Tag: MNAR

  • În atelierul artistului plastic Nicolae Comănescu

    În atelierul artistului plastic Nicolae Comănescu

    Artistul plastic Nicolae Comănescu  a absolvit Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, la clasa profesorului Ion Sălişteanu, şi a fost membru co-fondator al Grupului Rostopasca, grupare artistică de la sfârşitul anilor 1990, începutul anilor 2000.

     

    Declanşatorul interviului a fost expoziţia „Dissonance – Platform Germany #3”, de la Muzeul Național de Artă al României (MNAR), care a reunit 75 de lucrări de artă contemporană în tehnici diverse realizate de 43 de artiști internaționali care trăiesc sau lucrează (au lucrat) în Germania. Expoziţia a fost realizată cu sprijinul Künstlerhaus Bethanien Berlin, iar curator este Christoph Tannert.

     

    Am avut bucuria să discut recent cu artistul plastic Nicolae Comănescu în atelierul său de lângă Piaţa Amzei, din Bucureşti, despre „Dissonance – Platform Germany #3”, dar şi despre o instalaţie performativă, pentru care curatoare este Elena Est, „Looking at the Big Picture from the Inside”, o instalaţie care ocupă aproape jumătate din atelier şi în care se intră, fiind în mare parte din materiale textile, cu botoşei de plastic, exact ca la muzee sau la doctor.

     

  • Bucureștiul este gazda Summitul European al Patrimoniului Cultural

    Bucureștiul este gazda Summitul European al Patrimoniului Cultural

    Bucureştiul găzduieşte, între 6 şi 8 octombrie, Summitul European al Patrimoniului Cultural, cel mai important eveniment dedicat conservării patrimoniului cultural din Uniunea Europeană, dar şi ceremonia de decernare a premiilor ,,Europa Nostra 2024″.

    Specialiştii din domeniu vor discuta despre priorităţile de politici publice la nivel european, cât şi în relaţia cu autorităţile române şi vor sărbători cele mai bune proiecte de conservare a patrimoniului construit care au câştigat competiţia ,,Europa Nostra”. Printre acestea se află şi două proiecte din România – Biserica Săsească din Alma Vii şi Biserica Sfântului Mihail din Cluj-Napoca.

    Evenimentul are loc la Muzeul Naţional de Artă al României.

  • Expoziţia “Ileana Sonnabend şi Arte Povera”

    Expoziţia “Ileana Sonnabend şi Arte Povera”

    Muzeul Naţional de Artă al României, Ambasada Italiei în România și Institutul Italian de Cultură din Bucureşti prezintă, în perioada 26 iunie – 22 septembrie 2024, expoziţia „Ileana Sonnabend şi Arte Povera”. Expoziţia, curatoriată de Ilaria Bernardi, este un omagiu adus vieții și operei celebrei galeriste de origine română Ileana Sonnabend şi este realizată în colaborare cu Antonio Homem de la Sonnabend Collection Foundation.

    Evenimentul se încheie cu un documentar video despre galeristă şi despre arta italiană, realizat cu această ocazie de 3D Produzioni şi care va fi difuzat ulterior de televiziunea italiană.

    Am discutat la vernisaj cu Directorul general al Muzeului Naţional de Artă al României, Călin Stegerean, despre acest evenment expoziional de excepţie.

  • Ziua Culturii Naţionale

    Ziua Culturii Naţionale

    Ziua Culturii Naționale, aleasă pe 15 ianuarie pentru a celebra nașterea poetului Mihai Eminescu, este
    marcată prin numeroase evenimente culturale de instituții din întreaga țară. Cu
    prilejul Zilei Culturii Naționale, 15 ianuarie 2024, Muzeul Național de Artă al
    României inaugurează Galeria de Artă Decorativă Europeană, o expoziție
    permanentă unică în peisajul cultural românesc, care oferă publicului acces la
    o colecție impresionantă de aproximativ 400 de piese de tapiserie și mobilier,
    artă decorativă din ceramică, sticlă și metal. Călin-Alexiu Stegerean,
    directorul Muzeului Național de Artă al României

    Este o expoziție
    permanentă, la a cărei organizare am lucrat un an de zile, dar realizarea
    acesteia s-a decis cu mulți ani in urmă. Expoziția ocupă un spațiu de peste 400
    de metri pătraţi, având șase săli care ilustrează inovațiile realizate de cele
    mai importante manufacturi de porțelan, mobilier sau tapiserie realizate în
    țări ca Austria, Belgia, Cehia, Elveția, Franța, Germania, Italia, Olanda,
    Spania, Rusia. Vorbim de țările care au generat tot
    ceea ce cunoaștem în momentul de față mai important în artele decorative. În
    același timp, credem că aceste obiecte au o identitate europeană, pentru că au
    existat influențe și legături cunoscute între aceste centre de creație. În
    același timp, vorbim și de un import al unor elemente care țin de tehnici, dar
    și de materiale. Mă refer mai ales la porțelanurile care au venit din Orient,
    dar și la lucrul și creația unor obiecte din metal și din lemn,


    Muzeul Național Brukenthal celebrează Ziua Culturii Naționale prin câteva
    evenimente. Unul dintre acestea este expoziția Jocuri de putere a
    artistului Adrian Stoleriu, decanul Facultății de Arte Vizuale și Design din
    cadrul Universității Naționale de Arte George Enescu din Iași. Alexandru Constantin Chituță, directorul Muzeul Național Brukenthal

    Pe
    lângă expoziția lui Adrian Stoleriu, Muzeu Național Brukenthal va deschide la
    Iași o expoziție interesantă,
    cea mai importantă
    expoziţie de acest fel organizată în România de muzeul sibian într-o altă
    instituție. Expoziția Capodopere. Artă din România, de la clasic la
    contemporan va rămâne pe simezele Muzeului Municipal ‘Regina Maria’ -
    Palatul Braunstein din Iaşi
    până la data de 15 martie. Este o expoziție
    care pune împreună aproximativ 200 de ani de artă din România, începând cu
    Theodor Aman, Ștefan Luchian, Nicolae Grigorescu, Nicolae Tonitza și Ion
    Țuculescu, trecând prin arta transilvăneană – cu reprezentanți ca Mișu Popp – și
    ajungând până în contemporaneitate, la artiști ca Ștefan Câlția. Este o
    expoziție mare, cu lucrări semnate de aproximativ 50 de artiști români. Peste 70
    de lucrări vor fi expuse în cadrul acestei e
    xpoziții,
    Capodopere. Artă din România, de la clasic la contemporan, la
    Iași.


    Marile proiecte muzicale organizate sau coorganizate de Institutul Cultural
    Român sunt prezentate de personalități marcante și operatori culturali de
    renume în cadrul unei mese rotunde organizate cu prilejul Zilei Culturii
    Naționale, La eveniment participă inițiatorii și coorganizatorii proiectelor
    muzicale în care ICR are o implicare majoră și care reprezintă România în
    străinătate sau asigură o veritabilă platformă de interrelaționare culturală și
    diplomatică. Cristian Măcelaru – Dirijor, Director artistic al Festivalului și
    Concursului Internațional George Enescu, Director muzical al Orchestrei
    Naționale a Franței, Emil Pantelimon – Manager al Corului Național de Cameră
    Madrigal-Marin Constantin, Daniel Jinga – Manager-director general al Operei
    Naționale București și Marin Cazacu – Violoncelist, Manager al Filarmonicii
    George Enescu, inițiatorul Orchestrei Române de Tineret și fondatorul
    ansamblului Violoncellissimo, se numără printre participanți. Memorialul Ipoteşti
    – Centrul Naţional de Studii Mihai Eminescu organizează Zilele
    Eminescu – Ziua Culturii Naţionale, care vor cuprinde mai multe activităţi ce
    se vor desfasura sub genericul Poezia si muzica


  • TIFF und Kunstmuseum eröffnen die TIFF@MNAR Kinemathek

    TIFF und Kunstmuseum eröffnen die TIFF@MNAR Kinemathek

    Das Nationale Kunstmuseum Rumäniens erweitert damit sein kulturelles Angebot, nachdem bei einer Publikumsbefragung im vorigen Jahr 87 % der Befragten angaben, dass sie bei den Aktivitäten des Museums den Film bevorzugen. Die Vorführungen in der TIFF@MNAR Kinemathek, die bis Ende Mai stattfanden, werden im Herbst fortgesetzt. Dazu gehören Treffen mit Filmemachern, Debatten und Podiumsdiskussionen mit Kunst- und Filmkritikern.



    Der Intendant des Kunstmuseums Călin Stegerean sagt über das Projekt: “Es ist zum ersten Mal, dass wir ein umfangreiches Filmprogramm unter der Schirmherrschaft des Museums für zeitgenössische Kunst haben. Und wir sprechen nicht von kommerziellen Filmen, sondern von Kunstfilmen, von Filmen, die sich in verschiedenen internationalen Wettbewerben ausgezeichnet haben. Es ist ein erfolgreiches Programm und wir wollen es daher im Herbst und natürlich auch in den kommenden Jahren fortsetzen. Wir haben Ende letzten Jahres eine Publikumsumfrage durchgeführt und es hat sich herausgestellt, dass unsere Gäste davon begeistert waren, dass das Museum Filmvorführungen in sein Programm aufnimmt. Daher habe ich diese Reaktion ernst genommen, die die Vorliebe der Öffentlichkeit für diese siebte Kunst zum Ausdruck bringt, die – wie ich meine – seit langem einen wichtigen Platz im Bereich der bildenden Kunst einnimmt. Wir haben bekanntlich mit wichtigen Filmfestivals wie dem Europäischen Filmfestival oder dem One World Romania Festival zusammengearbeitet, und wir freuen uns, als Partner solcher Festivals mitzuwirken.



    Es stimmt, dass das Auditorium im Kunstmuseum schon immer eine wichtige Option für Kulturveranstalter war, denn es ist ein Saal, der hauptsächlich für Konzerte und Aufführungen bestimmt ist und aufgrund seiner Bauweise über eine besondere Akustik verfügt. Er eignet sich auch sehr gut für Filmvorführungen, und wir möchten, dass dieser Raum ab Herbst zu einem kulturellen Zentrum für interdisziplinäre Aktionen wird. Der Saal verfügt über 440 Plätzen, liegt im Zentrum der Hauptstadt im ehemaligen Königspalast, dem heutigen Museum für Zeitgenössische Kunst. “



    Das Programm der TIFF@MNAR Kinemathek wurde mit der Galapremiere des Dokumentarfilms “Spioni de Ocazie”-“Gelegenheitsspione” von Oana Bujgoi Giurgiu eröffnet. Der Film, der auf wahren Begebenheiten und Zeugenaussagen basiert, erzählt die Geschichte einer ungewöhnlichen Spionageaktion, die den Zweiten Weltkrieg entscheidend prägte: die Rekrutierung junger Zionisten aus Palästina, die in ihre osteuropäischen Heimatländer, darunter auch Rumänien, zurückgeschickt wurden, um Informationen über die Deutschen zu erhalten.

  • O nouă cinematecă – TIFF@MNAR

    O nouă cinematecă – TIFF@MNAR

    Festivalul Internațional de Film Transilvania, în parteneriat cu Muzeul Național de Artă al României (MNAR), au anunțat recent deschiderea Cinematecii TIFF@MNAR. Cunoscută pentru concertele care au loc aici, Sala Auditorium a MNAR, cu peste 400 de locuri, a devenit recent locul de întâlnire al publicului cinefil care poate urmări filme de artă, documentare și producții premiate la festivaluri internaționale.



    Muzeul Național de Artă al României își extinde astfel oferta culturală, mai ales că în studiul de public realizat de MNAR în anul 2021, 87% dintre respondenți au indicat preferința pentru film în activitățile muzeului. Proiecțiile de la Cinemateca TIFF@MNAR, realizate până la sfârșitul lunii mai, urmează să fie reluate în toamnă. Vor fi incluse întâlniri cu realizatori de film, dezbateri și mese rotunde cu critici de artă și de film.



    Călin Stegerean, directorul general al Muzeului Național de Artă al României: ”Este pentru prima dată când avem, sub egida muzeului, un program consistent de filme. Și nu vorbim despre filme comerciale, ci despre filme de artă, filme care s-au distins în diverse competiții internaționale. Este un program care a avut succes și pe care îl vom relua la toamnă și, bineînțeles, pe parcursul următorilor ani. De altfel, în studiul dedicat publicului, studiu pe care muzeul l-a realizat în ultima parte a anului trecut, la una dintre întrebările pe care le-am lansat, respondenții au spus că apreciază faptul că muzeul a inclus în programele sale proiecții de filme. Astfel că am luat în serios acest răspuns care vorbește despre preferințele publicului legate de această cea de-a șaptea artă care — cred eu – ocupă de multă vreme un loc important în zona artelor vizuale.



    După cum știți, am avut colaborări cu festivaluri importante de film, ca Festivalul Filmului European sau Festivalul One World Romania, ne bucurăm că figurăm pe lista unor asemenea festivaluri ca parteneri. Este adevărat că Sala Auditorium a MNAR a fost întotdeauna o opțiune importantă pentru organizatorii de evenimente culturale, este o sală dedicată în principal concertelor și spectacolelor, are o acustică specială, fiind construită în acest fel. În aceeași măsură, este foarte potrivită pentru proiecțiile de film și noi am dori ca acest spațiu să devină, începând din toamnă, un hub cultural, dedicat acțiunilor interdisciplinare. Sala Auditorium, cu cele 440 de locuri, situată în centrul capitalei, în fostul Palat Regal, actualul MNAR, este o sală impecabilă din punctul de vedere al condițiilor pe care le oferă.”



    Programul Cinematecii TIFF@MNAR s-a deschis cu premiera de gală a documentarului “Spioni de Ocazie”, în regia Oanei Bujgoi Giurgiu. Bazat pe fapte şi mărturii reale, filmul recreează povestea unor acţiuni de spionaj neobişnuite, care au marcat definitiv desfăşurarea celui de-al Doilea Război Mondial: recrutarea unor tineri sionişti din Palestina, trimişi înapoi în ţările lor de origine din Europa de Est, inclusiv în România, pentru a obţine informaţii despre germani.






  • Evenimente de Ziua Culturii Naționale

    Evenimente de Ziua Culturii Naționale

    Cu ocazia Zilei
    Culturii Naționale, celebrată în fiecare an pe 15 ianuarie – data nașterii
    poetul național, Mihai Eminescu – ARCUB (Centrul Cultural al Municipiului
    București) a oferit publicului un program variat de evenimente. Programul a pus
    accent pe modelele noi de expresie culturală și s-a intitulat Zilele Culturii
    Urbane la ARCUB. Artiști români contemporani în prim plan.

    Mihaela Păun,
    directoare ARCUB. Noi ne-am propus să marcăm acest moment
    organizând niște evenimente aparte. Cum suntem un centru cultural al orașului,
    un centru cultural modern, și avem un permanent dialog cu sectorul cultural
    independent, ne dorim să-i promovăm mai ales pe artiștii independenți. Din
    cauza pandemiei, foarte mulți dintre operatorii culturali nu au reușit să-și
    prezinte producțiile așa cum și-ar fi dorit. Este motivul pentru care am ales
    cele mai frumoase proiecte marca ARCUB pentru aceste trei zile pe care noi
    le-am numit Zilele Culturii Urbane. Este vorba de un program variat, de dans
    contemporan, teatru, inclusiv de teatru pentru copii, de film și de muzică
    contemporană. În felul acesta ne-am gândit să marcăm Ziua Culturii Naționale,
    dar a fost și intenția de a ne manifesta sprijinul pentru tinerii creatori de
    conținut cultural și pentru publicul pe care noi credem că l-am format în zona
    aceasta. Așa cum spuneam, oamenii aleg ARCUB pentru că știu că le oferim artă
    contemporană foarte modernă, experimentală.


    În
    continuarea proiectului În Bucureștiul iubit, prezentat la Atelierele
    Malmaison sub umbrela Programului Bucureşti – Oraş deschis 2021, Galeria Ivan
    a participat la Zilele Culturii Urbane la ARCUB cu expoziţia Imagini.
    Amintiri, aducând în prim plan lucrările artistei Florina Coulin despre orașul
    București. Expoziţia Imagini. Amintiri vernisată pe 14 ianuarie, rămâne
    deschisă până la finalul lunii la ARCUB Gabroveni. În cadrul expoziției, sunt
    programate proiecții ale unor filme documentare inedite. Teatrul unteatru de
    copii a participat la Zilele Culturii Urbane la ARCUB cu spectacolul Clara si
    timpul liber care a primit Premiul Special al Juriului la ultima ediție a
    Bucharest Fringe. Tot cu ocazia Zilei Culturii Naționale, MNAR – Muzeul
    Național de Artă al României – a propus publicului un parcurs nocturn al
    patrimoniului aflat în expozițiile permanente ale Galeriilor de Artă Veche
    Românească și Artă Românească Modernă.

    Călin Stegerean, directorul MNAR. În Galeria de Artă Modernă Românească, ghidajul s-a intitulat
    sentimentul național în pictura modernă din România, iar în Galeria de artă
    veche românească, focusul a fost pe expoziția permanentă. În plus, în această
    zi, am lansat anunțul privind acordarea unei burse pentru cercetarea
    patrimoniului artistic al MNAR, este vorba de o bursă oferită de Fundația
    Bonte, o fundație creată de omul de afaceri Alain Bonte, stabilit cu mulți ani
    în urmă în România. Datorită acestei burse le oferim cercetătorilor din România
    posibilitatea de a petrece un an de zile la Muzeul Național de Artă, în vederea
    cercetării patrimoniului artistic deosebit de valoros pe care îl deține. Vrem
    să atragem atenția asupra acestui patrimoniu, care poate da naștere unor
    lucrări științifice, de doctorat, și în același timp ne dorim ca Muzeul să
    devină un sprijin pentru cercetătorii de artei din țara noastră.


  • Călătoriile lui Iser

    Călătoriile lui Iser

    Iosif
    Iser, născut la București în 1881, a fost un pictor și grafician român de
    origine evreiască, membru al Academiei Române din 1955, cu studii de artă la
    Munchen și Paris. A fost inițial inspirat de curentul expresionist, ca mai
    apoi, după o serie de călătorii efectuate în diferite colțuri ale Europei, să
    devină un colorist desăvârșit, iar la maturitate să abordeze scene de viață, cu
    o cromatică cu tente exotice, cu compoziții echilibrate și emanând
    monumentalitate. A fost și un pictor care a abordat teme socialiste, în special
    portrete de muncitori.


    La
    Muzeul Național de Artă al României, în inima capitalei, cu ocazia aniversării
    a 140 de ani de la nașterea lui Iser, s-a deschis o expoziție care aduce aminte
    publicului de călătoriile marelui pictor, călătorii care l-au marcat profund.
    Am avut ocazia să stăm de vorbă cu Alina
    Petrescu, curatorul expoziției Călătoriile lui Iser:


    Expoziția Iser a fost deschisă pe 21 mai, la împlinirea a 140
    de ani de la nașterea artistului. Expoziția va fi deschisă în perioada 21 mai -
    29 august, și cuprinde lucrări din Colecțiile
    Moise
    Weinberg și Colecția Iser, preponderent lucrări de grafică. Am încercat să
    creăm un discurs coerent, folosind documente – avem o vitrină de documente,
    care cuprind fotografii cu Iosif Iser de la vârsta de 3-4 ani până la expoziția
    pe care a organizat-o la New York în 1948, cu 40 de lucrări – o expoziție
    inedită. Și noi situând lucrările în intervalul temporal cuprins între 1920 și
    1940, am încercat să creăm trei
    secțiuni: una dedicată călătoriei în Franța, una dedicată călătoriei în Spania
    și în ultima sală avem lucrări din Orient – Dobrogea, Balcic și Orientul
    Apropiat.


    Lucrările din Spania se evidențiază prin
    influența lui
    Paul Cézanne și a lui André Derain, și sunt
    niște lucrări foarte strălucitoare din punct de vedere cromatic. După cum
    spunea Iser, în Spania nu avem nevoie de muzee, peisajul este grandios. Prin
    urmare, tragem concluzia că i-au plăcut și s-a delectat cu priveliștile din
    Spania, pe care le-a transpus în lucrări inedite de grafică. Peisajele dedicate
    Franței au o atmosferă apropiată de picturile lui Pallady – bazate pe griuri
    colorate, bazate pe o atmosferă mai ternă, cu excepția Plajei de la Saint-Malo.


    Curatorul
    Alina Petrescu ne-a dat mai multe detalii despre viața lui Iosif Iser,
    importanța acestuia și despre lucrările care pot fi admirate:


    Expoziția cuprinde 66 de peisaje, foarte diferite, realizate
    între 1919 – călătoria lui în Turcia, care l-a marcat, şi anul 1940, când își
    schimbă stilul artistic. Creația lui Iser se împarte în două mari perioade:
    prima perioadă până în 1920 dedicată exclusiv desenului și caricaturilor
    satirice, și perioada de după 1920 în care el devine un colorist. Cromatica din
    anii 20-40 este o cromatică mult mai pastelată, față de cea care va urma, iar
    tematica este foarte apropiată de viața lui, de călătoriile pe care le-a
    întreprins.


    După cum probabil
    știm, Iosif Iser a fost unul dintre cei mai mari pictori și graficieni ai
    secolului XX. Noi, din pricina limitelor pe care ni le-a impus spațiul, ne-am
    axat mai mult pe Călătoriile lui Iser. Am încercat să creăm o incursiune prin
    opera lui Iser, o incursiune bazată pe emoție, pe modul în care percepe
    realitatea Iser – pentru că orice pictor percepe realitatea într-un mod
    original. Majoritatea lucrărilor aparțin Muzeului Colecțiilor, o secție a
    Muzeului Național de Artă, și au fost expuse pentru prima dată.



  • Ausstellungstipps: Kunstmuseum und Naturkundemuseum immer einen Besuch wert

    Ausstellungstipps: Kunstmuseum und Naturkundemuseum immer einen Besuch wert

    Im Nationalen Kunstmuseum (MNAR) kann die Ausstellung Poveștile Crucii“ (Die Geschichten vom Kreuz“) besichtigt werden. Auch das Nationale Naturkundemuseum Grigore Antipa“ präsentiert zusammen mit der Bukarester Kunstuniversität eine Online-Ausstellung, die bis Ende Mai besichtigt werden kann.



    Die Ausstellung Geschichten vom Kreuz. Die Miniatur-Skulptur in der byzantinischen Tradition“ findet in der Galerie für altrumänische Kunst stat. Gabriela Tofan ist PR-Beauftragte des Nationalen Kunstmuseums (MNAR) in Bukarest:



    Wir stellen 60 Werke aus, die meisten davon sind aus vergoldetem Silber geschnitzte und gravierte Kreuze, die im Laufe der Zeit im kirchlichen Gottesdienst verwendet wurden. Die Ausstellung bietet den Besuchern eine gute Gelegenheit, viele der ausgestellten Stücke in der Galerie für altrumänische Kunst zu sehen, und einige davon sind einzigartige Objekte. Wir freuen uns über jeden Besucher, seitdem die Museen wieder geöffnet sind, und ich denke, einer der Gründe dafür ist, dass wir seit März, als der Ausnahmezustand ausgerufen wurde, stets versuchten, durch verschiedene Aktivitäten und Online-Workshops ein möglichst breites Publikum, nicht nur unser traditionelles Publikum anzuziehen. Wir haben es geschafft und jetzt haben wir viele Besucher, wir freuen uns, dass wir ein neues Zielpublikum haben, die jungen Leute, die das Museum vorher nicht besucht hatten.“




    Auf der Website des Museums kann auch die Virtuelle Galerie der orientalischen Kunst“ besucht werden. Das Projekt umfasste neben pädagogischen Workshops über japanische Druckgrafik, orientalische Keramik und türkische Teppichwebtechniken auch die Produktion einer Reihe von Kurzfilmen, die das islamische Kunsterbe des Museums präsentieren. In dieser ersten Online-Galerie werden die vom Kunsthistoriker Mircea Dunca, einem Spezialisten für islamische Kunst, ausgewählten Stücke ausgestellt.




    Das Nationale Naturkundemuseum Grigore Antipa“ präsentiert zusammen mit der Nationalen Kunstuniversität Bukarest bis Ende Mai die Ausstellung Stell dir vor! Von der Natur inspirierte Textilkreationen“. Die im Nationalen Museum für Naturgeschichte Grigore Antipa“ ausgestellten Werke sind textile Kunstinstallationen und dekorative Ausstattungen für Innenräume, bedruckt oder gewebt in traditionellen und nicht-konventionellen Techniken. Die Gegenstände gehören den Studenten der Abteilung für Textilkunst und Textildesign der Fakultät für dekorative Kunst und Design. Daniela Frumușeanu ist Kuratorin der Ausstellung:



    Ich habe schon sehr lange diese Initiative gestartet, Ausstellungen mit Studenten zu organisieren, das mache ich schon seit Jahren. Aber ich denke nicht daran, diese Arbeiten in einer Ausstellung zu zeigen, wenn sie nicht für die Öffentlichkeit sehenswert sind. Die Idee zu dieser Ausstellung entstand, als ich meine Masterarbeit mit meinen Studenten diskutierte, und es war ein sehr glücklicher Zufall, denn viele von ihnen wählten die Natur als Inspirationsquelle. Ich glaube, so wie Menschen ein Schicksal haben, haben auch künstlerische Kreationen eines, und durch eine glückliche Fügung entstand diese Sammlung von Werken und Ideen, die im perfekten Einklang mit dem Raum des Antipa-Museums sind.“



    Audiobeitrag hören:



  • Expoziții în muzee naționale

    Expoziții în muzee naționale

    La
    Muzeul Național de Artă al României (MNAR), este deschisă, până la sfârșitul
    lunii iunie, expoziția Poveștile Crucii. Sculptură miniaturală de tradiție
    bizantină, organizată în cadrul Galeriei de Artă Veche Românească. Gabriela
    Tofan, referent comunicare MNAR:

    Este o expoziție propusă de colegii de la Galeria de Artă Veche
    Românească și prezintă publicului o serie de 60 de lucrări, majoritatea fiind
    cruci sculptate și ferecate în argint aurit, cruci care au fost folosite în
    decursul timpului în cultul bisericesc. E foarte interesantă expoziția, este o
    ocazie de a vedea multe dintre piesele din Galeria de Artă Veche Românească,
    iar unele dintre acestea sunt obiecte inedite. Ne-am bucurat de vizitatori de
    când s-au redeschis muzeele și cred că unul dintre motive este că ne-am
    mobilizat din martie anul trecut, de când s-a declarat stare de urgență. Am
    încercat să trezim, prin diverse activități și ateliere online, interesul unui
    public cât mai larg, nu doar să ne menținem publicul tradițional. Și ca urmare
    a acestor eforturi, acum avem vizitatori și ne bucurăm că ne-am îmbogățit
    publicul cu tineri, oameni care nu vizitaseră până acum muzeul.


    Pe site-ul MNAR poate fi vizitată și
    Galeria Virtuală de Artă Orientală. Colecția de artă Islamică. Proiectul a
    inclus, alături de ateliere educative dedicate gravurii japoneze, ceramicii
    orientale și tehnicilor de țesere specifice covoarelor turcești, realizarea
    unei suite de scurte filme de prezentare a patrimoniului de artă islamică al
    MNAR. Piesele, alese de istoricul de artă Mircea Dunca, specialist în artă
    islamică, sunt expuse în această primă galerie accesibilă online.


    Muzeul Național de Istorie Naturală
    Grigore Antipa ȋmpreunӑ cu Universitatea Națională de Arte București
    prezintă, până la sfârșitul lunii mai, expoziţia Imaginează-ți! Creații
    textile inspirate din natură. Lucrările expuse la Muzeul Național de Istorie
    Naturală Grigore Antipa sunt instalaţii artistice textile şi ansambluri
    decorative pentru interior, imprimate/ţesute realizate în tehnici
    tradiţionale/neconvenţionale specifice mediului textil, destinate spaţiilor
    private sau publice. Lucrările sunt realizate de studenți ai Departamentului
    Arte Textile și Design Textil din cadrul Facultăţii de Arte Decorative şi
    Design, Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, coordonați de Daniela
    Frumuşeanu, curatorul expoziției.

    Inițiativa de a organiza expoziții cu studenții o am de foarte multă
    vreme, sunt foarte mulți ani de când organizez expoziții cu studenții. Dar nu
    mă gândesc la a expune lucrările respective într-o expoziție decât dacă acestea
    merită să fie văzute de public. Ideea acestei expoziții s-a născut când am
    discutat cu studenții mei tematica de masterat și a fost o conjunctură extrem
    de fericită, mulți dintre ei alegându-și ca sursă de inspirație natura. Cred că
    așa cum oamenii au un destin, și creațiile artistice au unul și printr-o
    conjuctură fericită s-a materializat această colecție de lucrări și idei care rezonează perfect cu spațiul Muzeului Național de
    Istorie Naturală Grigore Antipa.


  • “Invitaţie la Muzeul Naţional de Artă al României”

    “Invitaţie la Muzeul Naţional de Artă al României”

    O invitație, la început de 2021, care nu se refuză!
    Amfitrion, Cristina Verona, managerul MNAR și urmașă a pictorului
    Arthur Verona, cel care a pictat fresca plafonului scărilor voievozilor
    din Palatul Regal, actualul Muzeu Naţional. Cu ea, vorbim despre capodopere distruse în Revoluţia Română
    (1989) apoi restaurate și proiecte care trec dincolo de bariera covid.


  • Rosenthal – un artist în vremea revoluției

    Rosenthal – un artist în vremea revoluției

    În curtea Palatului
    Regal, cu toate măsurile de distanțare socială și de igienă impuse de situația
    actuală, nestingheriți de forfota cotidiană, am participat nu demult la vernisajul
    expoziției Rosenthal – Un artist în vremea revoluției, găzduită de găzduită
    de Muzeul Național de Artă al României (MNAR).

    Ne oferă amănunte despre acest
    moment special Cristina Verona Tobi, manager interimar al Muzeului:


    Anul
    acesta MNAR aniversează 70 de ani de la deschiderea prima dată a primei
    galerii, Galeria Națională, și bine înțeles că nu puteam să nu marcăm acest
    eveniment. Și anume acela al aniversării a 200 de ani de la nașterea artistului
    Constantin Daniel Rosenthal – cel care ne-a lăsat moștenire celebra lucrare
    România Revoluționară. Așa cum bine se cunoaște, de-a lungul anilor Muzeul
    Național de Artă nu doar a organizat cele mai importante expoziții de artă din
    țară, însă întotdeauna a realizat o importantă relație între artă, pe de o
    parte, și evoluția vieții sociale, politice și culturale, pe de altă parte. Ne
    gândim retrospectiv la ceea ce au însemnat cele mai importante momente din
    istoria noastră ca popor, la revoluția de la 1848, așa cum a venit și a adus ideea
    de modernizare, care s-a bazat pe importante valori liberale și pe idei novatoare.
    Este, așadar, o expoziție extrem de importantă, prin prisma faptului că aducem
    în atenția publicului elemente de noutate, lucrări care până acum n-au mai fost
    expuse. Este o invitație pentru noi toți, pentru publicul larg, pentru publicul
    avizat deopotrivă și, îmi doresc eu foarte mult, mai ales pentru publicul
    tânăr. Este o invitație de a îmbrățișa împreună trecutul spre a privi și a
    descifra viitorul.


    Curatorul
    expoziție, Monica Enache, șefa secției de Artă Românească Modernă din MNAR, a
    continuat vorbit despre noutățile pe care le aduce această expoziție în lumea
    artei:


    Trebuie
    spus că este a doua expoziție monografică realizată în țară, după cea din 1970
    – care, însă, a cuprins doar 11 lucrări și nu a fost însoțită de niciun
    catalog. Ţin să menționez, catalogul ce însoțește această expoziție reunește
    toate lucrările artistului pe care am reușit astăzi să le identificăm, în țară
    și mai ales în străinătate, asta ar fi o premieră, în colecții publice, dar și
    în colecții private. Unele, cum veți vedea dacă veți consulta catalogul, sunt
    complet necunoscute și evident nepublicate. Am inclus în acest volum o a doua
    premieră, toate scrisorile care se mai păstrează astăzi în țară, o parte dintre
    ele la Biblioteca Națională și o altă parte la Biblioteca Academiei Române,
    scrisori pe care Rosenthal le-a adresat prietenilor săi, omul politic și
    publicistul C. A. Rosetti și doctorului Adolf Gruno.

    Expoziția pe care o
    deschidem astăzi are, la o primă vedere, trăsăturile unei expoziții
    monografice. Dincolo de această componentă științifică însă, de recompunere a
    operei lui Rosenthal, insuficient investigată până acum, există o a doua -
    aceea a activismului său revoluționar asumat total și fără ezitare.

    Vă invit să
    meditați puțin asupra acestei dimensiuni a personalității pictorului și la cât
    suntem noi astăzi de dispuși să ne asumăm cauze comune și să milităm pentru
    înfăptuirea lor. Apoi să privim retrospectiv către personalitățile și momentele
    decisive din istoria noastră recentă sau mai îndepărtată, încercând să le
    eliberăm de sub straturile succesive de conținut propagandistic care le-au fost
    atribuite. Mai putem oare să descifrăm și să recuperăm adevărata lor
    semnificație?


    Am stat de vorba cu
    doamna Enache despre acest nou eveniment expoziţional al Muzeului Național de
    Artă al României și despre gândurile sale în calitate de curator:


    Aș spune
    că e, eu o văd ca pe o nouă, o redeschidere a Muzeului, efectiv … Și am
    lucrat mult de acasă și acum asta a ajutat expoziția asta pentru că am putut să
    fac o documentare mai așezată și mai consistentă și mai aplicată. Deci, până la
    urmă, tot răul spre bine. Eu am gândit că expoziția aceasta ar trebui să fie
    foarte atrăgătoare pentru public, pentru că sigur, măcar o singură dată,
    fiecare cetățean al acestei țări a văzut România Revoluționară. Nu pot să îmi
    imaginez altfel și mizez pe asta când spun că va fi o expoziție interesantă, să
    spunem, pentru public, măcar al Bucureștiului, pentru că turiști nu mai avem.

    Ce mi-aș dori eu este să
    arăt și partea necunoscută, și din opera lui, dar și din viața lui, pentru că
    până la urmă, poate că dimensiunea lui de activist politic este mult mai
    importantă decât cea de artist și nu-mi vine ușor să spun lucrul acesta,
    lucrând la Muzeul de Artă, dar trebuie să spunem adevărul și aș recomanda
    citirea scrisorilor din catalogul pe care l-am publicat – sunt revelatoare și
    nu se poate înțelege nimic fără ele.


    Vernisajul s-a
    încheiat cu gândurile artistului Rosenthal, de origine evreiască, către C.A.,
    Rosetti, unul din conducătorii Revoluției de la 1848 din Țara Românească (Valahia)
    și militant pentru Unirea Principatelor Române, citate de Monica Enache:


    Am să
    închei dând citire unui mic pasaj dintr-o scrisoare scrisă pe 26 iulie 1848 de
    către Rosenthal către prietenul său bun C. A. Rosetti – iată ce spunea: Există
    atâția oameni rezonabili în țara noastră și atât de multe patimi trebuie
    învinse. Vai, de ce nu sunt eu măcar o clipă cel mai puternic? Nu poți să crezi
    cât de mult mă face să sufăr cauza voastră. Nu aș fi crezut niciodată că sunt
    atât de valah.

  • Actori de pus în ramă – o campanie MNAR și Teatrul „Nottara”

    Actori de pus în ramă – o campanie MNAR și Teatrul „Nottara”

    Muzeul Naţional de Artă al României
    este primul muzeu din capitală care şi-a reluat activitatea pe 20 mai, într-o
    zi cu semnificaţie istorică pentru instituţie. În urmă cu 70 de ani, pe 20 mai
    1950, Muzeul Naţional de Artă al României era inaugurat prin deschiderea
    Galeriei Naţionale.


    Am vorbit cu Gabriela Tofan, referent Comunicare MNAR, chiar
    în ziua redeschiderii muzeului și am aflat ce putem vizita în perioada aceasta
    și când vor fi reluate evenimentele:


    Suntem fericiți că
    am reușit să redeschidem sediul central, unde regăsim galeriile permanente,
    Galeria de Artă Europeană și Galeria Națională. Am redeschis și Muzeul
    Colecțiilor de Artă, care se află tot pe Calea Victoriei și suntem nerăbdători
    să vină vizitatorii. La sediul central, fostul Palat Regal, se poate vizita
    Galeria Națională care cuprinde Galeria de Artă Veche Românească și Galeria de
    Artă Românească Modernă, tot aici se poate viziona și Galeria de Artă
    Europeană. La Galeria de Artă Europeană regăsim colecția Regelui Carol I, iar
    la Muzeul Colecțiilor de Artă putem vizita colecțiile din sediul respectiv,
    peste 40 de colecții.

    Pentru că iubim arta românească, de regulă ne place să
    începem prin a recomanda Galeria Națională, în special Galeria de Artă Modernă,
    regăsim aici picturi semnate de Ioan Andreescu, Nicolae Grigorescu, Nicolae
    Tonitza, Ștefan Luchian, dar și un grupaj consistent de lucrări ale lui
    Constantin Brâncuși. În ceea ce privește Galeria de Artă Europeană, avem șansa
    de a admira picturi de Tintoretto, El Greco, Rubens, Sisley, Brueghel,
    Rembrandt, ca să dau numai câteva exemple. Din păcate, în perioada imediat
    următoare nu avem cum să realizăm evenimente, însă le pregătim și reconcepem
    pentru toamnă. Sperăm că atunci ne vom reveni cu totul și ne vom putea relua
    programele și proiectele, ghidaje, conferințe, lansări de cataloage, așteptăm
    cu nerăbdare.

    Timp de două luni, pe perioada stării de
    urgență, Muzeul Național de Artă al României a avut o activitate bogată în
    mediul online. Tururi virtuale tematice, cursuri și ateliere pentru copii,
    cataloage online disponibile gratuit, însumat acestea au adunat peste 350.000
    de vizitatori virtuali.

    Gabriela Tofan, referent Comunicare MNAR: Noi mergem mai departe cu activitatea noastră online, dacă nu avem
    expoziții temporare, încercăm să suplinim cu aceste activități pe partea de
    online. Mergem mai departe și cu atelierele educative, pentru că și partea de
    educație muzeală este afectată în perioada aceasta. Suntem în plină campanie cu
    Teatrul Nottara, o campanie care a fost foarte bine primită, Actori de pus în
    ramă, campanie care va dura două luni de zile astfel că vizitatorii online vor
    avea în continuare noutăți de la MNAR.


    Campania, care se desfășoară în mediul online
    din luna mai, constă în interpretarea unor lucrări din patrimoniul MNAR de
    către actorii Teatrului Nottara. Astfel, în fiecare zi de luni, pe paginile de
    Facebook ale celor două instituții sunt postate imagini în care opera de artă
    este alăturată versiunii pe care actorii o realizează, intrând în pielea
    personajului din tablou. Conceptul campaniei este inspirat de provocările
    lansate de marile muzee ale lumii în această perioadă, încurajând publicul să
    recreeze opere de artă în moduri cât mai creative, folosind resursele pe care
    le au la dispoziție acasă. MNAR a făcut o astfel de invitație către public pe
    15 aprilie, cu ocazia Zilei Mondiale a Artei.

    Tot în cadrul parteneriatului
    MNAR – Teatrul Nottara, sunt realizate scurte materiale video în care actorul
    pus în ramă povestește despre lucrarea pe care a reinterpretat-o, folosind
    datele primite de la specialiștii MNAR. Pictura aleasă pentru lansarea
    campaniei a fost Buchetiera de Mihail Lapaty (1816-1860), iar Ioana Calotă este
    actrița de pus în ramă cu această ocazie.


  • Nach Ausbau des Online-Angebots: Webseite des Nationalen Kunstmuseums gut besucht

    Nach Ausbau des Online-Angebots: Webseite des Nationalen Kunstmuseums gut besucht

    Wir haben uns mit Gabriela Tofan, der Kommunikationsbeauftragten des Nationalen Kunstmuseums Rumäniens (MNAR), unterhalten. Sie hat uns einiges über die Strategie des Museums während des in Rumänien kürzlich beendeten Notstands erzählt.



    Wir schauen uns die Zahlen hin und wieder an und sind einfach nur erstaunt. Neben den gro‎ßen Anstrengungen, die wir unternommen haben, stellten wir fest, dass sich die Menschen nach so vielen Tagen, an denen sie zu Hause bleiben mussten, zunehmend für die Online-Angebote entschieden haben. Seit das Museum seine Türen geschlossen hat, hat sich seine Tätigkeit erheblich verändert, und gemeinsam mit unseren Experten haben wir versucht, einige dieser Aktivitäten online zu verlagern, damit die Öffentlichkeit, unsere Besucher und sogar unsere Expertenkollegen unsere Abwesenheit in ihrem Leben nicht spüren. Wir sind froh, dass die Menschen auf unseren Webseiten zu kommunizieren begannen, denn das war vorher nicht sehr üblich. Wir nutzten die Kanäle und Mittel, die uns auf unserer Webseite zur Verfügung gestellt wurden, sowie die sozialen Netzwerke wie Facebook und Instagram. Natürlich gibt es auch andere Methoden, wir haben es geschafft, einen kleinen kreativen Workshop zu veranstalten und nach Plattformen zu suchen, auf denen die Publikationen, die wir unseren Besuchern zur Verfügung gestellt haben, untergebracht werden können. Jetzt arbeiten wir daran, unsere Publikationen im eBook- und pdf-Format zur Verfügung zu stellen. Wir haben diese pädagogischen Tätigkeiten getestet, damit wir sehen können, wie sie sich in Zukunft entwickeln werden, und diese virtuellen Rundgänge, die wir wöchentlich veranstalten, haben eine au‎ßerordentliche Dynamik gewonnen, etwas, das wir nicht erwartet hatten.“




    Ein virtueller Themenrundgang mit einer Auswahl von Werken aus dem Erbe des Museums wird mittwochs auf der Facebook-Seite der Institution gepostet. Zwei virtuelle Führungen, die bei den Besuchern einen gro‎ßen Erfolg hatten, waren Werke mit Haustieren“ und 200 Jahre seit der Entdeckung der Venus von Milo-Skulptur“. Gabriela Tofan mit weiteren Einzelheiten:



    Unser Museum hat bisher zwei Arten von Online-Führungen veranstaltet. Die ständigen Führungen beschreiben die ständigen Galerien und Ausstellungen von vier Museen; neben dem Nationalen Kunstmuseum Rumäniens gibt es bei uns Sammlungen aus dem Museum für Kunstsammlungen, dem Zambaccian-Museum und dem Theodor-Pallady-Museum zu sehen. Aber wir haben auch kurze Online-Führungen, die wöchentlich auf unserer Facebook-Seite angeboten werden. Die permanenten Online-Führungen sind im Abschnitt »Discover« auf unserer Webseite verfügbar, wo alle Galerien beschrieben werden. Die Beschreibung wird von diesem Online-Rundgang begleitet, bei dem die Besucher durch jeden Saal surfen und diese Werke bewundern können. Auch diese Führungen gab es schon lange vor der Pandemie, aber wir freuen uns, dass sie nun bei unseren Besuchern einen so gro‎ßen Erfolg haben. Wie ich bereits sagte, haben wir versucht, die Beziehung zwischen Menschen und ihren Haustieren darzustellen, und wir haben viele Werke aus den vergangenen Jahrhunderten gefunden, die diese Beziehung veranschaulichen. Dann lie‎ßen wir uns von dieser häuslichen Enge inspirieren, und bei unserem Versuch, diese Idee zu veranschaulichen, fanden wir viele Werke von Theodor Pallady und anderen Künstlern, die sehr gut zu diesem Thema passten. All dies waren einige unserer Versuche, den Appetit der Museumsbesucher zu wecken. Wir lie‎ßen uns auch von anderen häuslichen Aktivitäten inspirieren, zum Beispiel vom Lesen, von der Präsenz von Büchern in unserem Leben. Unser Museum verfügt über eine riesige Sammlung an Kunstwerken, aber leider können diese Werke nicht in der von uns gewünschten Häufigkeit ausgestellt werden, so dass wir auf diese Methode zurückgegriffen haben, um sie der Öffentlichkeit zu zeigen. Das ist der positive Aspekt, und wir sind froh, dass die Menschen unseren Webauftritt schätzen. Die gegenwärtigen Umstände haben uns jedoch dazu veranlasst, einige Ausstellungen, die wir im vergangenen Jahr geplant hatten, zu verschieben.“




    Eine der Veranstaltungen, die in dieser Zeit hätte stattfinden sollen, war eine von Maria Albani kuratierte Publikation mit dem Titel Corneliu Baba und seine Schüler“. Bis zu einer Neuterminierung der Veranstaltung hat das Museum auf seiner Webseite eine Auswahl des oben erwähnten Albums veröffentlicht.

  • Le Musée d’art de la Roumanie

    Le Musée d’art de la Roumanie

    Le
    Musée national d’art de la Roumanie dispose de trois autres musées satellites :
    le Musée des collections d’art, le Musée Zambaccian et le Musée Theodor
    Pallady. Tous ces musées attendent désormais leurs visiteurs en ligne, pour des
    tours virtuels complexes. Notre guide est aujourd’hui Georgiana Iacob du Musée
    national d’art de la Roumanie, Section Education, Communication et Projets
    culturels. Nous accéderons à un univers des créations d’art roumain et européen
    ancien, mais aussi contemporain.


    Jusqu’à la réouverture
    des musées, nous sommes invités à découvrir l’art depuis chez nous, par les
    tours virtuels, avec des interprétations et des descriptions audios des œuvres
    sélectionnées. Le message des organisateurs de ces tours virtuels, c’est que
    cette période peut être mise à profit pour connaître une partie du patrimoine
    de valeur de l’humanité. Georgiana Iacob nous propose de commencer la visite au
    siège central du plus grand musée d’art de Roumanie. « Il s’agit de
    l’ancien palais royal, un palais avec une histoire très riche, à compter du
    XIXe siècle. Il se transforme successivement à partir d’une maison
    impressionnante pour l’époque respective : la Maison Dinicu Golescu. Dès que la
    Roumanie obtient son indépendance, sous le règne de Carol Ier, il
    devient un palais prestigieux. Malheureusement, la partie centrale de l’édifice
    a brûlé dans un incendie en 1926. Suite à cela, le bâtiment a été refait durant
    le règne de Carol II, dans les années ’30, à peu près sous sa forme actuelle.
    Vers la fin de la Seconde Guerre mondiale, le palais allait être gravement
    endommagé par les bombardements. Heureusement, c’est le même architecte,
    Nicolae Nenciulescu, secondé par l’ingénieur Emil Prager, qui s’occupe de la réfection
    de l’édifice tout de suite après la guerre, et aussi de sa transformation en
    musée d’art. Pratiquement, dès lors qu’il ne fonctionne plus aux fins pour
    lesquelles il a été créé, le Palais royal devient le plus grand musée d’art de
    la Roumanie. Il abritait principalement la collection d’art roumain à compter
    du XIVe jusqu’au milieu du XXe siècle. Bien entendu, la Galerie d’art européen
    est également créée ; elle est notamment fondée sur la collection du roi Carol
    Ier, qui l’a offerte au musée. »



    La Galerie d’art européen illustre les écoles artistiques les
    plus importantes, à commencer par le XVIe siècle et les œuvres d’artistes
    consacrés, tels le Tintoret, Cranach le Vieux, Brueghel le Jeune, Le Gréco,
    Rembrandt ou Rubens. Georgiana Iacob, de la Section Education,
    Communication et Projets culturels du Musée national d’art de la Roumanie,
    précise : « La collection est
    exposée par écoles, telle qu’elle a été conçue initialement. Nous commençons
    par l’école italienne, poursuivons par les écoles allemande, espagnole,
    flamande et ainsi de suite, pour arriver enfin à l’école française. Il est
    ainsi possible d’admirer même des travaux du XIXe siècle, de la période
    impressionniste. Je mentionnerais des artistes tels que Claude Monet ou Auguste
    Rodin. Dans cette période, ce tour virtuel peut être complété, de manière
    exceptionnelle, par le catalogue de l’exposition. Dans ce catalogue, les écoles
    sont présentées en détail. L’illustration est de qualité et les œuvres d’art
    les plus importantes sont marquées. »



    Par ailleurs,
    la Galerie d’art roumain est formée de deux galeries, poursuit Georgiana Iacob. « Nous
    avons la galerie d’art médiéval, avec des pièces à compter du XIVe siècle. Elle
    est complétée de manière chronologique par la Galerie d’art roumain moderne.
    Ces galeries peuvent être visitées virtuellement, mais ceux qui le souhaitent
    peuvent même accéder à un tour des chefs d’œuvre sur le site du musée, où ils ont
    l’occasion d’en apprendre davantage sur les œuvres les plus importantes et
    peuvent écouter des dramatisations. La variante en anglais du site présente
    elle aussi des informations importantes sur les trois galeries, pour ceux qui
    ne connaissent pas le roumain. »


    Un des
    tours thématiques virtuels proposés dernièrement par le Musée national d’art de
    la Roumanie, c’est celui où l’on peut admirer des tableaux dans lesquels
    figurent des animaux de compagnie. Ce sont des œuvres qui peuvent être vues
    jusqu’au 31 mai. Le public peut ainsi admirer des peintures signées par Geldorp
    Gortzius – « La fillette au chat », Francisc Şirato – « Femme au
    chat », Gheorghe Petraşcu – « Mariana au chat » ou Theodor Aman
    – « Femme au chien », entre autres.


    Georgiana
    Iacob, du Musée national d’art de la Roumanie, Section Education, Communication
    et Projets culturels, nous propose maintenant un autre tour virtuel, à travers
    l’art roumain moderne, mais aussi ancien. « La
    Galerie d’art roumain ancien présente une très grande variété d’objets, religieux
    notamment. On peut également voir des broderies, des fresques, dont le célèbre
    ensemble de Curtea de Argeș, mais aussi des pièces impressionnantes, comme
    l’iconostase du Monastère de Cotroceni. La Galerie d’art roumain moderne
    commence par des toiles de Theodor Aman, un des premiers artistes roumains
    importants. Mentionnons aussi Nicolae Grigorescu, le peintre national de la
    Roumanie. Vous pourrez voir les transformations intervenues dans son art au fil
    du temps et les œuvres qui ont fait sa renommée. Les fleurs du peintre Ștefan
    Luchian sont un autre repère important de cette galerie. N’oublions pas non
    plus les œuvres portant la signature de Theodor Pallady, Gheorghe Petrașcu ou
    Nicolae Tonitza, de l’entre-deux-guerres. »



    Un autre tour virtuel intéressant proposé par le Musée
    national d’art de la Roumanie s’appelle « Mesures contre la propagation de
    l’infection au COVID-19 ». Ainsi, sous le message « Ne sortez de la
    maison que pour aller au travail, acheter des aliments, si vous avez une
    urgence médicale ou une autre situation urgente », vous verrez le tableau
    de Nicolae Dărăscu « L’Avenue de la Victoire sous la pluie ». Le deuxième
    message, c’est « Essayez d’acheter assez d’aliments pour ne pas devoir
    sortir tous les jours faire vos courses ». La peinture qui illustre ce
    message appartient à David Teniers le Jeune : « Intérieur flamand ».
    Le message de distanciation sociale est illustré par une œuvre de Bartholomäus
    Spranger : « Noli me tangere » (« Ne pas me toucher »).


    Nous
    reviendrons avec d’autres tours virtuels du monde des arts la semaine
    prochaine, quand nous visiterons les musées satellites du Musée national d’art
    de la Roumanie. (Trad. :
    Ligia Mihăiescu)