Tag: munitie

  • 47 de milioane de euro va primi România pentru un proiect derulat împreună cu Germania

    47 de milioane de euro va primi România pentru un proiect derulat împreună cu Germania

    47 de milioane de euro va primi România pentru un proiect derulat de compania Romarm împreună cu Germania, cel mai mare buget alocat dintre cele 31 de proiecte câștigătoare. Comisia Europeană, a deblocat circa 500 de milioane de euro pentru companii din statele membre, în vederea creșterii capacității de producție a munițiilor.

    513 milioane de euro reprezintă prima tranşă dintr-un buget de 2 miliarde care va fi alocat pentru a crește producția de muniție.

    Cele 31 de proiecte selectate acoperă cinci domenii: explozibili, pulbere, obuze, rachete și testare-recondiționare. Între acestea, se numără și cel al unei fabrici de pulbere militară în România.

    La sfârșitul anului 2024, producția europeană de armament va atinge o capacitate anuală de 1.000.000 de proiectile de calibru la 155, iar la sfârșitul lui 2025 se va dubla, potrivit Comisiei Europene

    Comisia recomandă statelor membre să facă achiziții comune de mai mari dimensiuni, pentru a da un semnal de predictibilitate pe termen mediu și lung către industria de armament.

  • UE, achiziții comune de armament

    UE, achiziții comune de armament

    Uniunea Europeană a aprobat, luni, alocarea a 2 miliarde de euro pentru achiziţionarea şi livrarea de muniţii de artilerie Ucrainei, după cum au declarat surse de la Bruxelles. Este vorba despre un plan de acţiune în trei faze pentru a le furniza forţelor ucrainene cel puţin un milion de obuze de calibrul 155 mm, în următoarele 12 luni, şi pentru a restabili stocurile strategice ale ţărilor membre ale Uniunii, în condiţiile în care unele dintre acestea sunt aproape de epuizare.



    Şeful diplomaţiei ucrainene, Dmitro Kuleba, care a participat prin videoconferinţă la reuniunea omologilor săi din UE, a salutat acordul. Cât mai multă muniţie de artilerie pentru Ucraina, cât mai rapid posibil. Acest acord va consolida capacităţile Ucrainei pe câmpul de luptă, a subliniat Kuleba într-un mesaj pe Twitter.



    Planul, care urmează să fie validat de către liderii statelor UE la summitul din 23-24 martie, răspunde unui apel urgent lansat la începutul lunii de preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski. Suma de 1 miliard de euro va fi utilizată pentru a le rambursa țărilor membre muniţiile livrate Kievului din stocurile lor, la preţuri de 1.000-1.300 euro pe obuz. În prezent, preţul unui astfel de proiectil este de 4.000 de euro şi creşte în continuare.



    Un alt miliard de euro va fi folosit pentru cumpărarea de muniţii destinate Ucrainei. Contractele sunt prevăzute în septembrie cu obiectivul de a reduce la 6-8 luni termenul pentru achiziţionare şi livrare. A treia componentă a planului vizează creşterea capacităţilor de producţie ale unui număr de 12 producători de armament din UE pentru a reconstitui stocurile ţărilor comunitare şi a continua aprovizionarea forţelor ucrainene.



    Cele 2 miliarde de euro vor fi alocate prin Facilitatea Europeană pentru Pace, un fond interguvernamental creat de statele membre în afara bugetului Uinunii şi utilizat de la începutul conflictului pentru furnizările de arme pentru Ucraina. 17 din cele 27 de state comunitare, plus Norvegia, vor participa pentru început la acest program. Între ele se află și România. Este o decizie istorică, spune şeful diplomaţiei europene Josep Borrell, căruia îi aparține inițiativa. Cadrul, pregătit de Agenţia Europeană de Apărare, este unul flexibil şi ne permite să ne refacem stocurile militare naţionale şi să ajutăm Ucraina, a subliniat oficialul de la Bruxelles.




    Tot luni, Statele Unite au anunțat că vor livra o nouă tranşă în valoare de 350 de milioane de dolari a ajutorului militar pentru Ucraina, care include în special muniţii pentru lansatoarele de rachete HIMARS. Rusia ar putea singură să pună capăt războiului chiar astăzi. Până când ea va face acest lucru, noi vom fi alături de Ucraina atât timp cât va fi necesar, a declarat secretarul de stat american Antony Blinken.






  • Din nou despre retragerea trupelor ruse din Transnistria

    Din nou despre retragerea trupelor ruse din Transnistria

    Obligată să experimenteze o coabitare nu întotdeauna comodă între
    preşedintele socialist filorus Igor Dodon şi Guvernul preponderent
    pro-occidental condus de Maia Sandu, Republica Moldova încearcă să-şi conserve
    relaţiile bune cu Bruxellesul şi Bucureştiul şi să le normalizeze pe cele cu
    Moscova. Retragerea trupelor ruse de pe teritoriul Republicii Moldova rămâne
    una dintre priorităţile Chişinăului – a repetat, miercuri, la Moscova,
    ministrul de Externe, Nicu Popescu. În prima sa vizită în această calitate în capitala
    rusă, Popescu s-a întâlnit cu omologul său, Serghei Lavrov, şi a salutat
    disponibilitatea Moscovei de a-şi evacua şi neutraliza muniţia depozitată în regiunea
    secesionistă Transnistria.

    Potrivit corespondentului Radio România, Lavrov a precizat
    că este vorba de muniţie cu termenul de depozitare expirat, respectiv jumătate
    din totalul de circa 20 de mii de tone. Lucrările pregătitoare, a mai spus
    Lavrov, pot dura ceva mai mult de un an şi, pe acestă temă, sunt necesare
    contacte între ministerele apărării de la Moscova şi Chişinău. Anterior, şi ministrul
    rus al Apărării, Serghei Şoigu, anunţase, la Chişinău, disponibilitatea
    Moscovei de a-şi evacua şi neutraliza muniţia din Transnistria. Comentatorii sunt
    prudenţi asupra acestor angajamente şi
    subliniază că măsura e mai degrabă un paleativ. Anul trecut, Adunarea Generală
    a ONU a adoptat, cu un scor categoric,
    proiectul de rezoluţie avansat de Republica Moldova, care cere
    retragerea trupelor ruse din Transnistria. Coautori ai proiectului au fost 10
    ţări, între care România şi Ucraina, vecine Republicii Moldova, cele trei state
    baltice, ele însele supuse unei jumătăţi de secol de ocupaţie sovietică, şi
    membri importanţi ai Uniunii Europene şi NATO, precum Marea Britanie ori Polonia.

    Apărător consecvent al independenţei şi integrităţii statului vecin,
    Bucureştiul a salutat prompt adoptarea rezoluţiei, cu 64 de voturi pentru, doar
    15 împotrivă şi 83 de abţineri. Statele Unite, Germania, Franţa, Canada, Turcia
    ori Japonia figurează printre actorii internaţionali relevanţi care au votat
    pentru retragerea ruşilor. Voturi împotrivă au venit de la aliaţi fideli ai
    Moscovei, precum Armenia sau Belarus, ori din partea regimurilor dictatoriale
    din Coreea de Nord, Siria sau Cuba. Transnistria a ieşit, de facto, de sub
    controlul autorităţilor centrale în 1992, după un conflict armat soldat cu sute
    de morţi şi tranşat odată cu intervenţia trupelor Moscovei de partea
    separatiştilor. În 1999, la summitul OSCE de la Istanbul, Rusia, condusă pe atunci
    de preşedintele Boris Elţîn, s-a angajat să-şi retragă trupele şi arsenalele.
    Or, cinci ani mai târziu procesul a fost definitiv stopat. Ceea ce a dat
    naştere şi butadei amare potrivit căreia Republica Moldova e cel mai lung stat
    din lume, fiindcă de două decenii se tot retrag ruşii şi încă n-au terminat.

  • Industria de armament în România comunistă

    Industria de armament în România comunistă

    Apariţia statului a însemnat protejarea şi încurajarea producţiei de arme, atât pentru raţiuni de securitate naţională, cât şi pentru obţinerea de bani. Nu este niciun secret că războaiele au însemnat oportunităţi de afaceri şi progres tehnologic. Deşi este o realitate cinică şi respingătoare, războiul contribuie la dezvoltarea economiei statelor şi la ieşirea din crize, aşa cum a fost şi cel de-al doilea război mondial.



    La sfârşitul celei de-a doua conflagraţii mondiale, România a fost considerată ţară învinsă. Astfel, i s-au impus restricţii în privinţa numărului de militari pe care îl putea avea şi a armamentului pe care îl producea. Dar guvernul comunist de la Bucureşti nu putea renunţa complet la fabricarea de arme şi muniţii deoarece grupurile de partizani din munţi erau o provocare permanentă la care era nevoit să răspundă. Industria românească de armament de la sfârşitul războiului şi în timpul anilor 1950 producea armament uşor individual precum pistolete, carabine şi aruncătoare de grenade. Din punct de vedere militar, România se alăturase Tratatului de la Varşovia, alianţă înfiinţată în 1955 la iniţiativa liderului sovietic Nikita Hruşciov, din care făceau parte Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, RDG, Polonia, Ungaria şi URSS. Apartenenţa la alianţa condusă de Uniunea Sovietică însemna punerea în comun a standardelor echipamentelor militare.



    La începutul anilor 1960, politica de distanţare a României de Uniunea Sovietică a însemnat elaborarea unei strategii pentru o industrie naţională de apărare. Deşi parte a alianţei militare a Tratatului de la Varşovia, România a simţit nevoia de a-şi dezvolta o asemenea industrie. Intervievat în 2002 de Centrul de Istorie Orală din Radiodoifuziunea Română, Maxim Berghianu, preşedinte al Comitetului de Stat al Planificării, CSP, arăta motivele care au dus la apariţia ideii de industrie naţională de armament. ”Industria de apărare s-a dezvoltat foarte puternic din două motive: întâi, ca să nu fim tributari, ca să nu ne joace prietenii din CAER pe degete cum voiau cu armamentul, să nu fim dependenţi numai de ruşi. În al doilea rând, în afară de dotarea armatei, era exportul. Pentru că era exportul cel mai valoros şi cel mai bine plătit în devize libere. N-am exportat tancuri. Am exportat transportoare amfibii, blindate, am exportat foarte mult armament din ăsta individual, pistoale mistralieră AKG, aruncătoare de grenade. Produceam foarte multă muniţie pentru tunuri şi am produs şi tunuri. Noi am avut tunul de 150 de milimetri, care bătea până la 40-50 de kilometri. Am mai fabricat şi încărcătură explozivă, trinitrotoluen.”



    Cea mai mare parte a dotărilor armatei române şi tehnicii militare erau importate, în special din URSS. După invadarea Cehoslovaciei din 1968, România a accelerat procesul de creare a industriei naţionale de armament, atât la nivel de cercetare-proiectare, cât şi la cel de execuţie. Institutul de Cercetări şi Proiectări Armament, Muniţii şi Aparatură Optică se ocupa de echipamentele terestre, în timp ce o instituţie-soră de ocupa de aviaţie. România începea să producă armament greu precum tancuri, transportoare blindate, obuziere, tunuri, avioane, lansatoare de rachete, mitraliere şi armament uşor mai performant ca pistoale-mitralieră şi puşti cu lunetă. De asemenea, intrau în producţie şi vehiculele militare.



    Maxim Berghianu a subliniat că întregul proiect al industriei de armament a fost iniţiativa noului lider Nicolae Ceauşescu, cel care îi succedase lui Dej, Stalinul României. ”Planurile veneau de la Ceauşescu, de regulă, erau discutate întâi strategic, cu specialiştii militari, şi pe urmă veneau la noi. Cum aveam o ramură pentru construcţia de maşini, aşa aveam una şi pentru industria de apărare. Era vicepreşedinte Ceandru, ofiţer de aviaţie, ei examinau împreună cu specialiştii propunerile lor, dar opţiunea definitivă o avea comandantul suprem, că el dirija totul. Noi la CSP spuneam dacă se poate, dacă e eficient, de ce capacităţi de producţie este nevoie şi unde trebuie construite. Dar ei ştiau de ce produse aveau nevoie pentru că noi nu aveam atâţia specialişti ca să ştim tactică militară şi strategie.”



    Aviaţia a fost considerată una dintre priorităţile industriei naţionale de armament, mai ales că România avusese o tradiţie în perioada interbelică, la care fusese obligată să renunţe de către URSS. Maxim Berghianu. ”Am reînviat industria aviaţiei. S-a făcut la Bacău o mare unitate, la Bucureşti se făceau motoarele, o altă fabrică s-a făcut la Craiova. Ceauşescu a prins ideea cu aviaţia şi a vrut să facem şi noi. Cine face aviaţie are o industrie modernă, că aviaţia trage după sine materiale, în special, aparatură de măsură şi control foarte sofisticată. În paralel cu dezvoltarea industriei de utilaje pentru agregate termo şi hidro a trebuit să dezvoltăm şi industria electronică, electrotehnică, ca să producă aparatajul de înaltă tensiune. Şi am înfiinţat fabrica Electroputere, o fabrică modernă, de aparataj de înaltă tensiune, am dezvoltat aparatajul de joasă tensiune la Bucureşti, la Electroaparataj şi Electromagnetica. A trebuit să dezvoltăm industria electronică şi optică. Platforma Pipera e concepută ca un ansamblu.”



    Industria românească de armament a fost un proiect îndeplinit până la începutul anilor 1980. Dar slabele performanţe economice ale regimului comunist au făcut ca şi ea să ajungă în pragul colapsului în 1989.