Tag: Noul Cod Rutier

  • Modificări ale Codului Rutier 2022

    Modificări ale Codului Rutier 2022

    Duminică, 27 februarie, intră în vigoare noi modificări ale Codului Rutier. Vor fi amenzi mai mari pentru încălcarea unor reguli de circulație și va fi pedepsit comportamentul agresiv la volan.

    Una dintre principalele noi reglementări ale Codului Rutier se referă la introducerea unui alt prag de viteză – 70 km/h peste limita maximă admisă -, depăşirea acestuia urmând să fie sancţionată cu reţinerea permisului pentru 120 de zile, fără posibilitatea de a reduce perioada de suspendare la o lună.

    O altă prevedere a noului Cod Rutier constă în definirea comportamentului agresiv la volan, precum şi sancţionarea acestui comportament cu amendă cuprinsă între 580 de lei şi 725 de lei, clasa a II-a de sancţiuni, şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.

    Amenzi majorate pentru nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate: de la 580 lei – 725 de lei la 870 lei – 1.160 lei. Se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile, iar dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, amenda creşte de la 870 lei – 1.160 lei la 1.305 lei – 2.900 lei şi se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile.

    Circulaţia nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgenţă a autostrăzilor va fi sancționată cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni, între 1.305 şi 2.900 de lei, şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile. Se introduce sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru săvârşirea faptelor privind executarea pe autostradă a manevrelor de întoarcere sau de mers înapoi’.

    Amenzile pentru nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire şi neacordarea de prioritate au fost, de asemenea, majorate.

    Este trecută într-o clasă superioară de contravenţii, din clasa a II-a de sancţiuni în clasa a III-a de sancţiuni, fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire şi neacordarea de prioritate, precum şi majorarea perioadei de suspendare a permisului de la 30 de zile la 60 de zile.

    A fost majorată perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile în cazul nerespectării regulilor de trecere la nivel cu calea ferată.

    A fost introdusă o nouă contravenţie pentru nerespectarea obligaţiei de a menţine permanent curate parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului.

    O altă măsură introduce interdicţia de a conduce un vehicul pe drumurile publice în urma condamnării pentru săvârşirea unor infracţiuni la regimul rutier pe teritoriul României pentru titularii de permise de conducere emise de autorităţile altor state.

    O facilitate importantă pentru cetăţeni: – posibilitatea susţinerii testului de verificare a cunoştinţelor regulilor de circulaţie, care permite reducerea perioadei de suspendare, la orice serviciu al Poliţiei Rutiere de pe teritoriul României.

    Sunt stabilite şi norme cu privire la transmiterea datelor de identificare ale şoferului de către proprietarul maşinii, pentru responsabilizarea acestuia din urmă, în sensul identificării în mod cert a persoanelor care au condus vehiculul la un moment dat.

    Guvernul a adoptat pe 27 ianuarie un proiect de ordonanţă de urgenţă prin care modifică o serie de prevederi din legislaţia rutieră pentru o circulaţie mai sigură şi reducerea numărului de accidente.

    Modificările adoptate de Guvern au ţinut cont şi de un obiectiv asumat în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă prin care România s-a angajat să reducă numărul de victime, persoane grav rănite şi decese ale accidentelor rutiere cu 25% faţă de nivelul de referinţă, anul 2019, termenul asumat fiind anul 2026, precizează ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode,

  • Noul Cod Rutier

    Noul Cod Rutier

    Noul Cod rutier care ar urma să intre în vigoare în România
    începând cu 20 mai 2018 aduce o serie de modificări dar și înăsprirea sancțiunilor. Astfel, potrivit noii
    legi, certificatul de înmatriculare va fi suspendat în cazul în care Inspecția
    Tehnică Periodică (ITP) a vehiculului a expirat sau a fost
    anulată. ITP se va face la 3 ani pentru maşinile noi şi anual pentru cele
    peste 12 ani. Pe de altă parte, după
    intrarea în vigoare a modificărilor, ITP-ul ar trebui să fie obținut mai ușor,
    întrucât noțiunea de defecțiuni tehnice va fi înlocuită cu 3 tipuri
    de deficiențe: minore, majore și periculoase. Practic, un șofer va
    putea obține ITP-ul chiar și atunci când mașina are deficiențe minore care nu
    afectează siguranța circulației.


    De asemenea,
    aceeași măsură va fi luată și în cazul în are noul proprietar al unei mașini nu
    solicită transcrierea dreptului de proprietate în termen de 90 de zile de la
    data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehicului. Conducerea unei
    mașini cu înmatricularea suspendată se va sancționa cu amendă de la 9 la 20 de
    puncte, adică cu sume cuprinse între 1.305 lei și 2.900 lei. Nu în ultimul rând, un vehicul va putea fi
    radiat din oficiu în urma unei notificări primite de la autorități potrivit
    căreia vehiculul respectiv a fost scos definitiv din uz. Într-o astfel de
    situație, titularul certificatului de înmatriculare va fi informat oficial în
    termen de 30 de zile de la radiere.


    Pevederile noului Cod Rutier sunt mai
    permisive din punct de vedere al consumului de alcool, acestea stipulând ca
    legală o concentraţie de 0,2 g/l de alcool pur în sânge. O valoare cuprinsă
    între 0,2 şi 0,5 g/l de alcool pur în sânge este considerată contravenţie, iar
    limita concentraţiei încadrată ca infracţiune a scăzut de la 0,8 la 0,5 g/l. Totuşi,
    consumul de alcool sau de alte
    substanțe după producerea unui accident de circulație – este o nouă
    infracțiune introdusă de Codul penal și atrage după sine o pedeapsă de până la
    5 ani de închisoare sau amendă.


    Şoferii care acumulează 15 puncte de
    penalizare se aleg cu suspendarea pentru 30 de zile a dreptului de a conduce o
    mașină și cu reținerea permisului de conducere. În acest context, se
    dorește acordarea unor beneficii pentru conducătorii auto care nu acumulează
    niciun punct de penalizare în decursul unui an calendaristic. Potrivit unui
    proiect de lege, șoferii aflați în această situație vor primi puncte bonus,
    astfel încât nu li se va mai suspenda dreptul de a conduce dacă au cumulat 15
    puncte de penalizare anul următor. In legislația altor state din Uniunea
    Europeană există deja astfel de prevederi.



    Vorbitul la telefon în timpul condusului unui autovehicul sau
    nepurtarea centurii de siguranţă va
    atrage amendă de 1600 de lei, de 10 ori mai mult ca amenzile de
    până acum. Noul cod rutier nu a lăsat nerezolvată nici problema necolectării
    amenzilor. Şoferii care nu îşi vor plăti amenzile de circulaţie vor rămâne fără
    permis.