Tag: Nadav Lapid

  • Prezenţe româneşti la Berlinală

    Prezenţe româneşti la Berlinală

    În perioada 7-17
    februarie, la Berlin a avut loc ediţia cu numărul 69 a Festivalului Internaţional
    de Film – unul din cele mai importante din lume, iar ‘Monştri.’, singurul film
    românesc de la Berlinală, inclus în secţiunea necompetiţională Forum, a primit
    premiul publicului acordat de publicaţia germană Tagesspiegel. Filmul a făcut parte din selecţia dedicată proiectelor
    experimentale, punând accent pe avangardă, eseuri şi reportaje politice. ‘Monştri.’
    regizorului român ilustrează ultimele 24 de ore din povestea de dragoste a unui
    cuplu care are o legătură de aproape 10 ani. Dana şi Arthur se luptă, fiecare,
    cu monştri interiori, iar ziua în care trebuie să decidă dacă a renunţa este o
    dovadă a iubirii pure este foarte aproape. Regizorul Marius Olteanu a fost
    surprins plăcut că pelicula sa a beneficiat, în urma câştigării premiului din
    partea publicului, de patru proiecţii suplimentare. Este un film care vorbeşte
    la nivel micro, de cuplu, despre ceea ce trăim la nivel de societate, despre
    nevoia de a ajunge la celălalt, de a îl înţelege şi a nu fi indiferent – a spus
    Marius Olteanu.

    Lungmetrajul ‘Synonymes’ (‘Synonyms’), în regia lui Nadav
    Lapid, despre un tânăr israelian care încearcă să îşi ascundă originile după ce
    se mută la Paris, a câştigat mult râvnitul Urs de Aur pentru cel mai bun film.
    Marele Premiu al Juriului a revenit peliculei ‘Grâce à Dieu’ (‘By the Grace of
    God’) a regizorului francez François Ozon, o dramă despre abuzurile sexuale
    comise de membri ai clerului asupra unor minori, în timp ce Ursul de Argint
    pentru cel mai bun regizor i-a fost acordat cineastei germane Angela Schanelec
    pentru ‘Ich war zuhause, aber’ (‘I Was at Home, But’). Actriţa Yong Mei şi
    actorul Wang Jingchun au fost recompensaţi pentru prestaţiile dintr-o saga de
    familie în care dau viaţă unui cuplu ce înfruntă vicisitudinile vieţii în China
    de după Revoluţia Culturală. Ursul de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj a
    revenit peliculei ‘Umbra’, de Florian Fischer şi Johannes Krel, în timp ce
    ‘Blue Boy’, produs de argentinianul Manuel Abramovich, cu românii Cătălin
    Cristuţiu, editor de film, şi Bogdan Georgescu, producător creativ, a fost
    recompensat cu Ursul de Argint pentru cel mai bun scurtmetraj. Să nu uităm de
    Ursul de Aur pentru întreaga carieră, care, anul acesta, i-a revenit actriţei
    britanice Charlotte Rampling.

    Românii
    ne obişnuiseră, deja, cu premii mari la Berlin: anul trecut, Ursul de Aur pentru cel mai bun film i-a revenit
    lungmetrajului ‘Nu mă atinge-mă/ Touch me not’, al Adinei Pintilie,
    recompensată şi cu trofeul pentru cel mai bun film de debut, iar în 2013 Ursul
    de Aur a mers la Călin Peter Netzer pentru ‘Poziţia copilului’. Faptul că, faţă
    de alţi ani, prezenţa românească la Berlinala 2019 a fost mai redusă nu
    stirbeşte cu nimic din valoarea cineaştilor români din aşa-numitul ‘noul val’
    din care să îi amintim pe, deja,
    cunoscuţii Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Cătălin Mitulescu, Radu
    Muntean, Cristian Mungiu, Tudor Giurgiu sau Radu Jude.