Tag: obeyitate

  • Educaţie pentru sănătate şi nutriţie

    Educaţie pentru sănătate şi nutriţie

    Obezitatea în rândul copiilor a
    devenit un subiect de îngrijorare, peste tot în lumea dezvoltată. În
    ultimii ani, şi în România, a crescut foarte mult numărul persoanelor
    supraponderale şi obeze, mai ales în rândul copiilor şi adolescenţilor. O
    dieta nesănătoasă (prea bogată în zaharuri şi grăsimi) şi lipsa sportului, duc
    la creşterea necontrolată în greutate. Foarte puţini copii se mai joacă
    în jurul blocului sau practică baschet, fotbal, tenis sau orice alt sport
    potrivit vârstei lor. Numai în 2017, la un spital de copii din Iaşi au
    trecut 1.743 de copii diagnosticaţi cu obezitate, pe lângă celelalte probleme
    de sănătate, dintre aceştia 392 având ca diagnostic principal obezitatea. Medicii
    atrag atenţia că prevalenţa obezităţii s-a triplat în rândul noilor generaţii
    în ultimele două-trei decenii şi că, de cele mai multe ori, vina aparţine
    părinţilor care le satisfac toate poftele şi îi îndoapă cu tot felul de
    dulciuri. Mai mult, în multe familii, oferirea de mâncare de tip fast food este
    o recompensă sau o formă de răsfăţ pentru copii.

    Studiile Organizaţiei Mondiale
    a Sănătăţii arată că, până în anul 2030, 90% din populaţia lumii va fi
    supraponderală. Specialiștii susțin că educaţia alimentară trebuie să înceapă
    acasă şi apoi continuată în școală. Iată ce ne-a declarat Rucsandra Topoloiu,
    coordonator programe la Asociaţia ABC-ul Nutriţiei: La
    nivelul anului 2017, studiile arată ca 12,4% din populația țării noastre ar fi
    afectată de diabet, iar la copii incidența apariției diabetului la 100 de mii
    de locuitori ar fi de 13,3%, datele aparțin Institutului Național
    de Sănătate Publică. Principalele cauze ar fi lipsa de educație nutritivă și
    lipsa de mișcare, iar complicațiile diabetului sunt dintre cele mai serioase.


    Dacă ne referim la obezitatea infantilă situația este la fel de îngrijorătoare.
    Statistice arată că România ocupa locul doi în Europa la obezitatea
    infantilă, adică 1 din 4 copii cu vârste de 8 ani are probleme de greutate, iar
    1 din 10 suferă de obezitate. Atât supraponderalitatea, cât și obezitatea sunt
    factori importanți în apariția diabetului de tip 2, iar o alimentație de
    calitate este esențială pentru reducerea îmbolnăvirilor din perioada copilăriei
    și prevenirea bolilor cronice la viitorul adult. Principalii
    responsabili de alimentate sunt părinții, din păcate. Atât părinții cât și
    copiii nu au o dietă echilibrată, consumă produse procesate, sucuri
    acidulate cu foarte mult zahăr, puţine fructe și legume. Toate duc, din păcate,
    la o serie întreagă de probleme și de
    boli.


    În multe şcoli din România se derulează deja programe şi cursuri de
    educaţie pentru un stil de viată sănătos. Din 2004 se derulează opționalul Educație pentru sănătate, din clasa I până în clasa a XII-a. Şi
    Asociația ABC-ul Nutriției a demarat programul Ora de nutriție, prin care
    elevii învată cum să se hrănească sănătos și cât de importantă este mişcarea în
    aer liber, spune Rucsandra Topoloiu: In toamna
    anului 2016, am pornit cu câteva şcoli din Bucureşti, apoi ne-am extins şi
    am ajuns până la 2200 de elevi, cu care am lucrat în Bucureşti şi
    Constanţa, implicând 11 şcoli gimnaziale şi două licee. Le-am creat module
    educaţionale pentru a le transmite celor mici cunoştinte despre conceptul de
    viaţă sănătoasă, chiar de la vârste destul de fragede, începând cu vârsta de 8
    ani. In echipa noastră de traineri avem tehnicieni nutriţionişti, medici,
    studenţi la farmacie sau medicină care s-au alăturat demersului nostru.


    Toţi
    aceştia, prin voluntariat, merg în şcoli şi vorbesc, timp de 7 săptămâni
    consecutive – pentru că atât durează proiectul nostru – în timpul orelor
    de dirigenţie, despre ceea ce înseamnă o alimentaţie sănătoasă. Ne axăm pe
    piramida nutriţiei, care sunt alimentele care ar trebui să stea la baza
    alimentaţiei, ce ar trebui să consumâm cel mai mult, şi ce ar trebui să
    consumăm cel mai puţin, care sunt riscurile în momentul în care consumăm mult
    prea mult zahăr sau alimente procesate. Mai vorbim despre importanţa apei şi
    hidratarea, care este rolul apei, despre principii de viaţă sănătoasă,
    despre sport, despre grija pentru risipa alimentară…


    Modelul
    educațional al Asociaţiei ABC-ul Nutriţiei a fost conceput alături de
    medici și tehnicieni nutriționiști, de psihologi și de specialiști în
    educație. Lecțiile au un stil de predare interactiv și non formal, menit
    să acopere diverse tipuri de învățare, iar copiii sunt foarte receptivi la
    astfel de informații, ne mai spune Rucsandra Topoloiu: Proiectul
    se adrezează şcolilor gimnaziale, din calsa a V-a până la liceu, însă am lucrat
    şi cu copii din clase mai mici, în funcţie de dorinţele şcolilor şi disponibilitatea
    trainerilior implicaţi. De fiecare dată, noi îmbunătăţim şi adaptăm
    informaţiile şi venim cu informaţii practice, cu informaţii interactive, cu
    jocuri, cu sfaturi, astfel încât copiii să le poată pune şi în practică.
    Ii învăţăm asocieri alimentare corecte, să renunţe la cipsuri şi dulciuri, pe
    care le cumpără de la chioşcul şcolii, şi să consume pachetul de acasă. In
    cadrul programului, nu lucrăm doar cu copii, avem şi componenta de adulți,
    profesori de la clase, avem ore și cu ei pentru că considerăm că sunt un model
    pentru copii. De asemenea, organizăm, ședințe cu părinții în care le vorbim
    despre toate aceste principii de alimentație sănătoasă.


    Ministerul
    Educaţiei Naţionale în colaborare cu Ministerul Sănătaţii a anunţat
    introducerea unei materii noi în şcolile din România, începând din toamna
    anului 2020. Este vorba de opționalul Educaţie pentru sănătate şi
    nutriţie. Prevederea face parte dintr-o serie de modificări aduse Legii
    educației de către parlamentari, modificări publicate în Monitorul Oficial. Insă
    nu se cunosc detalii în privința felului în care ar trebui să se facă educația
    pentru sănătate și nutriție în instituțiile de învățământ din România.