Tag: Orasul Creatorilor

  • Iași, destinație unică

    Iași, destinație unică

    Cu o istorie de
    peste 600 de ani, Iașiul este un oraș al premierelor culturale și educaționale
    românești, dar și unul dintre cele mai mari centre universitare și IT din
    România. Descoperim, așadar, un oraș în care istoria și prezentul se împletesc
    armonios într-un produs turistic unic.


    Mihai Bulai este
    președintele Asociației Destination Iași și lector la Facultatea de Geografie
    și Geologie din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza. După șase ani petrecuți
    în vestul Europei, Mihai Bulai și-a dat seama că lucra la diverse acțiuni care,
    în orașul pe care-l iubește de mic copil, încă nu fuseseră demarate. Astfel,
    s-a întors în România și a început să construiască de la zero proiectele despre
    care spune că acum îi aduc împlinirea. În prezent, spune că Iașul este o
    destinație foarte frumoasă, un oraș cu o cultură bogată, care se pretează
    foarte bine pentru conceptul de city break, de cel puțin trei zile. Aeroportul
    Iași se află pe locul trei în România și face legătura cu cele mai importante
    orașe din Europa. Iar călătoria noastră începe chiar de la Universitate.

    Aș începe cu un tur al Sălii Pașilor Pierduți, Este cel mai lung coridor al
    unei instituții din România, de peste 120 de metri, unde pictorul oltean Sabin
    Bălașa a realizat în anii 1960 cea mai frumoasă galerie de picturi murale. Sunt
    prezentate istoria românilor, miturile românești într-un mod foarte creativ. În
    loc să vorbesc despre trecutul nostru doar prin povești, i-aș aduce pe turiști la
    ilustrații. Sunt enorme, au înălțimi de patru metri. Aș continua apoi cu
    biblioteca veche, care se află în aceeași clădire, pe care oaspeții
    internaționali au votat-o ca fiind una dintre cele mai frumoase biblioteci din
    lume. Dacă o să intrați pe internet să căutați Top Majestic Libraries of the
    World, o să vedeți că, din cele 60 din lume, a noastră se găsește în primele
    30. Apoi, aș merge la ceea ce BBC-ul, de data aceasta, a reținut ca fiind cea
    mai frumoasă clădire din Iași și top șapte teatre din lume. Pe site-ul BBC,
    topul se numește Seven Breathtaling Theatres of the World. Teatrul din Iași
    este pe locul al doilea. Are o fațadă foarte interesantă, pe care se combină
    stilurile neoclasic și Belle Epoque de sfârșit de secol XIX, însă sala este în
    stil baroc. Este un baroc cu stucaturi de aur, cu picturi de pereți, pe cortina
    istorică. Este o experiență deosebită și nu doar vizita în sine, ci și
    participarea la o piesă sau la o operă. Piesele sunt în limba română, de aceea
    le-aș recomanda mai degrabă oaspeților români din România sau străinătate. Pentru
    oaspetele care nu știe limba română, ideală este opera. Opera Națională Română
    Iași se desfășoară tot în sala mare a teatrului și sunt niște spectacole
    extraordinare. Imaginați-vă 700 de oameni în sală și vreo 200 de oameni pe
    scenă. Deci, sunt niște spectacole incredibile de operă și operetă.


    Mihai Bulai, președintele
    Asociației Destination Iași, ne propune în continuare un obiectiv mai nou, numit
    Casa Muzeelor, cu mai puțină istorie în sensul expozițiilor, însă foarte
    interesant.

    Este despre comunism, despre copilărie în
    comunism, un subiect mai fragil, mai greu de abordat în România
    post-decembristă. Este despre poezie și despre literatură într-un mod creativ
    și contemporan. Ne-am obișnuit, poate, să vorbim doar despre Eminescu, Junimea,
    și despre perioada secolului al XIX-lea. Dar, de fapt, Iașiul are o grămadă de
    noi poeți și scriitori foarte apreciați și îi regăsim în acest muzeu. Același
    muzeu, numit Casa Muzeelor, ne oferă și o reconciliere cu trecutul nostru. Iașiul
    a fost scena unui episod mai puțin fericit. În cel de-Al Doilea Război Mondial,
    a existat un moment atașat holocaustului european. Vorbim despre progromul de
    la Iași. A fost o săptămână în care
    evreii din Iași au fost măcelăriți. Iată, după atâția ani, Iașiul reușește o
    reconciliere cu trecutul și creează o expoziție specială despre aceste momente.
    Apoi, foarte important, recomand o plimbare pe jos, o drumeție pietonală. Avem
    la Iași foarte multe inițiative de acest gen. Sunt foarte mulți ghizi care
    propun plecarea din Piața Unirii, care este centrul fizic al orașului. Ei
    propun trasee, chiar tematice uneori, trasee exterioare în care se admiră
    arhitectura, poziția geografică a fiecărui obiectiv, se vorbește despre funcția
    actuală, despre cum trăiesc ieșenii, care este gastronomia locală. Nu în
    ultimul rând, aș menționa bogăția religioasă a orașului. Iașiul este o capitală
    a pelerinajului ortodox, la catedrala mitropolitană existând moaștele Sfintei
    Parascheva, o sfântă care a trăit acum 1.000 de ani în Constantinopol sau în
    apropierea acestuia. Avem mănăstiri urbane, mănăstiri cu ziduri. Spre exemplu,
    Golia, Bărboi sau chiar biserici cum ar fi Sfântul Spiridon sunt împrejmuite de
    ziduri și arată ca niște fortărețe. Pe dealuri, mănăstirile Galata și Cetățuia
    arată iarăși ca niște fortărețe. De altfel, ele au fost și niște palate
    domnești.


    Vizitând aceste
    mănăstiri și biserici veți descoperi necropole boierești, picturi murale
    deosebite, dar și un patrimoniu deosebit de bogat, care atestă trecutul
    cultural efervescent al Iașiului. Prezentul se remarcă și el printr-o agendă
    bogată de evenimente, spune Mihai Bulai, președintele Asociației Destination
    Iași.

    Literatura fiind în mijlocul vieții Iașului, avem un
    festival numit Filit, Festivalul Internațional de Literatură și Traducere.
    Anul acesta va fi între 18 și 22 octombrie și reunește invitați internaționali
    de limbă străină și foarte mulți creatori contemporani. De asemenea, Iașiul are
    un festival important, Festivalul de teatru pentru publicul tânăr, la început
    de octombrie. Regiunea Moldovei a fost tot timpul păstrătoare a tradițiilor,
    mai ales în privința portului și a dansurilor. Festivalul Internațional de folclor
    pentru copii și tineret Cătălina are loc anul acesta în 4-7 iulie și aduce
    copiii din aproape toată lumea: din Anzi, Chile, Coreea și până în Ucraina. În
    fiecare an avem și festivaluri de muzică cum ar fi Hangariada sau Rocanotherworld.
    Festivalul Getodava ne amintește de geți, care au fost prezenți pe teritoriul
    Moldovei și de daci. Veți vedea niște actori care se îmbracă în daci, romani și
    fac diverse demonstrații. Nu în ultimul rând, Romanian Creative Week. La Iași s-au
    născut mari creatori de modă și avem o săptămână a modei la final de mai. În
    mod excepțional, anul acesta, în 24 august începe Campionatul Mondial de
    Sporturi Electronice, E-sports, sporturi pe calculator, jocuri video, și o să
    avem peste 2.000 de invitați din toată lumea care se vor întrece pe calculator
    timp de două săptămâni.


    Brandul orașului Iași, Orașul Creatorilor, a câștigat primul
    loc în cadrul Transform Awards, cea mai mare competiție de brand din Europa.
    Din cele 3.000 de proiecte depuse, cel al Asociației Destination Iași a
    câștigat aurul pentru cel mai bun proiect de brand de oraș din Europa.


  • Proiectul de brand al orașului Iași – câștigător al medaliei de aur

    Proiectul de brand al orașului Iași – câștigător al medaliei de aur

    Din când în când auzim cum românii au avut o
    realizare notabilă la nivel internațional. De data aceasta este vorba de
    câștigarea medaliei de aur la cea mai mare competiție de branding din Europa, Transform
    Awards de la Londra, pentru proiectul de brand al orașului Iași (Nord-Estul
    României) creat de agenția Namogo Design. Managerul și fondatorul agenției de
    brand ne-a vorbit despre acest proiect, de cum a luat naștere agenția și despre
    justificarea juriului pentru decernarea premiului.

    Alex Munteanu: Proiectul de
    branding al orașului Iași a fost inițiat în 2021, la inițiativa Asociației
    Destination Iași, care este o asociere între Primăria și Consiliul Județean,
    actorii din domeniul hotelier și turistic și Universitatea Alexandru Ioan
    Cuza. Namogo a luat naștere acum peste 15 ani în Iași, deci suntem o agenție
    ieșeană. … Focusul nostru este pe design grafic, pe aplicarea principiilor de
    design și inovație în domeniul designului și majoritatea proiectelor noastre se
    orientează către abordări minimaliste și funcționale ale designului, cu scopul
    de a crea o lume înconjurătoare mai plăcută și mai ușor de navigat vizual.
    Ne-am bucurat să aflăm că părerile juriului care au fost trecute în Winners
    Book, un catalog al câștigătorilor, s-au referit îndeosebi la ceea ce am spus
    noi la lansarea brandului acum un an, și anume au apreciat curajul de a încerca
    să transformăm o identitate a unui oraș bazat exclusiv pe memoria trecutului și
    realizările sale, într-un oraș care să se focuseze pe industriile creative și
    au apreciat abordarea identității vizuale versatile, care poate acomoda
    diferite expresii grafice și chiar spațiale.



    Ce este Iași – Orașul creatorilor?


    Orașul creatorilor este o punte pe
    care am reușit să o creăm între aceste realizări istorice cu care ne-am mândrit
    atâta timp, și care în momentul de față nu mai sunt doar ele însele suficiente
    pentru a crea o imagine, și o dezvoltare a Iașului sustenabilă. Cu alte
    cuvinte, promisiunea de valoare pe care o oferă Iașul pentru turiști, pentru
    localnici și pentru, poate viitori studenți sau investitori, nu mai poate fi
    doar despre oraș cultural, cu referire la cultura clasică. Iașul trebuie să
    propună mult mai mult și de aceea Orașul creatorilor este o punte între
    creatorii trecutului și creatorii prezentului, care vor contura viitorul
    orașului. Cu alte cuvinte, propunerea, care funcționează și la nivel vizual,
    dar și ca strategie de brand pentru dezvoltarea de proiecte viitoare, este
    legată de industriile creative și ne propunem să devenim principalul hub al
    industriilor creative din zona de Nord-Est și, de ce nu, din România. Pe termen
    scurt, brandul trebuie implementat la nivel local și aici sunt două zone, o
    dată e partea de comunicare, de marketing, iar apoi pe partea funcțională,
    brandul nu are doar un rol de logo și imagine pe care îl aplicăm peste tot pe
    unde putem, ci este o platformă, cea pe care am creat-o, care permite
    dezvoltarea de diferite proiecte în folosul comunității și în folosul
    infrastructurii turistice, spre exemplu spații cu mobilier urban, branded
    sisteme de informare și navigare informațională publică, și pentru cetățeni și
    pentru turiști. Cu alte cuvinte, un limbaj vizual și verbal comun pentru tot
    orașul și pentru tot felul în care administrația și instituțiile publice, care
    ar trebui să facă viața mai frumoasă pentru cetățeni, să le folosească pentru
    ca cetățenii să identifice mai ușor cine-ce face pentru ei, cum îi ghidează și
    așa mai departe. Iașul suferă, din punctul ăsta de vedere, ca multe orașe din
    România, pentru că pe partea de experiență urbană, în special de navigare a
    spațiilor urbane, nu am știut să creăm până acuma un limbaj comun, clar și
    prietenos cu oamenii.