Tag: Muzeului Abandonului

  • Istoria protecției copilului în România

    Istoria protecției copilului în România

    Copilul
    are un loc aparte în istoria omenirii, el fiind, de fapt, actor și creator al
    istoriei, ca orice ființă umană. El însă a avut mereu nevoie de protecție și în
    decursul timpului, oamenii obișnuiți sau instituții cum au fost Biserica în
    Evul Mediu și statul și așezăminte organizaționale în perioada modernă și-au
    asumat roluri protectoare.


    Lumea
    românească a avut aproximativ aceeași istorie a protecției copilului precum cea
    a zonelor geoculturale care au influențat-o. În a doua jumătate a secolului al
    19-lea, statul modern și-a asumat rolul de protector activ al copiilor prin
    înființarea de leagăne, cămine de îngrijire și orfelinate. Copiii care aveau
    nevoie de asemenea instituții erau cei loviți de soartă: orfanii, abandonații, săracii,
    cei rămași fără adăpost, bolnavii grav și cei incurabili. Prima instituție modernă
    de protejare a copilului din România se deschidea în anul 1897 când se înființa
    Societatea de asistenţă socială Leagănul Sfânta Ecaterina. Aici erau aduși
    copiii săraci, copiii fără mamă, tinerele mame celibatare. Printre fondatori
    s-au numărat Ecaterina Cantacuzino, soția politicianului conservator Gheorghe
    Grigore Cantacuzino, Irina Cantacuzino, fiica lor, doctorul Thoma Ionescu. Iar Primăria Bucureștiului a donat un
    teren de 20.000 de metri pătrați în nordul orașului, lângă actualul Arc de
    Triumf, pe care s-au ridicat șapte construcții. Până în 1948, anul naționalizării Leagănului de către regimul comunist,
    mii de copii trecuseră prin respectabila instituție caritabilă.


    Oana
    Drăgulinescu, managerul celui mai nou proiect muzeal din România, Muzeul
    Abandonului, a subliniat rolul de deschizător de drum în protecția copilului pe
    care l-a avut Leagănul Sfânta Ecaterina.

    Este clar că foarte mult timp copilul a avut un rol deloc privilegiat în
    familie. Erau foarte mulți copii, începeau să fie folosiți de mici, să nu
    spunem exploatați, dar oricum trebuia să aibă un rol în familie. Ei trebuia să
    fie o gură de hrănit și atunci trebuia să-și producă propria hrană. Ceea ce am
    găsit în documentele celor de la Sfânta Ecaterina este că în jurul anului 1900
    începe o structurare a protecției copilului în România. Și din această
    perspectivă leagănul Sfânta Ecaterina face pionierat pentru că vine și spune: nu
    mai luăm copii de suflet, ci îi adoptăm cu acte în regulă. Nu mai dăm copii la
    crescătoare, ci facem un sistem în care aceste femei, viitoarele asistente
    maternale, sunt supravegheate cum hrănesc copiii, în ce manieră îi educă, încep
    să supravegheze cumva pe termen lung plasamentul copiilor în așa fel încât să
    aibă control asupra viitorului lor.


    Regimul
    comunist instaurat pe 6 martie 1945 a adus o altă realitate societală în
    România. Cum totul a suferit o transformare radicală în care ființa umană a
    fost brutalizată în cel mai înalt grad, și protecția copilului a fost croită la
    fel.

    Oana Drăgulinescu: Apoi
    vine comunismul și Ceaușescu zice: vrem o relație puternică, vrem din ce în ce
    mai mulți copii și găsește această formulă a decretului 770 prin care interzice
    contracepția. Ceea ce va duce la un boom de nașteri, decrețeii despre care tot
    vorbim. Doar că el nu s-a gândit și la ce capacitate avea poporul român să
    crească copiii. Era un popor deja sărăcit, deja pus în această strânsoare a
    economiilor pe care partidul comunist le impunea poporului. Oamenii încep să
    abandoneze copii din ce în ce mai mult, iar statul român înceapă să
    construiască din ce în ce mai multe instituții.



    Societatea
    socialistă era una în care omul trebuia să fie fericit și perfect. Iar orice
    abatere biologică era tratată cu brutalitate.

    Oana Drăgulinescu: Apare și această percepție a
    perfecțiunii copilului comunist, care trebuia să îndeplinească anumite
    standarde. Oricine nu era în standard și asta putea să însemne absolut orice,
    chiar și strabism, era dus către căminele-spital care devin, în timp, din cauza
    numărului lor mare și din cauza nepregătirii sistemului de a susține acești
    copii, niște lagăre de exterminare. Asta se întâmplă în 1989, asta găsesc
    televiziunile occidentale care vin aici și sunt îngrozite de aceste imagini
    care semănau cu cele de la Auschwitz. Doar că, iată, nu erau în timpul
    nazismului, ci în 1989 în România: copii legați de paturi, copii legați cu
    lanțuri, copii tratați inuman.



    După 1989,
    când în România regimul comunist s-a prăbușit, protecția copilului trebuia
    reconstruită. A fost un efort pe care societatea și l-a asumat.

    Oana
    Drăgulinescu: Doar că
    lucrurile nu s-au oprit în 1989. Nu a fost o tranziție bruscă, nu a fost ca și
    cum poporul român s-a iluminat deodată și a început să aibă resurse pentru
    acești copii, ci lucrurile au continuat mult după aceea. A fost o perioadă de
    degringoladă totală și până în 2004, când practic s-a schimbat legea de
    protecție a copilului, lucrurile au continuat într-o formulă aproape similară.



    Istoria
    protecției copilului în România se suprapune timpurilor sale. Iar noul proiect al Muzeului Abandonului
    de memorializare invită la reflecția asupra unui trecut problematic.