Tag: Muzeul Minicipiului Bucuresti

  • Expoziția sculptoriței Henriette Cihoschi

    Expoziția sculptoriței Henriette Cihoschi

    La Palatul Suțu, Muzeul Municipiului București
    (MMB), are loc o a doua expoziție de sculptură realizată de o artistă,
    Destinul unei sculptorițe: Henriette Cihoschi, care continuă seria de 3
    propuneri expoziționale deosebite ale muzeului în întâmpinarea iubitorilor de
    artă. Prima expoziție, care poate fi încă vizitată până pe 9 octombrie, este
    didicată sculptoriței Elena Surdu Stănescu, cea de-a treia urmând să aibă
    vernisajul în luna octombrie. Am stat de vorbă cu directorul adjunct al MMB,
    Elena Olariu, despre sculptorița Henriette Cihoschi (1911-1999), despre
    destinul acesteia și începuturile sale spectaculoase de la Paris:


    Cea
    de-a doua expoziție este dedicată lui Henriette Cihoschi. Poartă un nume mai
    puțin cunoscut, chiar și de istoricii de artă, și probabil și de publicul larg,
    și vom explica de ce. Pentru că biografia artistei într-adevăr a fost mai
    specială și cumva ea a intrat într-un con de umbră, deși începuse foarte
    spectaculos o carieră de sculptoriță în România. Artista s-a născut la Focșani Tatăl era militar de carieră, a ajuns general, a avut o contribuție
    importantă în Primul Război Mondial. Henriette și-a dorit foarte mult să studieze
    sculptura, o tehnică mai puțin abordată de artistele din România, dar care
    începuse în perioada interbelică să fie foarte apreciată, mai ales că o mare
    sculptoriță venită din Basarabia se afirma atunci, era foarte iubită de Regina
    Maria, e vorba de Milița Petrașcu. Deci ea cumva a dat acest exemplu
    extraordinar tinerelor care visau să facă arta și care s-au îndreptat și spre
    sculptură. Și în istoria artei românești există sculptorițe foarte valoroase.

    Și în 1930 Henriette Cihoschi pleacă la Paris pentru a studia sculptura. Este
    admisă a patra din 95 de candidați la cea mai mare academie de artă din Europa.
    Deci o poveste frumoasă, o poveste care vorbește despre talentul ei, despre
    școala de artă românească, care deja în perioada interbelică putea pregăti cu
    foarte mare ușurință tineri care după aceea să aibă acces la cele mai mari
    școli de artă din Europa. Se reîntoarce în țară, își deschide un atelier de
    sculptură chiar pe Bulevardul Dacia. Continuă apoi studiile la Paris, face specializări.
    Deci cam 7-8 ani studiază la Paris. Era o medie de studiu bună pentru artiștii
    din România, cam atât studiau ei. Meseria aceasta artistică nu e chiar atât de
    ușoară precum ar crede mulți, care nu cunosc atât de bine dedesubturile acestei
    munci. Deci, după opt ani de studii temeinice la Paris și de studii realizate
    în România, pentru că se înscrie și la Școala de Belle Arte din București, se
    înscrie direct în anul IV, pentru că, studiind și la Paris, era foarte bine
    pregătită, iar aici studiază cu cei mai mari sculptori ai perioadei, cu Oscar
    Han și cu Cornel Medrea, mari profesori, mari artiști, mari maeștri.


    Ce pot vedea
    vizitatorii?


    Nucleul acestei expoziții pare restrâns, dar nu este, pentru că, fiind o
    expoziție semnal, familia și noi am încercat să adunăm cât mai multe lucrări
    pentru a o readuce în atenție pe această extraordinară artistă, foarte
    talentată, o foarte bună reprezentantă a generației interbelice a artei
    feminine, a sculpturii feminine. Încercăm să atragem atenția asupra acestor
    artiste care au mers spre sculptură. Noi am considerat că atât opera, cât și
    destinul artistic al sculptoriței este foarte interesant. Deci, vă invităm să
    veniți să vedeți această expoziție minunată, o expoziție care a fost însoțită
    și de două volume, care încearcă să reconstituie biografia artistei.



    În finalul
    discuției, Elena Olariu ne-a vorbit despre o nouă tendință culturală pe care
    MMB o susține prin expozițiile sale:


    Începem încet, încet să redescoperim marile valori ale perioadei interbelice
    în arta noastră autohtonă, să le valorificăm și, încet, încet, să regândim
    această scară de valori a artei noastre și este chiar necesar o rescriere, de
    fapt, a întregii istorii a artei românești, unde, vedeți, femeile au avut un
    rol important. Și nu numai pe plan artistic și prin familiile lor, ci prin
    modul exemplar în care au luptat și au reușit să supraviețuiască într-un regim comunist
    care nu a fost favorabil tuturor.