ce reglementează procedurile de școlarizare a românilor de pretutindeni în învățământul preuniversitar și superior de stat din România în anul de învățământ 2017 – 2018.

    Începând de anul acesta, concursul de admitere la studii universitare de licență a românilor de pretutindeni se va realiza de către universități, pe locurile alocate românilor de pretutindeni, pe baza concursului de dosare și a criteriilor stabilite de acestea.

    Pentru anul universitar 2017 – 2018 candidații au ocazia să aplice pentru un număr nelimitat de universități, domenii și specializări (în anii anteriori se putea aplica la un singur domeniu și cel mult trei instituții de învățământ superior).

    Pentru depunerea dosarelor de candidatură au aprobate următoarele modalități: electronic (pe o adresă de e-mail stabilită de instituția de învățământ superior), prin poștă pe adresa universităților.

    De asemenea, tinerii din Republica Moldova pot trimite dosarele pe e-mail dosarerepmold@edu.gov.ro, la Ministerul Educației Naționale, în timp ce candidații din diaspora au la dispoziție adresa dosarerompret@edu.gov.ro sau misiunile diplomatice ale României, care vor transmite dosarele la minister și de aici mai departe la instituțiile de învățământ superior dorite.

    Vedeţi Metodologia de școlarizare a românilor de pretutindeni în învăţământul superior de stat din România aici

    În ceea ce privește școlarizarea în învățământul preuniversitar dosarele cu acte de studii vor fi transmise direct sau prin poștă, în perioada 10 – 17 iulie, fie la Inspectoratul Școlar Județean Iași (str. Nicolae Bălcescu 26, Iași 700117), fie la Ministerul Educației Naționale (Str. Spiru Haret, nr 10).

    Vedeţi Metodologia de școlarizare a românilor de pretutindeni în învăţământul preuniversitar de stat din România aici

    Mai multe detalii despre numărul locurilor alocate şi metodologiile de şcolarizare aici