Tag: minunata lume

  • Minunata lume a manualelor şcolare

    Minunata lume a manualelor şcolare

    Aşa cum Alice,
    personajul celebru imaginat de Lewis Carrol, explora cu mirare, dar şi
    curiozitate Ţara Minunilor, tot aşa un grup de cercetători de la Facultatea de
    Sociologie din Bucureşti a explorat… lumea manualelor. În perioada octombrie 2014 – mai 2015,
    aceştia au realizat un studiu asupra manualelor şcolare de Comunicare in limba
    română şi de Educaţie civică, pentru clasele I – IV. Ce au descoperit nu au
    fost neapărat minuni de genul celor găsite de personajul lui Lewis Carrol, ci
    alte lucruri, la fel de greu de înţeles în contextul secolul XXI: multe stereotipuri de gen şi
    stereotipuri de vârstă. Cele din categoria primelor ne sunt descrise de Cosima
    Rughiniş, conferenţiară universitară, aşa cum apar în ilustraţiile
    prezente în manuale: Manualele
    rămân foarte stereotipice pe aceste
    două linii. Ocupaţiile mamelor adulte sau a femeilor adulte sunt, mai ales,
    cele de învăţătoare. În abecedare, două treimi dintre femeile care apar ca
    având o ocupaţie sunt învăţătoare. În societatea reală este evident că
    lucrurile nu stau aşa. Stereotipurile sunt, mai ales, ocupaţionale. Femeile
    adulte apar, de asemenea, foarte des în ipostaza la cratiţă. Chiar la propriu
    se întâmplă asta: ele apar desenate cu o cratiţă în mână sau aflăm despre ele
    că au făcut gogoşi, tort sau biscuiţi. În schimb nu aflăm alte lucruri, mai
    apropiate de realitate. Manualele nu reflectă lumea în care noi azi trăim, din
    mai multe puncte de vedere. Iar asta e valabil şi în cazul personajelor
    masculine. Manualele ignoră viaţa de familie a bărbaţilor sau implicarea lor în
    familie. În schimb sunt prezentaţi aproape exclusiv în ipostaza de aviatori,
    pădurari, tâmplari.



    Desenele sunt anacronice faţă de societatea
    românească de azi deoarece şi textele pe care le ilustrează sunt la fel. Copiii
    citesc fragmente din opere literare aparţinând secolelor XIX şi XX. Chiar
    textele scrise de autoarele manualelor reflectă
    acest univers stereotipic al femeii-mamă şi învăţătoare, ocazional doctor
    pediatru. Cum în societatea românească femeile au ocupaţii din cele mai
    diverse, puţine fiind casnice, iar taţii contribuie la creşterea copiilor şi la
    treburile gospodăriei, de ce apar, totuşi, aceste stereotipuri în manuale?
    Cosima Rughiniş: La nivel de imaginar colectiv şi de
    discurs cu privire la feminitate şi masculinitate, ele se regăsesc. E adevărat
    că în societatea românească actuală nu cred că există aşteptarea ca o fată sau
    o femeie să nu lucreze. Din acest punct de vedere, manualele sunt în
    discrepanţă. Şi această discrepanţă provine nu doar din universul literar de
    secolul XIX inclus în aceste manuale, dar şi dintr-o inerţie a reprezentările.
    Neîndoios şi aceste manuale sunt făcute sub diverse constrângeri de timp sau de
    bani. Şi nici nu cred că şi-a pus cineva problema să facă aceste manuale să fie
    în concordanţă cu viaţa actuală a copiilor.



    Pe lângă
    stereotipurile de gen, manualele de şcoală primară conţin şi stereotipuri de
    vârstă, stereotipuri considerate încă şi mai periculoase de către sociologi.
    Cosima Rughiniş: În România, stereotipurile de vârstă sunt mult mai puternice şi mult mai
    puţin discutate, sunt invizibile şi mi se pare că nu stârnesc aceleaşi emoţii
    ca cele de gen. Noi ca femei şi unii din bărbaţii cu care lucrăm au un puseu de
    indignare când văd aceste stereotipuri de gen absolut rizibile. Dar un moşnegel
    cu baston şi o bunicuţă cu băsmăluţă pot părea adorabili. Asta se întâmplă în
    condiţiile în care România, ca mai toate ţările europene, trece printr-o criză
    demografică. În acest context, persoanele vârstnice sunt excluse şi la propriu
    din activităţi sociale, dar şi din imaginarul colectiv. Manualele, din păcate,
    contribuie la această criză a vârstnicilor. Ei nu sunt portretizaţi ca persoane
    active. În toate manualele în care ne-am uitat
    – şi am studiat toate abecedarele, toate manualele de educaţie civică şi
    aproape toate manualele de clasa a IV-a de română, cu o singură excepţie – nu
    am găsit decât o singură reprezentare unde bunicii erau portretizaţi într-o
    ipostază activă: mergeau la munte. În rest, bunicii stau pe fotliu, stau pe
    bancă, poartă ochelari, nu aud bine…



    În ciuda
    acestor stereotipuri pe care copiii le întâlnesc încă de la primul lor contact
    cu şcoala, sociologii nu cred că ele vor influenţa în vreun fel alegerea
    profesiei, în viitor. Impactul lor e mult mai insidios, însă, aflăm tot de la
    Cosima Rughiniş: Pericolul nu constă în faptul că
    fetele vor avea ca model femeia casnică. Nu modelele de rol sunt o problemă.
    Fetele şi băieţii se inspiră din societate, din filme, de la cei din jurul
    lor… Pericolul se referă la credibilitatea pe care o transmit diverse
    persoane, femei sau bărbaţi. De pildă,
    femeile din mediul de afaceri. Uneori când vedem o femei-om de afaceri, uneori
    simţim că este mai puţin credibilă ca un bărbat-om de afaceri. În unele manuale
    de educaţie civică sunt capitole despre lideri şi despre ocupaţii în care apar
    numai băieţi. Aceste cazuri sunt excepţii, nu le consider reprezentative, dar
    prezenţa lor în manuale par să reflecte un anumit imaginar şi din cauza asta,
    cred că femeile vor suferi de un minus de credibilitate atunci când vor ajunge
    politicieni, manageri, oameni de afaceri.



    După
    cercetarea manualelor de şcoală primară, sociologii din cadrul Masteratului de
    Cercetări Sociologice vor continua studiul Alice în Ţara Manualelor,
    explorând cărţile dedicate gimnaziului
    şi liceului.