Tag: Monstri.

  • Filmul „Monştri”, premiere internaţionale şi nominalizări la Premiile Gopo

    Filmul „Monştri”, premiere internaţionale şi nominalizări la Premiile Gopo

    Filmul
    Monştri,
    în regia lui Marius Olteanu, prezentat în premieră acum un an în cadrul
    Berlinalei, a primit nouă nominalizări la Premiile Gopo, a fost selecţionat în
    peste 40 de festivaluri şi a avut recent premiera în Franţa şi Spania. Filmul
    este povestea unui cuplu având un mariaj de 10 ani, dar care a ajuns aproape o
    formalitate. Întrebarea cheie a filmului este dacă cea mai mare dovadă de
    dragoste nu ar fi acceptarea plecării celuilalt. Filmul este și o frescă a
    societății actuale românești, în care presiunea socială, familială, legate de
    transformările economice, transformă adeseori cuplul într-unul de monștri.
    Turnajul a durat 27 de zile, și se bazează pe povești reale, autorul
    chestionând, în dorința sa de a documenta cât mai bine filmul, cupluri cu
    diverse experienţe în căsnicie.

    Rolurile principale – Arthur şi Dana – sunt
    excelent interpretate de Cristian Popa şi Judith State. L-am întrebat pe Marius
    Olteanu dacă se aştepta ca filmul lui, Monştri, să primească atâtea nominalizările la Gopo, printre
    care cel mai bun film de lungmetraj, cea mai bună regie şi cel mai bun film de
    debut. Nu, nu mă aşteptam! Fiecare competiţie de
    acest gen depinde foarte mult de cei care fac selecţia şi nu ştii niciodată la
    ce să te aştepţi. Recunosc că mi-aş fi dorit foarte mult să existe şi o
    nominalizare pentru actor în rol principal, adică pentru Cristian Popa, pentru
    că mi se pare că ceea ce a reuşit să facă el în Monştri este foarte curajos. De
    fapt, mi-a fost foarte greu să găsesc un actor pentru acest rol. Dar, dacă tot
    vorbim despre nominalizări, pot să spun că nominalizarea mea pentru el există.
    Aş spune că pentru Cristian Popa a fost un debut, el a mai jucat în filme de
    lungmetraj, dar n-a avut până acum rolul principal. Eu am apreciat foarte mult
    ce performanţă a reuşit să facă şi m-a bucurat că în filmul ăsta jocul
    actorilor a fost apreciat peste tot unde a fost văzut filmul. Chiar şi în cazul
    cronicilor mai rezervate, a fost totuşi remercat jocul actorilor.

    Olteanu este de partea protagoniștilor săi, îi
    vrea împreună, chiar dacă poate, la fel ca ei, nu știe de ce continuă să fie
    împreună. Probabil că cei doi
    formează un cuplu deoarece împărtășesc o percepție specială asupra lumii -
    aceea de a refuza comportamentul obtuz decis de tiparele impuse de către
    societate scrie un cronicar de film din Italia. Iar un critic de la
    Variety a inclus filmul Monştri printre cele mai bune filme ale anului 2019.

    Am vorbit cu Marius Olteanu şi despre felul în
    care a fost receptat filmul pe plan internaţional. Pentru
    mine a fost o experienţă foarte interesantă, am încercat să mă duc peste tot
    unde s-a putut cu filmul, tocmai pentru a vorbi cu spectatorii şi pentru a le
    vedea reacţiile. Şi
    reacţiile au fost foarte diferite, trebuie făcută diferenţă între felul în care
    este receptat filmul într-un festival faţă de premiera din cinematografe. Până
    acum, filmul a fost în peste 40 de festivaluri, dar premieră/lansare în
    cinematografe, am avut în Franţa, Olanda, Belgia, Luxemburg, iar în perioada
    asta urmează să lansăm filmul şi în Mexic. Într-un festival organizat în India,
    la Festivalul Internațional de Film din Goa, am avut cea mai lungă sesiune de Q&A,
    iar organizatorii ne-au spus că ar fi fost şi
    cea mai lungă din ultimii 20 de ani. Şi asta s-a întâmplat pentru că în India fuseseră legalizate legăturile între homosexuali cu un an înainte, era
    un subiect la zi. În schimb, în Maroc, unde homosexualitatea este încă un
    subiect tabu şi homosexualii sunt băgaţi la închisoare, la secvenţa întâlnirii
    între Şerban Pavlu şi Cristian Popa mare parte din sală s-a ridicat şi a
    plecat, a fost o demonstraţie a celor mai mulţi dintre spectatori că se
    disociază de subiect. Exceptând această situaţie, spectatorii au părut să
    empatizeze foarte tare cu cuplul principal, interpretat de Judith State şi
    Cristian Popa, şi mi s-a părut că asta a contat până la urmă cel mai mult.



  • Debütfilm von Marius Olteanu erhält Auszeichnung in Goa

    Debütfilm von Marius Olteanu erhält Auszeichnung in Goa

    Der Debütfilm des Regisseurs Marius Olteanu, Monștri“ (Ungeheuer“), hat auf dem 50. Internationalen Filmfestival in Goa, Indien, den Debütpreis erhalten. Die Filmfestspiele gelten als die langlebigsten in der Branche in Asien. Der Preis trägt eine gro‎ße Bedeutung für uns, weil bei diesem Festival die Karten für jede Vorführung ausverkauft waren. Seine Botschaft ist eine Botschaft der Toleranz und authentischen Akzeptierung der anderen, ohne Heuchelei. Ich hoffe, wir werden den Film in Indien vertreiben“, sagte der Regisseur Marius Olteanu.



    Der Spielfilm feierte seine Premiere auf dem Internationalen Filmfestival in Berlin in der Sektion Forum“ und erhielt den Publikumspreis vom Tagesspiegel“. Im März 2019 wurde die rumänische Produktion beim Internationalen Filmfestival in Sofia mit dem Gro‎ßen Preis ausgezeichnet, in Rumänien feierte der Streifen seine Uraufführung auf dem Internationalen Filmfestival TIFF in Cluj, wo er mit dem Preis für das beste rumänische Debüt ausgezeichnet wurde.



    Der Film erzählt einen Tag aus dem Leben eines Paares: Dana (verkörpert von Judith State) und Arthur (Cristian Popa) stehen vor der grö‎ßten Entscheidung ihres Lebens. Sie sucht eine Bestätigung in der Partnerschaft, er sucht einfach Gesellschaft. Sie teilen das Bett, aber seit einiger Zeit gehen sie nicht mehr denselben Weg. Welche sind die Überlebenschancen einer Beziehung, die nur noch dank Kompromissen überlebt und vom sozialen Druck geprägt wird? Keine Verantwortung zu übernehmen und die mangelnde Kommunikation können eine Ehe zerstören, aber die Liebe gebiert keine Ungeheuer. Der Filmemacher Marius Olteanu:



    »Ungeheuer« ist kein Film, der Urteile fällt oder Stempel aufsetzt. »Ungeheuer« ist hingegen ein Film, der Fragen aufwirft und die Menschen zum Nachdenken anregt. Der Film wirft die Frage auf, inwiefern wir bereit sind, für die anderen Kompromisse einzugehen, ihnen gegenüber Toleranz zu zeigen, inwieweit verstehen wir die anderen, was passiert mit der Liebe nach längerer Zeit des Zusammenlebens, wie überlebt die Liebe, falls sie überlebt, und wenn nicht, womit ersetzen wir sie, wie wird ein Paar von Au‎ßen betrachtet? Die Hauptfiguren in diesem Film werden von den anderen geliebt, ihren Familien, Freunden, solange sie zusammen bleiben, wenn sie sich aber trennen, werden sie von den anderen und von der Gesellschaft in Misskredit gebracht, denn die Gesellschaft verurteilt bekanntlich gerne, und diese Etiketten, die wir aufgesetzt bekommen, sind wie Urteile für uns. Somit setzt man einen gewissen Abstand gegenüber den anderen und man verliert die Chance, Menschen wirklich zu kennen.“




    Der rumänische Spielfilm wurde weltweit preisgekrönt. Im Monat August erhielt er auf dem 33. Filmfestival Filmski Festival Herceg Novi die Trophäe Golden Mimosa“ für das beste Drehbuch, im Oktober wurde er in Mexiko beim Black Canvas Contemporary Film Festival gezeigt, wo er mit dem Sonderpreis der Jury ausgezeichnet wurde. Dieses Jahr erhielt Ungeheuer“ auch den Gro‎ßen Preis des Festivals Slobodna Zona in Belgrad, Serbien. Ungeheuer“ wurde von Parada Film und Wearebasca in Zusammenarbeit mit dem Nationalen Filmverband und dem öffentlich-rechtlichen TV-Sender produziert.



    Mit der Filmvorführung in Bukarest machten der Filmvertreiber Transilvania Film und der Regisseur Marius Olteanu auf die geringe Zahl der Kinos aufmerksam, in denen rumänische Produktionen gezeigt werden. Die Kinos, die vor einer Weile auch rumänische Produktionen zeigten, hatten ein Plakat im Eingangsbereich mit der Aufschrift: Hier hätten Sie den Film »Ungeheuer« sehen können.“ Mit dieser Bewusstmachungskampagne bringen der Filmhändler und der Regisseur die dramatische Situation der rumänischen Kinos in die Aufmerksamkeit, die ignoriert und unterfinanziert sind, sagte der Regisseur.



    In den anderen Rollen sind die Darsteller Şerban Pavlu, Dorina Lazăr und Alex Potocean zu sehen. Der Regisseur und Drehbuchautor Marius Olteanu hat 2004 die Theater- und Filmuniversität I.L Caragiale“ in Bukarest und 2008 die National Film and Television School in Gro‎ßbritannien absolviert.

  • Monștri,  premiat la Festivalul Internațional de Film din Goa

    Monștri, premiat la Festivalul Internațional de Film din Goa

    Monștri, filmul regizat de Marius Olteanu, a câștigat premiul pentru cel mai bun debut la cea de-a 50-a ediție a Festivalului Internațional de Film din Goa, India, cel mai longeviv eveniment cinematografic din Asia. “Premiul acesta înseamnă mult pentru că urmează unor proiecții sold out în cadrul festivalului și pentru că oferă un plus de greutate mesajului filmului, care este unul de toleranță și acceptare autentică a celuilalt, dincolo de disimulare și aparență. Sper că ne va fi mai ușor acum să obținem distribuția Monștri în India” a declarat regizorul Marius Olteanu.




    Pelicula s-a bucurat de un parcurs festivalier de succes încă de la premiera mondială din cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a obținut Premiul publicului din partea publicației Tagesspiegel. În luna martie a acestui an a fost laureat cu Marele Premiu la Festivalul Internațional de Film de la Sofia, iar în România a fost prezentat în avenpremieră la TIFF, unde a primit Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru Debut. Monștri prezintă o zi, posibil ultima, din viaţa unui cuplu. Ea caută confirmări. El se caută pe sine. Împart același pat de ani buni, dar de ceva vreme nu par să mai meargă pe același drum. După o noapte petrecută separat, fiecare în compania altui străin, Dana (Judith State) şi Arthur (Cristian Popa) ajung în fața celei mai importante decizii. Povestea lor e o dovadă că lipsa de asumare și problemele de comunicare pot distruge căsnicii, dar iubirea nu naște monștri.



    Regizorul Marius Olteanu: Monştri nu este un film care să dea verdicte sau să pună ştampile. Este un film care pune întrebări şi se adresează oamenilor care sunt dispuşi să se gândească la aceste lucruri. Este şi un film care ridică întrebarea în ce măsură suntem dispuşi să mergem către celălalt, cât suntem dispuşi să tolerăm, să facem compromisuri, cât îl înţelegem pe celălalt, ce se întâmplă cu iubirea într-un cuplu după o perioadă mai lungă de timp, cum supravieţuieşte, dacă nu supravieţuieşte cu ce o înlocuim, care este reacţia celor din exterior la un cuplu. Personajele principale din film sunt iubite de ceilalţi – familie, societate, prieteni – atâta timp cât sunt împreună, dar în momentul în care se separă, sunt desconsiderate şi primesc diverse etichete. Şi aceasta este o altă întrebare pe care filmul o ridică, în ce măsură aceste etichete sunt, de fapt, nişte sentinţe definitive. Pentru că atunci când etichetăm oamenii ne distanţăm de ei, punem o distanţă între noi şi ceilalţi şi pierdem această şansă, de a-i cunoaşte şi întâlni şi de a câştiga din această interacţiune.”



    Lista distincțiilor internaționale a fost completată în luna august de Trofeul Golden Mimosa pentru cel mai bun scenariu, obținut la cea de-a 33-a ediţie a Filmski Festival Herceg Novi, iar în octombrie, filmul s-a văzut în Mexic, la Black Canvas Contemporary Film Festival, unde a primit o Mențiune specială din partea juriului. Tot luna aceasta filmul a obținut și premiul pentru cel mai bun film la Festivalul Slobodna Zona din Belgrad, Serbia. Monștri. este o producție Parada Film și Wearebasca, realizată cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei și în colaborare cu Societatea Română de Televiziune.



    Din distribuție mai fac parte actorii Șerban Pavlu, Dorina Lazăr și Alex Potocean. Imaginea filmului este semnată de Luchian Ciobanu, scenografia de Alexandra Alma Ungureanu Stroe, montajul de Ioachim Stroe și designul de sunet de Ioan Filip și Dan Ștefan Rucăreanu. Marius Olteanu, regizor, scenarist și producător, este absolvent al Universității de Artă Teatrală și Cinematografică I.L Caragiale” (2004) și National Film and Television School, Marea Britanie (2008).

  • Kinosterben: Preisgekrönter Film sucht sein heimisches Publikum

    Kinosterben: Preisgekrönter Film sucht sein heimisches Publikum

    Am 27. September wurden Filmliebhaber zur Vorführung der einzigen rumänischen Produktion eingeladen, die auf der Berlinale gezeigt wurde. Es handelt sich um Monștri“ (Ungeheuer“), einen Spielfilm, der seine Premiere auf dem Internationalen Filmfestival in Berlin in der Sektion Forum“ feierte und den Preis des Publikums vom Tagesspiegel“ erhielt. Mit der Filmvorführung in Bukarest machen der Filmvertreiber Transilvania Film und der Regisseur Marius Olteanu auf die geringe Zahl der Kinos aufmerksam, in denen rumänische Produktionen gezeigt werden. Die Kinos, die vor einer Weile auch rumänische Produktionen zeigten, haben jetzt ein Plakat im Eingangsbereich mit der Aufschrift: Hier hätten Sie den Film »Ungeheuer« sehen können.“ Das ist die Botschaft, die an das Bukarester Publikum geht. Mit dieser Bewusstmachungskampagne bringen der Filmhändler und der Regisseur die dramatische Situation der rumänischen Kinos in die Aufmerksamkeit, die ignoriert und unterfinanziert sind. Marius Olteanu:



    Wir wollen darauf aufmerksam machen, dass wir uns leider mit dieser Situation völlig abgefunden haben. Anfang der neunziger Jahre gab es rund 70 Kinos in Bukarest, derzeit gelten nur noch fünf als betriebsfähig. Das hat negative Folgen auf die kulturelle Identität der Stadt. Es gibt höchstwahrscheinlich viele Menschen, die nicht einmal wissen, dass in den jeweiligen Gebäuden einst Kinos funktionierten. Es gibt leider auch viele, die sich dieses Mangels nicht bewusst sind und was das für die rumänische Kultur bedeutet. Ich hoffe, dass diese Kampagne diese Situation in die Aufmerksamkeit der Behörden bringen wird und dass sie sich für die Rettung der Kinos einsetzen werden.“




    Selbst wenn die neue rumänische Kinowelle europaweit einen gro‎ßen Erfolg feiert, sinkt die Zahl der Kinos landesweit erheblich, es gibt derzeit Städte, wo es sogar kein betriebsfähiges Kino gibt. Rumänien verzeichnet einen neuen Negativ-Rekord: das Land mit der geringsten Zahl an Kinos pro Einwohner. 1990 gab es landesweit 450 Kinos, davon sind heute nur noch 90 betriebsfähig, und die meisten Kinos sind privat und funktionieren in gro‎ßen Einkaufszentren. Nach der Auszeichnung auf der Berlinale erhielt der erste Spielfilm des Regisseurs Marius Olteanu auch den Gro‎ßen Preis beim Internationalen Filmfestival in Sofia, die Trophäe Golden Mimosa“ für das beste Drehbuch beim Filmski Festival Herceg Novi in Montenegro und den Debütpreis bei den Internationalen Filmfestspielen TIFF in der siebenbürgischen Stadt Cluj (Klausenburg). Regisseur Marius Olteanu:



    Was derzeit in Rumänien mit den Kinosälen passiert, ist ziemlich frustrierend. Bei den Filmvorführungen in Berlin gab es 3000 Zuschauer. Es gab auch Vorführungen in unterschiedlichen, technisch sehr gut ausgestatteten Kinosälen. Es ist in der Tat frustrierend, die Premiere eines auf der Berlinale ausgezeichneten Films in Bukarest vorzubereiten, wenn die rumänischen Kinosäle technisch so schlecht ausgestattet sind. Man kann die Schuld nicht auf das Publikum schieben, man kann nicht sagen, dass die Rumänen kein Interesse für rumänische Produktionen zeigen. Ganz im Gegenteil, sie würden schon für einen rumänischen Film ins Kino gehen, aber man bietet ihnen nicht den passenden Raum dafür. Ich glaube, dass Unterhaltungsfilme und die Multiplex-Kinos ihren Platz haben, man soll sich nach einem langen Arbeitstag entspannen können, aber das ist nicht der einzige Weg. Es gibt auch Filme, die beides anbieten, sowohl Unterhaltung als auch eine interessante Geschichte, die die Zuschauer klüger macht.“




    Der Film erzählt einen Tag aus dem Leben eines Paares: Dana (verkörpert von Judith State) und Arthur (Cristian Popa) stehen vor der grö‎ßten Entscheidung ihres Lebens. Sie sucht eine Bestätigung in der Partnerschaft, er sucht einfach Gesellschaft. Sie teilen das Bett, aber seit einiger Zeit gehen sie nicht mehr denselben Weg. Welche sind die Überlebenschancen einer Beziehung, die dank Kompromissen noch überlebt und vom sozialen Druck geprägt wird? Keine Verantwortung zu übernehmen und die mangelnde Kommunikation können eine Ehe zerstören, aber die Liebe gebiert keine Ungeheuer.

  • Eveniment cultural

    Eveniment cultural

    Cinefilii sunt invitați, din 27 septembrie,
    să descopere Monștri, singurul titlu românesc selectat anul acesta la
    Festivalul de Film de la Berlin, unde a fost prezentat în premieră în secțiunea
    Forum și unde a obținut Premiul publicului din partea publicației Tagesspiegel.
    Dar până atunci, Transilvania Film, distribuitorul filmului, și regizorul
    Marius Olteanu și-au propus să atragă atenția asupra numărului tot mai mic de
    cinematografe în care pot fi proiectate filmele românești, marcând spațiile
    bucureștene care, până nu demult, atrăgeau zilnic sute de cinefili.


    Aici ați
    fi putut vedea Monștri. din 27 septembrie
    este mesajul adresat publicului,
    prin intermediul afișelor amplasate pe frontispiciile cinematografelor Corso și
    Studio. Prin această campanie de conștientizare, distribuitorul singurului
    titlu românesc selectat anul acesta la Festivalul de Film de la Berlin readuce
    în atenția publică situația dramatică a infrastructurii cinematografice din
    țară, rezultat al abandonării, degradării și dispariției sălilor de proiecție.


    Regizorul filmului Monştri, Marius Olteanu. Am încercat să
    realizămaceastă campanie în scopul de a atrage atenţia asupra faptului că ne-am
    obişnuit cu răul, în acest caz răul fiind lipsa cinematografelor de artă din
    Bucureşti. La începutul anilor 90, se pare că existau aproximativ 70 de
    cinematografe în Bucureşti, iar în acest moment funcţionale mai sunt doar 5,
    incluzând cele două săli ale Cinematecii. Şi, din păcate, cred că, la nivel de identitate culturală
    a oraşului, acest lucru se resimte foarte grav. Probabil că există multă lume
    care nici măcar nu ştie că în clădirile respective au funcţionat cinematografe.
    De asemenea, sunt mulţi care nu conştientizează ce înseamnă această lipsă şi
    cum se traduce ea la nivel cultural. Sper ca în urma acestei campanii să aflăm de
    la autorităţi care este situaţia acestor cinematografe şi în momentul acela se
    poate decide ce este de făcut pentru fiecare dintre ele.




    În mod paradoxal, deși
    tot mai multe titluri autohtone sunt recompensate anual cu distincții
    importante în marile festivaluri internaționale, numărul cinematografelor din
    România se află într-o continuă scădere. Zece localități din România împart
    peste 70% din spectatorii de film, iar în majoritatea orașelor nu mai funcționează
    niciun cinematograf. Aceste cifre demonstrează că suntem țara europeană cu cele
    mai puține ecrane la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, infrastructura
    cinematografică de artă din țară includea aproximativ 450 de cinematografe,
    doar 90 de unități mai funcționează astăzi, cele mai multe dintre sălile de
    proiecție fiind amplasate în centrele comerciale și aparținând sectorului
    privat.

    După Premiul publicului la Festivalul de la Berlin din partea
    publicației Tagesspiegel, primul lungmetraj al regizorului Marius Olteanu,
    Monștri a fost laureat cu Marele Premiu la Festivalul Internațional de Film de
    la Sofia, Trofeul Golden Mimosa pentru cel mai bun scenariu la Filmski Festival
    Herceg Novi din Muntenegru și prezentat în avanpremieră românească la TIFF, unde
    a obținut Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru Debut.

    Marius Olteanu: Este foarte frustrant că lucrurile se întâmplă aşa în România, dacă mă gândesc la proiecţiile de film de la
    Berlin, unde am avut peste 3000 de spectatori. Acolo au fost opt proiecţii cu
    filmul în diferite săli, săli foarte bine dotate tehnic. Şi de aceea este
    foarte frustrant să ştii că pregăteşti premiera în Bucureşti şi că este vorba
    de un film premiat cu Premiul Publicului la Festivalul de la Berlin, şi că de
    fapt sălile nu sunt pregătite pentru asta. Iar pentru asta nu poţi da vina pe
    public, nu poţi spune că oamenii nu vin să-l vadă. De fapt, oamenii nu au unde
    să vadă genul acesta de film. Cred că cinema-ul de consum şi cinematografele de
    tip Multiplex îşi au locul lor şi sunt foarte utile şi înseamnă foarte mult
    dacă vrei să te relaxezi după o zi stresantă, dar nu e singura cale. Cred că
    există şi filme care îmbină cele două lucruri, au şi parte de divertisment, dar
    îi fac pe oameni să iasă mai deştepţi din sala de cinema.

    Filmul prezintă o zi,
    posibil ultima, din viaţa unui cuplu. Dana (Judith State) şi Arthur (Cristian
    Popa) se află în fața celei mai importante decizii. Ea caută confirmări. El
    caută companie. Împart același pat de ani buni, dar de ceva vreme nu par să mai
    meargă pe același drum. Care sunt șansele de supraviețuire ale unei relații
    alimentate de compromisuri și presiuni sociale? Lipsa de asumare și probleme de
    comunicare pot distruge căsnicii, dar iubirea nu naște monștri. Monștri este o producţie
    a Parada FilmRomania şi Wearebasca, fiind distribuit în România de Transilvania
    Film

  • Proiecții speciale la TIFF

    Proiecții speciale la TIFF

    Cel mai recent film regizat de Corneliu Porumboiu, La Gomera, a
    fost proiectat în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania
    (TIFF), în secţiunea Zilele Filmului Românesc, și aplaudat minute în șir de
    publicul de la Cluj. Filmul a fost inclus anul acesta în competiţia
    Festivalului de la Cannes și elogiat în presa internațională, care l-a caracterizat
    drept un un film noir cu accente comice. Filmul La Gomera, al cincilea lungmetraj de ficţiune al lui Corneliu
    Porumboiu, a fost filmat în România, Spania şi Singapore, în 2018, iar din
    distribuţie fac parte Vlad Ivanov, Catrinel Menghia, Rodica Lazăr, Sabin
    Tambrea, Agustí Villaronga, Cristóbal Pinto şi Antonio Buíl.

    Cristi, un
    poliţist român corupt, implicat într-o afacere de 30 de milioane de euro cu
    mafia, ajunge pe insula La Gomera, în Spania, pentru a învăţa El Silbo, un
    limbaj fluierat folosit de localnici. Limbajul codat îl va ajuta să îl
    elibereze pe Zsolt, un traficant aflat în arest la Bucureşti, şi singurul din
    bandă care ştie unde sunt ascunşi banii. Corneliu Porumboiu ne-a spuns că
    scenariul i-a fost inspirat de un reportaj TV despre insula La Gomera și limbajul
    folosit acolo. ”Documentarul mi-a
    rămas în minte, am început să citesc despre limbajul fluierat şi când am
    început să mă gândesc la film l-am văzut în zona de thriller policier. Am scris
    mai multe variante până acum patru ani când m-am apucat din nou de film și am
    lucrat constant ca, până la urmă, să-l duc în zona film noir. Realizarea
    acestui film a presupus o documentare destul de serioasă. M-am documentat mai
    întâi folosind internetul, am ajuns şi pe insulă ca să-mi dau seama despre ce
    este vorba de fapt. Pentru că sunt lucruri pe care nu e suficient să le
    citeşti, trebuie să ajungi să le vezi ca să-ţi dai seama despre ce este vorba..

    La
    Gomera intră în cinematografele româneşti în luna septembrie, fiind
    distribuit de 42 Km Film şi Ro Image 2000.
    La Gala premiilor Festivalului Internaţional de Film Transilvania
    (TIFF), Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru Debut a fost câştigat de
    filmul Monştri, de Marius Olteanu. Filmul, singurul românesc selecționat pentru
    Trofeul Transilvania, a fost însoţit la Cluj de echipa de producţie şi de
    actorii Cristi Popa, Judith State şi Dorina Lazăr. Premiera mondială a filmului Monştri a avut loc în cadrul
    Festivalului de Film de la Berlin, unde a rulat în secţiunea Forum, o secţiune dedicată
    proiectelor experimentale, cu accent pe avangardă, eseuri, reportaje politice. Monștri
    prezintă o zi din viaţa a doi tineri căsătoriţi, pe care familia, societatea,
    prietenii par că îi iubesc împreună, dar că îi judecă şi resping atunci când
    sunt pe cont propriu.

    Marius Olteanu. Am mai spus-o şi în alte interviuri, Monştri
    nu este un film care să dea verdicte sau să pună ştampile. Este un film care
    pune întrebări şi se adresează oamenilor care sunt dispuşi să se gândească la
    aceste lucruri. Este şi un film care ridică întrebarea în ce măsură suntem
    dispuşi să mergem către celălalt, cât suntem dispuşi să tolerăm, să facem
    compromisuri, cât îl înţelegem pe celălalt, ce se întâmplă cu iubirea într-un
    cuplu după o perioadă mai lungă de timp, cum supravieţuieşte, dacă nu
    supravieţuieşte cu ce o înlocuim, care este reacţia celor din exterior la un
    cuplu. Personajele principale din film sunt iubite de ceilalţi – familie,
    societate, prieteni – atâta timp cât sunt împreună, dar în momentul în care se
    separă, sunt desconsiderate şi primesc diverse etichete. Şi aceasta este o altă
    întrebare pe care filmul o ridică, în ce măsură aceste etichete sunt, de fapt,
    nişte sentinţe definitive. Pentru că atunci când etichetăm oamenii ne distanţăm
    de ei, punem o distanţă între noi şi ceilalţi şi pierdem această şansă, de a-i
    cunoaşte şi întâlni şi de a câştiga din această interacţiune.



    Monştri, o producţie Parada Film şi
    Wearebasca, realizată cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, va
    intra în cinematografele din România la sfârşitul lunii septembrie.

  • “Monştri” a primit Premiul Publicului la Berlinală

    “Monştri” a primit Premiul Publicului la Berlinală

    Monştri, singurul film românesc selecţionat
    de la Berlinală, lungmetrajul de debut al regizorului Marius Olteanu, a primit
    premiul publicului, acordat de publicaţia germană Tagesspiegel. Pelicula a
    întrunit voturile celor nouă reprezentanţi ai acestui juriu independent, care a
    apreciat performanţa regizorului Marius Olteanu de a folosi un limbaj vizual
    deosebit pentru a descrie natura multistratificată a unei relaţii aflată sub
    presiunea societăţii. Marius Olteanu a spus că premiul oferit la Berlinală înseamnă
    foarte mult pentru el, cu atât mai mult cu cât vine din partea publicului. L-au
    bucurat şi cele patru proiecţii suplimentare din festival şi speră că şi în
    România filmul va avea succces de public.

    Am vorbit cu Marius Olteanu despre
    reacţiile spectatorilor prezenţi la proiecţiile filmului Monştri pe durata
    festivalului Internaţional de Film de la Berlin şi sesiunile Q&A
    desfăşurate acolo: Întrebările celor prezenţi
    la proiecţii au fost bune, în sensul că au arătat că oamenii au reacţionat la
    film, au fost interesaţi de ce se vede acolo, au fost emoţionaţi, unii dintre
    ei au spus că n-au mai văzut nici un alt film care să ridice problemele pe care
    le ridică Monştri. După cum am mai spus, am primit multe întrebări şi multe
    reacţii favorabile. Într-una din zile, m-a strigat cineva pe stradă, a venit la
    mine, m-a îmbrăţişat şi mi-a mulţumit pentru film. Au fost şi mulţi români la
    proiecţii şi asta m-a bucurat. Filmul are un anume tip de umor deşi este o
    dramă, o poveste de dragoste atipică, o poveste de dragoste în care este
    posibil ca cea mai mare dovadă de iubire să fie renunţarea la celălalt. Şi am observat
    că românii prezenţi în sală la proiecţiile de la Berlin reacţionau la umorul
    filmului mai puternic decât ceilalţi spectatori. Adică mi se pare că există un
    nivel de înţelegere accesibil în primul rând românilor şi reuşeam să-mi dau
    seama, după râs şi reacţii, unde sunt români în sală. Chiar era o reacţie tipic
    românească în ceea ce priveşte umorul filmului, o reacţie care m-a bucurat
    mult.

    Pelicula Monştri a fost inclusă în
    secţiunea Forum, o secţiune dedicată proiectelor experimentale, cu accent pe
    avangardă, eseuri, reportaje politice. Monștri prezintă o zi din viaţa a doi
    tineri căsătoriţi, pe care familia, societatea, prietenii par că îi iubesc
    împreună, dar că îi judecă şi resping atunci când sunt pe cont propriu. Marius
    Olteanu.:Am mai spus-o şi în alte interviuri, Monştri nu este un film care să
    dea verdicte sau să pună ştampile. Este un film care pune întrebări şi se
    adresează oamenilor care sunt dispuşi să se gândească la aceste lucruri. Este
    şi un film care ridică întrebarea în ce măsură suntem dispuşi să mergem către
    celălalt, cât suntem dispuşi să tolerăm, să facem compromisuri, cât îl
    înţelegem pe celălalt, ce se întâmplă cu iubirea într-un cuplu după o perioadă
    mai lungă de timp, cum supravieţuieşte, dacă nu supravieţuieşte cu ce o
    înlocuim, care este reacţia celor din exterior la un cuplu. Personajele principale
    din film sunt iubite de ceilalţi- familie, societate, prieteni- atâta timp cât
    sunt împreună, dar în momentul în care se separă, sunt desconsiderate şi primesc
    diverse etichete. Şi aceasta este o altă întrebare pe care filmul o ridică, în
    ce măsură aceste etichete sunt, de fapt, nişte sentinţe definitive. Pentru că atunci
    când etichetăm oamenii ne distanţăm de ei, punem o distanţă între noi şi
    ceilalţi şi pierdem această şansă, de a-i cunoaşte şi întâlni şi de a câştiga
    din această interacţiune.

    Lungmetrajul
    Monştri. îi are în distribuţie pe Judith State, Cristian Popa, Alexandru
    Potocean, Şerban Pavlu, Dorina Lazăr, Gabriel Răuţă, şi este o producţie Parada
    Film şi Wearebasca, realizată cu sprijinul Centrului Naţional al
    Cinematografiei. Deşi accentul cade în film pe relaţia fragilă dintre un bărbat
    şi o femeie, Monştri ridică şi alte probleme. Marius Olteanu: Mai este o temă care mi se pare cel puţin la fel de importantă în film,
    poziţia femeii în societate. De asemenea, tema maternităţii, în ce măsură o
    femeie este privită ca o femeie abia în momentul în care devine mamă. Pentru că
    mi se pare grav -şi asta nu se întâmplă doar la noi- că femeia este privită doar
    ca mamă şi soţie şi mult mai puţin ca un om care îşi face viaţa în conformitate
    cu propriile valori. Multă lume crede că asta este o perspectivă a generaţiilor
    mai vârstnice. Dar eu am prieteni de vârsta mea şi chiar mai tineri decât mine
    care au exact această viziune, a bunicilor lor.

    Monştri va fi proiectat
    în avanpremieră la Festivalul Internaţional de Film Transilvania TIFF şi va
    intra în cinematografele din România la sfârşitul lunii septembrie.

  • Prezenţe româneşti la Berlinală

    Prezenţe româneşti la Berlinală

    În perioada 7-17
    februarie, la Berlin a avut loc ediţia cu numărul 69 a Festivalului Internaţional
    de Film – unul din cele mai importante din lume, iar ‘Monştri.’, singurul film
    românesc de la Berlinală, inclus în secţiunea necompetiţională Forum, a primit
    premiul publicului acordat de publicaţia germană Tagesspiegel. Filmul a făcut parte din selecţia dedicată proiectelor
    experimentale, punând accent pe avangardă, eseuri şi reportaje politice. ‘Monştri.’
    regizorului român ilustrează ultimele 24 de ore din povestea de dragoste a unui
    cuplu care are o legătură de aproape 10 ani. Dana şi Arthur se luptă, fiecare,
    cu monştri interiori, iar ziua în care trebuie să decidă dacă a renunţa este o
    dovadă a iubirii pure este foarte aproape. Regizorul Marius Olteanu a fost
    surprins plăcut că pelicula sa a beneficiat, în urma câştigării premiului din
    partea publicului, de patru proiecţii suplimentare. Este un film care vorbeşte
    la nivel micro, de cuplu, despre ceea ce trăim la nivel de societate, despre
    nevoia de a ajunge la celălalt, de a îl înţelege şi a nu fi indiferent – a spus
    Marius Olteanu.

    Lungmetrajul ‘Synonymes’ (‘Synonyms’), în regia lui Nadav
    Lapid, despre un tânăr israelian care încearcă să îşi ascundă originile după ce
    se mută la Paris, a câştigat mult râvnitul Urs de Aur pentru cel mai bun film.
    Marele Premiu al Juriului a revenit peliculei ‘Grâce à Dieu’ (‘By the Grace of
    God’) a regizorului francez François Ozon, o dramă despre abuzurile sexuale
    comise de membri ai clerului asupra unor minori, în timp ce Ursul de Argint
    pentru cel mai bun regizor i-a fost acordat cineastei germane Angela Schanelec
    pentru ‘Ich war zuhause, aber’ (‘I Was at Home, But’). Actriţa Yong Mei şi
    actorul Wang Jingchun au fost recompensaţi pentru prestaţiile dintr-o saga de
    familie în care dau viaţă unui cuplu ce înfruntă vicisitudinile vieţii în China
    de după Revoluţia Culturală. Ursul de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj a
    revenit peliculei ‘Umbra’, de Florian Fischer şi Johannes Krel, în timp ce
    ‘Blue Boy’, produs de argentinianul Manuel Abramovich, cu românii Cătălin
    Cristuţiu, editor de film, şi Bogdan Georgescu, producător creativ, a fost
    recompensat cu Ursul de Argint pentru cel mai bun scurtmetraj. Să nu uităm de
    Ursul de Aur pentru întreaga carieră, care, anul acesta, i-a revenit actriţei
    britanice Charlotte Rampling.

    Românii
    ne obişnuiseră, deja, cu premii mari la Berlin: anul trecut, Ursul de Aur pentru cel mai bun film i-a revenit
    lungmetrajului ‘Nu mă atinge-mă/ Touch me not’, al Adinei Pintilie,
    recompensată şi cu trofeul pentru cel mai bun film de debut, iar în 2013 Ursul
    de Aur a mers la Călin Peter Netzer pentru ‘Poziţia copilului’. Faptul că, faţă
    de alţi ani, prezenţa românească la Berlinala 2019 a fost mai redusă nu
    stirbeşte cu nimic din valoarea cineaştilor români din aşa-numitul ‘noul val’
    din care să îi amintim pe, deja,
    cunoscuţii Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Cătălin Mitulescu, Radu
    Muntean, Cristian Mungiu, Tudor Giurgiu sau Radu Jude.

  • ”Monştri.”, regizat de Marius Olteanu, câştigă un premiu la Berlin

    ”Monştri.”, regizat de Marius Olteanu, câştigă un premiu la Berlin

    Filmul “Monştri.”, în regia lui Marius Olteanu, a câştigat la cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin premiul oferit de cititorii Tagesspiegel (Tagesspiegel Readers Jury Award).



    “Monştri.”, lungmetrajul de debut al regizorului Marius Olteanu, selectat în cadrul secţiunii Forum, considerată cea mai îndrăzneaţă din cadrul Berlinalei, spune povestea Danei (Judith State) şi a lui Arthur (Cristian Popa), doi tineri căsătoriţi de opt ani. Filmul îi urmăreşte de-a lungul a 24 de ore, explorând felul în care o serie de probleme şi întâlniri cu alte persoane îi împinge pe cei doi către finalul relaţiei de cuplu, potrivit www.cineuropa.org.



    Olteanu semnează atât regia, cât şi scenariul peliculei, în a cărei distribuţie îi regăsim pe Judith State (“Sieranevada”), Cristian Popa, Alexandru Potocean şi Şerban Pavlu (“Inimi Cicatrizate”).