Tag: Muzeul de Arta din Constanta

  • Evocare Doina Păuleanu (1948-2020)

    Evocare Doina Păuleanu (1948-2020)

    Muzeul Național de Artă al României și Asociația Prietenii Muzeului Național de Artă al României au organizat pe, 9 septembrie 2021, o evocare a celei care a fost excepționalul istoric și critic de artă, director al Muzeului de Artă Constanța, Doina Păuleanu (1948-2020).



    La sfârşitul anului 2020 dispărea brusc, din cauza noului coronavirus, o personalitate de excepţie a lumii artelor plastice româneşti, Doina Păuleanu, critic de artă, prolific autor de albume şi cărţi despre artele plasctice, aproape 30 de ani director al Muzeului de Artă din Constanţa. Veche prietenă a postului nostru de radio, doamna Păuleanu a fost evocată de lumea artiştilor plastici din România şi de managerii mai multor muzee de prim rang din ţară.



    Evocarea, desfăşurată în aer liber, în curtea Muzeului Colecţiilor de Artă, din Bucureşti, s-a încheiat cu un film documentar cuprinzând mărturii şi momente în care Doina Păuleanu, un povestitor înnăscut, se povestea publicului. Am stat de vorbă cu amfitrionul evenimentului comemorativ, Călin Stegerean, Director general al Muzeului Naţional de Artă al României.






    Un alt invitat de marcă a fost profesorul şi omul de cultură Andrei Pleşu, fost coleg cu Doina Păuleanu, şi care a povestit cum aceasta, braşoveancă de origine, a “invadat” Dobrogea cu personalitatea sa, iubind din toată inima această regiune românească. Domnul Pleşu făcea o paralelă metaforică, vorbind despre Regele Carol I, care le spunea soldaţilor din Cadrilater, când acesta a intrat în componenţa României, că nu trebuie doar să protejeze oamenii de diferite religii şi naţionalităţi din Dobrogea, ci trebuie să-i iubească.




  • Cazinoul din Constanța

    Cazinoul din Constanța

    După ce mai mulți
    ani a stat închis, lăsat pradă unei deteriorări accentuate, Cazinoul din
    Constanța a intrat recent într-un binemeritat proces de restaurare. Silueta sa
    inconfundabilă de pe faleză, cu ferestrele imense în formă de scoică și trupul
    care parcă iese din apă, este de mult timp o emblemă a litoralului românesc și
    a unei lumi caracterizată printr-o elegantă și rafinată relaxare. Istoria
    clădirii se împletește cu istoria dezvoltării orașului care a devenit punct de
    atracție turistică și balneară, mai ales, după unirea Dobrogei cu România în
    1878.


    După 1880, din ce în ce mai mulți locuitori ai regatului au început să vină
    la Constanța pentru a face
    plajă sau diverse cure balneoclimaterice, iar orașul a trebuit să găsească
    modalități de a-i găzdui cât mai confortabil și de a le face sejurul cât mai
    plăcut. Doina Păuleanu, directoarea generală a
    Muzeului de Artă din Constanța, continuă acum povestea cazinoului de la malul
    mării.


    Așadar în 1880, pe faleza înaltă a bulevardului care se
    numea pe atunci ca și acum bulevardul Elisabeta, s-a construit un prim local de
    cură. Era din lemn, era deschis doar pe perioada sezonului estival, dar avea o
    sală de dans și o terasă de pe care putea fi privită marea. A avut mult succes
    acest prim cazino care era necesar, fiindcă într-o stațiune balneară nu puteai
    să exiști fără o sală de cură unde să se citească ziarele, oamenii să converseze,
    să danseze și să se întâlnească.

    O furtună puternică distruge acest cazino
    astfel încât în 1892 primăria Constanței construiește o altă clădire din
    materiale ceva mai rezistente, dar nu e una definitivă. Era ridicată în dreptul
    cazinoului de azi, dar tot sus, pe faleză, pentru că nu aveam încă partea de
    promenadă care există acum. În momentul în care inginerul constructor Scarlat
    Vârnav ajungea să conducă o echipă redutabilă din cadrul Prefecturii Constanța,
    s-a pus problema extinderii orașului cu o faleză, iar această faleză – cea de
    azi – are într-un loc special amenajat o platformă care intră în mare și pe
    care avea să se construiască acest cazino.



    Un prim proiect al
    Cazinoului datează din 1903 și a
    aparținut echipei lui Scarlat Vârnav care avea propriul său arhitect: Daniel
    Renard, un tânăr născut în Moldova, dintr-o mamă româncă și un tată elvețian.
    În 1903, proiectul a fost asumat și girat de conducerea liberală a
    administrației locale constănțene de atunci. Ulterior, liberalii au fost înlocuiți
    de conservatori la conducerea orașului, iar conservatorii au venit cu propriul
    lor arhitect, Petre Antonescu, un adept al stilului neoromânesc sau național.
    În acest stil, Antonescu a proiectat o altă clădire pentru cazino. Stilul Art
    Nouveau, care caracteriza proiectul inițial conceput de Daniel Renard, de-abia
    se lansase în Europa și putea părea prea avangardist.

    Prin ce alte tribulații
    și avataruri a trecut proiectul cazinoului din Constanța până să prindă, aflăm
    tot de la Doina Păuleanu: Așadar, în 1906, Petre Antonescu a făcut un
    nou proiect. Iar eu am avut șansa să găsesc desenul acestui proiect pe care
    l-am și publicat recent. Era o clădire frumoasă, tot cu funcții de cazino,
    concepută pentru a fi deschisă și iarna. Evident, pentru acest nou proiect, se
    face un al doilea rând de fundații. Dar și conducerea conservatoare a plecat
    destul de repede, iar în locul ei, s-au întors liberalii. Deci, s-a revenit și
    la proiectul Art Nouveau al lui Daniel Renard care a constatat că cele două
    rânduri de fundații distruseseră, de fapt, structura proiectului său și a făcut
    o a treia fundație. Cazinoul are, așadar, o structură indestructibilă și pe ea,
    s-a ridicat, începând cu 1906-1907, clădirea propriu-zisă. A costat mult mai
    mult decât se estimase inițial și avea un aspect un pic diferit față de cel de
    azi.

    La etaj, Daniel Renard gândise, la început, o sală de spectacol care avea
    deschisă, atât către faleză, cât și către mare, fereastra uriașă în formă de
    scoică. Lucrări mai târzii au dus la zidirea părții dinspre mare a acestei
    ferestre și extinderea cazinoului pe terasă. Astfel, s-a obținut o sală foarte
    mare pentru baccarat. Desigur că această intervenție s-a făcut, totuși, prin
    intermediul lui Daniel Renard căruia probabil nu i-a convenit, dar care a
    trebuit s-o accepte la cererea comanditarilor care doreau să facă din Cazino un
    loc rentabil. De altfel, clădirea fusese deja concesionată unor întreprinzători
    particulari. El a condus echipa care, între 1912-1913, a astupat partea dinspre
    mare a ferestrei și a extins cazinoul, rezultând configurația actuală a
    clădirii.



    În timpul zilei, în
    cazino se servea ceai sau cafe și se citeau ziarele, găzduind de asemenea și o
    diversitatea de spectacole, pentru ca, odată cu venirea serii, să înceapă
    jocurile de noroc. Odată cu apariția, în vecinătate, a cazinoului din Mamaia și
    a transformării acestui vechi cartier al Constanței în stațiune, clădirea
    concepută de Daniel Renard și-a cam pierdut din rentabilitate. Treptat,
    jocurile de noroc au început să fie concurate de activitățile culturale
    organizate în clădire, în perioada interbelică. Situația avea să se schimbe din
    nou în timpul comunismului, povestește Doina Păuleanu:

    În momentul în care
    comuniștii preiau clădirea, ei au început restaurarea cu ajutorul deținuților
    politici în anii 1950. Iar recent s-a descoperit un sac de ciment pe care erau
    scrise numele deținuților care au lucrat la cazino în anul 1950. Cazinoul
    fusese puternic bombardat în timpul celor două războaie mondiale. Iar în
    perioada comunistă, clădirea a avut mai multe funcții. La un moment dat, zona a
    fost închisă publicului larg. Ulterior, a primit o funcție de alimentație
    publică, multă vreme fiind cel mai elegant restaurant și mai scump din epocă.
    Tot acolo era deschis și un loc de noapte, destinat mai ales marinarilor
    străini care soseau în zona portuară.



    După căderea comunismului, au apărut o serie de procese
    și controverse privind regimul de proprietate a clădirii. Într-un final, a
    revenit primăriei din Constanța, căci fusese ridicată exclusiv din fonduri
    publice, adică din banii constanțenilor din trecut. În prezent, prin amplul
    proces de restaurare început atât la interior, cât și la exterior, arhitecții
    și inginerii constructori și-au propus ca acest cazinou să-și recapete
    strălucirea de tip Art Nouveau de odinioară.