Tag: Museikon

  • Museikon, arte e libri antichi al Museo Nazionale dell’Unione di Alba Iulia

    Museikon, arte e libri antichi al Museo Nazionale dell’Unione di Alba Iulia

    Radio Romania Internazionale vi invita nella città di Alba Iulia, a scoprire un museo unico nel Paese. Dichiarata Capitale della Grande Unione con la legge del 27 dicembre 2018, la città riveste un significato importantissimo nella storia del popolo romeno, poichè, il 1 dicembre del 1918, alla fine della Grande Guerra, in questo luogo fu proclamata l’unione della Transilvania al Regno di Romania. Rappresentativa per la città è la Fortezza Alba Carolina, la più grande del sud-est europeo, eretta in stile Vauban all’inizio del Settecento. Ma Alba Iulia vanta anche il Museo Nazionale dell’Unione, che ha come particolarità la sezione di icone e libri antichi, intitolata Museikon. Ce la presenta la sua responsabile, la museografa Ana Dumitran.

    Dal primo piano, dove sono allestite quattro sale, andiamo innanzitutto a scoprire la storia dell’icona, com’è nata, chi la dipinge, e vedere poi la sua evoluzione storica e cosa succede prima di essere esposta in un museo. E’ sempre un oggetto sacro, una volta arrivata qui? Sono aspetti che scopriamo ammirando i reperti, leggendo le didascalie, guardando i filmati e le immagini del laboratorio di restauro. La seconda sala illustra la modalità diversa di percezione dell’immagine nei tre rami principali del Cristianesimo – Ortodossia, Cattolicesimo e Protestantesimo, con un particolare riguardo alla presenza comune del libro e dell’icona nella vita dei cristiani della Transilvania, visto che in questa regione tutte e tre le confessioni ebbero una parola da dire nell’evoluzione dell’arte religiosa. La terza sala svela le radici dell’arte della Transilvania, che cercheremo in Moldavia e Valacchia. Dalla Moldavia, abbiamo in mostra le più antiche icone datate in Transilvania, nel 1539, le icone di Urisiu, plasmate in una bottega della Moldavia, ma anche icone risalenti ai tempi del principe della Valacchia, Constantin Brâncoveanu, dipinte dagli artigiani che hanno addobbato anche le numerose chiese da lui fondate, spiega Ana Dumitran, accompagnandoci anche al pianoterra del Museo, dove siamo accolti da un’altra rosa di lavori portati a compimento nel Settecento e Ottocento.

    Rivedremo tutti gli autori importanti di icone su legno e vetro e potremo provare noi stessi a dipingerne una nella bottega di pittura e incisione destinata ai visitatori. Il nostro giro si conclude in una sala-remember dell’icona quotidiana – dal battesimo al funerale, dove è esposta una delle più belle iconostasi conservate in Transilvania, proveniente da un paesino che si trova nelle vicinanze di Blaj, conclude la nostra ospite.

  • Museikon, secţia de icoană şi carte veche a Muzeului Naţional al Unirii din Alba Iulia

    Museikon, secţia de icoană şi carte veche a Muzeului Naţional al Unirii din Alba Iulia

    Astăzi vă inivtăm să coborâţi alături de noi în istorie şi,
    totodată, pentru a descoperi frumosul, vizitând un muzeu unic în România.
    Mergem, aşadar, la Alba Iulia, oraş ce reprezintă un obiectiv turistic în sine,
    reprezentând capitala Marii
    Uniri (aşa cum a fost declarat prin lege, la 27 decembrie 2018, cu ocazia
    centenarului unirii românilor din cele
    trei provincii istorice româneşti). Şi dacă Cetatea Alba Carolina este reprezentativă
    pentru oraş, fiind o fortăreață cu bastioane de tip Vauban construită la
    începutul secolului al XVIII-lea în orașul medieval Alba Iulia pe Dealul
    Citadelei şi cea mai mare cetate din sud-estul Europei, vă invităm să pătrundem
    într-un spaţiu de cultură.


    În cadrul Muzeului Naţional al Unirii, a
    fost creată secţia Museikon, de icoană şi carte veche. Vine cu detalii despre
    acest vis devenit realitate, Ana Dumitran, muzeograf, şeful secţiei Museikon, a Muzeului Naţional al
    Unirii Alba Iulia: De
    la etajul întâi, unde avem patru săli, vom intra mai întâi în povestea icoanei,
    cum s-a născut, cine o pictează, cum a evoluat stilistic, ce se întâmplă cu
    icoana înainte să fie expusă într-un muzeu, mai este ea un obiect sacru, odată
    ajunsă aici. Sunt lucruri pe care le putem afla privind obiectele, cititnd
    etichetele, văzând filmele şi privind imaginile din laboratorul de
    restaurare. Apoi, pătrundem într-o a
    doua încăpere în care este ilustrată modalitatea diferită de percepţie a
    imaginii în cele trei ramuri principale ale Creştinismului, Ortodoxia,
    Catolicismul şi Protentastismul, unde accentul cade pe prezenţa comună a cărţii
    şi a icoanei în viaţa creştinului transilvănean, pentru că aici toate cele trei
    confesiuni au avut un cuvânt foarte important de spus în evoluţia artei
    religioase.

    Într-o a treia sală vom afla rădăcinile artei transilvănene, pe
    care le vom căuta în Moldova şi în Ţara Românească, din Moldova având în
    expunere cele mai vechi icoane datate din Transilvania, 1539, icoanele de la
    Orisiu, realizate într-un atelier din Moldova, dar şi icoane brâncoveneşti,
    chiar pictate de cei care i-au servit şi lui Brâncoveanu pentru împodobirea
    numeroaselor biserici.


    Ana Dumitran, muzeograf, şeful secţiei
    Museikon, a Muzeului Naţional al Unirii Alba Iulia, ne-a însoţit apoi, înapoi
    la parterul clădirii, unde intrăm cu totul într-o atmosferă transilvăneană, a
    unor dinastii de pictori care pe parcursul sec. al XVIII-lea şi al IX-lea, au
    creat tot ce vedem în artă: Îi vom revedea pe toţi autorii importanţi
    de icoane pe lemn, îi vom cunoaşte pe cei de icoane pe sticlă, vom putea
    experimenta noi înşine, dacă dorim, cum se pictează o icoană, pentru că avem un
    atelier destinat tuturor vizitatorilor, şi de pictură, dar şi de gravură, şi
    vom ieşi printr-o sală în care se face un fel de remember al icoanei, al celei
    de fiecare zi, de la botez şi până la înmormântare, unde avem expus un iconostas
    întreg, unul dintre cele mai frumoase care s-au păstrat în Transilvania,
    provenind dintr-un sat de lângă Blaj.


    Ana Dumitran ne-a lansat o invitaţie: Îi aşteptăm pe cât mai mulţi dintre cei care trec prin Alba Iulia să
    ne viziteze. Suntem foarte aproape de Catedrala Ortodoxă şi în contextul
    Cetăţii Marii Uniri, icoana şi cartea românescă veche sunt ingredientele cele
    mai importante pentru o vacanţă de neuitat.


    O invitaţie de a absorbi spiritul
    locurilor prin contemplarea frumosului.

  • Museikon

    Museikon

    Recelant une collection qui compte plus de 5.600 objets, le Musée de l’Icône d’Alba Iulia, a ouvert ses portes vers la fin de l’année dernière. Museikon a été installé dans un des plus anciens bâtiments baroques de la ville, qui avait jadis accueilli le premier hôpital militaire de Roumanie. Lors de sa restauration, un fragment de la muraille du castre romain Apulum a été découvert dans un de ses murs. Pour transformer ce bâtiment en musée d’art, la ville a bénéficié de fonds norvégiens. Sur le grand nombre d’icônes qui y ont été réunies, 52 sont restaurées, dont 3 d’une très grande valeur. Le musée recèle les plus vieilles icônes de Transylvanie, remontant à 1539, dont deux – celles de « La Vierge à l’Enfant entourée de prophètes » et de « Saint Nicolas avec des scènes de sa vie » – occupent la deuxième place parmi les icônes les plus anciennes de Roumanie et les seules travaillées dans un atelier de la cour princière de Moldavie à avoir été conservées. Museikon offre également aux visiteurs la possibilité d’admirer quelques raretés de bibliophile, comme, par exemple, les seules pages existantes encore en Roumanie du plus ancien livre en roumain conservé jusqu’à nos jours: l’Evangile imprimée à Sibiu.

    Ana Dumitran, muséographe et chef de la section Museikon du Musée de l’Union d’Alba Iulia, explique : « Museikon a été tout d’abord un rêve, qui est devenu un projet ; des fonds ont été nécessaires pour restaurer le bâtiment – classé monument historique – qui allait l’accueillir, pour les icônes et les livres et pour assurer leur évaluation. A présent, il est devenu une réalité inimaginable – dans le bon sens du terme. »

    Qu’est-ce que le musée offre au public ? Ana Dumitran : « Des icônes et des livres anciens. Les icônes sont placées dans leur contexte, chacune racontant son histoire. A mon avis, leur disposition, réalisée par Silvia et Ştefănel Danucev, est unique en Roumanie pour ce genre d’objets. Elles sont exposées de telle sorte qu’en entrant dans le musée, on entre pratiquement dans la lumière qui baigne les objets, aidant le visiteur à plonger dans leur contenu mystique. »

    Pour entamer notre visite du musée, Ana Dumitran nous invite à l’étage : « C’est là-haut que l’exposition commence. Au début, nous avons pensé que le bâtiment était banal, mais il s’est avéré être une véritable page méconnue de l’histoire de la Roumanie. Nous avons donc dû nous adapter à ce passé, en raison des importants vestiges archéologiques qui y ont été découverts. C’est donc au premier étage que commence l’histoire de l’icône : comment elle est née, qui l’a peinte, comment elle a évolué du point de vue artistique, quelle a été son existence avant d’être exposée dans ce musée et, une fois arrivée là, est-elle encore un objet sacré ? Ce sont des choses que nous pouvons découvrir en les contemplant, en lisant les étiquettes, en regardant les images du laboratoire de restauration et les vidéos. Ensuite, on pénètre dans la deuxième salle, où l’on découvre la perception différente de l’image dans les trois principales branches du christianisme : l’orthodoxie, le catholicisme et le protestantisme. C’est que toutes ces trois confessions ont été représentées et ont joué un rôle important en Transylvanie. Cette salle est consacrée donc à la présence du livre et de l’icône dans la vie du chrétien de TransylvanieEt notre périple continue. Ana Dumitran : « Dans une troisième salle on découvre les racines de l’art transylvain, qui sont à retrouver en Moldavie et en Valachie. C’est de Moldavie que proviennent les plus anciennes icônes de Transylvanie, remontant à 1539, auxquelles s’ajoutent les icônes appartenant à l’époque de Constantin Brancovan, prince régnant de Valachie. Elles ont été réalisées par des artistes qui ont également peint des églises ou des édifices pour Brancovan. »

    De là, on pénètre dans une ambiance purement transylvaine, avec de véritables dynasties de peintres qui, tout au long des 18e et 19e siècles, ont créé tout ce qui a survécu dans le domaine de cet art. Notre interlocutrice nous invite ensuite au rez-de-chaussée, pour retrouver tous les peintres importants d’icônes sur bois et connaître ceux d’icônes sur verre.

    Ana Dumitran : « C’est toujours là que nous pouvons voir comment une icône est réalisée. Il y a là un atelier – de peinture, mais aussi de gravure – destiné aux visiteurs. Pour sortir du musée, nous traverserons une salle consacrée à «l’icône de tous les jours » où est exposée une des plus belles iconostases conservées en Transylvanie. »

    A la mansarde et au sous-sol on peut voir des vestiges romains. Museikon comporte une exposition permanente, où l’on peut admirer une centaine d’objets d’art – icônes sur bois et sur verre, livres anciens roumains et étrangers, objets de culte. S’y ajoutent des expositions temporaires, dont le but est de promouvoir la collection du musée et les artistes contemporains. Museikon est aussi un espace d’essais : dans ses ateliers de création, les visiteurs peuvent peindre des icônes ou rédiger et imprimer des textes à l’aide d’une presse typographique identique à celles utilisé aux 17e – 18e siècles. (Trad. : Domnique)

  • Museikon

    Museikon

    Cu o colecție ce cuprinde peste
    5.600 de obiecte, cuprinzând 52 de icoane clasate restaurate, dintre care 49 de
    fond și trei de tezaur, Muzeul icoanei din Alba Iulia şi-a deschis porţile pentru
    public spre sfârşitul anului trecut.

    Muzeul
    a fost amenajat în clădirea ce a găzduit primul spital militar din România, una
    din cele mai vechi construcții în stil baroc din Alba Iulia, în peretele căreia
    a fost descoperit, în timpul restaurării, o parte din zidul castrului roman
    Apulum. Clădirea a fost transformată în muzeu de artă religioasă cu sprijin
    financiar norvegian.


    Muzeul găzduiește cele mai vechi
    icoane datate din Transilvania, respectiv din 1539. Spre exemplu două dintre
    exponate, Maica Domnului cu Pruncul flancată de prooroci și
    Sfântul Nicolae cu scene din viață,
    provenite de la o parohie din
    județul Mureș, sunt pe locul al doilea în topul celor mai vechi icoane din
    România și sunt singurele supraviețuitoare ale unui atelier al Curții
    Voievodale din Moldova. Vizitatorii au posibilitatea să vadă la Museikon și
    rarități bibliofile, cum ar fi singurele file existente pe teritoriul României
    din cea mai veche carte în limba română păstrată: Evangheliarul tipărit la
    Sibiu.


    Muzeograful Ana Dumitran, şeful
    secţiei Museikon a Muzeului Naţional al Unirii Alba Iulia, ne-a spus ce este
    Museikon: A fost la început un vis, a devenit un
    proiect pentru care s-au obţinut finanţările necesare pentru diversele direcţii
    de dezvoltare, începând de la restaurarea unei clădiri monument istoric,
    continuând cu restaurarea icoanelor şi cărţilor, până la evaluarea lor. Şi acum
    este o realitate greu de imaginat în România, în sens pozitiv!



    Ce găsim în muzeu, ne-a spus tot
    Ana Dumitran: Icoane şi cărţi vechi, icoanele aşezate în
    contextul lor, fiecare cu povestea ei, cu dragostea pe care a stârnit-o, cu
    credinţa în rugăciunile pe care le-a încorporat. Pare un pic SF ce spun, dar am
    avut parte de un concert cu totul special asigurat de Silvia şi Ştefănel
    Danucev, care au făcut posibilă o etalare cum eu nu cred că există în România
    acest gen de artefacte. De aceea, intrarea practic în acest muzeu este la modul
    cel mai propriu intrarea în lumină şi lumina este cea care înconjoară
    obiectele, exponatele şi te ajută să pătrunzi cât mai mult în mistica lor.



    Pentru primii paşi prin muzeu, Ana
    Dumitran ne propune să urcăm la etaj:
    Pentru că de acolo începe expunerea. Clădirea
    am crezut întâi că este una banală, dar ea s-a dovedit a fi o adevărată pagină
    de istorie necunoscută a României, aşa că a trebuit să ne adaptăm poveştii ei,
    datorită unor importante vestigii arheologice care au ieşit la iveală. Aşa că
    de la etajul întâi unde avem patru străzi, vom intra mai întâi în povestea
    icoanei, cum s-a născut, cine o pictează, cum a evoluat stilistic, ce se
    întâmplă cu icoana înainte să fie expusă într-un muzeu, mai este ea un obiect
    sacru dacă a ajuns aici. Sunt lucruri pe care le putem afla privind obiectele,
    cititnd etichetele, ascultând filmele şi privind imaginile din laboratorul de
    restaurare. Apoi pătrundem în a doua încăpere în care este ilustrată
    modalitatea diferită de percepţie a imaginii în cele trei ramuri principale ale
    creştinismului, ortodoxia, catolicismul şi protestantismul, unde accentul cade
    pe prezenţa comună a cărţii şi a icoanei în viaţa creştinului transilvănean,
    pentru că în Transilvania toate cele trei confesiuni au avut un cuvânt foarte
    important de spus în evoluţia artei religioase.



    Iar periplul continuă: Într-o a treia sală vom afla rădăcinile artei transilvănene, pe care
    le vom căuta în Moldova şi Ţara Românescă, din Moldova având în expunere cele
    mai vechi icoane datate din Transilvania, 1539, icoanele realizate într-un
    atelier din Moldova, dar şi icoane brâncoveneşti, chiar pictate de cei care
    i-au pictat şi lui Brâncoveanu pentru împodobirea anumitor clădiri şi biserici.



    De aici se intră într-o
    atmosferă transilvăneană, a unor adevărate dinastii de pictori, care pe
    parcursul secolelor al XVIII-lea şi al XIX-lea au creat tot ceea ce a
    supravieţuit în artă, ne-a mai spus interlocutoarea noastră, care ne-a invitat
    să coborâm la parter apoi, pentru a-i revedea pe toţi autorii importanţi de
    icoane pe lemn şi a-i cunoaşte pe cei de icoane pe sticlă. În plus, tot aici: Vom putea experimenta dacă dorim cum se pictează o icoană; avem un
    atelier destinat tuturor vizitatorilor şi de pictură, dar şi de gravură. Şi vom
    ieşi printr-o sală în care se face o trecere în revistă a icoanei cea de
    fiecare zi, unde avem expus un iconostas întreg, unul dintre cele mai frumoase
    păstrate în Transilvania,
    ne-a precizat Ana Dumitran, invitându-ne şi la
    mansardă şi la subsol unde se pot vedea şi vestigiile romane.


    Oferta culturală cu care
    Museikon se adresează publicului cuprinde expoziția permanentă, în care pot fi
    admirate în jur de o sută de obiecte de artă – icoane pe lemn și sticlă, carte
    veche românească și străină, diverse piese de cult, precum și expoziții
    temporare, cu rol de promovare a colecției și a artiștilor contemporani. De
    asemenea, Museikon este și un spațiu al experienței, cu ateliere de creație, în
    cadrul cărora vizitatorii vor putea picta icoane sau în care vor putea redacta
    și imprima texte, cu ajutorul unei prese tipografice aidoma celor folosite în
    secolele XVII-XVIII.