Tag: Muzeul National Brukenthal

  • SCAF 2024 – Festivalul Internaţional de Artă Contemporană de la Sibiu

    SCAF 2024 – Festivalul Internaţional de Artă Contemporană de la Sibiu

    Anul acesta, SCAF (Sibiu Contemporary Art Festival – Festivalul Internaţional de Artă Contemporană de la Sibiu) are loc în perioada 7 septembrie – 6 octombrie, cu tema ‘Crossing Borders’, subliniind ideea de a depăşi graniţele – fie ele fizice, culturale, artistice sau personale.

     

    Tema celei de-a 5-a ediţii a Festivalului de Artă Contemporană de la Sibiu propune o abordare transdisciplinară a artei contemporane, aducând în prim-plan diversitatea discursurilor artistice şi mediilor din creaţia contemporană. ‘Crossing Borders’ reprezintă o platformă de dialog cultural între generaţii diferite de artişti, între artişti din diferite culturi, ţări, între abordări artistice complementare sau contrastante, care sunt asamblate simultan prin instrumentele atât de diverse ale artei contemporane.

     

    Am discutat despre ediţia 2024 a SCAF cu Alexandru Constantin Chituţă, managerul Muzeului Naţional Brukenthal.

     

  • Expoziția „Fenomenul Pitești”

    Expoziția „Fenomenul Pitești”

     

    În perioada 24 mai – 24 iulie 2024, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca  și Muzeul Național „Brukenthal” din Sibiu prezintă la Cluj-Napoca expoziția „Fenomenul Pitești. Adevărata față a comunismului în România”. „Fenomenul Pitești” a reprezentat un experiment de reeducare ce consta în distrugerea psihică a individului. Acesta a început în 1949, la închisoarea din orașul Pitești și avea ca scop lichidarea rezistenței morale a deținuților politici ai regimului comunist. Fenomenul a durat până în anul 1952. Curatoarea expoziției, Andreea Corca, de la Muzeul Național „Brukenthal”, ne-a vorbit despre expoziție:

     

    „Am realizat această expoziție în parteneriat cu Memorialul „Închisoarea Pitești” și cu Penitenciarul București Jilava. Este o expoziție itinerantă. Prima oară ea a fost vernisată la Sibiu în noiembrie 2023, iar de atunci am mai ajuns la Memorialul Revoluției din Timișoara și actualmente, iată că a ajuns și la Muzeul de Istorie al Transilvaniei din Cluj-Napoca. Așa cum am menționat și la vernisaj, consider că pentru noi, tinerii care facem parte din generația născută după Revoluție, după căderea comunismului, a face cunoscute ororile petrecute în timpul regimului comunist reprezintă o datorie morală și, în egală măsură, un act de justiție simbolică, pe care ar trebui să le afirmăm, indiferent de ideologia în care au crezut cei care i-au devenit victime. La fel ca la Sibiu și Timișoara, și de această dată noi am organizat în expoziție o secțiune dedicată special victimelor locale ale experimentului Pitești, mai exact 15 clujeni au devenit victime ale acestui experiment. Au trecut prin Penitenciarul Pitești. Dintre aceștia se remarcă Cornel Pop. El și-a pierdut viața în spatele gratiilor după ce a fost implicat în violențele petrecute la Pitești. A făcut parte din lotul lui Eugen Țurcanu, a fost judecat, iar în 1954 a fost executat prin împușcare la Penitenciarul București Jilava.”

     

    De unde provin piesele din cadrul expoziției, ne spune curatoarea Andreea Corca:

    „Marea majoritate a pieselor sunt originale și provin din incinta Fortul 13 Jilava. Au fost valorificate din punct de vedere muzeal, pentru prima oară în toamna anului trecut, la Muzeul de Istorie din Sibiu. De la Penitenciarul Jilava avem mai puține piese, avem, mai exact o zeghe, dar asta pentru că închisoarea de la Pitești a avut practic o altă evoluție istorică față de Penitenciarul Jilava și, din acest motiv, mult mai puține piese originale s-au păstrat la Pitești.”

     

    Care a fost conceptul din spatele expoziției, concept adresat publicului tânăr?

    „Publicul foarte tânăr ar trebui practic să înțeleagă prin intermediul acestei expoziții faptul că ideea totalitarismului, fie totalitarismul acesta de extremă dreaptă sau de extremă stângă ar trebui omis ca opțiune viabilă de guvernare. Noi tocmai asta încercăm să explicăm prin intermediul acestei expoziții, care practic, urmează un fir cronologic al evenimentelor tragice care au avut loc la Pitești între 1949 și 1952.”

     

    În finalul discuției noastre, curatoarea Andreea Corca ne-a vorbit despre reacția față de expoziție a publicului vizitator de până acum:

    „Impactul acestei expoziții a fost destul de mare. În general, expoziția a fost foarte apreciată de tinerii care cunosc mai puține aspecte axate pe evoluția istorică a României din ultimul secol, dar consider că s-a bucurat de un succes destul de mare. A avut mii de vizitatori atât din România, cât și din afara țării și tocmai din acest motiv noi am creat expoziția ca fiind bilingvă.”

     

     

  • Acces gratuit la Muzeul Brukenthal

    Acces gratuit la Muzeul Brukenthal

    Muzeul Național Brukenthal din Sibiu continuă un demers început anul trecut și oferă acces gratuit publicului o dată pe lună. Astfel, dacă în 2023 seniorii puteau intra gratuit în muzeu o dată pe lună, din 2024 instituția s-a deschis pentru toți locuitorii orașului. Despre noua inițiativă, de a lărgi accesul publicului la muzeu, am vorbit cu Alexandru Chituță, directorul instituției.



    Am dorit ca acest proiect să fie să fie extins, astfel că l-am relansat în luna ianuarie a acestui an, de data acesta incluzându-i pe toți sibienii. Unul dintre motive este că încercăm să păstrăm tradiția și, după cum se știe, Muzeul Național Brukenthal este primul muzeu de pe teritoriul României care s-a deschis publicului la începutul secolului 19. De asemenea, în testamentul său, baronul Samuel von Brukenthal a specificat că dorește să lase comunității ceea ce a adunat el în decursul vremii. Așadar, palatul și colecția sa sunt destinate în primul rând publicului sibian, de aceea am hotărât să deschidem și mai mult muzeul către locuitorii orașului. Anual ne bucurăm de aproximativ 500 de mii de vizitatori, dar credem că e esențial să ne implicăm mai mult în viața culturală a comunității și să le oferim o zi de intrare gratuită lunar celor care trăiesc la Sibiu. În felul acesta încercăm să facem lucruri de care să se bucure comunitatea orașului nostru.



    Numărul mare de vizitatori înregistrat în urma demersului de anul trecut, de a le oferi acces liber pensionarilor o dată pe lună la muzeu, a fost unul din motivele pentru care Alexandru Chituță a continuat inițiativa.



    Am avut un feedback foarte bun anul trecut, chiar din prima zi în care muzeul s-a deschis pensionarilor, foarte mulți au venit să-l viziteze. Pot spune că în ianurie 2023, prima lună în care am demarat inițiativa, peste 600 de pensionari au vizitat muzeul. Iar în decursul anului trecut peste 4 mii de pensionari au vizitat Muzeul Național Brukenthal. Anul acesta, în prima zi de acces gratuit, au fost câteva sute de sibieni care au venit la muzeu, public de toate vârstele. Ne-a bucurat acest lucru, înseamnă că muzeul nu este o instituție prăfuită, pe care să o vizitezi o dată în viață. Este o instituție culturală cu porțile deschise, care oferă experiențe noi, îți dă o stare de bine și te deconectează de grijile și problemele pe care le ai. Și lucrul acesta este foarte important pentru noi.



    Alcătuit dintr-un grup de muzee, nucleul Muzeului Național Brukenthal este reprezentat de colecțiile baronului Samuel von Brukenthal de artă europeană, stampe, numismatică și cărți, dar și de clădirea ridicată de baron pentru a le găzdui, Palatul Brukenthal. După naționalizarea din 1948, în componența muzeului Național Brukenthal au intrat Muzeul de Istorie Naturală (1957), Muzeul Cinegetic August von Spiess” (1966), Muzeul Farmaciei (1972), Muzeul de Istorie Casa Altemberger (1988) și Muzeul de Artă Contemporană (2006).



    Fondatorul muzeului, Samuel von Brukenthal, guvernator al Transilvaniei la sfârșitul secolului al 18-lea, a fost și un pasionat colecționar, achiziționând un număr impresionant de opere de artă. Prin testament, acesta a dispus deschiderea Palatului, astfel că din 1817 acesta a devenit muzeu public, cunoscut ca Muzeul Brukenthal, una dintre primele instituții de acest gen din Europa.






  • Jurnal românesc – 13.06.2023

    Jurnal românesc – 13.06.2023

    Pentru a sărbători Ziua Iei, miercuri, va fi
    vernisată, în galeria ICR Stockholm, expoziţia Bluza tradițională cu
    broderie (
    The Traditional Blouse
    with Embroidery), care include cămăşi tradiţionale din România şi din
    Republica Moldova.
    Evenimentul este realizat în colaborare cu Ambasada României
    în Regatul Suediei, Ambasada Republicii Moldova şi cu Episcopia Ortodoxă Română
    a Europei de Nord. La finalul vernisajului, cunoscuta interpretă Dana Dragomir,
    supranumită Regina naiului în Suedia, va susţine un concert. În expoziţie, vor fi incluse ii şi din zona
    Bistriţa-Năsăud (nord) din colecţia Episcopiei Ortodoxe Române a Europei de
    Nord. Potrivit organizatorilor, evenimentul îşi propune să prezinte
    relaţia cămăşii tradiţionale cu natura, de la inspiraţie, ritualuri şi motive,
    la tehnici de realizare. Pe 1 decembrie 2022, cămaşa cu altiţă sau ia
    românească a fost inclusă de către Comitetul UNESCO pe Lista Patrimoniului
    Imaterial al Umanităţii. Ia propusă de România şi Republica Moldova către
    UNESCO este bluza tradiţională cu cusături pe umeri, care se numește
    și altiţă. Ea va fi şi în centrul atenţiei la expoziţia din
    galeriile ICR Stockholm. Este albă, făcută din fibre naturale, cu broderii care
    combină, diagonal, linii orizontale şi verticale, cu un model specific. Formele
    diferă de la o regiune la alta, având culori vii sau mai închise. Expoziţia
    rămâne deschisă publicului până pe 25 iunie.




    Cu
    ocazia împlinirii a 25 de ani de existență a Galeriei Amarica din Paris, joi,
    Paul Amarica propune iubitorilor artei din capitala Franței expoziția Des
    anges (Îngeri) a românului Felix Aftene.
    Lucrările pictorului ieșean se
    vor afla pe simeze până pe 31 iulie. El
    s-a născut în anul 1972 şi este absolvent al Facultăţii de arte frumoase din
    Iaşi, specialitatea artă murală. După ce a contribuit la restaurarea multor
    biserici din România, Felix Artene a realizat lucrări monumentale în spaţii
    publice şi apoi s-a dedicat picturii şi sculpturii în propriul său atelier. A primit peste 30 de premii și distincţii
    pentru activitatea artistică pe plan naţional și internaţional. În domeniul
    picturii este unul dintre cei mai importanţi artiști contemporani din România,
    cu peste 30 de expoziţii personale în spaţii muzeale sau galerii de artă
    internaţionale. Lucrările sale se găsesc în muzee și colecţii private din ţară
    și din străinătate (Austria, SUA, Marea Britanie, Grecia, Germania, Elveţia,
    Franţa, Italia, Spania, Canada, Danemarca, Ungaria, Israel, Moldova etc.). Deschisă încă din anul 1998 şi
    amplasată în Centrul Parisului, aproape de Arcul de Triumf (21, rue
    Washington), galeria Amarica constituie un reper deosebit. În decursul
    timpului, a prezentat o gamă diversă de artişti francezi, dar şi din estul Europei.
    Aceştia au expus picturi, sculpturi, fotografii, gravuri întrunind de fiecare
    dată exigenţele ridicate ale francezilor.




    Pentru a promova
    în inima Europei programul Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii,
    ICR Bruxelles organizează o serie de evenimente în parteneriat cu Universitatea
    de Vest din Timișoara și Biblioteca Regală a Belgiei, în data de 17 iunie.

    Violonistul Alexandru Tomescu, profesor al Universității de Vest din
    Timișoara, va susține recitalul Sărbătoarea viorii (Fête du violon)
    în Sala de concerte a Bibliotecii Regale a Belgiei. Proiectul este dedicat, în egală măsură, Zilei Mondiale a Muzicii,
    celebrată pe 21 iunie și va cuprinde și expoziția À la redécouverte d’une
    amitié: George Enescu – Eugène Ysaÿe, deschisă în perioada 17-30 iunie tot la
    Biblioteca Regală a Belgiei, în cadrul căreia vor fi prezentate partituri
    originale semnate de compozitori europeni emblematici, fotografii și cărți din
    arhivele regale, selectate în strânsă legătură cu programul muzical.
    Obiectele deosebit de valoroase ce vor fi expuse în premieră sunt menite să
    pună în valoare relația specială dintre marele compozitor român George Enescu
    și belgianul Eugène Ysaÿe. Alexandru Tomescu este un violonist cu o
    prodigioasă carieră internațională, câștigător al numeroase premii naționale și
    internaționale la festivalurile de muzică clasică. De la debutul său, în 1985,
    a susținut peste 200 de concerte și recitaluri în 26 de țări de pe toate
    continentele. Pentru măiestria lui, în 2007, Alexandru Tomescu a câștigat
    dreptul de a cânta la renumita vioară Stradivarius Elder-Voicu din anul 1702.




    Institutul Cultural Român de la Viena organizează, în
    colaborare cu Muzeul Național Brukenthal din România, în perioada 15 iunie – 14
    iulie, expoziţia
    Artiști români pe mapamond. Potrivit organizatorilor, expoziția este unul
    dintre cele mai mari evenimente de acest fel dedicate artei contemporane
    românești și cuprinde lucrări din colecția avocatului George Șerban, realizate
    de peste 50 de artiști români care s-au stabilit în țări din întreaga lume unde
    au activat sau încă activează. Sunt prezentate lucrări de pictură, desen,
    acuarelă, litografie și sculptură. Expoziția este o pledoarie pentru artă, cu
    scopul de a contribui la promovarea artiștilor și creatorilor români de cultură
    din diaspora și de a surprinde publicul cu o varietate de culori, forme,
    stiluri şi tehnici. Înființat acum mai bine de 200 de ani, Muzeul
    Naţional Brukenthal din Sibiu este cel mai vechi din România, unul din primele
    înfiinţate în Europa şi cel mai mare din sud-estul Europei.
    Totodată,
    este şi primul muzeu din România distins cu Premiul UE pentru Patrimoniu Cultural
    Europa Nostra în anul 2010.

  • Jurnal Românesc – 08.06.2023

    Jurnal Românesc – 08.06.2023

    Ambasadorul
    României în SUA, Andrei Muraru, a vizitat, în perioada 1-5 iunie, comunitățile
    românești din statele Colorado și Nebraska, în cadrul turneului 50 de state, o
    comunitate
    . În Colorado, el a avut întâlniri cu membrii comunităților reunite
    în jurul bisericilor românești, dar și o întrevedere cu oameni de afaceri
    români și americani, găzduită de un start-up cu leadership românesc (Cyber
    Qubits).

    Agenda politică a cuprins o întrevedere cu guvernatorul statului Colorado,
    Jared Polis, care i-a înmânat ambasadorului român o proclamație care recunoaște
    și onorează rolul comunității românești la dezvoltarea statului, dar și cu
    primarul orașului Denver, Michael Hancock. Principalele teme de discuție le-au
    constituit posibilitățile de cooperare în domeniul agriculturii, al energiei
    regenerabile, dar și al ecosistemului de start-up-uri.

    În Nebraska, Andrei
    Muraru a cunoscut comunitățile de români formate în jurul orașelor Omaha și
    Lincoln, activi în domeniile juridic, academic, al securității cibernetice sau
    în serviciile locale. La nivel politic, întâlnirea cu guvernatorul statului
    Nebraska, Jim Pillen, a vizat interesul comun pe care statul american și
    România îl au în dezvoltarea unor soluții inovatoare în domeniul agricol, dar
    și în diversificarea mix-ului energetic, cu accent pe energia eoliană. De
    asemenea, ambasadorul român s-a întâlnit cu Don Bacon, membru republican al
    Camerei Reprezentanților la nivel federal, dar și cu reprezentanți ai
    Departamentului de Dezvoltare Economică și ai Departamentului Agriculturii.




    Colocviul
    internaţional cu titlul « Memorie și istorie în opera lui Emil Cioran »,
    organizat de Universitatea de la Strasbourg, în partenariat cu ICR Paris, se va
    desfășura în zilele de 20 și 21 iunie.
    Specialişti veniţi de pe toate
    continentele se vor întâlni, la Strasbourg, pentru a dezbate şi comunica pe
    tema mai sus-menţionată. Evenimentul nu întâmplator are loc în acele zile! Data
    de 20 iunie 2023 coincide cu comemorarea a 28 de ani de la trecerea în nefiinţă
    a marelui filosofof român şi scriitor de limbă franceză. Emil Cioran (1911-1995)
    s-a stabilit definitiv în Franța în 1945. După retragerea cetățeniei române de
    către autoritățile comuniste de la București, el a trăit la Paris ca apatrid.
    În anul 2009 a fost declarat membru post-mortem al Academiei Române.




    Institutul
    Cultural Român de la Viena organizează, în colaborare cu Muzeul Național
    Brukenthal, în perioada 15 iunie – 14 iulie, expoziţia Artiști români pe
    mapamond.
    Potrivit organizatorilor, expoziția este unul dintre cele mai mari
    evenimente de acest fel dedicate artei contemporane românești și cuprinde
    lucrări din colecția avocatului George Șerban, realizate de peste 50 de artiști
    români care s-au stabilit în țări din întreaga lume unde au activat sau încă
    activează. Sunt prezentate lucrări de pictură, desen, acuarelă, litografie și
    sculptură. Expoziția este o pledoarie pentru artă, cu scopul de a contribui la
    promovarea artiștilor și creatorilor români de cultură din diaspora și de a
    surprinde publicul cu o varietate de culori, forme, stiluri şi tehnici.
    Înființat acum mai bine de 200 de ani, Muzeul Naţional Brukenthal din Sibiu
    este cel mai vechi din România, unul din primele înfiinţate în Europa şi cel
    mai mare din sud-estul Europei. Totodată, este şi primul muzeu din România
    distins cu Premiul UE pentru Patrimoniu Cultural Europa Nostra în anul 2010.




    Cea de-a
    XXI-a ediție a Expoziției internaționale de artă contemporană Spazi Aperti se
    desfășoară, în aceste zile, la Accademia di Romania din Roma, cu susținerea
    Institutului Cultural Român și sub patronajul Ambasadei României în Italia.

    Ediția din acest an a expoziției colective a artiștilor rezidenți ai
    academiilor și institutelor străine din Roma se desfășoară până pe data de 20
    iunie. Proiecte de pictură, grafică, video, sunet, instalație și fotografie
    aduc în fața publicului o amplă diversitate a limbajului artistic și oferă o
    viziune curajoasă și inovativă asupra contextului contemporan. Spazi Aperti
    este un eveniment unic și este bazat pe un concept original creat de artiștii
    bursierii Vasile Pârvan în anul 2003. Expoziția este unul dintre reperele
    artei contemporane în realitatea multiculturală din capitala Italiei, fiecare
    ediție funcționând ca un pilon de susținere a tinerilor artiști străini.


  • Expoziții și programe la Muzeul Național Brukenthal

    Expoziții și programe la Muzeul Național Brukenthal

    În
    anul 1968, au fost furate din Palatul Brukenthal din Sibiu opt lucrări de
    pictură europeană; ancheta s-a finalizat în anul 1972. Patru lucrări (Aelbrect
    Bouts, Autoportret; Tițian, Ecce Homo; Frans van Mieris cel Bătrân, Bărbat cu
    pipă la fereastră și Rosalba Carriera, Portret de femeie) au fost recuperate în
    1998, cu ajutorul INTERPOL și pot fi văzute în expoziția permanentă de pictură
    europeană din cadrul Muzeului Național Brukenthal. Evenimentul din 1968, când
    cele opt picturi au dispărut, a dat naștere expoziției Marele furt din Muzeul
    Brukenthal 1968, care poate fi vizitată până la sfârșitul acestei luni,
    expoziție curatoriată de Dana Roxana Hrib și Alexandru Chituță, manager al
    muzeului. Alexandru Chituță.

    Expoziția Marele furt de la
    Brukental – 1968 a luat naștere în urma unei arheologii, să spunem așa, de
    colecție. La preluarea mandatului am vizitat toate depozitele și toate spațiile
    muzeului și am descoperit și un pachet al cărui conținut nu fusese descoperit
    de angajații de atunci. Exista încă un sentiment de teroare care se moștenise
    din generație în generație printre angajații muzeului după procesul și intervențiile Securității din 1968. Când am
    verificat conținutul pachetului respectiv, am descoperit sașiul lucrării
    Moartea Cleopatrei de Anthony van Dick.

    Şasiul păstra urme, amprente, dar şi
    bucăţi din pictura originală detaşata pentru probe, pictură aflată pe lateralul
    sasiului. Și atunci, în urma unei cercetări pe care am realizat-o împreună cu
    colega mea, doamna director adjunct Dana Roxana Hrib, am hotărât să facem o
    expoziție plecând și de la faptul că acest eveniment din 1968 a fost
    întotdeauna generator de opinii și povești, dar și de public. Și am realizat
    această expoziție, printre altele, am expus șasiul acesta original al lucrării
    Moartea Cleopatrei de Anthony van Dick. Așa cum se știe deja, s-au furat atunci
    8 lucrări, dintre care doar 4 s-au întors acasă în 2006, din păcate, încă 4 au
    rămas dispărute.


    Muzeul
    Național Brukenthal din Sibiu a instituit din acest an Joia seniorilor,
    astfel că în prima zi de joi a fiecărei luni pensionarii au acces gratuit în
    toate sediile muzeului, atât la Palatul Brukenthal din Piața Mare, cât și la
    Muzeul de Istorie, cel de Istorie Naturală, la Muzeul de Istorie a Farmaciei,
    Muzeul Cinegetic și cel de Artă Contemporană. Alexandru Chituță, manager al
    muzeului Muzeul Național Brukenthal.

    Este un program pe care
    l-am inițiat împreună cu colegii mei, având votul Consiliului de Administrație
    al Muzeului Național Brukenthal. Ideea noastră a fost ca prima joi din
    fiecare lună a acestui an să fie dedicată seniorilor. Cunoaștem cu toții
    greutățile vieții cotidiene și am dorit ca pentru pentru pensionari să oferim
    gratuitate în toate spațiile Muzeului Național Brukenthal, astfel că am inițiat
    acest proiect. Și ne-am bucurat să constatăm că în prima zi de joi din luna
    ianuarie am avut peste 600 de de vizitatori la Palatul Brukenthal, lucru care ne-a
    bucurat și care, iată, dovedește că proiectul este o reușită și va continua de
    acum înainte.


    Managerul Muzeului Brukenthal, Alexandru Chituță, a amintit
    și faptul că elevii au acces gratuit la muzeu pe parcursul vacanțelor școlare.
    Această decizie a fost luată cu scopul de a promova educația culturală și de a
    oferi tinerilor posibilitatea de a explora colecțiile muzeului în mod gratuit.


  • Muzeul Naţional Brukenthal pe Google Cultural Institute

    Muzeul Naţional Brukenthal pe Google Cultural Institute

    Ne continuăm şi
    astăzi periplul virtual, descoperind un obiectiv turistic de top din România:
    Muzeul Naţional Brukenthal, din Sibiu. Deschidem platforma Google Cultural
    Institute – platformă digitală care oferă acces la patrimoniul istoric şi
    cultural din întreaga lume, pe care ţara noastră a intrat pentru început în
    2014. La acel moment dincolo de Muzeul Naţional Brukenthal, se alăturaseră
    iniţiativei Google Muzeul Naţional al Ţăranului Român (MNŢR), Complexul
    Naţional Muzeal Astra, Ordinul Arhitecţilor din România (OAR),
    Fundaţia Pro Patrimoniu, Asociaţia Folclor Fără Frontiere şi Fundaţia
    Wassertabahn, deschizând porţile consumatorilor virtuali de cultură către
    valorile patrimoniale româneşti.


    Fondatorul Muzeului
    Naţional Brukenthal a fost Samuel von Brukenthal, guvernator habsburgic al
    Transilvaniei, între anii 1778 și 1787. El a început să achiziționeze primele opere, pentru colecția sa, din
    aproximativ anul 1754, de la Viena. Prin testament, baronul Samuel von
    Brukenthal a dispus deschiderea Palatului ca muzeu public, gestul său
    înscriindu-l astfel în rândul marilor iluminiști ai veacului. Palatul a devenit
    în 1817 muzeu public, cunoscut ca Muzeul Brukenthal, una dintre primele
    instituții de acest gen din Europa.


    De cum deschidem pagina muzeului pe
    Google Cultural Institute, descoperim cinci vizite muzeale realizate în filmare
    360 de grade. O ofertă este Muzeul de istorie naturală – vizitat într-o zi de vară, pornind din
    exterior – unde descoperim dinozauri care ne invită să pătrundem în incinta
    muzeului, tratată pe un link google separat. O altă vizită posibilă este a
    Muzeului de Istorie Casa Altemberger – cel mai important ansamblu de
    arhitectură gotică civilă din Transilvania, o casă ce a fost construită de primarul Sibiului Thomas
    Altemberger în perioada 1470-1491. Aici descoperim de la omul primitiv cu
    stilul de viaţă specific, până la colecţii de ceramică şi sticlărie medievale,
    ornamente de poţi de lemn sau uşi, lăzi de zestre, butoaie din zonele viticole
    şi prese şi jgheburi pentru scurgerea vinului, obiecte de îmbrăcăminte de epocă
    şi veşminte preoţeşti, strane medievale şi câte şi mai câte.


    Şi cum atracţia principală a Muzeului Brukenthal o reprezintă Galeriile de
    Artă, vă putem spune că aici regăsim peste o mie de picturi ale principalelor
    școli de artă europene din secolul al XV-lea până în secolul al XVIII-lea:
    lucrări din perioada renascentistă flamandă, germană, austriacă, italiană,
    spaniolă și franceză, a barocului și rococoului. Palatul în sine este cea mai
    importantă clădire barocă din Transilvania. În saloane decorate potrivit epocii
    putem admira picturile. Sunt două tablouri atribuite pictorului flamand Peter
    Paul Rubens (respectiv atelierului său): Sf. Ignațiu de Loyola și Sf.
    Franciscus Xaverius, dar şi piesele furate (pe 26 mai 1968) şi mai apoi
    repatriate (din America, în 1998) Portret de bărbat cu craniu a
    Maestrului Legendei Sfântului Augustin, Ecce Homo de Tizian;
    Portret de femeie de Rosalba Carriera și Portret de bărbat cu
    pipă în fereastră de Frans van Mieris cel Bătrân.



    Ne putem opri asupra vreunui tablou şi privi
    nestingheriţi. Putem afla povestea din
    spatele creaţiilor, putem căuta tablouri de acelaşi autor din alte colecţii. O incursiune aproape mai satisfăcătoare decât vizita propriu-zisă.

  • Atracţii turistice în oraşul Sibiu şi împrejurimi

    Atracţii turistice în oraşul Sibiu şi împrejurimi

    Așezat în centrul
    României, în Transilvania, Sibiul reprezintă un adevărat izvor de cultură și
    civilizație. Dar și de distracție. Începând din 16 noiembrie și până pe 3
    ianuarie, are loc aici unul dintre cele mai frumoase târguri de Crăciun din
    România.


    Anca Nițoi,
    arheolog la Muzeul Național Brukenthal, specialistă în domeniul Ev Mediu și
    armament medieval, despre istoria orașului. Sibiul este menționat
    prima dată în sec. al XII-lea, în 1191, când Papa Celestin al II-lea acordă
    Sibiului titlul de prepozitură, recunoscând astfel autoritatea ecleziastică a
    acestui oraș asupra teritoriilor dimprejur. Colonizarea săsească realizată de
    regele maghiar Géza al II-lea, în secolul al XII-lea, s-a întins pe mai multe
    perioade și a cuprins tot sudul Transilvaniei. În acest context, apar două
    orașe foarte importante: Sibiul și Brașovul. Sibiul, dezvoltându-se mai rapid,
    a avut în perioada medievală și o importanță administrativă mult mai mare.
    Sibiul devenea centrul ecleziastic, acolo găsim cele mai importante bresle
    producătoare de mărfuri. Iar în secolul al XV-lea, la Sibiu, apare
    Universitatea săsească. Iată, așadar un pol în ceea ce privește dezvoltarea
    Transilvaniei, din perioada medievală până în zilele noastre. Ca dovadă, în
    2007, Sibiul a fost capitală culturală a Europei, încununare a importanței sale
    istorice.


    Tot la Sibiu veți
    găsi și primul muzeu de artă deschis publicului din România, în anul 1817. Construit
    in stil baroc, între anii 1778 și 1788, palatul a fost reședința oficială a
    baronului Samuel von Brukhental. Acesta a fost singurul exponent al comunității
    săsești transilvănene căruia i s-au atribuit importante funcții publice în
    cadrul statului austriac condus de împărăteasa Maria Theresa. Perioada
    petrecută de Samuel von Brukhental la Viena coincide cu perioada constituirii
    colecției sale de pictură, menționată în 1773, în Almanach de Vienne, ca una
    dintre cele mai valoroase colecții particulare ce putea fi admirată în mediul
    cultural vienez al vremii. Dr.Alexandru
    Sonoc este șeful Secției Muzeul de Artă Brukenthal și ghidul nostru de azi. În prezent, muzeul e administrat de un consiliu format jumătate din
    reprezentanții statului, jumătate desemnați de comunitatea evanghelică din
    Sibiu. Este un experiment unic de acest fel în România. Colecțiile care au
    aparținut bisericii evanghelice urmează să fie retrocedate, însă vor fi lăsate
    sub formă de comodat și administrate de muzeu, puse la dispoziția publicului în
    conformitate cu testamentul baronului care le-a făcut accesibile tuturor. În
    contextul iluminismului, baronul și-a dat seama că aceste colecții ale sale pot
    servi la dezvoltarea științei, culturii
    și artelor în Transilvania și a dorit ca ele să fie accesibile vizitatorilor în
    anumite zile ale săptămânii. În acest scop a și constituit o fundație și a
    obligat biserica și moștenitorii săi să le facă accesibile publicului.


    Stema orașului
    Sibiu poate fi întâlnită la tot pasul pe clădiri, pe vitraliile acestora ori pe
    poduri. În Piața Mică, clădirile adăposteau casele meșteșugărești. Aici se
    remarcă logiile caselor și gurile de aerisire de pe acoperiș în formă de ochi,
    ochii orașului despre care legendele spun că vegheau localitatea pe timp de
    noapte. Anca Nițoi, arheolog la Muzeul Național Brukenthal, specialistă în
    domeniul Ev Mediu și armament medieval, despre agenda culturală a destinației
    noastre. Sibiul este capitala teatrului din estul Europei. Festivalul
    Internațional de Teatru, ajuns la a XXV-a ediție, este al doilea ca mărime din
    Europa, după Festivalul de la Edinburgh. Este un festival care aduce la Sibiu,
    anual, sute de mii de turiști, fiindcă e inovativ, experimentează teatrul în
    formula modernă. Cei care vor să cunoască tradițiile poporului român pot veni
    la Festivalul Cântecele Munților. Avem Muzeul Astra, unde un străin poate
    cunoaște istoria și tradiția românilor. În fiecare weekend există un eveniment.
    Avem Târgul de Crăciun care este iarna. Poate sunt subiectivă, dar mi se pare
    cel mai frumos din România. Poate fi comparat cu târgurile de la Viena, Praga.


    Andrei Drăgan
    Răduleț, managerul evenimentului, spune că târgul de Crăciun din Sibiu își
    atrage diferit publicul. Dacă multe astfel de evenimente din țară se
    bazează pe concerte mari, noi am riscat și am eliminat foarte mult din ele.
    Avem o inaugurare festivă la care, în fiecare an, e invitat un artist de renume
    național, iar după aceea ne concentrăm la târg în sine.


    Asta nu înseamnă
    că Moș Crăciun va lipsi de la eveniment. Va veni în ziua de 23 decembrie și va
    împărți cadouri copiilor. Are o mică scenă, lângă brad, pe care vine în fiecare
    an. Mai e un eveniment foarte interesant pentru copii: Atelierul lui Moș
    Crăciun. Sibienii sunt familiarizați cu el, dar pentru ceilalți poate fi o
    noutate. E o căsuță încăpătoare în care, în fiecare săptămână se desfășoară
    niște ateliere. Acestea sunt aticpice. Cel mai cunoscut este cel de lumânări în
    care copiii creează practic o lumânare de la zero. Ei primesc un fitil și, prin
    tehnica veche a scufundării fitilului în ceară topită, realizează lumânările pe
    care și le doresc. Acestea sunt de diferite culori și în diverse combinații.
    Mai avem un atelier de pictat turtă dulce și unul de făcut biscuiți. La cel din
    urmă, copiii primesc un aluat, îl modelează și îl coc tot la atelier, după care
    copiii iau biscuiți și acasă.


    Iar dacă aveți
    mai mult timp la dispoziție, vizitați regiunea Mărginimea Sibiului este
    cunoscută pentru abundența pensiunilor sale, pentru brânzeturile specifice,
    pentru tradițiile și meșteșugurile care s-au păstrat vii în acest teritoriu.
    Dar mai puține persoane cunosc patrimoniul natural de excepție al acestei zone.
    Aproape întreaga regiune face parte din reţeaua Natura 2000, sistem care
    protejează habitatele naturale valoroase.

  • Sibiu

    Sibiu

    Destinația de astăzi
    o reprezintă un oraș cu străzi de poveste, cu locuri pline de legendă, cu o
    istorie bogată și cu oameni primitori: Sibiu. Locul în care fiecare colțișor
    scrie o pagină de istorie, iar fiecare clădire are povestea ei. Așezat în
    centrul României, în Transilvania, orașul reprezintă un adevărat izvor de
    cultură și civilizație mereu impresionând prin varietatea formelor turistice pe
    care le propune, oferind vizitatorilor săi numeroase tentații.


    Anca Nițoi,
    arheolog la Muzeul Național Brukenthal, specialistă în domeniul Ev Mediu și
    armament medieval, despre istoria orașului. Sibiul este menționat
    prima dată în sec. al XII-lea, în 1191, când Papa Celestin al II-lea acordă
    Sibiului titlul de prepozitură, recunoscând astfel autoritatea ecleziastică a
    acestui oraș asupra teritoriilor dimprejur. Colonizarea săsească realizată de
    regele maghiar Géza al II-lea, în secolul al XII-lea, s-a întins pe mai multe
    perioade și a cuprins tot sudul Transilvaniei. În acest context, apar două
    orașe foarte importante: Sibiul și Brașovul. Sibiul, dezvoltându-se mai rapid,
    a avut în perioada medievală și o importanță administrativă mult mai mare.
    Sibiul devenea centrul ecleziastic, acolo găsim cele mai importante bresle
    producătoare de mărfuri. Iar în secolul al XV-lea, la Sibiu, apare
    Universitatea săsească. Iată, așadar un pol în ceea ce privește dezvoltarea
    Transilvaniei, din perioada medievală până în zilele noastre. Ca dovadă, în
    2007, Sibiul a fost capitală culturală a Europei, încununare a importanței sale
    istorice.


    Sibiul este un
    conglomerat de etnii, continuă Anca Nițoi. Din acest punct de vedere, putem să
    vedem biserici catolice, evanghelice, catedrale ortodoxe, sinagogă. Din punct
    de vedere ecleziastic, aproape tot ce înseamnă creștinism și iudaism se poate
    găsi la Sibiu. Dacă ar fi să plecăm într-o plimbare, aș propune turistului să
    vadă întâi Piața Huet, Piața Mică, să vadă biserica evanghelică în toată
    splendoarea ei și să vadă fortificațiile Sibiului, zidurile care au înconjurat
    Sibiul în perioada medievală. Azi sunt doar obiectiv turistic, dar au avut un
    rol extraordinar de apărare în perioada medievală, din secolul al XIII-lea până
    în secolul al XVI-lea. Sibiul n-a fost cucerit niciodată. A fost construit din
    cărămidă și acoperit cu țiglă. De aceea, în perioada medievală i se spunea de
    către turci Orașul Roșu. Iar apoi avem Piața Mare cu cele mai frumoase case, cu
    Palatul Brukenthal. Este o oprire ideală. Este splendidă, iar majoritatea
    caselor sunt restaurate.



    Stema orașului
    Sibiu poate fi întâlnită la tot pasul pe clădiri, pe vitraliile acestora ori pe
    poduri. În Piața Mică, clădirile adăposteau casele meșteșugărești. Aici se
    remarcă logiile caselor și gurile de aerisire de pe acoperiș în formă de ochi,
    ochii orașului despre care legendele spun că vegheau localitatea pe timp de
    noapte. Anca Nițoi, arheolog la Muzeul Național Brukenthal, specialistă în
    domeniul Ev Mediu și armament medieval,despre agenda culturală a destinației
    noastre. Sibiul este capitala teatrului din estul Europei. Festivalul
    Internațional de Teatru, ajuns la a XXV-a ediție, este al doilea ca mărime din
    Europa, după Festivalul de la Edinburgh. Este un festival care aduce la Sibiu,
    anual, sute de mii de turiști, fiindcă e inovativ, experimentează teatrul în
    formula modernă. Cei care vor să cunoască tradițiile poporului român pot veni
    la Festivalul Cântecele Munților. Avem Muzeul Astra, unde un străin poate
    cunoaște istoria și tradiția românilor. În fiecare weekend există un eveniment.
    Avem Târgul de Crăciun care este iarna. Poate sunt subiectivă, dar mi se pare
    cel mai frumos din România. Poate fi comparat cu târgurile de la Viena, Praga.




    Rubrică realizată cu sprijinul Departamentului pentru
    Relaţii Interetnice al Guvernului României, prin programul Diversitate şi
    patrimoniu cultural prin prisma mass-media, Biserici şi cetăţi fortificate în
    judeţele Braşov şi Sibiu.

  • Muzeul Brukenthal din Sibiu

    Muzeul Brukenthal din Sibiu

    Astăzi cunoaștem primul muzeu de artă deschis publicului
    din România în anul 1817. Construit în stil baroc, între anii 1778 și 1788,
    palatul a fost reședința oficială a baronului Samuel von Brukenthal. Acesta a
    fost singurul exponent al comunităţii săseşti transilvănene căruia i s-au
    atribuit importante funcţii publice în cadrul statului austriac condus de
    împărăteasa Maria Theresa. Perioada petrecută de Samuel von Brukhental la Viena
    coincide cu perioada constituirii colecţiei sale de pictură, menţionată în 1773,
    în Almanach de Vienne, ca una dintre cele mai valoroase colecţii particulare ce
    putea fi admirată în mediul cultural vienez al vremii.


    Dr.
    Alexandru Sonoc este șeful Secției Muzeul de Artă Brukenthal și ghidul nostru
    de azi. În prezent, muzeul e administrat de un consiliu format jumătate din
    reprezentanții statului, jumătate desemnați de comuni de comunitatea
    evanghelică din Sibiu. Este un experiment unic de acest fel în România.
    Colecțiile care au aparținut bisericii evanghelice urmează să fie retrocedate,
    însă vor fi lăsate sub formă de comodat și administrate de muzeu, puse la
    dispoziția publicului în conformitate cu testamentul baronului care le-a făcut
    accesibile tuturor. În contextul iluminismului, baronul și-a dat seama că aceste
    colecții ale sale pot servi la dezvoltarea științei, culturii și artelor în
    Transilvania și a dorit ca ele să fie accesibile vizitatorilor în anumite zile
    ale săptămânii. În acest scop a și constituit o fundație și a obligat biserica
    și moștenitorii săi să le facă accesibile publicului.


    În prezent, Muzeul
    Național Brukenthal
    cunoaște un proces de modernizare, continuă dr. Alexandru
    Sonoc: În Palatul Brukenthal suntem deja într-un stadiu avansat de
    reorganizare, care durează de mai mulți ani, a expozițiilor permanente. Dorim
    să facem dintr-o simplă prezentare, o expoziție de atmosferă. Expoziția de artă
    contemporană ocupă în prezent o secțiune aparte a clădirii. Iar arta românească
    este și ea adăpostită de Casa Albastră, clădirea învecinată cu Palatul
    Brukenthal.


    Muzeul Brukenthal este
    deschis de miercuri până duminică, între orele 9 și 17.00. Totuși e bine să
    știți că nu vă puteți achiziționa un bilet decât până la ora 16.15. Luni și
    marți veți găsi închis. Prețul unui bilet pentru vizitarea galeriei de artă
    europeană este de 20 de lei (aprox. 4 euro). Dr. Alexandru Sonoc: În muzeu, la etajul unu, avem câteva săli tematice și cu reconstituiri
    de spații de locuit din secolul al XVIII-lea. La etajul al doilea, de asemenea,
    numărul sălilor tematice este mai mare. A fost reorganizat și sectorul de
    capodopere. Pe lângă aceste expoziții, la parter, avem diverse expoziții mai
    mici, cu caracter permanent precum lapidariul, ghipsoteca sau spații dedicate
    unor expoziții temporare, de o natură specială, precum cabinetul de cartografie
    aflat în vecinătatea depozitului de cartografie și cabinetului de grafică,
    aflat în vecinătatea depozitului de grafică.


    Muzeul Național
    Brukenthal a avut mereu colaborări internaționale în Europa și în afara ei. De
    asemenea, este invitat să participe la diferite expoziții internaționale. A
    organizat și expoziții doar cu obiecte proprii, în străinătate și în diverse
    muzee din România.


    Rubrică realizată cu sprijinul
    Departamentului pentru Relaţii Interetnice al Guvernului României, prin
    programul Diversitate şi patrimoniu cultural prin prisma mass-media, Biserici
    şi cetăţi fortificate în judeţele Braşov şi Sibiu.