Tag: Noaptea Alba a Galeriilor

  • Noaptea Albă a Galeriilor 2024

    Noaptea Albă a Galeriilor 2024

    Noaptea Albă a Galeriilor (NAG) este cel mai longeviv eveniment dedicat comunității creative din România. NAG s-a extins la nivel național odată cu a zecea ediție din 2016 și în prezent este organizat în cadrul unei rețele naționale a organizatorilor locali NAG în mai multe orașe din România.

     

    NAG 2024 a avut loc în acest an, în perioada 4-6 octombrie, în 12 orașe și în peste 100 de galerii, spații alternative, ateliere de artist, centre culturale și muzee. Publicul a fost așteptat pentru a descoperi cele mai inedite spații dedicate culturii contemporane.

     

    Galeria Simeza, din Bucureşti, a găzduit expoziția personală Reka Csapo Dup intitulată «Male Parta». Am stat de vorbă cu artista şi profesoara Reka Csapo Dup.

     

    Galeria AnnArt, din Bucureşti, a găzduit expoziția personală «Apropiere și îndepărtare de natură», semnată de pictorul septuagenar, stabilit la Düsseldorf, Ioan Iacob. Curatoroarea Ruxandra Demetrescu ne explică demersul artistic.

     

    Galeria Ivan a oferit publicului expoziţia Adela Petrescu: “Desen și Pictură 1952-2017”. Expoziția a reunit lucrări din perioade diferite atât picturi pe carton și pânză cât și desene ale Adelei Petrescu (1927-2019), o artistă figurativă. Am stat de vorbă cu proprietarul Galeriei, Marian Ivan.

     

  • Nadya Izosimova, expoziţia “Animalul din mine”

    Nadya Izosimova, expoziţia “Animalul din mine”

    Nadya Izosimova, născută pe malul Nistrului, la Tighina, în 1988, expune la Arbor.art.room, vernisajul având loc de Noaptea Albă a Galeriilor. Este prima expoziție a tinerei artiste din Republoca Moldova la București, concepută ca o expoziție-manifest, gândită în jurul unei serii de lucrări, intitulate Animalul din mine”.



    Am discutat cu curatoarea Victoria Nagy Vajda despre artista vizuală şi despre lucrările sale.



  • Street-Art la Noaptea albă a galeriilor

    Street-Art la Noaptea albă a galeriilor

    Recent a avut
    loc în mai multe oraşe din România Noaptea Albă a Galeriilor (NAG), ediţia a
    13-a. Galerii de artă, muzee, institute culturale, spaţii alternative, huburi
    creative şi ateliere de artist au oferit un program nocturn de artă
    contemporană în București și 13 orașe din țară. București, Alba Iulia, Arad,
    Braşov, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Miercurea Ciuc, Petrila, Reşiţa, Sfântu
    Gheorghe, Sibiu, Târgu Mureş și Timişoara au fost gazdele publicului pentru o
    ediție specială.


    Programul NAG
    oferă publicului posibilitatea de a descoperi cultura contemporană în toată
    diversitatea ei, de la arte vizuale la arte performative, muzică sau film, și
    în toate formele de prezentare, de la expunerea muzeală, la concepte
    curatoriale sau lucrări expuse direct în studiourile artiștilor.


    Pentru prima oară,
    Noaptea Albă a Galeriilor a lăsat în urmă, în spațiul cultural Rezidența BRD
    Scena9 din București, o lucrare permanentă. Proiectul Outside Histories/Istorii
    pe din afară. Pentru acest proiect artiștii Alexandru Ciubotariu, alias Pisica
    Pătrată, Robert Obert, Maria Bălan și John Dot S au pictat live peste
    decorațiile existente pe zidurile curții de la Rezidența BRD Scena9. Scene
    bizare inspirate din cultura aztecă, amestecate cu elemente de decor de
    inspirație bizantină, înconjoară curtea acestei clădiri declarate monument
    istoric, care datează din 1890 și a aparținut Regelui Mihai, fiind un dar al
    Regelui Ferdinand către Regina Maria. Istoria clădirii poartă astfel urmele
    tuturor destinațiilor pe care le-a avut în ultimii peste o sută de ani, de la
    casa aflată în proprietatea familiei regale la sediu de instituție publică apoi
    restaurant cu specific mexican, până la statutul actual – centru de cultură
    contemporană.


    Alexandru
    Ciubotariu, alias Pisica Pătrată, este unul dintre cei mai apreciați
    ilustratori și street-artiști din România, precum și fondatorul Muzeului Benzilor
    Desenate. Surprins în timp ce picta live în seara vernisajului, ne-a spus la ce
    lucra:


    Lucrez un obiect
    tridimensional, o preocupare oarecum mai nouă în zona mea de activitate,
    imaginarul rămâne cam acelaşi doar că încrec să îl transpun într-o zonă de
    tridimensionalitate. O activitate la început, deocamdată.



    Unul dintre
    proiecte poartă numele Un-hidden, iar Pisica Pătrată ne-a spus despre ce este
    vorba: Sunt
    două expoziţii care se cuplează: o expoziţie personală Pisica Pătrată, + Plus, cum i-am spus eu, în care încercăm
    să aducem pe lângă desenele murale din oraş care parcă sunt un pic mai
    cunoscute şi zona de schiţă pregătitoare, de preocupări mai avansate pe pânză,
    o zonă de tridimensionalitate, chiar şi câteva planşe de bandă desenată, pentru
    a oferi o plajă mai largă asupra ce înseamnă preocupările mele.



    Şi pentru că
    Street-Art-iştii au fost vedetele ediţiei, Pisica Pătrată ne-a explicat: Este o expoziţie suport a unui proiect care încearcă să cartografieze
    tot ce înseamnă street-art, iniţial în Bucureşti, acum s-a extins pentru toată
    ţara. Practic e o hartă interactivă, care poate fi accesată de oricine, şi unde
    se poate lua la pas tot ce înseamnă street-art în România, mai nou, pentru că
    s-au adăugat foarte multe oraşe pe lângă Bucureşti. Iar această expoziţie vine
    cumva în sprijinul acestui proiect, această hartă care se adaptează aproape
    instantaneu când un artist are o lucrare în spaţiul public, şi atunci obiectele
    din expoziţie sunt obiecte conexe lucrărilor pe care le puteţi găsi în spaţiul
    public.



    Cât de bine a
    prins Street-Artul în România am aflat tot de la Pisica Pătrată: Cred că în ultima vreme s-au făcut multe lucrări destul de importante
    în spaţiul public şi cumva impresia generală ar fi că lumea îşi dă seama că
    există o diferenţă între ceea ce înseamnă Graffiti, Street-Art sau intervenţie
    în spaţiul public. Şi atunci e şi mai uşor digerată şi mai uşor acceptată. Cred
    că în ultima vreme se poate spune lucrul acesta, că e un pic mai digerabil ceea
    ce se întâmplă în spaţiul public.



    Şi pentru că
    expoziţia Pisica Pătrată şi-a găsit locul într-o galerie de artă specializată
    în reconstrucţia epocii comuniste, Galeria Imbold, l-am invitat pe artist să ne
    explice această asociere: Propunerea
    a venit din partea lor, eu am colaborat foarte mult cu ei, iar ei au insistat
    să facem această expoziţie, eu am acceptat, dar cu condiţia de a face ceea ce
    încerc să fac la fiecare expoziţie, adică de a produce o lucrare nouă în
    fiecare spaţiu în care intervin. Aşa s-a născut şi obiectul tridimensional la
    care am fost surprins lucrând. Mai sunt câţiva pereţi (de pictat) pe ultima
    sută de metri, cât vremea ne permite şi mai multe lucrări de bandă desenată,
    vreo patru care vor apărea concomitent. Chiar la editura Casa Radio, unde
    coordonez o colecţie Radio Prichindel, de foarte mult timp şi care îmi este
    foarte dragă. Şi probabil la târgul de carte (Gaudeamus, din noiembrie) vom
    avea patru titluri noi.



    O profesiune
    de credinţă a artistului care mărturiseşte, cităm: Banda desenată rămâne prima
    mea pasiune, așa că pun pe hârtie personajele care îmi populează imaginația.


    În pofida
    ediţiei cu număr nefast, manifestarea a fost un succes al artei contemporane!

  • Jurnal românesc – 14.04.2015

    Jurnal românesc – 14.04.2015

    Vă reamintim că Institutul Cultural Român de la Tel Aviv susține prezența baritonului Sebastian Catană și a baritonului Ionuț Pascu în roluri principale din opera Nabucco de Giuseppe Verdi, pe scena Operei din Tel Aviv, Israel. Spectacolul este regizat de Stefano Mazzonis şi dirijat de Daniel Oren (Israel) și Francesco Ivan Ciampa (Italia). Din distribuția internațională mai fac parte artiști din Italia, Coreea, Rusia, Portugalia, Ucraina și Israel. Spectacolul are 14 reprezentații – începând cu 7 aprilie şi până pe 26 aprilie 2015.



    Baritonul Sebastian Catană este unul dintre cei mai buni interpreți de operă ai generației sale. Dintre colaborările sale recente amintim pe cele cu Opera din Paris, Royal Opera House Covent Garden, Opera din Leipzig, Washington Concert Opera și multe alte scene internaționale.



    Baritonul Ionuț Pascu a absolvit cursurile Universității de Muzică din București (clasa de canto) și cursurile Conservatorului G. Verdi“ din Milano (specializarea artă şi tehnică dirijorală). A făcut numeroase turnee în Olanda, Germania, Coreea de Sud, Italia, Macedonia, Ungaria și Slovenia. Ionuţ Pascu a colaborat, printre altele, cu Opera din Sydney şi cu Scala din Milano. Ionuţ Pascu a mai colaborat cu Opera Naţională Israeliană pentru producţiile internaţionale La Traviata, La bohème, Lucia di Lammermoor şi Pagliacci.



    În 24 aprilie 2015, Bucureștiul petrece o nouă Noapte Albă a Galeriilor! Patruzeci de galerii și treizeci și patru de spații alternative își vor deschide porțile în noaptea de 24 aprilie, oferind în buna tradiție a Nopții Albe a Galeriilor, un program dinamic de expoziții și evenimente dedicate artei contemporane.


    Aflată la cea de-a noua ediție, Noaptea Albă a Galeriilor, proiect inițiat și organizat de Asociația Ephemair, animă scena culturală locală alcătuind o nouă hartă a Bucureștiului, o rețea fluidă care se extinde de la o ediție la alta, incluzând noi spații și zone din oraș tot mai îndepărtate de centru. Astfel, cultura contemporană acționează nemijlocit, influențează structuri sociale, își asumă implicarea directă în schimbarea orașului – nu doar prin acțiuni pasagere, ci printr-o prezență consecventă și vie, dublată de responsabilitatea față de public


    Și în acest an publicul va fi încurajat să parcurgă traseul galeriilor pe bicicletă, susținând încă o dată prezența în oraș a unor mijloace de transport cât mai putin invazive.



    La prima ediție a NAG din 2007 au participat douăsprezece galerii din București. Ediția a doua (2008) a reunit paisprezece spații. Ediția NAG din 23 mai 2014 a înregistrat cel mai mare numar de participanți prin prezența a peste șaptezeci de galerii și spații alternative. continuăm demersul de promovare a artei contemporane și încurajarea artiștilor români emergenți.


    Anul 2015 vine și cu o mare provocare pentru Asociația Ephemair — organizatorii principali ai evenimentului: oportunitatea de a produce și promova unul dintre cele două proiecte selectate să reprezinte România la cea de-a 56-a ediții a Bienalei de la Veneția.




    Sâmbătă, 18 aprilie, va alea loc premiera oficială care marcheaza redeschiderea Sălii Mari a Teatrului Naţional. “Înșir’te mărgărite”, versiune scenică de Dan Puric după feeria–poem dramatic a lui Victor Eftimiu, este spectacolul care redeschide Sala Mare şi marchează finalizarea amplului proces de reconstrucţie, reabilitare şi modernizare a Teatrului Naţional “I.L.Caragiale” din Bucureşti.


    Spectacolul are o distribuţie impresionantă – 80 interpreţi, nume consacrate dar şi actori foarte tineri,beneficiază de 300 de costume şi o mulţime de pălării impresionante, minuţios lucrate în atelierele teatrului. Muzica originală a spectacolului este semnată de Gheorghe Zamfir.



    Coregrafia include elemente de pantomimă, step, dans popular românesc şi contemporan, balet, tango, flamenco şi mişcări inspirate din artele marţiale.


    Feeria dramatică a lui Victor Eftimiu s-a jucat pentru prima dată pe scena Teatrului Național din București în 1911. De atunci, textul a suferit modificări şi a fost montat în numeroase versiuni pe scenele ţării.