Tag: Opera Nationala Bucuresti

  • Jurnal românesc – 27.11.2024

    Jurnal românesc – 27.11.2024

    România este “ferm” angajată în susţinerea valorilor democratice, a drepturilor omului, inclusiv egalitatea de gen, combaterea antisemitismului, a xenofobiei şi a oricărei forme de discriminare, a transmis Ministerul Afacerilor Externe. “Ansamblul demersurilor de politică externă ale României este inseparabil de apartenenţa României la spaţiul de libertăţi şi drepturi garantat de statutul de ţară membră a Uniunii Europene şi aliat NATO”, subliniază MAE, într-o precizare de presă vizând “îngrijorările externe” apărute după primul tur al alegerilor prezidenţiale, câştigat, surprinzător, de extremistul pro-rus Călin Georgescu. Ministerul Afacerilor Externe arată că, “la 35 de ani de când România s-a întors în familia democraţiilor occidentale prin curajul celor care au murit în Revoluţia română, aceste valori sunt cele care garantează pacea, securitatea şi prosperitatea tuturor cetăţenilor români, oriunde s-ar afla”.

     

    Sute de persoane au protestat, din nou, marţi seară, în Bucureşti şi mai multe oraşe din ţară, în urma rezultatelor alegerilor prezidenţiale de duminică. Ele şi-au manifestat nemulţumirea faţă de candidatul independent Călin Georgescu şi au scandat lozinci antifasciste, împotriva extremismului şi proeuropene. S-a scandat, între altele: “Vrem libertate, nu fascism”, “Vrem la Vest, nu spre Est!”, “Jos legionarii!”, “Georgescu, Georgescu, la fel ca Antonescu!”, “Legiunea nu face naţiunea”, “Afară, afară, extremiştii din ţară”, “Zdrobim Legiunea”, “Tinerii vă cer în cor, nu votaţi un dictator”, “Noi nu plecăm din ţară”, “O ţară ca afară nu e legionară”, “Feminism, nu fascism”.

     

    Preşedintele Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România, deputatul Silviu Vexler, i-a transmis candidatului la alegerile prezidenţiale Călin Georgescu că delirul mistic-religios şi antisemit, teoriile conspirative, alături de tentaţia mesianică a unui om politic, nu pot schimba istoria şi realitatea. Vexler a subliniat că Mişcarea Legionară a fost o organizaţie paramilitară, criminală şi teroristă, iar Ion Antonescu “a fost şi rămâne un criminal”. Un criminal de război care a cerut, în mod direct, organizarea sistematică a Holocaustului din România, un om care a impus asasinarea a sute de mii de evrei şi romi, a amintit Vexler. „Pentru domnul Călin Georgescu. Pentru toţi cei care susţin şi promovează ideile menţionate anterior. Nu vom ceda. Nu vom fi intimidaţi, nu vom fi ameninţaţi de nimeni şi nu ne vom trăi viaţa ca cetăţeni ai României în teamă. Vom continua să trăim cu aceeaşi demnitate care ne-a caracterizat întotdeauna, cu aceeaşi loialitate faţă de România, cu acelaşi respect pe care l-am arătat întotdeauna tuturor celor din jurul nostru’, a mai afirmat deputatul Silviu Vexler.

     

    Opera Națională București prezintă joi, 28 noiembrie, ora 19:30, un concert de gală intitulat Ziua Națională a României pe scena La Fenice – Stele ale Operei Româneşti la Veneţia. Soliștii Valentina Nafornița, Ruxandra Donose și Ștefan Pop vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București, dirijată de Daniel Jinga. Proiectul este finanțat de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, fiind organizat de Opera Națională București şi realizat în parteneriat cu Ambasada României în Republica Italiană, Malta și San Marino și cu Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia. Programul cuprinde lucrări de G. Enescu, G. Puccini, F. Cilea, G. Rossini, T. Brediceanu, G. Verdi, V. Bellini, Iosif Ivanovici, alcătuirea lui marcând şi faptul că 2024 a fost cunoscut în întreaga lume ca Anul Puccini. Printre partenerii media: Radio România Cultural, Radio România Muzical, Radio România Actualități.

     

    Soprana Teodora Gheorghiu, bas-baritonul Sorin Coliban şi pianista Diana Ionescu vor susţine un recital, pe 1 decembrie, de la ora 19,00, la Sala Accademica a Conservatorului Santa Cecilia din Roma, în cadrul proiectului ‘Turnee de poveste… pretutindeni’. Potrivit unui comunicat transmis, marţi, AGERPRES, concertul este integrat într-un amplu proiect dedicat diasporei româneşti din Elveţia, Franţa şi Italia, care are rolul de a spune poveşti prin muzică. ‘Turnee de poveste… pretutindeni’ se desfăşoară în perioada 24 noiembrie – 4 decembrie, cuprinde şapte concerte în patru oraşe europene, Lausanne, Paris, Roma şi Bucureşti şi este finanţat de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni.

     

    Audio Player

     

  • Francesca Velicu din Marea Britanie

    Francesca Velicu din Marea Britanie

    Francesca Velicu, solistă a English National Ballet din Londra, cu studii de balet în România (a debutat pe scena Operei Naționale din București), Rusia (Academia Balşoi din Moscova) şi Marea Britanie, laureată a premiului britanic Laurence Olivier, un echivalent al Oscarului în lumea teatrului şi dansului.

  • Jurnal românesc – 06.10.2023

    Jurnal românesc – 06.10.2023

    O sută de români din diaspora cu rezultate
    deosebite în domeniul antreprenoriatului, al sportului, al ştiinţei sau al
    artei au fost premiaţi, joi seara, în cadrul galei Top 100 români de
    pretutindeniˮ, desfăşurată la Opera Naţională Bucureşti.
    Evenimentul organizat
    de RePatriot a fost lansat cu ocazia împlinirii a o sută de ani de la Marea
    Unire şi a ajuns la a şasea ediţie. Marius Bostan, antreprenor şi iniţiator
    RePatriot, a precizat, în debutul galei, că iniţiativa urmăreşte promovarea
    românilor cu rezultate remarcabile, care îi pot inspira pe românii de acasă,
    precum şi pe cei care trăiesc peste hotare. Sandra Pralong, consilier de stat,
    a declarat că a revenit în România în anul 1990, după ce a crescut în Elveţia şi
    s-a format în SUA. Ştiu cât de
    importantă este recunoaşterea ţării tale faţă de eforturile, faţă de ce ai
    reuşit în străinătate, de multe ori de unul singur sau ajutat doar de prieteni.
    (…) Dacă dumneavoastră aţi putut, în ţări străine, departe, în locuri
    necunoscute, cu un spirit şi un curaj extraordinar, cu siguranţă că noi toţi,
    în România, putem de asemenea să transformăm ţara astaˮ, a spus Sandra Pralong.
    Printre cei care au fost premiaţi s-au numărat: Paul Mantea din SUA, în domeniul Antreprenoriat, Raluca
    Epureanu din Marea Britanie, în domeniul Management, Mariana Filimon din Germania,
    în domeniul Educaţie.




    În zilele de 3-4 octombrie, consulul general al României la
    Gyula, Florin Trandafir Vasiloni, aflat pe final de mandat și în perspectiva
    preluării mandatului de consul general al României la Szeged, a
    efectuat vizite de rămas bun la conducătorii autorităţilor locale din comitatul
    Bekes.
    El a avut, de asemenea, întrevederi cu reprezentanţi ai comunităţii
    istorice româneşti din Ungaria. Discuţiile cu oficialii ungari au vizat stadiul
    relaţiei bilaterale româno-ungare și situaţia comunităţii istorice româneşti
    din Ungaria. Alte teme de interes le-au constituit perspectiva dezvoltării
    infrastructurii între cele două ţări și oportunităţile de finanţare oferite de
    Programul Interreg România-Ungaria. Diplomatul român a avut o întrevedere cu
    Tivadar Orosz, preşedintele Secţiunii Ungaro-Române din cadrul Camerei de Comerţ
    şi Industrie Ungare şi preşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie din comitatul
    Bekes. Cei doi oficiali au punctat, în special, aspecte ce ţin de dinamica
    schimburilor comerciale dintre România şi Ungaria, care este în creştere, de la
    an la an.




    La începutul noului an universitar 2023-2024, Catedra de
    Filologie Română și Clasică a Universității Naționale Iurii Fedkoviciˮ din
    Cernăuți își sărbătorește a 148-a aniversare, informează BucPress.
    Cu
    acest prilej, la inițiativa șefei de catedră conf. univ. dr. Cristinia
    Paladian, a fost organizată o întâlnire a actualilor studenți cu cei care au
    absolvit facultatea între anii 1977 – 2005. Absolvenții Catedrei de
    Filologie Română și Clasică au vorbit, în fața studenților, despre anii lor de
    studenție și oportunitățile care se deschid în fața unui student la litere.
    După cum notează BucPress, oamenii scrisului românesc din nordul Bucovinei au
    pus accent pe importanța studierii limbii materne și transmiterii dragostei
    pentru cuvântul românesc generației următoare. Vorbind despre istoricul
    catedrei, conf. univ. dr. Cristinia Paladian a menționat patru perioade corespunzând
    celor patru administrări: perioada austriacă, perioada românească, cea
    sovietică și cea ucraineană. Doamna conferenţiar a amintit faptul că, în
    fiecare dintre aceste perioade, catedra a dezvoltat învățământul în limba
    română și a studiat din perspectiva academică limba și literatura română,
    creând mari specialiști în domeniu precum acad. Sextil Pușcariu, acad. Alexe
    Procopovici, prof. Leca Morariu.



    Institutul Cultural Român Mihai Eminescuˮ de la
    Chişinău, în colaborare cu Teatrul Naţional de Operă şi Balet Maria Bieşuˮ şi
    TVR Moldova, organizează spectacolul extraordinar Cei cu inima românăˮ.
    Evenimentul este dedicat aniversării a 20 de ani de la înfiinţarea Institutului
    Cultural Român şi celor 13 ani de la deschiderea Institutului Cultural Român Mihai
    Eminescuˮ la Chişinău. Evenimentul va avea loc sâmbătă, la Teatrul Naţional de
    Operă şi Balet Maria Bieşuˮ din capitala Republicii Moldova. Spectacolul ce omagiază unitatea culturii române, are o distribuţie
    extraordinară. Dintre artiștii care vor urca pe scenă le menționăm pe
    cunoscutele soprane din Republica Moldova Natalia Tanasiiciuc, Lilia Istratii
    şi Anastasia Cuşnir, precum și pe tenorii din România Andrei Fermeşanu, Florin
    Guzgă şi Andrei Apreotesei. La pupitrul dirijoral se va afla Daniel Jinga,
    directorul Operei Naţionale Bucureşti. (Leyla Cheamil)

  • Opera Labirint revine la ONB

    Opera Labirint revine la ONB

    Opera
    Naţională Bucureşti ne-a obişnuit în ultimii ani cu o ofertă tot mai
    diversificată de evenimente de operă sau conexe, menite să atragă un public cât
    mai larg. Una dintre aceste iniţiative este şi Opera Labirint.


    Am vorbit
    înaintea evenimentului cu Alexandru Nagy, regizor artistic al ONB, care ne-a
    povestit ce ni s-a pregătit:

    Noua stagiune a Operei Naţionale din
    Bucureşti se deschide cu celebrul eveniment, deja tradiţional, în aer liber,
    denumit Promenada Operei, aflat la a 13-a ediţie. Anul acesta propunem un
    program format din două părţi: partea de activităţi de zi, care se vor desfăşura
    pe peluza din faţa operei şi Gala. Anul acesta propunem un spectacol itinerant,
    Opera Labirint se numeşte, în regia mea, alături de tinerii artişti ai Studioului
    Experimental în Artele Spectacolului Muzical Ludovic Spiess. Opera Labirint
    va avea loc din oră în oră, sunt tururi cu artă vie, vor fi şi balerini şi
    solişti şi actori.


    Cum este
    primită Opera Labirint am aflat tot de la Alexandru Nagy: E deja agreat de public acest
    program, pentru că noi l-am mai făcut şi în luna iunie, deci e la a doua ediţie
    Opera Labirint, l-am făcut cu ocazia Rendez-vous au Jardin, care a fost un
    proiect internaţional francofon. Acum îl reluăm cu o altă garnitură şi cu un
    proiect mult mai amplu repertorial. Sunt peste 15 tineri artişti care vor evolua
    din oră în oră, pentru a asigura publicului o atmosferă de relaxare muzicală.
    Sună ca un fel de terapie cu muzică clasică. Sunt arii celebre şi duete şi
    ansambluri din opere apreciate şi iubite de public, dar şi momente de balet, după
    care avem Gala, Marea Gală a Operei Naţionale din Bucureşti unde participă
    peste 300 de artişti, corul operei, orchestra, baletul şi soliştii operei
    naţionale, într-un program care include peste 25 de piese absolut celebre şi pe
    care sperăm că publicul le va gusta. Va fi un spectacol de 3 ore, cu video-
    mapping şi lumini şi sunet, cea mai înaltă calitate a sunetului de muzică
    clasică.



    O experienţă
    muzicală şi mai mult decât atât, care atrage un public tot mai numeros.
    Alexandru Nagy vine şi cu o invitaţie de a gusta spectacolele cât mai aproape
    de natură:

    Noi aşteptăm în fiecare an mii de oameni
    care participă. De la an la an publicul a devenit din ce în ce mai numeros, mai
    suplimentăm scaunele în fiecare an, dar, ca în fiecare an, lansăm rugămintea
    specială pentru spectatorii noştri, care doresc asta, de a aduce o păturică sau
    un şezlong, sau cu un scaun de pescuit, un puf, o pernuţă şi pot să se aşeze şi
    să profite de această ocazie pentru a se reconecta cu natura, într-o atmosferă
    deosebită, sonoră şi vizuală, pe care artiştii ONB o oferă publicului an de
    an.


    Iar
    popularitatea genului pare să fie în creştere. Alexandru Nagy: Opera din ce în ce mai mult în anii aceştia a devenit un gen din ce în
    ce mai popular. El capătă o popularitate deosebită, interesul publicului tânăr
    creşte vis-à-vis de spectacolul de operă, pentru că este cea mai complexă formă
    de artă a spectacolului, dintre toate care există. Şi publicul, se pare, că
    apreciează din ce în ce mai mult complexitatea acestui gen. Publicul tânăr o ia
    ca pe o provocare, să fie martor la peste 300 de artişti care conlucrează
    pentru realizarea spectacolului de operă. Această emulaţie care se întâmplă pe
    scenă, se pare că de la an la an inspiră sute de oameni să ne calce pragul
    pentru prima dată şi, odată veniţi, ei
    rămân cu acest microb al muzicii clasice, care te acaparează total datorită
    frecvenţelor. Sunt armonicele superioare care dau o frecvenţă deosebit de
    plăcută, ce rămâne imprimată în memoria afectivă a spectatorului, pe viaţă.



    Opera
    Naţională Bucureşti tentează tot mai mult, după cum ne-a spus Alexandru Nagy,
    regizorul artistic ONB:

    Opera Naţională devine şi o zonă de dezbatere, unde punem şi probleme
    la un nivel filosofic. Aceste Conferinţe ale ONB constituie un prilej. Ca un
    podcast live mult mai mare. În sala noastră încăpătoare, de peste 950 de locuri,
    noi oferim publicului şansa de a se întâlni live, faţă în faţă cu invitatul preferat.
    Personalităţi marcante ale culturii româneşti vin în acest spaţiu de dezbatere,
    pentru a fi faţă în faţă cu publicul lor, pentru a fi faţă în faţă cu oameni cu
    care, altfel, ar fi foarte complicat să se întâlnească. Sigur că îi putem vedea
    pe Youtube, îi puntem vedea la televizor, dar opera se doreşte un spaţiu public. Şi nu numai asta se întâmplă la ONB. Mai au loc şi proiecte precum Opera
    Verde, prin care noi ne propunem să creăm producţii sustenabile. Să investim
    mai puţin în fiare şi în decoruri şi în lucrurile care nu au viaţă şi ne dorim
    să investim cât mai mult în oameni. Opera Verde îşi propune refolorirea
    resurselor, reciclarea resurselor.



    #Operă#natură#promenadă#solişti#dans#muzică, muzică
    muzică de operă!


  • Noaptea Muzeelor 2023

    Noaptea Muzeelor 2023

    Noaptea Muzeelor a ajuns anul acesta la
    cea de-a 19-a ediție şi promite sute de evenimente speciale, organizate atât în
    România cât și în Republica Moldova. Dincolo de muzee care îşi deschid porţile
    gratuit an de an, cu această ocazie, oferta culturală s-a diversificat, astfel
    încât publicul se poate bucura de spectacole inedite de lumini, reprezentații,
    prezentări, ateliere, animații stradale și interioare, sau concerte. Semnalăm
    astăzi două prezenţe inedite, însă, mai precis Liceul de Coregrafie Floria
    Capsali din Bucureşti, o revenire la Noaptea Muzeelor şi, în premieră, Opera
    Națională București.


    Doina Georgescu, profesor de coregrafie la
    Liceul de Coregrafie Floria Capsali, ne-a spus că suntem invitaţi să intrăm
    în culisele spectacolelor, aflând ce se întâmplă înainte de a ajunge pe scenă.


    Nu suntem prima dată înscrişi. Anul acesta ne-am propus să dezvăluim
    puţin din culisele practicării meseriei de balerin, de dansator, motiv pentru
    care ne-am gândit să ne axăm pe ore de studiu de dans clasic, de dans
    contemporan, dans românesc, dans de caracter. Totodată, studiile de pian sunt
    foarte importante şi atunci vom reliefa şi acest aspect. Şi, fiind vorba de
    artă, profităm de faptul că avem copii foarte talentaţi la pictură şi vom
    expune şi anumite lucrări de această natură. Plus expunerea unor costume şi a
    echipamentului specific de balet şi, bineînţeles, că nu va lipsi prezentarea
    unui scurt istoric al liceului nostru şi a recunoaşterii internaţionale a
    acestui liceu.



    Astfel, curioşilor care ajung la
    LiceulFloria Capsali, în Noaptea Muzeelor, le este prezentată lumea
    viitorilor balerini, de la primii pași până la ultimii, în drumul spre formarea
    și desăvârșirea performanței artistice. Vor putea fi urmărite o serie de lecții
    de dans sau balet demarcând un traseu minimal al evoluției tehnice a unui
    balerin sau dansator. Doina Georgescu a adăugat: Totodată, am fost
    acceptaţi să colaborăm în continuare cu Muzeul Naţional de Istorie, loc unde
    grupuri de elevi însoţiţi de profesorii coordonatori, vor prezenta un program
    artistic de aproximativ 20 de minute, unde copiii vor încânta publicul prezent în
    acele momente cu un program coregrafic atractiv şi foarte variat. Vă invităm,
    aşadar, să fiţi alături de noi, pentru a ne bucura împreună de mirajul
    dansului, de gestul simplu, de mişcarea naturală, mişcare care este exprimată
    cu sinceritate de tinerii dansatori şi de acordurile muzicale oferite de elevii
    noştri, pregătiţi de profesorii de la pian complementar, de profesorii noştri
    corepetitori.


    Am aflat şi că în ultima zi de mai, Liceul de Coregrafie Floria Capsali va
    susţine pe scena ONB Gala extraordinară a Liceului, unde în fiecare an este
    celebrat efortul elevilor şi profesorilor.


    Opera Națională București își deschide
    porțile pentru prima dată la Noaptea Muzeelor, pe 13 mai. Alexandru Nagy,
    regizor artistic ONB, vine cu detalii: Ni s-a părut anul acesta o ocazie
    extraordinară şi ne-am dat seama că noi nu am reuşit să participăm niciodată la
    Noaptea Muzeelor, având un muzeu destul de impresionant pentru arta lirică
    românească. Nu ştiu dacă există multe muzee asemănătoare, care să fie dedicate
    genului liric. Opera Naţională participă pentru prima dată la Noaptea Muzeelor,
    îşi deschide porţile, poate vor fi vizitatori care vin pentru prima dată la
    Opera Naţională. Încercăm să oferim un program absolut deosebit: e un concept
    itinerant, în mai multe spaţii din ONB, inclusiv în Muzeul Operei Naţionale,
    care se află la etajul al doilea în zona balconului Operei. Împreună cu
    partenerii noştri de la UNATC (Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi
    Cinematografică) şi UNMB (Universitatea de Muzică Bucureşti) şi Asociaţia
    Păpuşarilor şi Marionetiştilor Independenţi din România, prin Studioul
    Experimental în Artele Spectacolului Muzical Ludovic Spiess, încercăm să
    oferim un tur inedit.



    Studioul Experimental în Artele
    Spectacolului Muzical Ludovic Spiess a fost înfiinţat în 2006 şi a avut o
    activitate deosebit de bogată la început şi teptat a încetat să mai producă
    evenimente artistice, iar acum se doreşte să i se dea un suflu nou: Alexandru
    Nagy: Vor fi întâmpinaţi spectatorii noştri în grupuri de maxim 50 de
    persoane. De la ora 12 noaptea, din jumătate în jumătate de oră, maxim 50 de
    persoane vor putea să participe la acest concept itinerant, pe care noi l-am
    numit Opera Vie. Artă vie, pentru că toate personajele pe care le regăsim acolo
    sunt fie compozitori, fie personaje celebre din opere. Aşadar publicul va auzi
    fragmente din arii, duete, cadenţe specifice muzicii de operă, într-un parcurs
    itinerant. Veţi vedea tineri actori, tânăra generaţie de actori lirici, care
    sunt membri ai Studioului Experimental în Artele Spectacolului Muzical Ludovic
    Spiess şi păpuşari marionetişti din Asociaţia Păpuşarilor şi Marionetiştilor
    Independenţi. Radu Spiridon şi Matei Mihai realizează conceptul pentru video-mapping,
    sperăm în acest fel să ajungem la un public deosebit pe care altfel nu l-am fi
    putut avea în spaţiile noastre. Ceea ce e foarte important este că lucrurile
    s-au aranjat de asemenea manieră, încât pe 13 mai comemorăm 85 de ani de la
    naşterea marelui nostru tenor, Ludovic
    Spiess, al cărui nume Studioul experimental îl poartă.



    Acest spectacol va intra în repertoriul
    ONB, într-o formă extinsă, tot itinerantă prezentând cei peste 40 de tineri
    artişti implicaţi în proiect.



  • “Doamna cu căţelul” la Opera Naţională Bucureşti

    “Doamna cu căţelul” la Opera Naţională Bucureşti

    Pe 11 februarie, Opera Naţională Bucureşti propune spectacolul “Doamna cu căţelul”, o lucrare compusă de pianista Livia Teodorescu-Ciocănea, profesor doctor la Universitatea de Muzică din Capitală, pornind de la cunoscuta nuvela de Anton Pavlovici Cehov. Protagoniştii spectacolului dirijat de Vlad Conta sunt soprana Veronica Anuşca şi tenorul Adrian Dumitru.



    Libretul este semnat de Iuliana Kampert, elementele de scenariu de Alexander Hausvater, iar conceptul regizoral îi aparţine lui Alexandru Nagy. Compozitoarea Livia Teodorescu-Ciocănea a explicat la Radio România Internaţional cum s-a născut această operă în concert şi ce elemente a căutat să pună în valoare.




    Am iubit întotdeauna opera şi vocile. Pentru mine, capodoperele lirice ale marilor compozitori încorporează bogăţia pe care muzica este capabilă să o exprime. Am dorit în mod firesc să scriu o operă şi am ales ca subiect una dintre cele mai frumoase nuvele din literatura universală. Lucrarea a fost scrisă între anii 2012-2015 ca o comandă a Uniunii Compozitorilor. În povestirea lui Cehov, personajele se află într-o capcană sufletească în confruntare cu societatea. Ideea centrală este aspirația spre fericire prin iubire, ca o forță de nestăpânit. Pe Gurov iubirea îl ia prin surprindere, iar pe Anna o tulbură și o transformă. Cehov vorbește despre emanciparea femeii la sfârșitul secolului al XIX-lea, despre tandrețe și durere. Am încercat o reflectare puternică muzicală a profunzimilor omenești descrise de Cehov. Soliștii, corul şi orchestra participă intens la desfășurarea acestei povestiri, îmbogățită cu personaje din alte nuvele. Însuși Cehov devine personaj în această operă, urmărind zbuciumul eroilor săi. Muzica este predominant dramatică, cu momente de extaz liric, de evlavie religioasă sau de dansuri și romanțe lăutărești. Am căutat să pun în valoare splendoarea vocilor într-un mediu orchestral fluid și variat. Libretul a fost scris de fiica mea, Iuliana Kampert (alias Iuliana Ciocănea Teodorescu)”, spune compozitoarea.

  • O zi de Hub cultural la Opera Naţională Bucureşti

    O zi de Hub cultural la Opera Naţională Bucureşti

    Opera
    Națională București îşi asumă misiunea de
    a promova valorile culturale ale Operei publicului cât mai larg şi cât mai
    tânăr. Astfel, la sfârşit de vară s-a desfăşurat deja tradiţionalul eveniment
    Promenada Operei, ajuns anul acesta la
    cea de-a XII-a ediție. Un Hub cultural ce a oferit celor prezenți pe esplanadă
    o serie de activități în aer liber care s-au desfășurat pe parcursul a 12 ore.
    O fructoasă colaborare între ONB şi Universitatea Națională de Artă Teatrală și
    Cinematografică I.L. Caragiale (UNATC).


    Daniel Jinga,
    directorul general al Operei Naționale București, a declarat: Promenada Operei este un
    eveniment de tradiție pentru ONB. A început cu un spectacol în aer liber care
    se numea Promenada Operei și acest spectacol a ajuns deja la douăsprezecea
    ediție. El a funcționat inclusiv în pandemie, pentru că, după cum știți, în aer
    liber partea restricțiilor era mai ușor de respectat și noi puteam să ne
    desfășurăm activitatea chiar și în acele condiții. De ceva timp am folosit
    acest eveniment promenadae Operei pentru a transforma această esplanadă din
    fața clădirii Operei Naționale București într-un Hub cultural, într-un loc în
    care să atragem categorii noi de public, un loc prin care să arătăm că Opera
    Națională București nu este gomoasă, că actul cultural nu este inaccesibil. Noi
    nu ne-am închis într-un trun, de fildeş și așteptăm publicul să vină și să se
    bucure de un gen muzical și de un gen cultural care are mai multe etape de
    înțelegere, ca o ceapă așa care are mai multe foi. Deci putem veni la operă și
    putem înțelege la început partea frumoasă muzica, ariile de operă, uverturile,
    apoi, putem înțelege mesajul și în final avem categorii de public care vin să
    vadă pentru a o sută cincizecia oară același titlu, Traviatta sau Nabucco, pentru
    a vedea interpretări diferite sau pentru ajunge la înţelesuri dierite asupra
    aceleiași muzici.



    Liviu Lucaci,
    rectorul Universităţii naţionale de artă teatrală şi cinematografică din
    Bucureşti, a adăugat: Suntem
    astăzi, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L
    Caragiale, București alături de Opera Națională. Şi vom fi de fiecare dată când
    e nevoie de noi și când vom construi împreună astfel de evenimente pentru
    publicul bucureștean și nu numai. După cum vedeți aici este o desfășurare de
    forțe deosebită. Am construit o tabără, care funcționează de câteva zile, în
    așa fel încât să oferim oamenilor cele mai bune condiții o experiență cultural artistică
    deosebită. Împreună cu oamenii din mai multe departamente actorie, păpuși-marionete,
    regie de teatru, regie de film, multi-media. Foarte importantă, multi media,
    astăzi. Vine cu o scenă mobilă, am
    ajutat la construcția acestei scene uriașe, de 400 de metri pătrați, avem filmare,
    cameră la sol, camere cu dronă, camere în balon. Încercăm să acoperim o filmare
    360 din mijlocul orchestrei şi live-streaming, video-mapping pe clădiri, dar
    cel mai important, o resursă umană tânără care își dorește să participe la
    astfel de evenimente și să construiască împreună cu Opera Națională un parcurs
    lung, interesant, atractiv pentru toate categoriile de public.



    Publicul prezent
    la eveniment s-a putut bucura de Gala Extraordinară, cu participarea
    orchestrei, a corului și a ansamblului Operei Naționale București dirijate de
    Tiberiu Soare.


    Daniel Magdal,
    director adjunct al ONB, ne-a asigurat: Am pregătit un program extraordinar de frumos, cu arii și scene din
    opere, din spectacolele pe care le pregătim, premiere din stagiunea care abia
    începe, desigur și câteva mai cunoscute. Ne bucurăm să fim alături de public de
    fiecare dată când avem ocazia. Este extrem de important și suntem extrem de
    recunoscători că lumea este alături de noi. Tot colectivul Operei participă la
    manifestarea din seara aceasta care, în principiu, înseamnă deschiderea de
    stagiune pentru noi.



    Alexandru Nagy,
    regizorul manifestării, a completat: Sunt foarte bucuros că la ediția a douăsprezecea, ediția de anul acesta
    Promenada Operei reușește să facă o infuzie de sânge tânăr, pentru a ne
    asigura și regenerarea publicului nostru spectator, despre care câteodată se
    spune că aparține unei categorii de vârstă căreia spunem cu drag seniori.
    Arătăm anul acesta o serie de activități care cuprind Oamenii Operei. Oamenii operei, artiști, tehnicieni din fața
    și din spatele scenei sunt aici cu toții, pe Promenada Operei, în diferite
    ateliere. Există un atelier de balet, Primii pași de balet. Ne-am dorit ca
    copii care vin aici să aibă parte timp de 2 ore, 2 ore și jumătate să aibă posibilitatea să facă primii pași de
    balet sub îndrumare a unui balerin profesionist, unei balerine, în cazul
    nostru, prin balerina Mihaela Soare. Atelierul de pian, prin Prima dată la
    pian, tot așa ne-am gândit că ar fi copii cărora le-ar plăcea ideea asta, să
    reușească să intre în contact cu un instrument. Și, cine știe, poate reușim să
    declanșăm fiorul acela excepțional care se produce în momentul unei asemenea
    întâlniri, când ești copil. Asta vrem să stimulăm anul acesta contactul
    publicului cu scena, cu artiștii operei, din față și din spate, cum spun,
    pentru că avem și ateliere de creație a costumului, atelier susținut de
    colegele noastre de la croitorie și de la scenografie, dar toate toate
    departamentele au lucrat.



    Atelierul de
    pictură și creație costume a atras circa 70 de cursanți, în special copii.
    Peste 650 de persoane au pășit pentru prima dată în clădirea Operei, în cadrul
    tururilor ghidate. Atelierul de dezvoltare personală a fost centrul de interes
    pentru 90 de persoane, în timp ce atelierul Meseriile viitorului a provocat
    curiozitatea a peste 150 de persoane. Sute de participanți au ales atelierul de
    confecționare păpuși, iar peste 50 de copii au făcut Primii pași de balet cu
    prim-balerina Mihaela Soare, un număr similar ajungând Prima dată la pian cu
    pianistul Mădălin Voicu Jr.. Teatrul de păpuși a atras peste 300 de spectatori,
    iar spectacolul de teatru Wasted de Kae Tempest a fost urmărit cu interes de
    peste 200 de spectatori. Nu în ultimul rând, cea mai inedită atracție a
    Promenadei, balonul cu aer cald, a ridicat în aer la zeci de metri înălțime cca
    50 de amatori de senzații vizuale neobișnuite.




  • Pauza Mare 17.09.2021

    Pauza Mare 17.09.2021

    La începutul emisiunii vă invităm să ascultaţi un interviu realizat de Eugen Cojocariu cu criticul de artă Luiza Barcan, referitor la ediţia a treia, 2021, a Tabarei Internaţionale de sculptură în piatră de la Măciuca (judeţul Vâlcea), aflată în derulare până pe 25 septembrie.



    Tot astăzi vorbim şi despre valorile filmului românesc, ce vor fi prezentate luni, 20 septembrie, în Gala Premiilor UCIN, sub titlul: “50 de ani de UCIN, la 100 de ani de Operă Naţională Bucureşti” (detaliile fiindu-ne oferite de managerul de proiect Izabel Rudolf), şi despre un eveniment aparte de la MNIR, donaţia unor piese de patrimoniu, făcută de marea noastră artistă Corina Chiriac.



    Nu lipseşte din sumarul acestei ediţii nici Festivalul Internaţional “George Enescu”, în cadrul căruia se desfăşoara şi turneul “Impressions de voyage en jazz”, al pianistei Ramona Horvath, muziciană română stabilită la Paris.




  • Gala aniversară a mezzosopranei Ruxandra Donose la Opera Națională din București

    Gala aniversară a mezzosopranei Ruxandra Donose la Opera Națională din București


    Aștept
    reîntâlnirea cu ascultătorii din România ca de fiecare dată: cu drag și cu
    fluturi în stomac. spune Ruxandra Donose, mezzosoprană stabilită la Viena. Așteptarea
    s-a sfârșit în seara de 5 iunie 2021 la Opera Națională din București. Ce are
    special acest concert ne spune Ruxandra Donose:

    E special
    pentru că se încadrează într-o serie de concerte care celebrează 30 de ani de
    carieră internațională. Seria a mai cuprins până acum un concert la Sibiu, unul
    la Iași și unul la Filarmonica George Enescu din București. Vor mai fi și
    altele, la Cluj și Timișoara. Repertoriul cuprinde arii iubite de public, multe
    dintre ele cu statut de șlagăr – un termen relativ pentru că aici vorbim despre
    operă. În același timp, ariile sunt alese după un parcurs pe care l-am
    străbătut și eu pe scenele lumii, începând cu muzica barocă, trecând prin cea
    romantică și pînă la cea modernă, veristă. Concertul de la Opera Națională din
    București se desfășoară sub bagheta lui Tiberiu Soare, cum s-a întâmplat și la
    Sibiu în 2020.


    Începând cu 1990, Ruxandra Donose cântă cu maxim succes
    pe scenele celor mai cunoscute opere ale lumii, fiind una dintre cele mai
    cunoscute mezzo-soprane române. Este preferata multor case de operă pentru
    rolurile de mezzo-soprană în travesti, precum Cherubino din Nunta lui Figaro de
    W.A. Mozart, Sesto din La Clemenza di Tito și Idamante din Idomeneo. În 2002 a
    fost nominalizată la cea de-a 44-a ediţie a Premiilor Grammy, la categoria cea
    mai bună interpretare, cu lucrarea Stabat Mater de Antonin Dvorak,
    iar în 2008 a cântat în premiera mondială a operei The Fly de
    Howard Shore, la Theatre du Chatelet din Paris. Doi ani mai târziu a avut patru
    debuturi de rol în Don Giovanni de Mozart, Moartea
    Cleopatrei de Berlioz, Orfeu şi Euridice de Gluck şi Il
    Farnace de Vivaldi.


    Ruxandra
    Donose a cântat alături de unii dintre cei mai mari dirijori ai lumii: Claudio
    Abbado, Pierre Boulez, Sir Colin Davis, Mariss Jansons, Sergiu Celibidache,
    Donald Runnicles, Vladimir Jurowski, Zubin Mehta. A strălucit pe cele mai mari
    scene ale lumii – Royal Opera House Covent Garden, Metropolitan Opera New York,
    San Francisco Opera, Opera National de Paris, Vienna State Opera, Berlin
    Staatsoper, Los Angeles Opera, Deutsche Oper Berlin. Temperamentul ei dovedește
    o mare deschidere stilistică și – de la opere baroce la creații contemporane -
    nu a refuzat nicio provocare. Perioada în care nu au fost concerte i-a oferit o
    altă arie de căutări: cea pedagogică. Nu era la prima încercare, după cum
    singură spune. Ce alte câștiguri s-au adunat în aceste luni explică
    mezzosoprana Ruxandra Donose:



    spune că am avut foarte mult timp cu familia mea. Al doilea mare câștig este că
    am început să predau mult mai mult decât înainte, printre altele și la
    Universitatea de muzică Anton Bruckner de la Linz, Austria. Totul a adus cu
    sine și un salt calitativ, prin liniște, prin introspecție. Eu consider că
    orice profesor are de învățat de la elevii lui. Este între ei un fel de schimb
    de știință, de experiență, de elan, pasiune și idealuri. Un schimb pe care îl
    găsesc benefic pentru mine.. Da, am aprofundat acest aspect în ultimul an.


    Seria concertelor aniversare pe care Ruxandra Donosele le
    susține în țara natală nu se încheie aici. Deocamdată, știm sigur că vor mai fi
    asemenea evenimente la Cluj și la Timișoara. Ce va fi mai departe, rămâne de
    văzut. Și mai ales de ascultat.

  • Jurnal românesc – 17.04.2020

    Jurnal românesc – 17.04.2020

    Departamentul pentru Românii de
    Pretutindeni anunță încheierea primei sesiuni de depunere a proiectelor pentru
    finanțare, aferente anului 2020.
    Au fost depuse 259 de proiecte destinate
    românilor din afara granițelor României. În urma prelungirii termenului-limită de
    depunere, de la 31 martie la 15 aprilie 2020, numărul proiectelor înscrise
    pentru finanțare a crescut cu peste 150%.

    Prelungirea a venit în sprijinul
    celor care au avut nevoie de mai mult timp pentru a-și adapta proiectele la
    contextul creat de pandemie și de instituirea situației de urgență în multe
    țări. Ei au răspuns apelului DRP de a ține cont de restricțiile și limitările
    din statele în care se află și de a gândi activitățile în special pentru mediul
    online. Totodată, solicitanții au răspuns nevoii de solidaritate între românii
    din România și cei din diaspora, într-o perioadă care ne pune la încercare pe
    toți. Cele mai multe dintre proiectele depuse sunt pe domeniile Educație, Reintegrare
    și Mass-media.

    Pilonul Reintegrare reprezintă o
    noutate, fiind destinat facilitării inserției și reinserției sociale și pe
    piața muncii a cetățenilor români cu reședința sau domiciliul în străinătate,
    restabilirii acestora pe teritoriul României, atragerii oamenilor de afaceri
    români din diaspora pe piața din România, precum și facilitării inserției în
    mediul școlar a copiilor români reveniți în țară din diaspora. Documentele depuse vor fi analizate la
    nivelul DRP, urmând să se stabilească proiectele eligibile și finanțările acordate.






    Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
    Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) a deschis vineri, 17 aprilie 2020,
    la ora 10:00, aplicaţia Programului IMM Invest România.
    Aceasta va permite IMM-urilor afectate
    semnificativ de criză să îşi asigure lichidităţile pentru derularea activităţii
    curente sau pentru investiţii, prin accesarea unor finanţări garantate.


    Miercuri, ministrul
    Finanţelor, anunța că acesta este cel mai important program de susţinere a
    IMM-urilor din România, din ultimii 30 de ani, un program simplu, la care vor
    participa peste 40.000 de IMM-uri. Primele solicitări pot să se facă pe 17
    aprilie, vineri,
    a afirmat Florin Cîţu, precizând că schema de ajutor de stat este
    aprobată de Comisia Europeană.


    Comisia Europeană a aprobat doar schema noastră. Este
    vorba despre cele 15 miliarde de lei, echivalentul a 3,1 miliarde de euro. În
    acest moment, băncile au cerut solicitare de plafoane mai mari de 15 miliarde
    de lei, deci interesul este mult mai mare de ceea ce am prevăzut noi. Suntem
    flexibili, în momentul în care se ajunge la acest plafon, vedem cum
    suplimentăm,
    a spus Florin Cîţu.






    Noile
    programe pentru Evaluarea Naţională şi Bacalaureatul care se vor desfăşura în
    acest an au fost publicate vineri, 17 aprilie 2020, în Monitorul Oficial.
    Acestea sunt prevăzute în ordinul ministrului
    Educaţiei privind aprobarea programelor pentru Evaluarea Naţională pentru
    absolvenţii clasei a VIII-a şi pentru probele scrise ale examenului naţional de
    Bacalaureat în anul şcolar 2019 – 2020.

    Ordinul de ministru cuprinde în anexe noile
    programe pentru: Evaluarea Naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul
    şcolar 2019-2020 la disciplinele limba şi literatura română, limba şi
    literatura maternă (pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale, care au
    urmat cursurile gimnaziale în limba maternă) şi matematică; pentru Bacalaureat
    2020 la disciplinele limba şi literatura română, limba şi literatura maternă
    (pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat
    studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale), matematică, istorie,
    fizică, chimie, biologie, informatică, geografie, logică, argumentare şi
    comunicare, psihologie, economie, sociologie şi filosofie.


    Prin elaborarea acestui ordin se asigură
    egalitatea de şanse pentru toţi elevii care vor absolvi învăţământul gimnazial,
    respectiv liceal, dar şi o evaluare obiectivă, la nivel naţional, a
    competenţelor specifice formate/dezvoltate, dar şi a conţinuturilor corespunzătoare
    parcurse de elevi pe parcursul învăţământului gimnazial/liceal, respectiv în
    clasa a VIII-a/a XII-a până la finalizarea semestrul I al anului şcolar
    2019-2020
    , declara pe 14 aprilie ministrul Educaţiei, Monica Anisie.




    Vânzările de autoturisme Dacia în Europa (UE plus Marea
    Britanie şi ţările EFTA) au înregistrat în martie un declin de 62,1%,
    iar cota
    de piaţă a producătorului de automobile s-a redus la 2,6%, de la 3,3% în
    perioada similară din 2019, conform statisticilor Asociaţiei Constructorilor
    Europeni de Automobile (ACEA) publicate vineri și preluate de Agerpres.

    Datele
    statistice sunt valabile pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene,
    plus Marea Britanie şi ţările din Asociaţia Europeană a Liberului Schimb
    (EFTA), respectiv Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia.

    Înmatriculările
    de autoturisme Dacia în Europa s-au cifrat luna trecută la 22.458 de unităţi,
    în scădere faţă de martie 2019 (59.270 vehicule).

    Grupurile
    franceze Renault şi PSA Peugeot Citroen au raportat în martie scăderi ale
    vânzărilor de 63,7% şi, respectiv, 66,9%, în timp ce grupurile germane
    Volkswagen şi Daimler au înregistrat un declin de 43,6% şi, respectiv 40,6%.
    Livrările Ford au scăzut luna trecută cu 60,9%. Conform
    ACEA, declinul pieţei auto europene a fost determinat de restricţiile impuse
    pentru limitarea extinderii pandemiei de COVID-19





    Opera Naţională Bucureşti anunţă că va transmite, pe 20 şi 23
    aprilie, online, spectacolele O scrisoare pierdută de Dan Dediu şi
    Baiadera de Ludwig Minkus.
    Potrivit
    unui comunicat al ONB, transmis Agerpres, în cadrul programului Seri de
    Operă Online, înregistrarea spectacolului O scrisoare pierdută de
    Dan Dediu, în regia lui Ştefan Neagrău, eveniment din 13 ianuarie 2013, va
    putea fi urmărită a doua zi de Paşte, luni, 20 aprilie, de la ora 18,30.


    Joi, 23 aprilie, ora 18,30, vom difuza spectacolul de
    balet Baiadera
    de Ludwig Minkus, regia şi adaptarea coregrafică
    Mihai Babuşka, eveniment din 12 ianuarie 2019, precizează sursa citată. Înregistrările
    vor fi disponibile pe pagina oficială de Facebook a instituţiei, cât şi pe www.operanb.ro/operaonline.






    Programat inițial pentru mijlocul lunii iunie la București,
    Festivalul Grand Prix Nova, ediția a VIII-a, se va desfășura exclusiv online în
    perioada 1 – 30 iunie, cu câteva modificări importante în regulamentul
    concursului. Festivalul concurs își păstrează structura cu trei secțiuni:
    teatru radiofonic, spectacol sonor binaural și teatru radiofonic scurt.

    La
    această ediție perioada de înscriere a producțiilor concurente se prelungește
    până la data de 15 mai, iar comunicarea rezultatelor preselecţiei va avea loc
    la data de 31 mai. În perioada 1 – 24 iunie, producțiile selectate se vor afla
    pe site-urile Teatrului Național Radiofonic www.eteatru.ro și
    www.grandprixnova.ro la dispoziția participanților, a juriului și a tuturor
    iubitorilor de teatru radiofonic. În 29 iunie juriul va decide câștigătorii,
    iar ultima zi a festivalului e dedicată anunțării online a palmaresului.

  • Bukarester Nationaloper überträgt Archiv-Aufführungen online

    Bukarester Nationaloper überträgt Archiv-Aufführungen online

    Das Nationale Opernhaus beglückte sein Publikum im Laufe der Zeit mit vielen Premieren. Es lockte mit internationalen Gästen und weltberühmten Regisseuren und beeindruckte das Publikum mit dem herrlichen Bühnenaufbau. Doch besondere Zeiten erfordern besondere Ma‎ßnahmen. Während der Coronavirus-Pandemie musste die Rumänische Oper ihre Tore schlie‎ßen. Allerdings konnte sie nicht lange fern von ihrem Publikum bleiben. Daher bietet das Opernhaus ihre Aufführungen im Internet an. Mehr Informationen dazu lieferte uns der Intendant des Bukarester Opernhauses, Ştefan Ignat:



    Zum Glück verfügen wir über Aufnahmen sämtlicher Opern, die wir in den letzten zwei Jahren aufführten. Um nur einige Beispiele zu nennen — wir haben »Don Carlos«, »Tosca«, den »Troubadour«, die »Cavalleria Rusticana«, den »Bajazzo«, »Carmina Burana«, den »Nussknacker« und vieles mehr in unserem Archiv. All diese Videoaufnahmen stellen wir derzeit dem Publikum online zur Verfügung. Wir erleben schwierige Zeiten. Doch das Leben geht weiter und die Oper darf ihren Ruhm nicht verlieren. Wir wollen weiterhin sichtbar bleiben. Also bieten wir jeweils montags und donnerstags um 18.30 eine Oper im Internet an. Ich hoffe, die Qualität der Videos wird stimmen. Falls es aber doch anders sein sollte, entschuldige ich mich im Voraus bei unseren Zuschauern.“




    Das Rumänische Opernhaus wünscht sich, sein treues Publikum mit spannenden Aufführungen zu belohnen, aber auch neue Zuschauer zu gewinnen. Was es hierfür plante, erfahren wir vom Intendanten der Bukarester Oper:



    Wir wollen unsere Sänger und Musiker auch einzeln ins virtuelle Rampenlicht bringen, individuelle Aufnahmen organisieren. Das Publikum soll die Gelegenheit haben, Solisten und Orchestermitglieder kennenzulernen. Wir wollen ihm einen Einblick in unsere Arbeitsabläufe gönnen. Und erhoffen uns selbstverständlich Feedback.“




    Das Nationale Opernhaus Bukarest überträgt jede Woche zwei seiner beliebtesten Performances online. Wir baten den Intendanten Ştefan Ignat, uns die Plattform vorzustellen, auf die wir uns anmelden müssen, um uns die Aufführungen anzuschauen:



    Die Aufführungen sind über Facebook zugänglich, zu den genannten Zeiten. Es ist der richtige Zeitpunkt, um mehr Sichtbarkeit zu gewinnen. In den kommenden zwei Monaten werden wir alle 13 Premieren, die wir aufgenommen haben, online übertragen. Es sind hochqualitative Aufnahmen, für ein besonderes Erlebnis.“




    Die erste Online-Übertragung war Don Carlos“ von Giuseppe Verdi. Das Video präsentierte eine Aufführung, die am 18. Februar 2018 stattgefunden hatte. Der Intendant der Rumänischen Oper wünscht sich, dass die Leute zu Hause bleiben, dass sie gesund bleiben. Denn wir hätten es mit einer unsichtbaren Gefahr zu tun. Daher die Einladung, sich die online übertragenen Opern anzuschauen.



    Das Bukarester Opernhaus verwöhnte sein Publikum in den letzten Jahren mit vielen Premieren. Die Saison 2018–2019 ging zum Beispiel mit der Premiere der Oper Der Troubadour“ von Giuseppe Verdi zu Ende. Inszeniert wurde die Aufführung vom italienischen Regisseur Mario de Carlo. Wir unterhielten uns mit ihm vor der damaligen Erstaufführung. Und er sagte uns Folgendes dazu:



    Ich möchte niemandem die Überraschung verderben. Eins kann ich aber sagen: Das Publikum in Rumänien, in Bukarest, kennt meine Arbeitsweise. Ich habe gro‎ßen Respekt vor dem Werk eines Komponisten, eines Librettisten. Ich versuche auch zu ahnen, was sich das Publikum wünscht. Im Falle des »Troubadours« beschränke ich mich nicht auf den oberflächlichen Kontrast zwischen zwei Individuen, sondern arbeite mit einem tiefer gehenden Kontrast. Ich spreche von zwei verschiedenen Weltanschauungen, zwei kontrastierenden Existenzen. Einerseits gibt es die rigide, an festen Regeln verankerte schwarze Welt — die Welt des Grafen De Luna. Andererseits haben wir es mit einer freieren Welt zu tun, in der viel mehr Licht scheint. Eine Welt, die keine Regeln aussteht — die Welt von Manrico.“




    Auch Carmina Burana“ von Carl Orff war ein gro‎ßer Erfolg auf der Bühne der Rumänischen Oper. Musik und Ballett verflechten sich mit gro‎ßer Intensität. Für die Choreographie ist Davide Bombana verantwortlich. Auch mit ihm unterhielten wir uns anlässlich der Erstaufführung der Oper. Und er erzählte uns Folgendes:



    Der Intendant der rumänischen Oper schlug mir vor, »Carmina Burana« zu inszenieren. Ich war sehr froh darüber, denn es war ein Projekt, von dem ich schon lange träumte. Ich hatte die Gelegenheit, mit professionellen, sehr begabten Balletttänzern zu arbeiten. Die Ballettschule der rumänischen Oper ist eher klassisch ausgerichtet, doch die Tänzer waren sehr offen für meine modernen Vorschläge. Sie nahmen meine Vorschläge freudig entgegen. Ich wollte nämlich, dass sie mehr ihren Oberköper einsetzen und gleichzeitig die klassischen Ballettbewegungen mit den Beinen weitermachen. Obwohl sie nicht daran gewöhnt waren, zeigten sie sich bereit, meinen Empfehlungen nachzugehen. Ich konnte sehr gut mit ihnen arbeiten.“




    Im Moment ist es wichtig, die Empfehlung #wirbleibenzuhause zu respektieren. Also vergessen Sie nicht, dass die rumänische Oper ihre Aufführungen zwei Mal die Woche online überträgt. Sie können sie sich anschauen, indem sie den Link www.operanb.ro/operaonline anklicken. Viel Spa‎ß dabei!

  • Opera Naţională Bucureşti invită la spectacole online

    Opera Naţională Bucureşti invită la spectacole online

    Ne-a bucurat în ultimii ani cu multe premiere, cu invitaţi de pe marile
    scene internaţionale, cu regizori renumiţi internaţional şi decoruri fastuoase.
    Şi pentru că nu poate sta departe de publicul său, Opera Naţională Bucureşti
    (ONB), prima scenă lirică a țării, vine în întâmpinarea iubitorilor genului cu
    spectacole difuzate online.


    Am aflat mai multe chiar de la
    Ştefan Ignat, Manager, Director General ONB:

    Avem în următoarea
    perioadă, nu ştim cât va dura această criză – avem, din fericire înregistrări
    cu operele prezentate în ultimii doi ani. Dacă ar fi să le spun pe rând, Don
    Carlo, Tosca, Trubadurul, avem Cavaleria (n.r. Rusticană) şi Paiaţe, Carmina
    Burana, Frumoasa din Pădurea Adormită, ca balet, Spărgătorul de nuci. Avem
    filmări foarte bune cu Balliadera (n.r. spectacol de balet Baiadera de
    Ludwig Minkus). Filmări pe care am dori să le oferim publicului larg, online,
    bineînţeles. Este această perioadă dificilă şi opera trebuie să se bucure de
    vizibilitate. Ne-am gândit ca în următoarea perioadă să punem câte două titluri
    pe săptămână, lunea şi joia, la ora 18.30. Eu sper că avem o calitate bună a
    spectacolelor şi acolo unde nu este foarte bună o să cer scuze ascultătorului
    şi privitorului.


    Şi pentru că doreşte să rămână aproape spectatorilor săi fideli, dar şi să
    fidelizeze noi oameni interesaţi, ONB are şi un alt plan, după cum ne-a
    mărturisit Ştefan Ignat, Manager Director general:

    Avem în următoarea
    perioadă şi intenţia de a înregistra solişti, de a înregistra oameni din
    orchestră, aşa cum se pregătesc, cu mici intervenţii, cu arii, dacă se poate,
    din repertoriul fiecăruia. Noi ne aşteptăm la un val de aprecieri din partea
    publicului spectator şi să preluăm tot ce ar vrea să ne spună. Dorim în acelaşi
    timp să oferim la cea mai înaltă calitate aceste spectacole ale ONB.


    Săptămânal, Opera Națională București va transmite online două dintre cele
    mai îndrăgite spectacole din repertoriul instituției. L-am invitat pe Ştefan
    Ignat să ne spună pe ce platfprmă ne conectăm pentru a beneficia de spectacole:


    Pe Facebook, pe platforma operei, este disponibilă în intervalul orar
    stabilit, este un moment prielnic pentru ca lumea să afle despre ONB şi despre
    alte activităţi pe care le avem. Noi le vom pune în următoarele două luni pe
    toate cele 13-14 premiere, înregistrări de calitate pe care le avem.


    Stagiunea online a început cu Don Carlo, de Giuseppe Verdi. Fimarea a
    redat un eveniment din 18 februarie 2018.


    Ştefan Ignat, Manager, Director General ONB, ne-a transmis şi un mesaj de
    suflet: Nu doresc decât ca lumea să stea acasă, să ne ferim cât mai mult de
    acest invizibil pericol, să stea acasă şi să ne asculte cu mare drag pe
    platforma online.


    ONB ne-a răsfăţat în ultimii ani cu
    multe premiere. Spre exemplu, vă reamintim că sfârşitul de stagiune
    2018-2019 s-a încheiat cu premiera spectacolului Trubadurul, de Giuseppe
    Verdi, pus în scenă de regizorul italian
    de operă Mario De Carlo. Înainte de premiera de atunci, l-am rugat pe
    regizor să ne spună ce surprize ne pregăteşte la această punere în scenă,
    pentru care semnează regia, decorul, costumele și luminile:

    Pot să spun că fiind o surpriză, nu vreau să spun care este surpriza,
    dar o să vă dau un indiciu anticipativ: publicul din România, publicul din
    Bucureşti, cunoaşte modul meu de lucru. Eu respect mult opera unui compozitor
    şi a unui libretist. Şi astfel în cazul operelor celebrilor artişti, iar ca
    regizor încerc să mă leg de ceea ce spectatorul comun ar aştepta. Pentru
    Trubadurul, văd nu numai aspectul mai superficial, cel al contrastelor între
    suflete, între indivizi, ci un contrast mult mai mare. Un câmp de luptă mult
    mai vast cu două laturi, două viziuni ale lumii, două moduri de a fi. Pe de-o
    parte, o lume sumbră, rigidă, cu reguli stricte, o lume neagră, lumea contelui
    de Luna și a celor din jurul lui, pe de altă parte o lume mai liberă, cu
    sclipiri de lumină, o lume ce nu suportă regulile, lumea lui Manrico.



    O altă montare deosebită a cunoscut la ONB este şi Carmina Burana de Carl Orff,
    un spectacol impresionant de muzică şi balet respirând forţă. Impresionaţi de
    spectacolul grandios de balet desfăşurat pe scenă, l-am invitat la microfonul
    RRI pe Davide Bombana, cel care semnează coregrafia acestui spectacol.


    A
    fost o surpiză, pentru că domnul Ignat (n.r. Ştefan Ignat, manager -
    director general interimar al ONB), m-a
    invitat să pun în scenă Carmina Burana şi a fost un proiect pe care intenţionam
    demult să îl fac. Aşa că această invitaţie m-a bucurat. Şi m-am bucurat foarte
    mult că am acceptat-o pentru că este o companie de balet foarte frumoasă, şi cu
    care am lucrat foarte bine. Ei au răspuns cu bucurie imensă şi cu multă putere
    şi ambiţie, deşi este o companie de balet eminamente clasic, iar ceea ce am
    aşteptat eu de la ei a fost să păstreze dansul în poante, dar cu o utilizare
    sporită a părţii superioare a corpului. O mişcare mai liberă a părţii
    superioare a corpului. Şi este ceva cu care ei nu sunt obişnuiţi, nu este un
    dans mod normal pentru repertoriul lor. Dar au acceptat provocarea şi mi-au
    răspuns minunat. Aşa că sunt foarte fericit cu pregătirea spectacolului.


    Şi pentru că #ramanemacasa, nu uitaţi să vă bucuraţi de spectacole de operă
    disponibile pe pagina oficială de Facebook a ONB, cât și în link-ul
    www.operanb.ro/operaonline, fiind accesibile publicului pe durata difuzării
    spectacolului, aşadar cu începere de la 18.30.