Tag: Muzeul Vivant

  • Muzeul Vivant al Mănăstirii Agapia

    Muzeul Vivant al Mănăstirii Agapia

    Astăzi vă invităm să pătrundeţi în tainele vieţii monahale, vizitând Muzeul
    vivant al mănăstirii Agapia Istoria Mănăstirii Agapia, construită între anii 1641 – 1643, se întinde pe
    parcursul mai multor secole și se reflectă în arhitectura complexului monahal,
    care cuprinde incinta cu biserica, cimitirul cu biserica din lemn și satul
    monahic, în care se află și o a treia biserică. Muzeul Vivant Agapia este un
    ansamblu cultural, format dintr-o casă monahală, anexa funcțională și grădina.
    Muzeul rămâne una dintre atracțiile turistice ale zonei, grație diversității
    sale, iar construcția stilului monahal reflectă tehnicile folosite de maeștrii
    locali până în secolele XVIII – XIX.


    Maica Maria Giosanu ne-a primit cu căldură şi ne-a povestit: Mănăstirea Agapia, o mănăstire veche, o mănăstire mare, cu multe
    călugăriţe astăzi, dar şi mai multe în trecut. Agapia a fost mănăstire de
    călugări până în anul 1803. În momentul în care devine mănăstire de călugăriţe,
    se extinde mult, creşte ca număr de persoane, aici apare în mai puţin de 100 de
    ai un sat mănăstiresc, cu peste 100 de case, iar la sfârşit de secol XIX -
    început de XX, avem aici în jur de 600 de călugăriţe.


    Şi tot ea ne-a spus cum a apărut acest Muzeu vivant: Agapia devine foarte
    cunoscută, în străinătate, mai ales în momentul Grigorescu, adică după ce Nicolae
    Grigorescu pictează biserica cea mai veche (1858 – 1861). Grigorescu, în
    momentul în care pictează biserica, era un oarecare, un necunoscut, un oarecare
    Nico. După ce reuşeşte să picteze biserica Agapiei, devine marele Grigorescu,
    Maestrul. Din acel moment a devenit cunoscut. Agapia este celebră prin pictura
    aceasta care atrage mulţi străini. Şi gândiţi-vă la acest impact pentru
    turiştii străini, care coboară aici şi văd multe case. Pentru ei, mănăstire
    înseamnă o biserică, cu un zid de piatră, câteva chilii, dar iată,
    surprinzător, aici se văd foarte multe case şi asta stârneşte curiozitatea.
    Maica stareţă s-a gândit să deschidă casa cea mai interesantă, la vizitare,
    pentru ca oamenii să intre aici, şi să vadă ce înseamnă Agapia, ce înseamnă o
    mănăstire la modul general. De ce e interesantă: pentru că păstrează şi
    chiliile din vremurile în care Agapia era mănăstire de călugări.


    Casa are două nivele, care comunică printr-o scară interioară. Nivelul de
    bază, construit din piatră brută, este păstrat integral şi a suferit doar
    câteva ușoare consolidări. A fost ridicat în primii ani ai secolului al
    XVIII-lea și are ziduri de aproximativ un metru, grosime. Acest nivel este
    organizat în spațiu de locuire – trei
    chilii și hol de acces – și spațiu de depozitare, o încăpere pentru unelte, mai
    ales pentru olărit și alta pentru alimente, care ține loc și de bucătărie. Aflăm
    că spațiile de locuit de la acest nivel redau organizarea unei mici obști de
    călugări: bătrânul, schimonahul (sau schimnicul), în chilia neîncălzită și
    ucenicul său, în chilia cu cuptor.



    Peste nivelul de bază, s-a refăcut, în secolul
    al XIX-lea, un parter înalt, cu patru încăperi dispuse simetric, față de holul
    median. Organizarea locuinței este tipică pentru mediul monahal. Casa este
    acoperită cu covoare din lână, iar pânzeturile au fost fie cusute în mănăstire,
    fie aduse ca zestre, de către maici. La intrarea în mănăstire, fetelor
    necăsătorite familiile le dăruiau dota care le fusese pregătită pentru nuntă și
    de aceea, în interior se regăsesc numeroase lăzi de zestre și textile, din
    diferite zone ale țării. Icoanele sunt fie pictate pe pânză, fie litografii
    valoroase. Iar istoricul clădirii poate fi decoperit prin numeroasele
    fotografii care înfățișează preoții, activitățile obștești și culturale. Tot
    aici sunt organizate ateliere de ţesut, olărit sau brutărie pentru copii.