Tag: Muzeul Banatului din Timişoara

  • Fabrica Guban şi dezvoltarea industriei de încălţăminte

    Fabrica Guban şi dezvoltarea industriei de încălţăminte

    România antebelică, dar mai ales, cea interbelică, ajunsese să aibă
    propriile vedete printre produsele autohtone, fabricate în atelierele şi
    uzinele locale, iar printre ele marca Guban ocupa un loc aparte. Iar această
    diferenţă s-a păstrat şi după instalarea regimului comunist, constituind o
    excepţie până în 1989.

    Despre istoria pantofilor şi cremei de ghete produse de
    fabrica românească, ne vorbeşte acum Marius Cornea, muzeograf în cadrul
    Muzeului Banatului din Timişoara:

    Guban este un brand care a pornit de la un
    nume cel al lui Blaziu Guban, născut în comitatul Bihor în Imperiul Austro-Ungar
    în 1904, la ţară. A fost un copil sărac, el fiind adoptat de o familie din
    Oradea. A făcut doar 5 clase primare. Și înainte de Primul Război Mondial a
    lucrat ca îngrijitor la porci și apoi, îl găsim angajat la o fabrică de ghete
    din Oradea unde a devenit foarte pasionat de combinarea substanțelor și a
    materialelor. Crema de ghete marca Guban este o cremă inventată de Blaziu Guban
    în 1935 când deja se găsea la Timișoara. În 1932 directorul unei fabrici de
    încălțăminte din Timișoara îl invitase pe tânărul Blaziu Guban să se alăture
    echipei acestei fabrici. 1935 este momentul hotărâtor pentru nașterea brandului
    Guban pentru că el inventează rețeta cremei de pantofi. Dar abia în 1937 va
    înregistra la Registrul Comerțului, alături de alţi doi asociați, brandul Guban
    sub numele de Uzinele Chimice Guban Timișoara. Crema garanta întreținerea
    pantofului şi prelungirea vieții pantofului de piele naturală. Interesant este
    că, pentru a-şi face cunoscută crema de ghete, Blaziu Guban apelează la o
    fabrică din Timișoara care-i livra cutii de tablă inscripționate cu numele său
    pentru a populariza cremă de ghete. În prima fază, Blaziu a oferit aceste cutii
    cu cremă de ghete angajaților, cunoscuților, prietenilor care au făcut reclame
    pentru această cremă de ghete.



    Însă pentru
    generaţiile postbelice, pe lângă crema de ghete folosită pe scară largă,
    celebri erau şi pantofi produşi de fabrica timişoreană, pantofi care îmbinau
    confortul cu eleganţă într-un mod rar întâlnit în timpul dictaturii.

    Detalii ne
    oferă Marius Cornea: Sigur România cunoaște brandul Guban în
    principal din perspectiva producției de serie a pantofilor. Dar istoria
    producției pantofilor începe abia în 1959. În momentul naționalizării
    fabricilor și întreprinderilor din România în 1948, Blaziu a fost singurul patron de fabrică din fostul regim
    burghezo-moșieresc care, grație unei legături directe cu Gheorghe
    Gheorghiu-Dej, liderul comunist român din acea vreme, își păstrează fabrica
    până în 1952 când este obligat să doneze statului român atât numele mărcii, cât
    și fabrica. Însă a obținut promisiunea de la regimul comunist de a rămâne pe
    viață la conducerea fabricii. Este o mare excepție în istoria fabricilor
    românești din acea perioadă. Aşa că până în 1978 până la decesul său va fi
    directorul acestei fabrici.



    Primii pantofi ies pe poarta fabricii
    din Timişoara în 1959, având un design care combina aspectul unui pantof
    elegant cu comoditatea încălţămintei de zi cu zi. Iar o altă caracteristică a
    lor a fost pielea sintetică inventată de fiul lui Blaziu, Tiberiu, care imita
    pielea de crocodil şi şarpe. Rapid, pantofii aceştia devin populari nu doar
    printre românii de rând, ci şi printre vedetele internaţionale.

    Muzeograful Marius Cornea: A existat o politică de marketing. Inclusiv familia Ceaușescu, Nicolae
    și Elena Ceaușescu, a apelat deseori la fabrica Guban din Timișoara. Elena
    Ceaușescu, de altfel, a rămas cunoscută prin preferința ei pentru pantofii
    Guban de culoarea coniacului sau a oului de rață sau pantofi roz. Calapodul
    pentru pantofii Elenei Ceaușescu era expus permanent într-o expoziție din
    Bastionul Maria Terezia din Timișoara, o expoziție care prezenta toate
    brandurile locale pentru delegațiile oficiale în anii 1970-80. În aceeași
    expoziție puteau fi văzute calapoadele pentru pantofi comandați de celebre
    actrițe precum Sophia Loren şi Gina Lollobrigida. Interesant e că era expus şi
    calapodul pentru pantofii comandați de Gheorghe Gheorghiu-Dej și poetul Tudor
    Arghezi.


    După 1989, fabrica din Timişoara a trebuit să treacă,
    laolaltă cu mare parte din industria românească, printr-un amplu proces de
    reorganizare şi reinventare. Dar originalitatea lui Blaziu Guban n-a fost
    uitată.