Tag: muzeul de istorie

  • Obiective turistice în Iași

    Obiective turistice în Iași

    Astăzi vom face o
    scurtă plimbare prin fosta capitală a provinciei Moldova, timp de aproape 300
    de ani. În călătoria noastră vom fi însoțiți de Anca Zota, coordonatoarea Centrului de Informare Turistică din Iași, de
    la care am aflat că turistul n-ar trebui să rateze această destinație având în
    vedere multitudinea de obiective interesante. Iar călătorul ajuns pentru prima
    oară în Iași, ar trebui să-și înceapă descoperirile de la Palatul Culturii. Palatul Culturii este și o clădire emblematică a orașului. Este o
    instituție importantă, pentru că găzduiește patru muzee: Muzeul de Istorie,
    Muzeul de Artă, Muzeul Științei, Tehnicii și Muzicii Mecanice, dar și Muzeul de
    Etnografie. Aș recomanda ca vizita să înceapă cu Palatul Culturii, deoarece
    Muzeul de Istorie este foarte bine organizat și oferă o punere în context a
    orașului Iași și a ceea ce reprezintă pentru el pentru toată România și chiar
    pentru Europa. De asemenea, Muzeul de Etnografie este foarte frumos, are numai
    exponate originale și este ca un fel de excursie în timp. Interesant este și
    Muzeul Științei, Tehnicii și Muzicii Mecanice, unde vizitatorii pot asculta
    muzică la gramofon sau la diverse cutii muzicale de acum câteva sute de ani. Nu
    în ultimul rând Muzeul de Artă, găzduiește opere de artă ale clasicilor
    români.


    În anul 1999,
    debuta la Iași Festivalul Internațional al Muzicii Mecanice. Scopul acestui
    eveniment este acela de a valorifica o colecție deosebită prezentă în muzeul din
    Palatul Culturii, dar și de a reînvia tradiția europeană a flașnetarilor. De la
    o ediție la alta, festivalul a crescut în valoare prin numărul din ce în ce mai
    mare al invitaților din străinătate, dar și al participanților. Având în vedere
    restricțiile anului 2020, festivalul a continuat și anul trecut, în luna
    septembrie, însă online. Ne continuăm acum călătoria alături de Anca Zota, coordonatoarea
    Centrului de Informare Turistică din Iași.

    Aș recomanda o vizită la Mitropolia Moldovei și Bucovinei, unde se
    află racla cu moaștele Sfintei Parascheva, la care se organizează cel mai mare
    pelerinaj din România. Însă acolo găsim și un muzeu foarte interesant. Este un
    muzeu religios, însă acesta contextualizează obiceiurile și tradițiile
    românești. De asemenea, acesta se află sub Mitropolie și, practic, putem
    înconjura Mitropolia pe dedesubt, dacă îl vizităm. Apoi, printr-o plimbare pe
    bulevardul Ștefan cel Mare, artera principală a Iașiului, putem vedea Teatrul
    Național, care este primul teatru din România și putem ajunge la Muzeul Unirii.
    Acesta e un alt element important, întrucât Iașiul e orașul Unirii, în care a
    fost ales domnitorul Alexandru Ioan Cuza și s-a realizat unirea Moldovei cu
    Țara Românească. Acest Muzeu al Unirii, aflat pe strada Lăpușneanu, este
    dedicat în totalitate domnitorului Alexandru Ioan Cuza și evenimentului unirii
    de la 24 ianuarie 1859.


    Călătoria noastră
    virtuală continuă. Ajungem la sediul actual al Universității de Medicină și
    Farmacie. Anca Zota. Se pot vedea vechile ziduri ale primei
    universități din România, ale cărei porți s-au deschis în 1860, unde se poate
    vedea o statuie dedicată unirii principatelor române de la 1918. De asemenea,
    nu trebuie ratată o plimbare pe bulevardul Copou, unde se află universitatea
    nouă, deschisă în 1890, la inițiativa lui Mihail Kogălniceanu și a lui
    Alexandru Ioan Cuza. Acolo se află și Grădina Botanică, cea mai mare și prima
    deschisă în România, dar și bojdeuca scriitorului Ion Creangă, un obiectiv
    foarte căutat și pe bună dreptate, acesta fiind cel mai cunoscut autor român
    pentru copii. El însuși a iubit foarte mult copiii, astfel încât o vizită la
    bojdeucă este ca o vizită la bunici.



    Sperăm că v-am convins să vizitați acest oraș deosebit
    atât prin arhitectură, cât și prin surprizele plăcute pe care le puteți întâlni
    la orice pas. Tradiția și modernul se îmbină în mod armonios la Iași, o destinație
    care nu trebuie să lipsească din agenda dumneavoastră de călătorii.

  • Iaşi

    Iaşi

    Astăzi vă
    propunem un popas în nord-estul ţării, într-un oraş încărcat de istorie, cu o
    intensă viaţă culturală şi religioasă. Mergem aşadar la Iaşi, unde vizitatorii
    pot beneficia de tururi ghidate, la cerere, în principalele limbi de circulaţie
    internaţională.


    O vizită la
    Iaşi trebuie începută din punctul zero al oraşului: Piaţa Unirii, cu toate
    obiectivele precum statuia lui Alexandru Ioan Cuza, Palatul Braunstein, strada
    Cuza Vodă, clădirea Teatrului Naţional, complexul Mitropolitan, palatul
    Roznovanu, biserica catolică. De la Teatrul Naţional pietonala oraşului ne poartă
    până la Palatul Culturii, simbolul oraşului. În Palatul Culturii se găsesc
    patru muzee: Muzeul de artă, Muzeul de istorie a Moldovei, Muzeul ştiinţei şi
    tehnicii Ştefan Procopiu şi Muzeul etnografic al Moldovei. De asemenea, tot
    aici se găseşte şi Centrul de restaurare şi conservare a patrimoniului
    cultural, cel mai mare din zona Moldovei. Palatul Culturii invită adesea la
    vizitarea unor expoziţiile temporare, dar şi la recitaluri şi alte activităţi
    extra-muzeale.


    Pentru
    iubitorii naturii o vizită de o oră la Grădina Botanică poate fi o revelaţie.
    Iar dacă timpul nu o permite, turistul mai grăbit poate trece prin parcul
    Copou, pe lângă teiul lui Eminescu (n.r. este un tei argintiu – Tilia tomentosa
    Moench – cu o vârstă de aproximativ 540 de ani; arborele, asociat istoric cu
    poetul Mihai Eminescu, reprezintă unul dintre cei mai importanți arbori
    monument din România și constituie un simbol pentru orașul Iași).


    În Iaşi
    turistul se poate delecta cu preparatele moldoveneşti, renumite pentru savoare:
    celebrul borş moldovenesc, tochitura moldovenească şi, la desert, colţunaşii
    sau plăcintele. Şi cum la bucate aromate merg şi vinuri pe măsură, ar fi păcat
    să nu faceţi o vizită la una din cramele din zonă, aici existând podgorii vechi
    de 2000 de ani. Mihaela Turturică, inginer enolog, ne dezvăluie din secretele
    păstrării şi degustării vinurilor: Ne aflăm la 12 metri sub pământ, temperatura este 10-12 grade Celsius
    constantă tot timpul anului. Avem 15 astfel de încăperi, numite hrube, pentru
    că legenda spune că acestea ar fi hrubele lui Ştefan cel Mare. De aici vinul
    poate avea două destinaţii: fie la linia de îmbuteliere, fie – vinurile care
    sunt considerate cele mai bune – sunt îmbuteliate în sticle şi păstrate la
    vinotecă, o bibliotecă de sticle. Se spune că într-o sticlă de vin băută există
    filosofia a trei cărţi. Aşa că vă invit la citit.

    La degustare vă puteţi
    bucura de aromele a mai multor vinuri de vârste şi consistenţe diferite. Revine
    cu detalii Mihaela Turturică: Vinoteca pe care o s-o vedeţi are în jur de 1 milion de sticle, cea mai veche
    este din recolta anului 1956. O să vedeţi această poziţie a sticlei (n.r.
    culcată orizontal), pentru ca în permanenţă lichidul să vină în contact cu
    dopul, tocmai pentru a avea loc aceste schimburi care duc la formarea
    buchetului vinului, pentru că dacă la vinurile tinere vorbim despre aromă, la
    cele vechi vorbim despre buchet. O să vedem la degustare care este diferenţa.

    Cu speranţa că
    veţi da curs invitaţiei noastre de a vizita Iaşiul, vă aşteptăm data viitoare
    cu o nouă destinaţie!

  • Suceava

    Suceava

    Prezentă deja la
    două târguri internaționale de turism în 2019, cel din Austria și cel din
    Madrid, Bucovina, situată în nordul României, s-a prezentat încă o dată ca o
    destinație accesibilă și inedită. Pentru a cunoaște tradițiile, cultura și
    istoria regiunii, cu siguranță va trebui să vă programați un sejur de măcar o
    săptămână. Iar acesta poate începe chiar din Suceava. Cătălina Velniciuc,
    consilier superior în cadrul Centrului de Informare și Promovare Turistică din
    Suceava, spune că un turist ajuns pentru prima dată în Suceava va rămâne
    impresionat de Cetatea de Scaun a Sucevei, unică în România. Este și una dintre primele cetăți din România, care găzduiește o
    expoziție permanentă, amenajată pe ruine. Astfel, de la intrare în cetate,
    vizitatorul pășește într-o atmosferă specială a secolelor trecute, călăuzit
    fiind și de ghizii virtuali, care își deapănă povestea. Odată cu lăsarea
    întunericului, zidurile exterioare și interioare ale cetății prind viață, un
    spectacol inedit de sunet și lumini dezvăluind scene de luptă din istoricul
    cetății. De altfel, Cetatea de Scaun a Sucevei a primit în anul 2018
    certificatul de excelență din partea Trip Advisor, cel mai mare site de turism.
    Această certificare a venit tocmai în urma recenziilor foarte bune ale
    turiștilor care deja ne-au vizitat.


    Programul de
    vizitare al Cetății de Scaun este în fiecare zi a săptămânii, exceptând luni
    când e închisă, între orele 9.00 și 20.00. Prețul unui bilet este de 12 lei
    (2,55 euro) pentru adulți și 3 lei (0,63
    euro) pentru copii. La spectacolul de proiecții video este necesară o
    programare. Cătălina Velniciuc ne propune să ne continuăm călătoria. Un alt obiectiv foarte important, recent reabilitat, este Muzeul de
    Istorie din Suceava. Și acesta e unic la nivel național ca mod de prezentare și
    interactivitate. Cele mai interesante obiecte de patrimoniu sunt expuse și
    explicate în contextul lor istoric, prin tehnici moderne și atractive. În
    apropierea Cetății de Scaun se află Muzeul Satului Bucovinean. Este cel mai
    tânăr muzeu în aer liber din România, în cadrul căruia descoperim numeroase
    monumente de arhitectură populară, de la case, gospodării țărănești, ateliere
    meșteșugărești, școli, biserică, crâșmă, astfel încât vizitatorul poate
    înțelege modul de viață al locuitorilor din Bucovina. Inedită pentru un muzeu
    în aer liber este și reprezentarea vieții spirituale a țăranului, prin marcarea
    ritualurilor de trecere: nașterea, înmormântarea, precum și nunta.


    Muzeul de Istorie
    din Suceava organizează multe evenimente, iar în luna februarie își așteaptă
    turiștii cu Povestea scrierii și a instrumentelor de scris. Este un atelier
    de caligrafie destinat deopotrivă celor mici și celor mari. Cătălina Velniciuc,
    consilier superior în cadrul Centrului de Informare și Promovare Turistică din
    Suceava ne propune să ne continuăm însă călătoria în Suceava către un lăcaș de
    cult ridicat acum cinci veacuri. Cel mai important obiectiv al nostru
    este Biserica Sf. Gheorghe a Mănăstirii Sf. Ioan cel Nou. Este cel mai măreț
    edificiu religios și istoric al Sucevei și monument UNESCO. A fost catedrală
    mitropolitană a Moldovei până la sfârșitul secolului al XVII-lea. Aici,
    principalul punct de atracție al turiștilor îl constituie racla cu moaștele
    Sfântului Ioan cel Nou. De altfel, în fiecare an, pe 24 iunie, cu ocazia
    Sânzienelor, aici vin mii de pelerini care se închină sfântului. Printre alte
    obiective, putem menționa pe scurt Muzeul de Științe ale Naturii, Muzeul
    Etnografic sau Hanul Domnesc și Planetariul sau Observatorul Astronomic.



    Iar o vizită în Suceava nu poate fi completă fără o
    incursiune în gastronomie. Veți găsi multe restaurante cu specific tradițional.
    De asemenea, veți vedea un oraș cu o viață culturală intensă, cu spectacole de
    muzică, dans și teatru în fiecare zi. În speranța că v-am convins, vă așteptăm
    și data viitoare cu o nouă destinație. Până atunci, drum bun și vreme frumoasă!

  • Muzeul de istorie din Sighișoara

    Muzeul de istorie din Sighișoara

    Sighişoara a mai fost denumită şi
    Perla Transilvaniei. Aşezat în centrul României, oraşul este gazda
    zecilor de mii de turişti care îi calcă pragul în fiecare an. Iar mulți dintre
    aceștia sunt impresionați de Muzeul de Istorie. Este o instituție de cultură
    care s-a înființat în anul 1899, datorită dorinței unui medic, Josef Bacon,
    care a donat multe lucruri de prin vechile turnuri, după cum aflăm de la Nicolae
    Teșcula, directorul Muzeului de Istorie din Sighișoara. În data de 24 iunie
    1899 și-a deschis porțile într-unul dintre cele mai impunătoare turnuri de
    apărare ale cetății, Turnul cu Ceas. Ulterior, colecțiile s-au extins, iar în
    prezent, muzeul are trei mari colecții de bază. Prima este organizată în Turnul
    cu Ceas, unde sunt mai multe exponate din domeniul arheologiei, farmaciei,
    există și instrumentar medical, mobilier, expoziții dedicate breslelor
    meșteșugărești, orologerie. De asemenea, tot acolo sunt prezentate și două
    personalități. Este vorba de întemeietorul muzeului, o expoziție organizată cu
    ocazia a 100 de ani de existență. Cealaltă personalitate evocată e Hermann
    Oberth, fizicianul care a lucrat în programul spațial de la NASA. Mai avem
    Muzeul de Arme care conține expoziții de arme medievale și arme moderne și,
    bineînțeles, fosta închisoare a orașului, unde sunt prezentate proceduri de
    tortura din timpul împărătesei Maria Terezia, din secolul al XVIII-lea. Nu este
    un muzeu mare, dar care este animat foarte mult de turiști.


    Expozițiile sunt
    etichetate în patru limbi. De asemenea, la fiecare nivel există broșuri în
    limbi străine, care prezintă colecția din sala respectivă. Veți putea citi despre exponate în limbile română,
    germană, engleză, franceză, iar în curând și în maghiară. Nicolae Teșcula,
    directorul Muzeului de Istorie din Sighișoara. Expozițiile și
    colecțiile muzeului prezintă în mare parte viața orășenească, viața din bresle
    a sașilor. În secolul al XIX-lea existau până la 40 de bresle – prelucrători în
    metal: fierari, lăcătuși, cositorari, cei care lucrau în lemn, dogari,
    dulgheri, meșteri pielari, cizmari, țesători, croitori. Toată viața orașului se
    organiza în jurul a ceea ce a reprezentat breasla meșteșugarilor. Este un muzeu
    care prezintă în proporție de 80% obiecte care au aparținut acestei minorități,
    completate bineînțeles de obiecte maghiare și românești. Așadar, sunt
    prezentate etniile orașului de azi.


    Turnul cu Ceas este
    construit în secolul al XIV-lea. A fost sediul primăriei orașului până la
    reforma religioasă și are o înălțime de 64 de metri. Practic, acoperișul e
    mai înalt decât corpul. Până la nivelul balconului, care este vizitabil, sunt
    30 de metri și alți 34 de metri numără de acolo acoperișul. În vârf se află o
    giruetă, un cocoș, în funcție de cum își schimbă poziția știm că va fi ploaie
    în oraș sau va fi vreme bună. De asemenea, impresionante sunt și figurinele
    ceasului, toboșarii care bat ora exactă, anumite figurine cu rol simbolic:
    Justiția, Călăul, Pacea. Mai sunt câteva care își modifică poziția la orele
    6.00 și 18.00. Totodată, și figurinele care reprezintă zilele săptămânii își
    schimbă poziția la miezul nopții. Actualul mecanism este bătrân și el, e din 1906,
    însă primul mecanism de ceas de turn este atestat în Sighișoara de la începutul
    sec. al XVII-lea. De altfel, ne putem lăuda că, la mijlocul secolului al
    XVI-lea, primul ceasornicar cunoscut, era vorba de un lăcătuș, era sighișorean.
    Deci, în domeniul orologeriei, Sighișoara a avut o mare tradiție.


    În
    prezent, mecanismul ceasului este electric, iar o familie locală de
    ceasornicari se ocupă de întreținerea lui. Ceasul are o abatere de un minut pe
    săptămână în timpul verii.


    Rubrică realizată
    cu sprijinul Departamentului pentru Relaţii Interetnice al Guvernului României,
    prin programul Diversitate şi patrimoniu cultural prin prisma mass-media,
    Biserici şi cetăţi fortificate în judeţele Braşov şi Sibiu.

  • Suceava

    Suceava

    Din nou toamnă. Şi din nou Târgul de turism al României. Şi din nou premii
    pentru destinaţiile EDEN (destinaţii turistice de excelenţă). O nouă laureată:
    Suceava, care este şi destinaţia pe care o propunem astăzi, odată în plus
    stimulaţi de premiul primit la această ediţie a târgului, pentru Proiectul
    ”Municipiul Suceava. Turism cultural tangibil.


    Oraş situat în nordul-estul României,
    în provincia istorică Bucovina, Suceava stă mărturie celor 629 de ani de la
    prima atestare documentară. Muzeul Bucovinei,
    Muzeul de Istorie şi Cetatea de
    Scaun de aici au reprezentat cu siguranţă atuurile oraşului pentru obţinerea locului I.


    Claudiu Brădăţan, coordonatorul
    Centrul de Informare şi Promovare Turistică, a evidenţiat creşterea
    atractivităţii oraşului: Vrem să promovăm Suceava ca destinaţie
    turistică şi, de ce nu, şi ca city-break. Avem un aeroport care a fost
    modernizat în 2016, iar afluxul călătorilor pe acest aeroport e impresionant.
    Anul trecut Cetatea Sucevei a finalizat un program de reabilitare, iar acum
    cetatea arată deosebit. Este o oportunitate de a pune în valoare oraşul cu
    toate obiectivele lui turistice, prin tururile oraşului Suceava, organizate de
    Centrul Naţional de Informare Turistică. Turul pe care l-am numit mai scurt
    must see, în traducere de neratat, cuprinde Mănăstirea Sf. Ioan, Muzeul
    Satului Bucovinean, Cetatea de Scaun şi Muzeul de Istorie. Acesta din urmă este
    o bijuterie atât arhitectonic, cât şi prin felul în care a organizat
    exponatele. Este un muzeu care anul trecut a finalizat un program de
    reabilitare, iar noi spunem că este unul dintre cele mai moderne muzee din
    România.


    Într-adevăr, touchscreen-urile
    existente în întreaga expoziţie prezintă vizitatorilor obiectele de patrimoniu
    expuse, cu explicarea contextului lor istoric, crescând valoarea clădirii -
    monument istoric de început de secol XX care găzduieşte expoziţia permanentă a
    Muzeului de istorie.


    Cetatea Sucevei, ctitorie a lui
    Petru Muşat, construită la sfârşitul secolului al XIV-lea în apropierea
    oraşului medieval Suceava, a fost principala reşedinţă a domnilor Moldovei timp
    de aproape 200 de ani. Astăzi este un monument istoric de nivel naţional.
    Ansamblul arhitectonic medieval, alcătuit din castel şi ziduri de apărare, a
    fost consolidat şi completat în cadrul unui vast proiect cu finanţare în
    perioada 2011-2015, redându-i aspectul impunător. Şi aici sistemele multimedia
    cu tematică istorică medievală şi proiecţiile video cu subiecte legate de
    istoria cetăţii completează prezentarea. Cele mai bine apreciate de către
    publicul vizitator sunt cartea interactivă de istorie medievală a Moldovei -
    Străinii despre noi şi proiecţia video Cronica Cetăţii Sucevei.

    Cu speranţa că
    veţi decide să vă opriţi la Suceava, ca destinaţie turistică în sine, vă
    aşteptăm şi data viitoare cu o nouă sugestie de vacanţă.

  • Pro Memoria: Spaţiul românesc al civilizaţiilor suprapuse

    Pro Memoria: Spaţiul românesc al civilizaţiilor suprapuse

    Din negura preistoriei şi până în timpurile noastre, arheologii şi antropologii au căutat să identifice specificuri şi influenţe în obiectele pe care le vedem în muzee şi în situri arheologice. Conceptul de civilizaţie suprapusă spune publicului mai multe poveşti care au avut loc în trecut, fie că acele poveşti nu sunt povestite de vreo cronică, de vreun desen, de vreun tablou şi icoană. Civilizaţia suprapusă înseamnă că la patrimoniul unei naţiuni şi al unei ţări de astăzi au contribuit mai multe neamuri. Cum civilizaţia merge mână în mână cu cultura se poate spune că o civilizaţie suprapusă este şi o cultură suprapusă.



    Civilizaţiile suprapuse de pe teritoriul României sunt numeroase, din preistorie şi până astăzi, şi ele formează un patrimoniu identitar specific. Popoarele neolitice, influenţele elene, cimerienii, sciţii, geto-dacii, romanii şi coloniştii aduşi de ei, zecile de populaţii migratoare dintre secolele II şi XIII ale erei creştine, toate au format un amalgam de interferenţe materiale şi spirituale pe care românii le-au moştenit. Expoziţia “România, civilizaţii suprapuse” organizată de Muzeul Naţional de Istorie a României a dorit să spună celor care îi trec pragul despre multitudinea de elemente culturale şi civilizaţionale care intră în universul de confluenţă european şi asiatic. Arheologul Corina Borş, organizatoarea expoziţiei, a sintetizat prezenţa civilizaţiilor pe care le-a inclus în vitrinele sălilor muzeului.



    “Din paleolitic, adică din epoca pietrei vechi, până în premodernitate sunt prezentate numeroase civilizaţii preistorice, din neolitic şi eneolitic, din epoca metalelor, civilizaţia dacică, civilizaţia romană şi tot ce înseamnă ulterior civilizaţia istorică pe teritoriul actual al României, în perioada Evului mediu şi a epocii premoderne. Eu sunt arheolog preistorician şi am o apreciere cu totul specială pentru vestigiile preistorice. N-au mai fost văzute de peste un deceniu şi jumătate în România comorile absolute ale civilizaţiei neolitice. Între recuperările din ultimii ani, cu sprijinul autorităţilor române, dar şi prin colaborare internaţională, sunt cele două tabule municipale de la Troesmis, documente istorice realmente de primă importanţă care se pot regăsi într-un top mondial. Este corect să spunem că toate piesele au propria lor semnificaţie, nu este vorba numai de estetică sau de valoare pecuniară. Fiecare, în unicitatea ei, spune o poveste despre trecut.”



    În vitrinele muzeelor, obiectele din trecut pare că sunt fragile, pare că nu îl privesc pe omul care le admiră, pare că nu au o utilitate actuală. Cu toate acestea, obiectele trecutului sunt extrem de preţioase din mai multe puncte de vedere, nu doar al esteticii. Singularitatea lor vorbeşte şi despre măiestria şi spiritul celor care le-au creat, al celor care le-au folosit. Capul de afiş al expoziţiei este ceramica din cultura Cucuteni, unică în Europa, unele asemănări dintre ea şi ceramica dintr-o cultură neolitică din China fiind frapante. Ceramica Cucuteni are decorul în spirală, cu numeroase variante şi combinaţii, arheologii au găsit şi figuri feminine cu torsul plat, decorate cu motive geometrice.



    Corina Borş: “În ceramica din perioada neo-eneolitică de departe se detaşează ceramica culturilor Cucuteni şi Gumelniţa. Există etalat în premieră un tezaur de aur datând de la sfârşitul epocii bronzului, tezaurul de la Sarasău, care este în curs de cumpărare de către Ministerul Culturii pentru Muzeul de Istorie a României. Mai sunt tabulele de la Troemis, de care am amintit, şi piesele medievale de o foarte mare diversitate. Aş spune că este una dintre rarele ocazii în care se prezintă in extenso podoabe din metal preţios, preponderent de argint, din perioada Evului Mediu, secolele XI-XIV.”



    Expoziţia “România, civilizaţii suprapuse” nu este numai o creaţie a istoricilor şi arheologilor, ci şi a arhitecţilor care i-au dat personalitate şi structură. Obiectele civilizaţiilor suprapuse sunt, prin ele însele, o creaţie a spiritului polivalent uman care, adesea, rămâne anonim. Corina Borş: “Expoziţia a fost concepută de tânărul arhitect Andrei Câmpean care, pornind de la conceptul de civilizaţii suprapuse, sunt definite patru zone: preistoria, antichitatea, Evul Mediu şi epoca premodernă. În egală măsură a fost proiectată într-un sens fluid, nu nepărat pe segregări cronologice, ci ca un parcus, ca o reîntoarcere în istorie. Firul ei de vizitare rămâne la latitudinea fiecărui vizitator. Civilizaţia suprapusă este un dat geografic, este locul pe care se găseşte România de azi. Pornind de la datul geografic se pun în lumină suprapunerile de civilizaţii de-a lungul timpului. Sunt punctate diverse influenţe fie de la est, fie de la vest, fie de la sud, fie de la nord şi, desigur, influenţele pe care marile civilizaţii ale antichităţii le-au avut asupra întregului spaţiu românesc, şi mă refer mai ales la Imperiul roman.”



    Conceptul de civilizaţie suprapusă îndeamnă la formarea unei gândiri reflexive asupra trecutului în care calitatea, excelenţa şi superioritatea nu sunt apanaje ale unei singur popor. Civilizaţiile şi culturile creează, împrumută una de la alta şi se reinventează în epocile istorice care urmează. Civilizaţiile suprapuse sunt dinamice, iar spaţiul românesc are multe exemple de surse care arată direcţiile din care au venit sau în care au mers schimburile. România civilizaţiilor şi culturilor suprapuse este nu numai cea de azi, ea este, mai ales, cea de ieri.