Tag: notariat

  • Aflăm pentru tine

    Aflăm pentru tine

    Guvernul a aprobat Proiectul de Lege privind activitatea notarială electronică, prin care, activități precum consultațiile, păstrarea documentelor, datarea certă și legalizarea traducerilor, vor fi digitalizate.

  • Procedura divorţului la notar pentru cetăţenii străini

    Procedura divorţului la notar pentru cetăţenii străini

    Atât cetăţenii români cât şi cetăţenii străini
    pot beneficia de procedura divorţului la notar, cu îndeplinirea
    unor condiţii. Accesul la procedura divorţului la notar este
    deschis atât cetăţenilor străini din statele membre ale Uniunii Europene, cât
    şi cetăţenilor altor state, indiferent dacă este vorba de o căsătorie cu un
    cetăţean român sau cu un alt cetăţean străin. Procedura divorţului în
    toate situaţiile se poate urma doar dacă căsătoria a fost încheiată în
    România sau dacă soţii au avut ultima reşedinţă comună în România. Certificatul de divorţ emis de notarul
    român va fi recunoscut de autorităţile statului de cetăţenie fără să fie
    necesară nicio procedură specială. Pentru începerea procedurii de divorţ sunt
    necesare aceleasi acte ca şi în cazul divorţurilor naţionale, şi anume
    certificatul de căsătorie al soţilor, certificatele de naştere ale acestora şi
    certificatele de naştere ale copiilor minori, dacă aceştia există. Procedura de
    divorţ necesită prezenţa ambilor soţi, este rapidă şi se face cu aplicarea
    Regulamentului european privind competenţa, recunoaşterea şi executarea hotărârilor
    judecătoreşti în materie matrimonială şi în materia răspunderii părinteşti.



    Soţii pot apela la un notar român şi în situaţia în
    care există copii minori şi domiciliul acestora este într-o altă ţară.
    Asistarea minorilor şi obţinerea anchetei sociale se face prin cooperarea cu
    autorităţile statului unde minorii îşi au reşedinţa, aplicând Convenţia privind
    competenţa, legea aplicabilă, recunoşterea, executarea şi cooperarea cu privire
    la răspunderea părintească şi măsurile privind protecţia copiilor, adoptată
    la Haga la 19 octombrie 1996. În
    cazul unei moşteniri, în general , pentru bunurile situate în România, competenţa
    aparţine notarului român de la ultimul domiciliu al defunctului.

    Un certificat
    de moştenitor este cerut pentru a face dovada calităţii de moştenitor
    şi a propritetăţii asupra bunurilor moştenite, în faţa tuturor
    autorităţilor competente – pentru retragerea banilor din conturile bancare,
    pentru închirierea sau vânzarea proprietăţilor moştenite. Începând cu
    anul 2015, pentru soluţionarea moştenirilor cu elemente de extraneitate în
    statele membre ale Uniunii Europene circulă un document uniform
    denumit Certificat european de moştenitor. Acest certificat va fi emis
    de notar într-o procedură specială şi nu va avea nevoie de
    nicio altă formalitate pentru a fi folosit în oricare dintre statele membre. Domeniul
    succesiunilor internaţionale este complicat şi necesită informaţii
    specializate care să scurteze durata procedurilor , de multe ori anevoioase,
    datorită plasării moştenitorilor, bunurilor ori autorităţilor în state diferite
    şi a necesităţii de a cunoaşte şi respecta legile naţionale ale mai multor
    state.