Tag: noxe

  • Disensiuni privind noile reglementări ale emisiilor autovehiculelor

    Disensiuni privind noile reglementări ale emisiilor autovehiculelor

    Opt state membre, printre care și România, au solicitat ca Uniunea Europeană să renunțe la noile reguli privind emisiile de gaze și noxe ale autovehiculelor, doeoarece acestea deviază atenția de la obiectivul interzicerii vehiculelor cu motoare pe combustie, informează Bloomberg, citat de Agerpres.



    Franța, Italia, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, România și Slovacia își argumentează opoziția față de noile reglementări referitoare la emisiile de gaze și noxe incluse în normele Euro 7, prin faptul că aceste norme ar putea afecta investițiile cruciale necesare pentru decarbonizarea sectorului auto. Cele opt țări au mai menționat că regulile propuse pentru vehiculele de mare tonaj sunt prea restrictive și solicită amânarea datei de intrare în vigoare a noilor reglementări.



    Normele Euro 7 au scopul de a impune cerințe mai stricte în ceea ce privește poluanții, alții decât doxidul de carbon, cum ar fi oxidul de azot și monoxidul de carbon. Totodată, normele Euro 7 abordează și particulele poluante provenite de la frâne și anvelope.

    grafic-emisii-masini-noi-sursa-pe.jpg



    Bruxelles-ul își propune ca normele Euro 7 să intre în vigoare la 1 iulie 2025, dar statele mai sus menționate consideră că perioada este prea scurtă și susțin necesitatea unei perioade de tranziție de cel puțin șase ani după adoptarea pachetului. Atât Parlamentul European, cât și statele membre se află în prezent în procesul de negociere, bazându-se pe propriile lor poziții, înainte de a începe discuțiile între cele două părți.



    Automobilele, utilitarele, autobuzele și camioanele sunt principala sursă de poluare cu dioxid de azot și se situează pe a treia poziție a emisiilor de particule fine. Potrivit datelor Uniunii Europene, aproximativ 70.000 de persoane mor prematur în fiecare an din cauza poluării aerului generată de transportul rutier.



    Totodată, sectorul transporturilor este singurul în care emisiile de gaze cu efect de seră au crescut în ultimele trei decenii, creșterea fiind de 33,5% între 1990 și 2019, menționează Parlamentul European. Predicțiile momentului estimează scăderea din sectorul transporturilor până în 2050 la doar 22%, mult sub obiectivele blocului comunitar.


    emisii-transport-ue-2019-sursa-pe.jpg


    Transportul rutier reprezintă aproximativ o cincime din emisiile la nivelul UE. Cantitatea de emisii de CO2 provenite din transportul de pasageri variază semnificativ în funcție de mijlocul de transport. Mașinile particulare poluează cel mai mult, emițând 60,6% din totalul de emisii de CO2 provenite din transportul rutier european.



    De asemenea, toate autovehiculele puse în vânzare începând cu 2035 trebuie să aibă emisii zero și să nu emită CO2. Măsura va ajuta la obiectivul UE ce presupune ca sectorul transporturilor să deveni neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050.





  • Probleme de mediu în București

    Probleme de mediu în București

    Bucureștiul nu este cea mai poluată capitală europeană, dar are un nivel de poluare mult peste cel normal, punând astfel în pericol sănătatea locuitorilor. În plus, în ultimii ani, s-a constatat următorul fenomen: calitatea aerului în București este variabilă, mai ales în funcție de sezon. Astfel, iarna, iar mai nou și toamna, se înregistrează valori mai ridicate ale indicatorilor de calitate a aerului, pe fondul intensificării surselor de ardere. Aceste concluzii, împreună cu altele, se găsesc în Raportul de Cercetare privind calitatea mediului în București, lansat recent la cererea Fundației Comunitare București. Raportul constituie, de altfel, baza Platformei de mediu creată tot de această organizație non-guvernamentală, platformă unde sunt invitați să colaboreze activiști civici și reprezentați ai administrațiilor locale.



    Problemele de mediu din București, numeroase și mulți ani ignorate, necesită acum combinarea eforturilor pentru găsirea unor soluții. Și acesta este motivul lansării acestei platforme. Dar orice demers trebuie să înceapă de la analizarea amănunțită a situației și asta a făcut profesorul universitar Cristian Iojă, autorul raportului de cercetare, analizând sursele de poluare din București. Iată ce-a constatat, pe scurt:



    Bucureștiul are probleme cu particulele în suspensie, are probleme cu oxizii de azot, are probleme cu benzenul, are probleme cu mai multe mai multe categorii de de noxe. Toate se leagă, în mare parte, de modul în care alegem să ne mișcăm în cadrul orașului pentru că principala sursă de poluare a aerului o reprezintă traficul. Cei mai mulți dintre cetățenii orașului aleg mașina pentru a se deplasa în cadrul orașului. De asemenea, Bucureștiul are o rată destul de redusă a cetățenilor care utilizează transportul public, de exemplu. Dar ce înseamnă mai departe tipul ăsta de mobilitate? Mobilitatea aceasta înseamnă ocuparea spațiului public. Ne surprinde creșterea numărului de autovehicule înmatriculate în București din ultimii ani de zile. Dar pe asta trebuie să o transpunem mai departe în ocuparea spațiilor publice pentru că vedem că majoritatea trotuarelor sunt ocupate de autovehicule. Iar asta pune probleme în salubrizarea orașului pentru că, dacă instituțiile vor să curețe orașul, e un efort de-a dreptul fabulos să dai la o parte toate mașinile pentru a spăla o stradă. În continuare, referindu-ne la spațiile verzi, autoritățile ne arată niște cifre și ni se spune că suntem foarte aproape de ținta de spații verzi din legislație. Însă dacă ne uităm la ce există în realitate, vedem că principalele noastre spații verzi sunt aglomerate, poate de mașini.



    Cum am ajuns în această situație? Prin combinarea dintre anumite interese economice și neglijența bucureștenilor, consideră profesorul Cristian Iojă: Cred că în momentul de față ceea ce trebuie înțeles la nivelul orașului este că dintr-un mediu poluat, dintr-un aer poluat, din calitatea proastă a apei, din deficitul de spații verzi, din gestionarea deficitară a deșeurilor și din consumul nostru exagerat, unii câștigă. Deci practic noi vorbim în momentul de față despre o economie care este orientată spre un model de consum al Bucureștiului unde nu se conștientizează sau nu se ia în calcul atât de mult problemele de mediu generate. Cred însă și că una dintre problemele principale din care derivă și problemele de mediu pe care le are orașul vine din faptul că există un atașament foarte scăzut încă pentru față de oraș. Există un atașament extrem de scăzut față de oraș și o să zicem o sensibilitate foarte scăzută în legătură cu ce se întâmplă mai departe ca urmare a gesturilor noastre individuale. Dacă luăm mașina zi de zi și pentru orice mișcare, trebuie să conștientizăm că nu avem cum să avem un aer curat. Dacă, de asemenea, avem un consum au un consum exagerat de produse, nu avem cum să avem o economie circulară. Deci practic gesturile acestea individuale multiplicate la scara orașului fac să avem multitudinea de probleme cu care ne confruntăm în momentul de față.



    Gestionarea deșeurilor a devenit, într-adevăr, o problemă gravă în ultimii ani, căci gunoiul s-a înmulțit, iar autoritățile nu a ținut pasul în privința colectării selective, reciclării și depozitării. De aceea, la periferiile capitalei au apărut gropi improvizate de gunoi, iar în satele din apropiere se practică incedierea deșeurilor care eliberează în aer substanțe extreme de nocive pentru sănătatea bucureștenilor. Deocamdată, administrația nu pare să facă față numărului mare de incendieri, iar intervențiile Gărzii de mediu sunt precare comparative cu amploarea fenomenului. În general, modul de a acționa al autorităților este stângaci și îngreunat de birocrație, după cum a observat chiar primarul sectorului 2, la preluarea mandatului. Radu Mihaiu:



    Poliția locală a venit să ne spună că ar trebui să dăm amenzi celor de la Apele Romane că nu și au curățat apele. Avem salba de lacuri din nord-estul Bucureștiului și am avut o discuție cu Apele Române care au zis că și ei ne pot da amenzi pentru că cetățenii Sectorului 2 aruncă gunoi în apele orașului. Eu cred că a fost definitoriu pentru felul în care se raportau autoritățile în acel moment la gestiunea deșeurilor: cum să ne amendăm unii pe alții. Ne-am așezat la masă cu domnul director de la Apele Române și-am propus să facem ceva în comun. Am semnat un protocol care a durat vreo trei luni de zile să-l formulăm, căci, deși exista voința politică, asta este birocrația românească. Trei luni de zile a durat să semnăm un protocol prin care Apele Române contribuie cu utilaje și Primăria Sectorului 2 scoate din apă aceste deșeuri și le duce la groapa de gunoi. Și am scos peste 10.000 de tone de deșeuri din salba de lacuri din București care arată în ce hal de poluare ne-au adus ultimii 30 de ani. Gunoiul nu dispare. Dacă îl preia o firmă, nu înseamnă că dispare. De foarte multe ori ajunge pe camp, ajunge în apă și de foarte, foarte multe ori ajunge în sobele oamenilor. Asta este o realitate. De multe ori se ard lucruri în București și se ard în sobele oamenilor. Ar trebui să gestionăm acest lucru. Ne ajută foarte mult colaborarea cu societatea civilă.



    Chiar colaborarea dintre societatea civilă și autorități este ținta Platformei de mediu lansată recent de Fundația Comunitară București care este, însă, pe deplin conștientă de faptul că această colaborarea trebuie extinsă pe o perioadă foarte îndelungată pentru a da roade și a reduce poluarea.






  • Energia şi gazele naturale lichefiate

    Energia şi gazele naturale lichefiate

    Gazul
    natural lichefiat este privit ca o resursă de viitor, pentru stocarea lui fiind
    necesare recipiente mai mici şi costuri de producţie mai mici cu aproximativ
    20%. Gazele naturale lichefiate sunt considerate cu mare potenţial pentru a
    deveni combustibil important şi vor fi un concurent serios al păcurii în următoarea
    perioadă. Se urmăreşte o strategie de extindere a folosirii lor şi
    profitabilitatea va duce şi la reducerea noxelor şi a poluării. Se estimează că
    emisiile gazelor naturale lichefiate vor fi cu aproape 30% mai mici faţă de
    combustibilul clasic. Cele mai multe instalaţii de gaze naturale lichefiate
    sunt în Statele Unite ale Americii, Asia şi în Europa de Nord, SUA fiind cel mai
    important actor de pe piaţă.


    Uniunea
    Europeană este foarte interesată de folosirea gazelor naturale lichefiate. În
    parteneriatul transatlantic cu SUA, gazele naturale lichefiate sunt un capitol
    important al interesului comun care înseamnă consum, dezvoltare economică şi securitate
    energetică. La Formul energiei de la Bruxelles de la începutul lunii mai 2019,
    gazele naturale lichefiate au constituit subiectul întâlnirii. Comisarul
    european pentru acţiune climatică şi energie Miguel Arias Cañete a repetat
    importanţa gazelor naturale lichefiate privite şi ca resursă şi ca bază de
    cooperare comună transatlantică.

    Sectorul
    energetic este una dintre poveştile-cheie de succes pentru cooperarea
    transatlantică în care avem împreună un interes puternic reciproc. Uniunea
    Europeană, Statele Unite ale Americii şi Consiliul Mondial al Energiei sunt
    exemple de cooperare de succes în domeniul energetic. În lulie anul trecut am
    căzut de acord asupra importanţei angajamentului în industria transatlantică a
    energiei şi a organizării unui forum de afaceri.

    Pentru acest prim eveniment,
    am ales gazele naturale lichefiate ca subiect şi interesele Uniunii Europene şi
    Statelor Unite ale Americii sunt în mod clar aliniate. Uniunea Europeană este
    cel mai mare importator de gaz natural şi depindem în proporţie de 70% în
    consumul nostru de importuri. Gazele naturale lichefiate joacă un rol crescând
    în diversificarea surselor de energie contribuind la securitatea noastră
    energetică. SUA sunt cel mai mare producător de gaze naturale lichefiate şi
    importator-exportator cu 3 terminale de export şi alte 3 terminale de export în
    acest an. Aducerea exporturilor SUA pe piaţa europeană va deschide noi oportunităţi
    de afaceri pentru ambele părţi şi poate juca un rol pentru securitatea
    furnizărilor.


    Din
    aprilie 2016, exportul american de gaze naturale lichefiate către Uniunea
    Europeană a crescut. În martie 2019 a fost înregistrat recordul de 1,4 miliarde
    de metri cubi de gaz natural lichefiat american ajuns la terminalele europene.


  • Calitatea aerului şi a apei din Europa

    Calitatea aerului şi a apei din Europa

    Cifrele arată că respirăm, bem, trăim mult mai sănătos decât acum 30 de ani. Potrivit Agenţiei Europene de Mediu, emisiile de gaze cu efect de seră au scăzut cu 19% faţă de 1990, chiar dacă activitatea economică a crescut cu 45%. Utilizarea combustibililor fosili a scăzut şi ea, ca şi emisiile unor poluanţi proveniţi din transport şi industrie.

    Normele stabilite de Uniunea Europeană privind nivelurile maxime de poluanți din aer există de peste două decenii – și, totuși, câteva zeci de orașe europene nu reușesc să atingă standardele actuale privind calitatea aerului. Printre ele se află şi trei de la noi: Bucureşti, Iaşi şi Braşov, pentru care România a primit avertizări. Probleme sunt la depăşirea frecventă a limitelor de emisii de particule fine, numite tehnic PM10, şi dioxid de azot.

    La solicitarea Comisiei, Ministerul Meidului a trimis la Bruxelles un plan consistent de măsuri de reducere a poluării, după cum a declarat pentru Radio România Actualităţi, directoarea pentru evaluare, impact şi controlul poluării, Dorina Mocanu: Măsurile se pot împărţi pe 3 categorii: acţiuni care se reflectă în managementul traficului, inclusiv programul de stimulare a înnoirii parcului auto, numit Rabla, programul naţional pentru crearea de infrastucturi pentru maşini electrice, modernizarea transportului public, inclusiv prin trecerea la transportul publci electric. A doua categorie de măsuri se referă la încălzirea rezidenţială: măsuri de creştere a eficienţei energetice prin reabilitarea termică a clădirilor, prin modernizarea sistemelor de termoficare, instalarea sistemelor de încălzire care utilizează energie regenerabilă, înlocuirea sau completarea sistemelor clasice de încălzire cu sisteme moderne. Cele mai multe dintre aceste măsuri sunt deja finanţabile sau finanţate din programele fondului pentru mediu. Al treilea set de măsuri se referă la realizarea de spaţii verzi.

    În fiecare an, peste 400 de mii de europeni mor prematur din cauza noxelor din aer și mult mai mulți suferă de boli respiratorii și cardiovasculare, cauzate de poluarea atmosferică. În România, cel puţin 25 de mii de decese sunt puse pe seama aerului pe care îl respirăm. În termeni economici, costurile determinate de calitatea proastă a aerului depășesc, la nivel european, cu mult 20 de miliarde de euro pe an, din cauza creșterii cheltuielilor medicale și a reducerii productivității lucrătorilor. Comisia dorește să coopereze cu statele membre pentru a le ajuta să se încadreze în limitele de emisii pe care au convenit să le respecte și care garantează sănătatea cetățenilor.


  • CE avertizează în legătura cu calitatea aerului

    CE avertizează în legătura cu calitatea aerului

    Poluarea atmosferică râmâne cel mai mare pericol pentru sănătatea europeanilor. Concentraţiile poluanţilor atmosferici continuă să fie foarte mari, iar problemele legate de calitatea aerului persistă. Sunt vizate 9 state europene, inclusiv România, state care riscă să fie sancţionare pentru că depăşesc limitele de emisii fixate în Uniunea Europeană. In pofida avertismentelor repetate ale Comisiei, aceste ţări nu au luat, până acum, măsuri pentru diminuarea poluării aerului.

    La o întâlnire cu miniştrii mediului din cele 9 state membre, organizată la Bruxelles, comisarul european pentru mediu, Karmenu Vella, a cerut acestor state să ia măsuri urgente pentru reducerea poluarii: Comisia a afirmat în mod constant faptul că doreşte să se implice considerabil în chestiunile majore. Si nu există ceva mai important decât prevenirea pierderii de vieţi omeneşti cauzate de poluarea aerului. Mai întâi, doresc să subliniez că am invitat miniştrii la Bruxelles, deoarece principala mea preocupare, de fapt preocuparea principală a Comisiei, este protejarea cetăţenilor europeni. Atunci când mă refer la cetăţeni, mă refer la persoanele care suferă deja din cauza poluării şi la toate celelalte care sunt expuse riscurilor. Mă gândesc la copiii care au astm şi la părinţii lor, la părinţii care suferă de boli pulmonare obstructive şi la copiii lor. Miniştrii au declarat că înţeleg faptul că, pentru a dobândi credibilitate în faţa cetăţenilor, trebuie întreprinse acţiuni eficace, ceea ce înseamnă că trebuie să se respecte procesul care asigură înfăptuirea respectivelor acţiuni. Intâlnirea de astăzi a avut loc nu numai cu sprijinul deplin al preşedintelui Juncker, ci şi cu sprijinul deplin al celor 500 de milioane de cetăţeni. Suntem, de asemenea, hotărâţi – în calitate de Colegiu – să acţionăm în ceea ce priveşte această problemă cu seriozitatea care se impune.

    Datele Agenţiei Europene de Mediu arată că peste 400 de mii de oameni îşi pierd viaţa prematur, în fiecare an, în Uniunea Europeană, iar mulţi oameni suferă de boli respiratorii şi cardiovasculare din cauza expunerii la poluare, Toate acestea generează costuri de miliarde de euro pe an în domeniul sănătăţii. Dacă ne referim la România, peste 25.000 de decese premature se înregistrează în fiecare an din cauza aerului poluat.Cele mai mari probleme se înregistrează în marile aglomerări urbane, acolo unde stilul de viaţă şi în special traficul intens generează emisii şi noxe ridicate. In acest sens, România a anunţat că va aloca în acest an suma de 13 milioane de lei pentru Programul de dezvoltare şi optimizare a Reţelei Naţionale de Monitorizare a Calităţii Aerului, respectiv 20 milioane de lei pentru reducerea impactului asupra atmosferei, apei şi solului, inclusiv monitorizarea calităţii aerului.


  • Maşinile Volkswagen în România

    Maşinile Volkswagen în România

    Scandalul Volkswagen se află în faza anchetelor, iar, odată acestea
    încheiate, va intra în etapa judiciară. Grupul german riscă amenzi usturătoare
    acolo unde a comercializat autoturisme diesel echipate cu deja celebrul soft ce
    falsifică testele antipoluare dar şi procese din partea statelor respective şi
    a persoanelor care au achiziţionat astfel de maşini.

    La Bucureşti, prejudiciul
    pe care statul român l-a estimat pentru cele aproximativ 100.000 de
    autovehicule Volkswagen cu motor Diesel inventariate s-ar ridica la aproape 30
    de milioane de euro. Calculul a pornit de la faptul că taxa de mediu care
    însoţeşte achiziţia unei maşini a fost plătită de cumpărători pentru motorizare
    Euro 5, iar vehicolul era în realitate de categorie Euro 4. Diferenţa de bani
    va fi recuperată în instanţă de la compania producătoare, fără ca proprietarii
    să mai scoată bani din buzunar, a explicat ministrul mediului, Graţiela
    Gavrilescu: Românii care au fost de bună-credinţă şi şi-au cumpărat la
    un preţ destul de mare o marcă Volkswagen bineînţeles că nu vor plăti această
    diferenţă de taxă de mediu pentru că ei nu erau în cunoştinţă de cauză. Statul
    român o să-şi recupereze prejudiciul, dând în judecată firma Volkswagen. Noi
    trebuie să ne recuperăm clar prejudiciul, taxa de mediu pe care trebuia să o
    încasăm la momentul T0 în anul în care a început să se distribuie şi au intrat
    în fabricaţie autovehiculele Euro 5. O să calculăm şi nişte penalităţi.

    În Germania, poliţia a efectuat percheziţii la sediul central al firmei, în
    cadrul anchetei privind falsificarea testelor de noxe pentru milioane de maşini
    fabricate de cel mare mare constructor german. Scopul a fost ridicarea de
    documente şi suport informatic care ar putea ajuta la identificarea angajaţilor
    implicaţi în scandal. La Washington, şeful diviziei americane a companiei
    Volkswagen a fost audiat în Congres, unde a exprimat scuze pentru cele
    întâmplate. Michael Horn: Doresc să
    prezint scuze sincere pentru faptul că Volkswagen a folosit un program software
    pentru a trece testele regulamentare de emisii. Aceste fapte, sunt perfect de
    acord, sunt profund îngrijorătoare. Nu aş fi crezut că aşa ceva ar fi posibil
    în Grupul Volkswagen. Am înşelat încrederea clienţilor, dealer-ilor şi
    angajaţilor noştri, a publicului şi autorităţilor.

    Şeful Volkswagen
    din Statele Unite a declarat că nu a avut nici cea mai mică bănuială despre
    înşelăciune. Potrivit acestuia, instalarea programului de trucare a testului de
    noxe pe maşini nu a fost făcută în urma unei decizii a conducerii companiei, ci
    a fost acţiunea câtorva ingineri. Tentativa de a trişa nu va scăpa nepedepsită.
    Există, însă, daune ce riscă să nu fie recuperate vreodată; ele privesc
    credibilitatea şi imaginea, iar costul lor ar putea să fie suportat, în solidar,
    de toate companiile germane.