Tag: norme antitrust

  • Noi orientări privind regimul informațiilor confidențiale în UE

    Noi orientări privind regimul informațiilor confidențiale în UE

    Directiva privind acţiunile în despăgubire pentru încălcarea normelor antitrust ale Uniunii Europene ajută cetăţenii şi întreprinderile care sunt victime ale acestor infracţiuni. Dar, în această privinţă, este probabil ca instanţele naţionale să primească cereri de divulgare a elementelor de probă care conţin informaţii confidenţiale.

    Conform Directivei amintite, statele membre trebuie să se asigure că instanţele naţionale au competenţa de a dispune divulgarea acestor elemente de probă, cu condiţia ca cererea pentru acordarea de despăgubiri să fie plauzibilă, elementele de probă solicitate să fie relevante, iar cererea de divulgare să fie proporţională. În cazul în care aceste condiţii sunt îndeplinite, iar măsurile de protecţie a informaţiilor confidenţiale sunt în vigoare, instanţele naţionale pot dispune divulgarea probelor. În acelaşi timp, în conformitate cu Directiva privind acţiunile în despăgubire pentru încălcarea normelor antitrust, statele membre trebuie să se asigure că instanţele naţionale dispun de măsuri eficiente de protejare a unor astfel de informaţii confidenţiale.

    Totuşi, între legislaţiile naţionale pot exista diferenţe în ce priveşte accesul la informaţiile confidenţiale şi protecţia acestora. Aşa că este foarte important ca instanţele naţionale să găsească un bun echilibru între dreptul reclamanţilor de a avea acces la informaţii relevante şi dreptul uneia dintre părţi de a-şi proteja informaţiile confidenţiale.

    Tocmai pentru a sprijini instanţele naţionale în îndeplinirea acestei sarcini, Comisia Europeană a adoptat o comunicare prin care urmăreşte să ofere instanţelor naţionale orientări practice în ce priveşte selectarea unor măsuri de protecţie eficiente, luând în considerare, printre altele, circumstanţele specifice ale cazului, tipul de informaţii solicitate, amploarea informaţiilor urmând a fi divulgate, părţile implicate şi relaţiile vizate, precum şi eventualele sarcini administrative şi implicaţii în materie de costuri.

    Comunicarea prezintă o serie de măsuri (de exemplu expurgări, cercuri de confidenţialitate, consultarea unor experţi, audieri cu uşile închise) la care instanţele naţionale pot recurge, în funcţie de cadrul lor procedural, pentru a proteja informaţiile confidenţiale în contextul cererilor de divulgare atât pe parcursul procedurii, cât şi după închiderea acesteia. Comunicarea precizează, de asemenea, modul şi momentul în care astfel de măsuri ar putea fi eficiente.


  • Comisia acceptă angajamentele Transgaz pentru exporturile de gaze din România

    Comisia acceptă angajamentele Transgaz pentru exporturile de gaze din România

    Transgaz este unicul administrator și operator al rețelei de transport al gazelor naturale din România, care include toate punctele de interconectare cu țările vecine.

    România este al doilea producător de gaze naturale din Uniune şi dispune de rezerve importante de gaze naturale.

    În iunie 2017, Comisia a anunțat lansarea unei proceduri de investigare pentru a evalua dacă Transgaz a încălcat normele antitrust ale Uniunii Europene prin restricționarea exporturilor de gaze naturale din România. Anume, existau suspiciuni potrivit cărora Transgaz a elaborat o strategie de restricţionare a exporturilor în alte state membre, care ar fi putut menține sau crea bariere în calea circulației transfrontaliere a fluxurilor de gaze naturale către Ungaria și Bulgaria, contrar obiectivului unei uniuni integrate a energiei.

    În urma iniţierii procedurii de investigare şi a testului de piață, Transgaz s-a angajat:

    – să pună la dispoziție capacități minime de export de 1,75 miliarde de metri cubi pe an la punctul de interconectare dintre România și Ungaria. Această capacitate este echivalentă cu aproximativ o șesime din consumul anual de gaze naturale al Ungariei;

    – să pună la dispoziție capacități minime de export la un nivel total de 3,7 miliarde de metri cubi pe an în două puncte de interconectare dintre România și Bulgaria (anume Giurgiu/Ruse și Negru Vodă I/Kardam). Această capacitate acoperă mai mult de jumătate din consumul anual de gaze naturale al Bulgariei și al Greciei;

    – să se asigure că tarifele pe care le va propune Autorității Române de reglementare în domeniul energiei nu se vor diferenția între piața de export și cea internă, evitându-se astfel tarifele de interconectare care fac exporturile neviabile din punct de vedere comercial;

    – de asemenea, Transgaz s-a angajat să se abțină de la utilizarea oricăror alte mijloace de obstrucționare a exporturilor.

    Angajamentele rămân în vigoare până la 31 decembrie 2026. Un administrator-supraveghetor va fi însărcinat cu monitorizarea aplicării și respectării acestor angajamente.

    Dacă Transgaz le va încălca, Comisia îi poate impune o amendă de până la 10% din cifra sa de afaceri la nivel mondial.


  • Comisia a amendat Google pentru practici ilegale

    Comisia a amendat Google pentru practici ilegale

    Comisia
    Europeană a amendat Google cu 4.34 miliarde de euro pentru încălcarea normelor
    antitrust ale Uniunii Europene
    . Decizia survine impunerii de către Google,
    începând din 2011, a unor restricții ilegale producătorilor de dispozitive
    Android și operatorilor de rețele de telefonie mobilă pentru a-și consolida
    poziția dominantă în domeniul căutărilor generale pe internet. Google obține marea majoritate a
    veniturilor sale prin intermediul produsului său emblematic, motorul de căutare
    Google.

    O investigaţie a Comisiei a stabilit că societatea a înțeles din timp
    că trecerea de la computerele de birou la internetul mobil, care a început la
    mijlocul anilor 2000, ar reprezenta o schimbare fundamentală pentru Google
    Search. În consecinţă, Google a elaborat o strategie pentru a anticipa efectele
    acestei tranziții și pentru a se asigura că utilizatorii vor continua să
    utilizeze Google Search și pe dispozitivele lor mobile.

    Margrethe Vestager, comisarul UE
    responsabil cu politica în domeniul concurenței: În prezent, internetul mobil reprezintă peste jumătate din traficul de
    internet la nivel mondial și a schimbat viețile a milioane de europeni. Cazul
    de față se referă la trei tipuri de restricții pe care Google le-a impus
    producătorilor de dispozitive Android și operatorilor de rețele pentru a avea
    asigurarea că traficul de internet de pe dispozitivele Android este canalizat
    către motorul de căutare Google. În felul acesta, Google a utilizat Android ca
    instrument de consolidare a poziției dominante a motorului său de căutare. Din
    cauza acestor practici, societățile concurente nu au avut posibilitatea de a
    inova și de a concura pe baza meritelor, iar consumatorii europeni nu au putut
    beneficia de o concurență efectivă pe această piață importantă a dispozitivelor
    mobile. Acest lucru este ilegal din perspectiva normelor antitrust ale UE.

    Cele trei tipuri de practici la care
    Google a recurs se referă la stabilirea
    unei legături ilegale între aplicațiile de căutare și de browser ale Google
    ,
    plăți ilegale condiționate de preinstalarea în exclusivitate a Google Search,
    respectiv obstrucționarea ilegală a dezvoltării și a distribuției sistemelor de
    operare Android concurente. Google are la dispoziţie 3 luni pentru a
    pune capăt efectiv acestor practici, în caz contrar riscând să fie obligată la
    plata unor penalități echivalente cu până la 5 % din cifra de afaceri
    zilnică medie la nivel mondial a Alphabet, societatea-mamă a Google.


  • Executivul european impune obligaţii Gazprom

    Executivul european impune obligaţii Gazprom

    Comisia Europeană impune gigantului rus Gazprom obligații menite să permită fluxul liber al gazelor naturale la prețuri competitive pe piețele din Europa Centrală și de Est, în beneficiul consumatorilor și al întreprinderilor europene.

    Comisarul european pentru Concurență, Margrethe Vestager, a subliniat că toate societățile care desfășoară activități în Europa trebuie să respecte normele europene în materie de concurență, indiferent de țara din care provin. Iar decizia luată de Comisie elimină obstacolele create de Gazprom care stau în calea fluxului liber al gazelor naturale în Europa Centrală și de Est: Decizia noastră prevede un set personalizat de norme privind comportamentul viitor al Gazprom, care impune acestei societăți să ia măsuri pozitive pentru a integra în continuare piețele gazelor naturale din regiune și pentru a contribui la realizarea unei adevărate piețe interne a energiei în Europa. De asemenea, acest set personalizat de norme oferă clienților Gazprom din Europa Centrală și de Est un instrument eficient pentru a se asigura că prețul pe care îl plătesc este competitiv.

    Margrethe Vestager a mai spus că acest caz nu vizează țara de proveniență a societății, ci obținerea rezultatului care răspunde cel mai bine intereselor consumatorilor și întreprinderilor europene. Totodată, această decizie nu înseamnă încheierea cazului, ci marchează, mai degrabă, data de la care începe asigurarea respectării de către Gazprom a obligațiilor care îi revin – a adăugat comisarul Vestager.

    Gazprom este principalul furnizor de gaze naturale în mai multe țări din Europa Centrală și de Est. În aprilie 2015, Comisia Europeană a trimis gigantului rus o comunicare privind obiecțiunile. Documentul arăta că societatea a încălcat normele antitrust ale Uniunii Europene, urmărind o strategie globală de împărțire a piețelor gazelor naturale de-a lungul frontierelor naționale în opt state membre (Bulgaria, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia și Slovacia). Este posibil – notează Executivul de la Bruxelles într-un comunicat – ca această strategie să îi fi permis Gazprom să perceapă prețuri mai mari în cinci dintre aceste state membre (Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania și Polonia).

    Decizia de acum a Comisiei pune capăt acestui comportament al Gazprom și îi impune un set detaliat de norme care vor modifica semnificativ modul în care această companie își desfășoară activitatea pe piețele gazelor naturale din Europa Centrală și de Est. Combinate, aceste obligații răspund preocupărilor Comisiei în ce privește concurența și realizează obiectivul acesteia de a asigura un flux liber al gazelor naturale în Europa Centrală și de Est, la prețuri competitive.