Tag: moda

  • Modă între spaţiu interior şi spaţiu cosmic

    Modă între spaţiu interior şi spaţiu cosmic

    Dincolo de combinaţia de modele, de
    fantezie sau de explorare, crearea unei colecţii vestimentare poate reprezenta
    o credinţă că îmbrăcând anumite haine ne putem conecta la valori foarte înalte
    ale sufletului nostru. Astfel un creator poate deveni un mag, ce îşi pune
    intenţia ca toți cei ce ce vor alege să poarte anumite haine să se regăsească
    pe ei în cea mai frumoasă și pură forma lor.


    Zis
    şi făcut, aş spune, odată ce am văzut cea mai recentă colecţie a artistei
    Sophia InLak’ech, care ne-a povestit despre experienţa noii sale creaţii: Este un nou proiect de haine sub numele de Zamolxa și are o primă
    primă colecție pe care am lansat-o de curând pe numele său Sexy Allien
    Ţărăncuţă și este un proiect cu veşminte binecuvântate, după cum îmi place mie
    să-l numesc. Hăinuțe realizate din materiale organice în mare, cea mai mare
    parte în proporție de 80-90% din in și
    îmbină elemente de geometrie sacre, brodate manual pe alocuri cu print digital,
    print digital realizat după tablourile mele pe zona geometriei sacre.


    O temă ce poate părea că asociază idei
    contradictorii: senzualitate, spaţiu cosmic, dar şi spirit neaoş, ţărănesc. De unde a venit ideea? Sophia InLak’ech: Cumva povestea a început în urmă cu mai mulți ani, moment în care
    m-am întâlnit cu pânza de in și am simțit o conexiune sufletească foarte
    puternică. Aș zice că are o sacralitate aparte pe care am regăsit-o profund în
    sufletul meu și am legat-o cumva de experiențele foarte frumoase pe care le-am
    trăit pe vârf de munte și care sunt bineînțeles corelate cu o cunoaștere
    ancestrală a pământului românesc. De aici și numele de Zamolxa, care vine de la
    Zamolxe, bineînțeles, zeul dacilor. Și inspirația este una, aş zice eu, daco-hiperboreană.
    Toată această geometrie sacră se găsește în foarte multe locuri pe pământul
    românesc.

    Eu o asociez cu o cunoaștere străveche pe care noi am moștenit-o și o
    avem foarte profund în sângele nostru. Ţărăncuță este pentru că există aceste
    modele geometrice şi ţinutele în sine, ce sunt inspirate din porturile
    tradiționale românești. Din nou este legat de o cunoaștere pe care strămoșii
    noștri o utilizau în momentul în care brodau de mâna anumite simboluri pe
    hainele pe care le purtau. Ele aveau o protecție aparte. Partea de Allien vine
    dintr-o cunoaștere cosmogonică, aș zice, a acestor simboluri. M-am gândit că ar
    fi foarte frumos ca cele două elemente să se unească într-o poveste, care să conecteze
    cumva cerul și pământul și credinţa
    şi toate valorile și virtuțile pe care noi ca și popor le-am moștenit .


    Toate aceste elemente de tradiţie sunt
    oglindite în elementele de broderie şi în culoarea aleasă pentru a broda, în
    pânza de in, dar şi în adaosuri sugerând cerul, soarele, luna, stelele. Iar
    interpretarea creatoarei este şi ludică: Bineînțeles, este și o nevoie
    foarte mare pe care eu simt că o avem de a ne juca și de a ne da voie să ne
    bucurăm și să aducem noi elemente în viața noastră. Și aici apare elementul de sexy
    unde bineînțeles, o ţărăncuţă poate fi și ea sexy. Şi să se îmbrace cumva mai
    adecvat vremurilor pe care le trăim. Colecția
    are un număr de nouă piese vestimentare. Este un prim proiect, deja am început
    să lucrez la următorul care mi se pare mult, mult mai spectaculos. A fost un
    prim proiect, care și pe mine m-a inițiat și prin care am reușit să primesc un
    feedback foarte, foarte frumos.


    Colecţia
    poate fi văzută pe Facebook sau pe Instagram şi este în creştere, după cum ne-a
    spus creatoarea: Sophia InLak’ech: Recunosc că acum sunt foarte,
    foarte entuziasmată de următorul proiect, pe care estimez că îl voi lansa cam
    într-o lună. Vor fi haine și pentru bărbați, nu doar pentru femei. Va fi cumva
    o poveste unde țărăncuța se întâlnește cu țăranul și creează o poveste
    extraterestră. Mi-am pus această intenție ca toți cei ce vor veni și-și vor
    dori aceste hăinuțe, în momentul în care le vor purta, să se regăsească pe ei
    în cea mai frumoasă și pură forma lor de a fi.



    O invitaţie la bucurie de forme, culoare,
    la o legătură mai profundă cu istoria acestor locuri, dar şi istoria personală,
    într-un spaţiu pe care îl visăm mai bun. Un spaţiu al inimii, în care să ne
    simţim în fiecare clipă îmbăţişaţi.


  • Expoziţie-eveniment Doina Levintza

    Expoziţie-eveniment Doina Levintza

    Până la 28 aprilie, cunoscuta creatoare de modă Doina Levintza prezintă la ARCUB, la Hanul Gabroveni, în centrul Bucureştiului, o amplă selecţie de costume şi creaţii vestimentare în expoziţia-eveniment Stilul Doina Levintza”.



    Evenimentul ocupă în întregime spaţiile expoziţionale ale ARCUB pentru a reda lumea fascinantă a Doinei Levintza, de la reconstruirea atelierului artistei, la recrearea atmosferei unui studio foto şi a unui podium de defilare. Fiecare dintre cele 7 spaţii ale centrului cultural are o temă expoziţională dedicată unui segment din vasta activitate a creatoarei, expoziţia fiind liantul dintre toate zonele creative în care se manifestă Doina Levintza: teatru, film, televiziune și modă.



    Expoziţia-eveniment


    Ieşirea sa peste graniţe s-a produs odată cu expoziţia de păpuşi în mărime naturală realizată pentru o galerie pariziană. Succesul a fost instantaneu urmat de invitaţia de a expune la Monaco, nu puţine fiind cronicile elogioase dedicate creatoarei. Au urmat peste 100 de prezentări ale brandului Levintza la Monte Carlo, la Paris, apoi la Washington, New York, Londra, Praga, Geneva, Madrid, în Japonia și China, la Berlin, Bruxelles și Chicago.



    Un nume de prestigiu în istoria teatrului și cinematografiei românești, Doina Levintza a colaborat cu cei mai mari regizori de teatru și film pentru peste 120 de spectacole și producții cinematografice reper din țară și străinătate.



    Extrem de retrasă şi emoţionată, marea creatoare a vorbit foarte puţin cu presa la vernisaj.






    Una dintre personalităţile prezente la eveniment a fost Marilena Rotaru, cunoscută realizatoare TV, care ne-a vorbit despre personalitatea Doinei Levintza.






    Criticul de teatru şi film Marina Constantinescu ne-a desluşit mai multe despre expoziţia Stilul Doina Levintza”.






    O altă personalitate prezentă la vernisaj a fost artistul vizual şi fotograful de artă Ştefan Maitec, continuator al celebrei familii de artişti plastici Ovidiu şi Sultana Maitec.




  • Cu ia românească, de la Sinaia la Roma şi retur

    Cu ia românească, de la Sinaia la Roma şi retur

    Sunt din ce în ce mai preţuite, în ţară şi în lumea largă, camăşile populare româneşti, iile cusute cu flori, fluturi şi mărgele, cu altiţe şi alesături care au intrat, chiar fără voia lor, în “la haute couture”. Ele fac spectacol în lumea modei la New York, la Paris, la Londra sau la Beijing, unde celebrităţi din show biz îşi etalează garderoba izbitor de asemănătoare cu cea a fetelor noastre din Maramureş ori din Câmpulung.



  • Iconografia epocii fanariote

    Iconografia epocii fanariote

    Imperiul otoman, aflat în plină ofensivă către Europa Centrală în a doua jumătate a secolului al 17-lea, era purtătorul elementelor civilizaţionale greco-orientale. Principii Moldovei după 1711 şi Munteniei după 1716 au provenit din familii bogate greceşti din cartierul Fanar din Constantinopol, de aici şi numele de “fanarioţi”. Perioada fanariotă a fost considerată de unele curente istoriografice cum ar fi romantismul una dintre cele mai nefaste din istoria României. S-a caracterizat mai ales prin corupţie, îmbogăţire rapidă şi sărăcirea celor care făceau profituri, mai ales a ţărănimii şi negustorimii. Din punct de vedere cultural, fanariotismul a fost modelul grecizării şi orientalizării aşa cum se vede şi în iconografia de atunci, mai ales în cea de la începutul secolului al 19-lea. Perioada fanariotă ia sfârşit după revoluţia violentă condusă de Tudor Vladimirescu, în anul 1821, când familiile princiare române se întorc pe tronurile Moldovei şi Munteniei.



    Unele familii fanariote însă se românizează treptat, devin autohtone şi adoptă un discurs naţionalist şi modernizator. Hulit de romantici şi considerat ţap ispăşitor pentru toate relele socio-economice, fanariotismul a rămas până în a doua jumătate a secolului al 19-lea o prezenţă importantă în viaţa noii Românii apărute după 1859 prin unirea Moldovei cu Muntenia. Istoricul Adrian-Silvan Ionescu a studiat moda şi mentalităţile primelor decenii ale secolului al 19-lea românesc, secol încă îmbibat de orientalismul fanariot. El a regăsit opulenţa unei epoci în imaginile rămase de atunci:. “Lumea fanariotă este reprezentată în cea mai frumoasă nuanţă pe care o poată găsi o paletă de pictori. Perioada fanariotă a fost perioada sublimei picturalităţi, atât în verb, cât şi în alură. Când boierii veliţi (~ marii boieri) se adresau unul altuia îşi spuneau psihi mu (~ sufletul meu). Aveau o deosebită calitate de a se adresa înflorat unul altuia, aşa cum se vede în materialele de arhivă. În vestimentaţie, urmând moda constantinopolitană, ei aduceau rafinamemntul şi bogăţia vechiului Bizanţ. Ei, practic, îşi continuau Bizanţul la ei acasă, aşa după cum a spus Nicolae Iorga în teoria sa Byzance apres Byzance, foarte bine argumentată.



    Hainele fastuoase, pe măsura rangurilor înalte, erau cele largi, scumpe şi artistic lucrate. Ele produceau senzaţie în faţa elitelor occidentale atunci când se întâlneau cu boierii români. Adrian-Silvan Ionescu: ”Atât de fastuoase erau aceste curţi de la Iaşi şi de la Bucureşti prin personalităţile care apăreau înveşmânate încât reprezentanţii Caselor Regale şi Imperiale ale Europei rămâneau uimiţi. Unul dintre boierii români cei mai importanţi, Ienăchiţă Văcărescu, merge la curtea imperială de la Viena să încerce să-l persuadeze pe împărat să îi gonească pe cei doi principi din Austria şi să-i trimită acasă. Ei luaseră hainele nemţeşti (~ haine strânse pe corp) şi îşi răseseră bărbile. Văcărescu este dezbrăcinat de contesele şi baroanele imperiului pentru a admira fineţea şi bogăţia şalului de caşmir cu care era strâns în jurul brâului.



    Ce se vede cel mai pregnant în tablourile boierilor şi boieroaicelor române din primele decenii ale secolului al 19-lea? Haine, bijuterii scumpe, arme şi reguli de purtare a hainelor şi a materialelor din care erau croite. Adrian-Silvan Ionescu: ”Vedem blănuri de cea mai bună calitate, de la samur la hermină, mătăsuri scumpe şi grele, bijuterii, o întreagă panoplie de armament cizelat, îmbrăcat în argint şi pietre preţioase pe care îl purtau arnăuţii. Toate acestea dădea măsura bogăţiei fabuloase a acestor domnitori trecători, care ştiau să facă avere aici în timp record. Dar şi a gustului lor. O analiză a vestimentaţiei vremii, din punct de vedere formal şi cromatic, nu poate să arate decât perfectul gust al celor care le arborau. Acordurile cromatice, acordul dintre texturi, felul cum erau purtate, cu demnitate şi mândrie, arăta statutul şi importanţa lor. Ştim foarte bine că rangurile boiereşti erau 3. Primii erau veliţii, boierii din jurul domnitorului, curtenii. Urmau categoriile a doua şi a treia. Fiecare avea anumite texturi, anumite blănuri pe care le puteau purta. Niciunul nu putea să-şi depăşească poziţia şi să ia samur, de exemplu, dacă nu era boier velit. Însemnul cel mai important era podoaba facială. Barba era numai pentru boierii veliţi, în timp ce boierii de rangurile 2 şi 3 aveau doar mustaţă. În momentul în care un boier era căftănit, intra în categoria celor de rangul 1. Atunci venea berber-başa, bărbierul domnitorului, care îi trasa cu briciul conturul bărbii şi îi îngrija constant podoaba.




    Detestată, moda fanariotă va rămâne în spaţiul românesc însă nu ca o trăsătură definitorie ci mai degrabă ca nostalgie şi cochetărie. Istoricul Adrian-Silvan Ionescu: ”Moda fanariotă are putere în primele trei decade ale secolului 19, chiar dacă, după revoluţia lui Tudor Vladimirescu, boierii fanarioţi dispar încet-încet, iar domnitorii fanarioţi dispar de tot. Un revival al ei se resimte pe la mijlocul secolului al 19-lea, pe la 1860-65, când în moda doamnelor cu crinolină revine cerchenul, acea scurtă foarte frumoasă, brodată cu fir, cu mâneci foarte largi şi despicate ce se preta foarte bine la ţinuta de zi. În balurile costumate, de multe ori, cei care prinseseră în copilărie moda fanariotă o mai arborau pentru a se crede încă o dată la curtea domnilor fanarioţi şi a se amuza.



    Iconografia epocii fanariote înfăţişează o nume apusă, a opulenţei şi bunăstării. Însă era o bunăstare a elitelor care încercau să-şi păstreze rangul şi privilegiile în vremuri de schimbare.