Tag: Oana Rasuceanu

  • Spectacolul di dansu contemporan “Interior/Exterior”

    Spectacolul di dansu contemporan “Interior/Exterior”

    Sţena di dansu contemporan ditu capitală s-feaţi ma avută tu bitisita a anlui 2022 cu un nou spectacol: “Interior/Exterior” tru regia și coregrafia ali Oana Răsuceanu – sţenaristă, coregrafă și regizoare a năului bărnu, și tru colaborare cu regizoarea di film Iulia Rugină. Ună mutrită introspectivă tru bana a patru personaje feminine și tru lumea emoțiilor și ănaticlui alustoru ditu kirolu anda ankisi pandemia di COVID-19 ditu 2020. Spectacolu ari la thimelliu interviuri documentare adrati di aţeali dauă creatoare tru perioada lockdown-ului și pripune a publiclui spectator ună reinterpretare și ună analiză a aţiloru emoții, a bănărloru a noastre, a tutulor. Sidzumu di zboru cu regizoarea ti conceptul artistic, ti viziunea aliştei transpuse tru spectacol. Oana Răsuceanu:


    “”Interior/Exterior” easti un spectacol cari zburaşti ti existența, să spunemu niheamă ascuturată, a patru personaje feminine, cari agiungu s’hibă acţati tru ţiva ţi noi tuț earamu acăţaţ tru perioada marţu-mai 2020. Zburăscu aoa ti catandisea di urgență, la lockdown, la pandemie, la debutul pandemiillei tru România. Minduita a mea ligat di aestu spectacol fu, nkisită di ma multi catandisi, catandisi ca ti ciudie, catandisi ambigue, anxietate, ntribări ligate di cum nă fu a naua a tutăloru, atumţea și cum putem, dimi, s’nă turnămu la perioada aţea, după niscănţă añi cari tricură pisti noi, ama cari nu aştearsiră cu sfungulu experiența aţilui kiro.


    Avui mini senzația și am senzația că timpul aestu cari tricu pisti noi nu feaţi că maş s’nă bagă lupa pi ună turlie di cicatrici, pi cari minduescu căte cafi un li dukeaşti și pi cari născănţă di noi apufusescu s’li alasă s’există și s’hibă vizibile, până tu soni, și le conștientizeadză, a deapoa alanţă apufusescu că easti ma ghini s’hibă ascumti şi vără turlie s’minduească s’ncllidă un saltar pi cari numata va tra s’lu dişcllidă.


    Spectacolu nkisi di aoa și deapoa s-amintă, aşţănda aestă mindueari ma largu și agiungânda tru un moment tru cari dukimu că ari un material video pi cari lu-vem. Aoa ufilisescu pluralul tră aţea că easti zborlu ti mini și ti Iulia Rugină. Noi tru perioada ali pandimiei, tamam tru aţea pirioadă, di lockdown, mai 2020, apufusimu că vrem s’adrămu un şingiru di interviuri pi Zoom, tră aţea că vărnu nu putea s’alasă locul, locul tru cari earai acăţatu. Și atumţea feaţimu ma multi discuții cu lenu turlii di oamini ditu bana a noastră, oameni aprukeaţ di noi, tră atea că dukimu ananghea s’documentăm aţel moment, un moment unic pi cari numata lu aveamu bănată niţi unu di noi până tru punctul atelu. Iara aestu material brut să spusi multu valoros și minduescu că valoarea a lui creaște cum ţi s’hibă di la un an la alantu. Tru spectacol ufilisimu maş niscănti părț di discuții și intervenții feminine. Noi feaţimu atumţea interviuri cu persoane di sex masculin și persoane di sex feminin.


    Ilikiili eara di ma multi turlii, zburămu cu cilimeañi di 10 ani, cu adulți, cu oamiñni la 20, 30, 40, 70 di ani și ditu aest, să-lli spunemu, ansamblu, pescuimu, aleapsimu niscănti personaje feminine cari agiungu s’hibă personaje active tru spectacol și cari agiung s’hibă ndziminati, cu prezența live pi sţenă a aţiloru patru interprete.”



    Sţenarista, coregrafa și regizoarea spectacolului nă zbură ti ateali 4 interprete, ti lucrul cu aestea și ti emoțiile genearatoare și cari transcendu până la public. Oana Răsuceanu:


    “Ti ateali 4 interprete Mariana Gavriciuc, ti Anastasia Preotu, Teodora Velescu și Eva Danciu. Mini ahurhiiu s’lucredz cu eale tru baza, să spunemu, a niscăntoru texte pi cari li ngrăpsiiu ti aţeali 4 prezențe feminine live. Dukiiu că easti ananghis’avemu un numitor comun di nkisită tru construcția a minarillei aluştoru 4 corpuri, nkisinda di la date biografiţi, di la catandisi, mindueri, catandisi suţială etc, identificată trăcafi ună di ateali patru. Dukiiu ananghea că minărli și construcția a frazilor di minari s’ndzimineadză emu traiectoria emoțională, emu socială a aţelor pirsonaje, până la debutul a catandisillei di ananghi.


    Deapoa transformarea a lor tu kirolu a aţiloru doi meşi și deapoa momentul tru cari s’bitiseasti și momentul tru cari au vaga senzație, falsa senzație că, bana ahurheaşti ditu punctul tru cari u alăsaşi. Tiva extrem di fals, di altă parti, pi cari noi tuț fum să spunemu, aşi, captivi aliştei falsitati, aliştei arădeari, lucru pi cari pi momentu nu lu dukimu, ama pi cari cadealihea noi, la ani distanță i, di ndoi meşi alargu, lu vidzumu multu, multu alargu limbidu. Nai pţănu cu mine, ditu aţea perioadă, ditu perioada a lockdown-ului, armasi ună turlie di catandisi tra s’himu tru gardă permanent.


    Tută perioada a pandemiillei, vără turlie, a ñeia ñi afusi ună catandisi continuă di semnu di ntribare cari planează ti dzuua di mani, lucru pi cari nică îl dukescu. Lucrul aestu minduescu că s’veadi și tru spectacol și planează și tru spectacolu, tră atea că există nisiguranța tră dzuua di măni și nisiguranța că ești tru ună acutotalui kisă. Și vără turlie aestă kisă minduiiu s’hibă prezentă, ama cadealhean mulță di noi, majoritatea, și cadealihea aţeali 4 personaje ditu spectacol agiung s’facă ună turlie di irini cu situația și s’duească că iţi va s’hibă, nu avem ţi s’adrămu s’nidzemu ninti. Lucru pi cari mini lu adraiu, pi cari eali lu adară și pi cari mulță di v noi lu adrară, ună jgllioată ninti, iţi s’hibă aestă “ninte”.


    Autoru: Ion Puican


    Armânipsearea: Taşcu Lala























  • Spectacolul de dans contemporan “Interior/Exterior”

    Spectacolul de dans contemporan “Interior/Exterior”

    Scena de dans contemporan din capitală s-a
    îmbogățit la finalul anului 2022 cu un nou spectacol: Interior/Exterior în
    regia și coregrafia Oanei Răsuceanu – scenaristă, coregrafă și regizoare a noii
    generații, și în colaborare cu regizoarea de film Iulia Rugină. O privire
    introspectivă în viața a patru personaje feminine și în lumea emoțiilor și
    trăirilor acestora din timpul izbucnirii pandemiei de COVID-19 din 2020.
    Spectacolul are la bază interviuri documentare realizate de cele două creatoare
    în perioada lockdown-ului și propune publicului spectator o reinterpretare și o
    analiză a acelor emoții, a trăirilor noastre, ale tuturor. Am stat de vorbă cu
    regizoarea despre conceptul artistic, despre viziunea acesteia transpuse în
    spectacol. Oana Răsuceanu:


    Interior/Exterior este un
    spectacol care vorbește despre existența, să zicem ușor scuturată, a patru
    personaje feminine, care ajung să fie prinse în ceva ce noi toți am fost prinși
    în perioada martie-mai 2020. Mă refer aici la starea de urgență, la lockdown,
    la pandemie, la debutul pandemiei în România. Gândul meu legat de acest
    spectacol a fost generat, de fapt, de mai multe stări, stări bizare, stări ambigue,
    anxietate, întrebări legate de cum ne-a fost nouă, tuturor, atunci și cum
    putem, de fapt, să ne întoarcem la perioada aceea, după niște ani care au
    trecut peste noi, dar care totuși nu au șters cu buretele experiența cu
    pricina, ci din contră.

    Am avut eu senzația și am senzația că timpul ăsta care
    a trecut peste noi nu a făcut decât să ne pună de fapt lupa pe un soi de
    cicatrici, pe care cred că fiecare le simte și pe care unii dintre noi decid să
    le lase să existe și să fie vizibile, până la urmă, și le conștientizează, iar
    alții pur și simplu decid că e mai bine să fie ascunse și cumva să încerce să
    închidă un sertar pe care nu ar mai vrea sub nicio formă să îl descuie.

    Spectacolul a pornit de aici și apoi s-a născut, rotind acest gând mai departe
    și ajungând de fapt într-un moment în care am realizat că există un material
    video pe care îl avem. Aici folosesc pluralul pentru că este vorba despre mine
    și despre Iulia Rugină. Noi în perioada pandemiei, fix în acea perioadă, de
    fapt, de lockdown, mai 2020, am hotărât că vrem să facem o serie de interviuri
    pe Zoom, pentru că nimeni nu putea să părăsească locul, locul în care erai
    prins. Și atunci am făcut o serie de discuții cu diverși oameni din viața
    noastră, oameni apropiați nouă, pentru că am simțit nevoia să documentăm acel
    moment, un moment unic pe care nu-l mai trăisem niciunul dintre noi până în
    punctul acela. Iar acest material brut s-a dovedit a fi extrem de valoros și
    cred că valoarea lui crește oricum de la un an la altul. În spectacol nu am
    folosit decât anumite părți de discuții și intervenții feminine. Noi am făcut
    atunci interviuri cu persoane de sex masculin și persoane de sex feminin.

    Vârstele au variat, de asemenea, am vorbit cu copii de 10 ani, cu adulți, cu
    oameni la 20, 30, 40, 70 de ani și din acest, să-i zicem, ansamblu, am pescuit,
    am ales niște personaje feminine care devin personaje active în spectacol și
    care ajung să fie îmbinate de fapt, cu prezența live pe scenă a celor patru
    interprete.




    Scenarista, coregrafa și regizoarea
    spectacolului ne-a vorbit despre cele 4 interprete, despre lucrul cu acestea și
    despre emoțiile generatoare și care transcend până la public. Oana Răsuceanu:


    Despre cele 4 interprete Mariana
    Gavriciuc, despre Anastasia Preotu, Teodora Velescu și Eva Danciu. Eu am început
    să lucrez cu ele în baza, să zicem, unor texte pe care le-am scris despre cele 4
    prezențe feminine live. Am simțit că e nevoie să avem un numitor comun de
    plecare în construcția mișcării acestor 4 corpuri, plecând de la date
    biografice, de la stări, gânduri, stare socială etc, identificată pentru
    fiecare dintre cele patru. Am simțit nevoia ca mișcările și construcția
    frazelor de mișcare să îmbine atât traiectoria emoțională, cât și socială a
    acelor personaje, până la debutul stării de urgență.

    Apoi transformarea lor pe
    de-a lungul celor două luni și apoi momentul în care se încheie și momentul în
    care au vaga senzație, falsa senzație că, de fapt, viața pur și simplu e
    reluată din punctul în care ai lăsat-o. Ceva extrem de fals, de altfel, pe care
    noi cu toții am fost, să zicem, captivi acestei falsități, acestei minciuni,
    lucru pe care pe moment nu l-am conștientizat, dar pe care cu siguranță noi, la
    ani distanță sau, mă rog, câteva luni distanță, l-am văzut foarte, foarte clar.
    Cel puțin cu mine, din acea perioadă, din perioada lockdown-ului, a rămas un
    soi de stare de a fi în gardă permanent.

    Toată perioada pandemiei, cumva, mie
    mi-a generat o stare continuă de semn de întrebare care planează asupra zilei
    de mâine, lucru pe care încă îl resimt. Lucrul acesta cred că se resimte și în
    spectacol și planează și asupra spectacolului, pentru că există nesiguranța
    pentru ziua de mâine și nesiguranța că ești într-o totală-totală beznă. Și
    cumva această beznă am încercat să fie prezentă, dar cu siguranță mulți dintre
    noi, majoritatea, și cu siguranță cele 4 personaje din spectacol ajung să facă
    o oarecare pace cu situația și să-și dea seama că orice ar fi, nu avem ce face,
    trebuie să mergem înainte. Lucru pe care eu l-am făcut, pe care ele îl fac și
    pe care mulți dintre noi l-au făcut, un pas înainte, orice ar însemna acest
    înainte.


  • „Less is More“: kreativer Workshop für Pre-Writing

    „Less is More“: kreativer Workshop für Pre-Writing

    Der Kulturverband Control N startet zusammen mit der französischen Kulturorganisation Le Groupe Ouest“ das Projekt LIM — Less is More“, ein Workshop für kreatives Pre-Writing, der ausschlie‎ßlich jungen Filmemachern, Schriftstellern, Journalisten und Künstlern in Rumänien gewidmet ist. Die Veranstaltung findet zwischen dem 18. und 23. Oktober statt. Der Workshop wird von der Drehbuchberaterin Nolwenn Guiziou aus Frankreich und der rumänischen Drehbuchautorin Ana Agopian gehalten. Warum ist es wichtig, jetzt vielleicht sogar mehr als sonst, ein solches Programm zu organisieren und zu fördern? Nach Ansicht von Ana Agopian wäre das erste Argument die positive Erfahrung aus anderen Ländern. Diese Art von Workshops wurde von Groupe Ouest in Frankreich, Polen, Litauen, Norwegen und Belgien durchgeführt. Die Ergebnisse waren, wie es scheint, spannend. Was kreatives Pre-Writing ist und woraus es genau besteht, erklärt Ana Agopian:






    Oftmals arbeitet man jahrelang an einem Spielfilm. Von dem Moment an, in dem man die ersten Worte zu Papier bringt, bis die Dreharbeiten beginnen, können Jahre vergehen. Deshalb ist es extrem wichtig, dass man, wenn man sagt ‚Das ist mein Projekt und ich will damit arbeiten‘, sicher sein kann, dass dies der Fall ist. Was macht das Projekt »Less is More« aus? Wir denken uns Methoden aus, mit denen die Drehbuchautoren möglichst viele Ideen finden können, und dann testen wir sie mehrmals und sehen gemeinsam, welche eigentlich die beste Option ist. Am Ende des Workshops gehen die Teilnehmer mit einem Spielfilmprojekt nach Hause, an dem sie dann jahrelang arbeiten können.”










    Der Kulturveraband Control N wurde 2009 von Oana Răsuceanu (Drehbuchautorin), Ana Agopian (Drehbuchautorin) und Iulia Rugină (Filmregisseurin) gegründet, genau mit der Idee, den Zugang zur Filmausbildung in Rumänien zu erleichtern, Brücken zwischen lokalen und internationalen Künstlern zu schaffen und das künstlerische Debüt und die Kreativität in den darstellenden Künsten zu unterstützen. Jetzt, nach mehr als 10 Jahren Tätigkeit, hat der Verband eine Visitenkarte, die sich zeigen lässt: kulturelle Veranstaltungen in den Bereichen Kino, Theater, Tanz, Fotografie und Workshops für kreatives Schreiben. Dazu kommen internationale Projekte mit Partnern aus Italien, Frankreich, Belgien und Polen.






    Ana Agopian erzählte, dass sie auch emotional an diesem neuen Projekt beteiligt war, weil sie anderen kreativen Menschen helfen möchte, die Fehler, die sie gemacht hat, zu vermeiden. Das hängt mit der Phase der Themenwahl zusammen, die auf den ersten Blick sehr einfach erscheint. Auch die Methode, die umgesetzt wird: Man wählt das Thema aus, schreibt den Entwurf (der etwa 120 Seiten umfasst), man überprüft das Thema, schreibt einen weiteren Entwurf — das nimmt viel Zeit in Anspruch. Durch diesen Workshop — fügt sie hinzu — geben wir den Drehbuchautoren einige Zeit zum Nachdenken über die Jahre ihres zukünftigen Arbeitslebens“. Angesichts des internationalen Kontexts, der für Künstler nicht gerade ermutigend ist, sagte unsere Gesprächspartnerin:






    In der Tat ist es für Künstler im Allgemeinen, aber auch für Filmemacher, eine sehr komplizierte Zeit. Obwohl die Dreharbeiten wieder aufgenommen wurden, passiert meiner Meinung nach viel weniger als im September 2019, sagen wir mal so. Und es sieht so aus, als käme eine Menge auf uns zu, eine ebenso komplizierte Zeit. Die Drehbuchautoren haben jedoch Glück: Sie haben Zeit, um ihre Projekte zu entwickeln, sie sind nicht von einem ganzen Filmteam abhängig. Und ja, die Isolation bestimmt oft das Leben eines Drehbuchautors. Es ist wichtig für die Drehbuchautoren, weiter zu machen, und ich glaube, dass ihnen unsere kreative Residenz zu Hilfe kommt. Ob sie nun online oder offline sein wird, wir wissen mit Sicherheit, dass sie stattfinden wird. Ich glaube, es ist wichtig, dass es zu diesem Zeitpunkt für alle Künstler weitergeht.“