Tag: ONG-uri

  • Programul pilot Şcoli fără bullying

    Programul pilot Şcoli fără bullying

    În școlile din
    România întâlnim tot mai frecvent un fenomen care promovează violența în
    rândul elevilor, cunoscut și sub numele de bullying. Mii de copii sunt
    hărțuiţi, intimidați și
    agresați la școală pe proprii lor colegi, din cauza aspectului
    fizic sau al statutului social. Datele Ministerului
    Educaţiei, pentru anul şcolar 2014-2015, arată peste 18.780 de cazuri de
    violenţă la nivel naţional
    . Zeci de mii de apeluri au fost înregistrate şi
    de Asociaţia Telefonul Copilului prin care copiii
    s-au plâns că sunt agresați la școală. 54% dintre copii n-au vorbit cu nimeni despre
    abuzul la care au fost supuşi, 24% au împărtășit durerea cu prietenii sau
    colegii şi doar 22% au vorbit cu părinţii.


    În 2016, Organizaţia Salvaţi Copiii România a lansat
    primul studiu naţional cu privire la fenomenul de bullying în şcolile
    româneşti
    . Psihologul Marius Rusu: Doar 13% dintre copiii din
    mediul şcolar
    ştiu de acest fenomen al bullying-ului. Asta este un indicator care arată că foarte puţine activităţi de
    prevenţie sau intervenţie se fac la nivelul şcolii. Datele mai arată că
    31% dintre copii sunt excluşi din cadrul grupului de elevi, 29%
    experimentează ameninţarea cu loviri, denigrări, cel puţin de două ori pe
    săptămână, iar 39% dintre ei sunt răniţi, bruscaţi, impinşi, scuipaţi. Cred că
    adevăratul fenomen se poate observa atunci când discutăm de copiii care sunt martori
    la acest fenomen în cadrul şcolii. 73 de procente dintre copii spun că au fost
    martori la un fenomen de bullying. De asemenea, nici în mediul online nu stăm
    foarte bine. 69% dintre copii afirmă că au asistat, cel puţin o dată, la acest
    fenomen pe WhatsApp, pe grupurile de colegi, în ultima săptămână. Deci discutăm
    despre un fenomen care ia amploare din ce în ce mai mult şi asta se întâmplă,
    în special, datorită faptului că nu sunt nişte programe de prevenţie la nivelul
    şcolilor şi mai e un indicator al faptului că în societatea românească abuzul
    este încă undeva la nişte cote extrem de ridicate.


    Psihologii
    sunt de părere că primul factor care conduce la un astfel de comportament este
    legat de mediul familiar şi de ceea ce copiii văd acasă, la părinţi. Ca urmare
    a acestui lucru, studiile arată că 6 din 10 copii cresc cu o formă de
    violenţă fizică sau emoţională. Dacă ne referim la mediul școlar, specialiştii
    spun că este nevoie de centre
    de educație parentală și servici de suport pentru copil și familie în fiecare
    județ, cabinetele şcolare de consiliere psihopedagogică fiind
    insuficiente. Exista un singur consilier școlar psihologic la 800 de
    elevi la scolile din ţară, în schimb, în
    București există un singur consilier școlar la 1200 de elevi.


    În ultimii ani, în România, s-au derulat mai
    multe campanii, dezbateri şi programe pentru a combate aceste fenomen.
    Recent, Organizaţia Salvaţi
    Copiii a lansat programul pilot Şcoli fără bullying
    , care se va derula pe
    parcursul acestui an, iar beneficiari vor fi peste 5000 de elevi din cele
    20 de şcoli selectate. Marius Rusu, psiholog la Salvati Copiii: Noi
    încercăm să facem în judeţul Dâmboviţa un proiect pilot prin care dorim să
    avem această abordare, astfel încât să formăm echipe dintr-un profesor,
    un consilier şcolar şi un elev şi să avem în vedere cele două
    aspecte ale combaterii acestui fenomen. Pe de o parte, fenomenul de prevenţie în care
    încercăm să dezvoltăm abilităţile socio-emoţionale ale copiilor. Să dezvoltăm
    empatia, compasiunea copiilor. Apoi vrem să creştem nivelul de conştientizare
    cu privire la riscurile bullying-ului, prin aceste programe de dezvoltare de abilităţi. De asemenea, dorim să elaborăm nişte
    proceduri clare pentru gestionarea situaţiilor de bullying şi aici
    intervine această formare a profesorilor şi a consilierilor şcolari care
    vor şti clar, pas cu pas, ce au de făcut din momentul în care o situaţie
    de bullying a fost raportată. Si ce e mai important în cadrul acestui proiect
    pilot este că încercăm prin implicarea copiilor în această echipă să-i
    avem parteneri în elaborarea de strategii şi soluţii pentru eliminarea comportamentelor de bullying.


    Si Asociația Părinților Isteți a
    derulat o campanie de prevenire a bullying-ului, anul trecut, în
    colaborare cu Itsy Bitsy FM. O primă dezbatere a avut loc la Parlamentul României unde au participatpeste
    40 de reprezentanţi ai Guvernului, Parlamentului, ONG-urilor, psihologi şi
    experţi în gestionarea fenomenului de bullying. Nadia Tătaru,
    co-fondator al Itsy Bitsy FM şi preşedinta Asociaţiei Părinţilor
    Isteţi, iniţiator al campaniei naţionale de prevenire a bullying-ului: La mesele rotunde pe care le-am făcut cu toţi stakeholderii pe
    tot parcursul anului trecut au participat şi nişte parlamentari. Doi dintre ei
    au văzut cât de importantă este această problemă a bullying-ului şi au făcut
    două iniţiative legislative pe care le-au depus, în luna mai, în Parlament.
    Aceste iniţiative legislative vizează introducerea în Legea educaţiei şi în Codul
    muncii a violenţei psihologice egal bullying, alături de celelalte forme de
    violenţă, în special cea fizică pe care o cunoaştem. Aceste proiecte
    legislative îşi urmează drumul în Parlament, cel mai avansat este proiectul
    modificării Legii educaţiei, care deja a trecut de toate comisiile şi care, în
    această toamnă, cu siguranţă va ajunge în Camera Deputatilor la votul în plen,
    în Senat şi vom avea o lege nouă a educaţiei modificată. Penalizări pe bullying
    vom avea, dar scopul nu este să avem penalizări. Scopul nostru este ca oamenii
    să conştientizeze că violenţa psihologică este foarte periculoasă şi să nu mai
    facă acest lucru. Pentru asta avem nevoie de campanii foarte puternice de
    prevenţie şi de campanii de instruire a cadrelor didactice, să identifice
    bullying-ul şi să intrervină în mod sănătos.


    La nivel european, România se situează pe locul 3 la acest
    tip de comportament, în clasamentul
    celor 42 de ţări în care a fost investigat fenomenul, potrivit
    Organizației Mondiale a Sănătăţii.