Tag: Muzeul National de Arta Contemporana din Bucuresti

  • Top curiozităţi artistice descoperite în 2021

    Top curiozităţi artistice descoperite în 2021

    Poate că unii oameni se gândesc la artă ca la un
    domeniu specializat mai puţin accesibil necunoscătorilor. Cu toate acestea,
    atunci când arta coboară în stradă sau ne invită la joacă sau vine chiar la noi
    acasă, sigur oricine se poate bucura de această experienţă. Pe parcursul anului
    2021, am descoperit mai multe proiecte de acest tip.


    Un exemplu ar fi pictura realizată pe panourile de
    plexiglas ce mărgineau podul de peste râul Olăneşti, o pictură realizată de Adrian
    Ionuţ Luţă, profesor de educaţie plastică, la Palatul Copiilor din Râmnicu Vâlcea.
    O realizare demnă de Cartea Recordurilor, Adrian Ionuţ Luță pictând pe cele 58
    de panouri construcții vechi din Râmnicu Vâlcea.


    Arta poate fi descoperită şi în joacă, însă. Ne
    asigură de aceasta Cătălina Stanciu, iniţiatoarea proiectului museum quest,prin care au fost combinate popularul Escape room cu o
    vânătoare de comori muzeale.


    Recent a fost lansată o platformă virtuală, prin
    care pot fi vizitate muzeele de la sate, deocamdată 28 de muzee, din fiecare
    judeţ, din regiunea Moldovei. Am aflat povestea acestui proiect de la Ionuţ
    Toderaşcu – editor vizual și fotograf documentarist în cadrul proiectului:

    Începând cu 1 decembrie, putem explora o nouă platformă Muzeedelasat, este
    o platformă dedicată muzeelor din zona rurală. Începem cu cele opt judeţe din
    regiunea Moldovei şi avem în plan ca în
    următorii doi-trei ani să parcurgem toată ţara şi să facem o radiografie a
    muzeelor din zona rurală. Pe această platformă sunt tururi virtuale, pe care
    le-am făcut noi în muzeele de la sat, fotografii şi marteriale documentate la
    faţa locului.


    Platforma www.muzeedelasat.ro este gratuită și disponibilă în limbile
    română și engleză. Echipa de proiect a fost formată din patru membri: Cosmin
    Murărașu – manager de proiect și tehnician scanare 3D, Ionuț Teoderașcu -
    editor vizual și fotograf documentarist, Nicoleta Felea – copywriter şi
    consilier în promovare, care a realizat materialele scrise și Silvia-Alexandra
    Nistor, traducător autorizat, responsabilă cu traducerea tuturor informaţiilor.


    Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti
    (MNAC) nu încetează să surprindă. După
    vernisaje neconvenţionale, unele poate chiar prea disputate şi colecţii înnoite
    la fiecare jumătate de an sau instalaţii monstru ce impresionează încă de la
    intrare, prins în casă de pandemie, MNAC a creat proiecte de apropiere a
    copiilor de muzeu. Au apărut astfel: Arta Contemporană de la Plancton la Zbor
    Intergalactic, o serie de ateliere care ajută la înţelegerea expoziției
    Colecției MNAC, Văzând Istoria. 1947-2007, dar și de unde vine și se hrănește
    arta contemporană, în general; O noapte la muzeu, ateliere adaptate pe
    înțelesul celor mici care îi ajută să înțeleagă expoziția Colecției MNAC; Artă
    prin Corespondență, un proiect ce alătură copii vârstnicilor, facilitând
    corespondenţa dintre generaţii. Astrid Bogdan, bibliotecar MNAC, ne-a spus
    povestea proiectului numit Weekend la MNAC online: Seri de lectură pentru cei
    mici

    La
    finalul anului precedent am aşezat, alături de colegii mei, prima piatră de
    fundament a ceea ce numim Seri de lectură la MNAC. Practic, în fiecare
    vineri, de la ora 19.00, ne strângem cu mic, cu mare, citim poveşti din
    biblioteca noastră, biblioteca muzeului. Treptat, încercăm să coloborăm
    sesiunile acestea, axate predominant pe lectură, cu mici intervenţii grafice
    din partea ilustratorilor de carte, precum şi cu intervenţii muzicale, astfel
    încât intervenţiile pe text, să prindă sunete şi culoare, de ce nu? Avem ocazia
    să descoperim unele titluri chiar sub lectura autorilor. Nu avem limită de
    vârstă, întrucât atelierele noastre sunt inclusive. Ne dorim totodată să ducem
    mai departe vechea cutumă a poveştilor spuse la gura sobei, acest program fiind
    gratuit. Şi avantajul organizării permanent în mediul online face să avem
    participanţi atât pe plan local, cât şi internaţional.


    Iar dacă pandemia ne-a ţinut departe de sălile de
    spectacol, dansul, spre exemplu, a ajuns chiar şi în casa celor deschişi să fie
    astfel colindaţi, în proiectul Private Bodies, ce s-a desfăşurat în paralel
    în Bucureşti, Cluj-Napoca şi Braşov, cu participarea artiştilor Anamaria
    Guguianu, Oana Mureşanu, Cristina Lilienfeld şi Cosmin Manolescu. Cosmin
    Manolescu ne-a vorbit despre proiectele sale: Track 3: (26 oct 2021
    România la ea acasă: Spectator la tine acasă

    În primul rând cred
    că experienţa de a dansa în oraş, în parcuri, pe străzi, de a adresa dansul
    unor oameni care nu sunt neapărat spectatori curenţi ai dansului contemporan e
    un lucru foarte eliberator şi foarte puternic. E extraordinar când cineva îţi
    zâmbeşte sau când vezi că dansul tău provoacă o emoţie pur şi simplu, este
    practic o pauză în timp în care îţi dai voie să te bucuri de momentul prezent.
    Îmi place să mă inspir din oraş în proiectele mele, de ceva vreme oricum nu mai
    dansez în sala de spectacol. Mi se pare că oraşul, cu străzile, apartamentele,
    tot ceea ce este el, arhitectura spaţiului e foarte ofertant pentru dans şi
    pentru mine ca artist.


    Rămâneţi alături de noi pentru a afla ce iniţiative
    frumoase mai apar.



  • Corespondenţa ca artă şi liant între generaţii

    Corespondenţa ca artă şi liant între generaţii


    Muzeul Naţional de Artă Contemporană din Bucureşti (MNAC) continuă să fie alături de oameni, aşa cum ne-a obişnuit, în diferite moduri. De această dată ne-a atras atenţia un nou proiect: “Artă prin corespondență”, care își propune să creeze legături autentice între seniori, copii și arta contemporană, mai întâi printr-o serie de activități pilot (care au început în ianuarie anul acesta), dar care se înscriu într-un demers de lungă durată. Intenţia proiectului este să alăture prin corespondenţă copii şi vârstnici, să faciliteze crearea de legături emoționale între aceste categorii și a lor cu arta contemporană, într-o perioadă când singurătatea este resimțită acut, în special în comunitățile izolate. Mălina Ionescu, şef secţie educaţie la MNAC, ne-a explicat:


    “Este un model de colaborare foarte folosit în ultimii ani, în străinătate. Şi pentru că noi, la muzeu, încercăm prin programul nostru de “Community Art” să ne adresăm comunităţilor şcolare în general şi încercăm să ajungem şi la comunităţile şcolare care nu au posibilitatea de a veni la noi, comunităţi defavorizate sau comunităţi care se află în afara Bucureştiului, şi atunci ne-am gândit că pentru că îi cunoaştem pe copiii de la Teach for Romania şi pe vârstnicii de la Seneca Anticafe, muzeul ar fi un bun liant, în ceea ce priveşte punerea lor în legătură. (n.r. O facem) prin corespondenţă, din păcate, pentru că ne aflăm în contextul în care ne aflăm şi contactul direct atât cu muzeul, cât şi între cele două grupe de beneficiari este imposibil în momentul ăsta.”



    Proiectul îşi propune ca timp de șase luni să formeze echipe senior-junior care își vor transmite lunar gândurile sub formă de scrisori, devenite lucrări de artă contemporană. Copiii au învățat noțiuni de artă contemporană pe baza cărora au creat scrisori tematice în cadrul unui atelier susținut pe Zoom de Mălina Ionescu, interlocutoarea noastră, care ne-a spus:


    “Deocamdată am avut un singur atelier cu copiii şi a fost o prezentare către seniori a întregului proiect. Li s-a propus atât copiilor, cât şi seniorilor actul de corespondenţă, le-a fost prezentat ca o posibilitate de a deveni prieteni cu corespondenţi din categorii de vârstă care ar putea să le fie lor foarte familiar, nepoţi, pentru cei în vârsta şi bunici, pentru copii. Ei s-au plasat în aceste poziţii de bunici şi nepoţi şi, desigur, şi de prieteni la distanţă. Proiectul a început cu copiii, am avut primul atelier, în care am povestit ce înseamnă o corespondenţă, în general, pentru că e un concept destul de străin în contextul în care aproape toată corespondenţa şi comunicarea se întâmplă digital, despre cum de fapt o scrisoare poate să devină o formă de artă, atât în sine, cât şi prin procesul expedierii, urmând să fie primite aceste scrisori de către seniori. Suntem într-o fază incipientă a proiectului.”



    Etapa pilot a proiectului aduce împreună 30 de bunici singuri din Giurgiu, aflați în programul Bunicii noștri, cu 30 de copii, de 12-13 ani, din satele Herăști și Izvoarele, jud. Giurgiu, din două școli incluse în programul Teach for Romania.



    Dar, dincolo de entuziasmul iniţial nu se ştie cum va decurge această corespondenţă, după cum ne-a mărturisit Mălina Ionescu şi a adăugat: “Prima propunere a fost de a privi însăţi corespondenţa ca pe o formă de artă, dincolo de a o privi ca pe o formă de comunicare.Sigur, provocarea a fost dublă, pentru că şi comunicarea este ceva inedit pentru copii, în această formă scrisă, fizică, pentru cei în vârstă, cu siguranţă, nu, iar faptul că le-am propus o abordare un pic diferită a ideii de scrisoare şi de plic şi de expediere, a fost un prim contact cu ceea ce poate să însemne mail-art, scrisoarea care ea însăşi poate să devină o formă de expresie artistică, în momentul în care ne raportăm la semnul grafic şi semnul vizual ca la o imagine şi nu doar ca la un simplu text scris, care transmite doar conţinutul, în momentul în care textul şi forma care însoţeşte textul devin la fel de importante ca mesajul însuşi, prin desen, prin intervenţii. Ei, practic, s-au raportat atât la pagină ca şi la plic ca la nişte pagini pe care au făcut desene, au făcut picturi. Noi le-am prezentat copiilor mai multe exemple de joacă atât cu plicul, cât şi cu scrisoarea, cu mesajul şi le-am pus la dispoziţie culori şi creioane şi tuş de mai multe feluri, astfel încât să poată să treacă dincolo de o scrisoare în care contează doar ceea ce transmiţi doar prin cuvinte.”



    Despre ce se aşteaptă de la pasul următor Mălina Ionescu ne-a spus: “Sperăm că şi cei în vârstă vor fi foarte receptivi şi că la următoarele scrisori vor răspunde şi ei şi vor fi stimulaţi să treacă dincolo de corespondenţa cu un copil şi ceea ce şi-ar dori ei să îi transmită acelui copil şi vor putea să folosească acest mediu ca pe o formă de expresie personală, că până la urmă despre asta este vorba. Şi ceea ce ne dorim foarte tare este ca în etapa următoare a proiectului, când se va putea, să îi aducem şi pe copii şi pe seniori la muzeu într-o serie de vizite şi de ateliere împreună şi să îi punem în legătură în mod real, astfel încât să se poată suda anumite relaţii, atât între ei, cât şi cu muzeul.”



    În fiecare din lunile viitoare va avea loc câte un atelier cu copiii (pe Zoom), aceștia vor realiza diverse materiale și vor scrie scrisori, iar aceste lucruri vor ajunge la seniori împreună cu pachetul obișnuit de alimente trimis lunar de Seneca. Schimbul de scrisori se va realiza prin voluntarii Seneca și prin Teach for Romania.