Tag: Ombudsmanul European

  • Evaluarea anuală a activității Ombudsmanului European

    Evaluarea anuală a activității Ombudsmanului European

    În calitate de raportor
    Renew Europe, Ramona Strugariu a punctat în cadrul Comisiei pentru petiții
    (PETI), câteva aspecte legate de activitatea pe 2020 a Ombudsmanului European,
    creat prin Tratatul de la Maastricht (1992). Astfel, sunt tot mai mulți
    cetățeni care se folosesc de instrumentele pe care Ombudsmanul European le pune
    la dispoziția societății civile și care fac apel constant la medierea europeană
    pentru apărarea interesului public.

    Un alt aspect menționat de Ramona Strugariu
    este încercarea Ombudsmanului de a spori transparența în ceea ce privește
    gestionarea crizei create de pandemia de COVID-19. S-au făcut, de asemenea,
    progrese semnificative și în ceea ce privește durata medie de soluționare a anchetelor
    aflate în jurisdicția Ombudsmanului European – de la 7 la 5 luni. Asta înseamnă
    un randament mai bun și un timp de așteptare mai scurt pentru soluționarea
    problemelor cu care se confruntă cetățenii.

    Ramona Strugariu despre rolul Ombudsmanului
    european: Este o instituție
    care veghează și tratează în același timp cazuri de administrare defectuoasă,
    legate de activitatea instituțiilor sau organelor sau structurilor agențiilor
    UE. Ombudsmanul European este o structură căreia i se pot adresa toți cetățenii
    UE. Întreprinderi, asociații, ong-uri, jurnaliști, studenți, toți cei
    menționați se pot adresa Ombudsmanului European ca să semnaleze diverse nereguli
    sau o situție problematică. Poate fi vorba de fonduri întârziate, de contracte
    și licitații sau de refuzul accesului la documente, care reprezintă aproximativ
    1/3 din toate dosarele instrumentate de Ombudsmanului European. E vorba de
    transparență, de dreptul la informare pe care-l avem, toate aceste informații
    sunt de interes public și trebuie să avem acces la ele. Este o instituție cu o
    paletă destul de largă de desfășurare a activității, are foarte multe cazuri pe
    rol și este unul dintre campionii la soluționare pentru că și-a accelerat
    viteza cu care rezolvă aceste dosare și și-a micșorat perioada de analiză și
    soluționare. Este și unul dintre aspectele menționate în discursul meu, am
    felicitat Ombudsmanul European pentru încercarea de a-și îmbunătăți
    activitatea. Iar începând din iunie 2021 Parlamentul European a implementat un nou
    mandat, un mandat extins, cu mai multe responsabilități și atribuții, în
    funcție și de volumul de cereri pe care îl primesc.



    Europarlamentarul Ramona
    Strugariu a mai menționat câteva aspecte legate de activitatea din 2020 a Ombudsmanului
    european:

    Ombudsmanul
    European a fost foarte atent la partea aceasta de transparentă și achiziții. S-a
    adresat Consiliului în ceea ce privește sponsorizarea președințiilor UE, dacă
    vă aduceți aminte și în perioada în care am deținut noi președinția au fost
    câteva probleme legate de acest mod de sponsorizare. De asemenea, s-a adresat
    Comisiei în legătură cu sustenabilitatea proiectelor din sectorul gazelor,
    având în vedere mai ales felul în care au fost selecționate pe lista UE. Este
    vorba de proiecte de interes comun și despre o piață foarte mare. A avut o
    adresare către Senatul Franței pe tema transparenței în cadrul Consiliului și întâlniri
    cu Mecanismul pentru Monitorizarea Democrației, statului de drept și a
    drepturilor fundamentale, scopul fiind să înțeleagă un pic mai mult cum
    funcționează un asemenea mecanism. Practica ușilor rotative, ceea
    ce în limbaj european se numește revolving door a fost iarăși o
    problemă de care s-a ocupat Ombudsmanul European, este vorba de acea perioadă
    care trebuie să treacă între momentul în care ai avut o funcție într-o
    instituție publică europeană și te muți către zona privată sau invers. Suntem mulțumiți
    de activitatea echipei OE lor și a lui Emily O’Reilly, are aproape 10 ani de
    mandat, a fost realeasă și face o treabă excelentă.


  • Ombudsmanul European- raport pe anul 2019

    Ombudsmanul European- raport pe anul 2019

    În 2019, Ombudsman-ul
    European a continuat să primească un număr mare de plângeri din partea
    cetățenilor, a societății civile, a întreprinderilor și a mass-mediei, dar
    acest
    lucru nu trebuie perceput ca un semn de performanță deficitară din partea
    administrației UE, ci mai degrabă ca un rezultat al conștientizării tot mai
    mari privind activitatea pe care o desfășoară Biroul
    , a declarat Emily
    O’Reilly, Ombudsmanul European.


    Am vorbit cu europarlamentarul
    Ramona Strugariu, raportor al Renew Europe pentru raportul de activitate al
    Ombudsmanului European pe 2019 despre rolul instituției, care în 2020 a
    împlinit 25 de ani, dar și despre activitatea sa recentă așa cum reiese din
    raportul anual de activitate.

    Din raportul Ombudsmanului European pe 2019 reiese o activitate foarte
    intensă. OE a tratat aproximativ 2200 de plângeri și a deschis 456 de anchete
    pe baza plângerilor respective, plus alte două anchete din proprie inițiativă.
    Din aceste anchete deschise de OE, aproape 60% vizează Comisia Europeană, apoi,
    în proporție de 7, 2% sunt vizate agenții și alte organisme, există inclusiv
    anchete în ceea ce privește Oficiul European pentru Selecția Personalului EPSO.
    Dar cum Comisia Europeană este principala instituție a UE ale cărei decizii îi
    afectează direct pe cetățeni, cumva este logic ca ea să constituie principalul
    obiect al plângerii cetățenilor. Și pe de altă parte cifrele în sine vorbesc
    despre faptul că este nevoie de o astfel de instituție ca cea a OE, iar
    activitatea și deciziile și investigațiile ei sunt foarte importante pentru
    felul în care relaționează și se raportează cetățeniii la activitatea
    instituțiilor UE.


    Ramona Strugariu a anunțat că
    în perioada următoare va depune în numele grupului Renew Europe o serie de
    amendamente importante care să pună mai multă presiune pe Consiliu, urmărind adoptărea
    unui set de reguli clare privind sponsorizările activităților organizate în
    cadrul președințiilor rotative. Ramona Strugariu a subliniat nevoia unei mai
    bune cooperări între agențiile și instituțiile UE cu Ombudsmanul European, dar
    și a unei mai strânse colaborare dintre acesta și omologii naționali.


    Ce am punctat în numele Renew Europe în
    cadrul acestui Raport sunt chestiuni legate în primul rând de responsabilitatea
    președințiilor și de transparență. Un aspect ar fi sponsorizările președințiilor
    Consiliului UE. Chiar anul trecut Ombudsmanul European a deschis o anchetă în
    urma unei plângeri care critică sponsorizarea preşedinţiei României de către o
    mare companie. În acest context, președinția germană a anunțat că nu recurge și
    nu va recurge la acest tip de sponsorizări, ceea ce este salutar, dar nu este
    suficient, trebuie să avem o poziție clară, cu linii directoare, către
    Consiliu, adoptate inclusiv de Consiliu, care să nu permită astfel de
    sponsorizări pentru nici o președinție.

    O altă problemă importantă este
    problema ușilor rotative, ceea ce în limbaj european se numește revolving
    door. În acest caz avem nevoie de o atitudine mai fermă, pentru că există un
    raport foarte recent al unui ONG, Corporate Europe Observatory care arată că
    99% din solicitările angajaților Comisiei de a ocupa posturi în sectorul privat
    sunt aprobate. Iar aici trebuie să avem în vedere niște reguli de etică. Pentru
    că oamenii care lucrează în instituțiile europene, în funcție și de rolul pe
    care-l joacă, plecând de la cel mai înalt nivel, au niște informații foarte valoroase.
    Iar aceste informații trebuie să fie
    folosite în beneficiul cetățenilor și nu al marilor companii sau industrii.

    Trebuie să facem în așa fel încât normele de etică să fie foarte clar respectate
    în acest sens. Un alt element pe care l-am adresat, foarte important și pentru
    România, este cooperarea diferitelor instituții europene cu biroul Ombudsmanului,
    lucrurile se pot îmbunătăți în acest sens.(…) Avem exemple de Ombudsmani foarte
    curajoși, de Avocați ai Poporului ca Adam Bodnar în Polonia, care acum luptă
    pentru statul de drept. Însă avem și situații în care vedem că Avocatul Poporului
    nu își asumă de fapt rolul pe care ar trebui să și-l asume și e departe de a
    apăra drepturile oamenilor și de a reflecta interesele cetățenilor.