Tag: Ordinul Teuton

  • Ștefan cel Mare și bătălia de la Codrii Cosminului

    Ștefan cel Mare și bătălia de la Codrii Cosminului


    În 2012, istoricul român Liviu Câmpeanu descoperea în Arhiva Secretă de
    Stat a Moștenirii Culturale Prusace din
    Berlin manuscrisul jurnalului ținut de Liborius Nacker, secretarul general al
    Ordinului Teuton. Scris la sfârșitul secolului al XV-lea, documentul – a cărui
    existență era cunoscută deja de istorici – se referă la contribuția cavalerilor
    teutoni care l-au însoțit pe regele polon Ioan Albert în campania sa contra
    domnitorului moldovean Ștefan cel Mare. Soldată cu înfrângerea celebră a polonezilor
    la Codrii Cosminului, această campanie apare într-o lumină nouă, mai nuanțată,
    în documentele descoperite de istoricul Liviu Câmpeanu. De altfel, pornind de
    la ele, istoricul a scris cartea Cruciada contra lui Ștefan cel Mare.
    Codrii Cosminului 1497, apărută anul
    acesta la editura Humanitas, carte din care transpare și o imagine mai complexă
    și mai detaliată a voievodului. Subiect
    al unei mitologizări intense în istoriografia comunistă, canonizat deja de BOR
    ca Ștefan cel Mare și Sfânt, domnitorul
    moldovean are parte în volumul scris de Liviu Câmpeanu de o analiză mai
    completă și mai obiectivă a domniei sale extrem de lungi de la 1457 la 1504,
    fără ca realizările sale remarcabile să fie puse la îndoială. Un exemplu în
    acest sens îl constituie atitudinea față de Înalta Poartă a lui Ștefan cel
    Mare, considerat îndeobște, mai ales, un luptător anti-otoman îndelungat și
    înverșunat. Liviu Câmpeanu nuanțează, însă, această imagine.

    Pentru istorici nu sunt noutăți, dar poate pentru publicul larg
    obișnuit cu imaginea de cruciat a lui Ștefan cel Mare, imagine care a fost
    construită sistematic în ultimii 20-30 de ani și puțin dinainte, probabil este
    șocant să vadă că Ștefan cel Mare, de fapt și de drept, a fost un aliat al
    sultanului. Din cei 47 de ani de domnie, Ștefan cel Mare s-a aflat în stare de
    război cu turcii timp de 13 ani, iar din acești 13 ani, doar în trei ani de
    zile s-a confruntat cu campanii masive sau cu invazii otomane masive, care s-au
    desfășurat în medie cam două luni pe ani. Așadar, 6 luni din 47 de ani a luptat
    efectiv și deschis cu Imperiul Otoman. Repet, starea de beligeranță a durat
    circa 13 ani, dar restul de până la 47 de ani, Ștefan cel Mare a fost un aliat
    al sultanului.


    Alianța cu imperiul otoman, ca și beligeranța, depindeau foarte mult în
    epocă de conjuncturi precise și de nevoia de întrajutorare a tuturor
    formațiunilor statele medievale. Pacea extrem de volatilă de atunci și atmosfera
    războinică aproape constantă conduceau la schimbări ale raporturilor de
    vasalitate în funcție de interesele și pericollee imediate. Iar Moldova lui
    Ștefan cel Mare nu a făcut excepție în Europa Răsăriteană și Centrală. Liviu
    Câmpeanu.

    Încerc să prezint publicului un rezultat la
    care am ajuns tocmai datorită documentelor descoperite în 2012 în arhiva
    Ordinului Teuton păstrată la Berlin astăzi : faptul că Moldova a ajuns
    tributară Imperiului Otoman cu vreo 20 de ani mai devreme decât se știa. Deci,
    în istoriografie s-a convenit asupra faptului că Moldova a început să plătească
    tribut în anul 1455 sau 1456. Dar am descoperit documente care atestă clar
    faptul că deja cu 20 de ani înainte, deci din 1432, Moldova a devenit tributară
    a Imperiului Otoman. În această tradiție s-a încadrat deci și Ștefan cel Mare
    care a plătit tribut practic timp de trei decenii din glorioasa sa domnie, ceea
    ce nu reprezintă un aspect negativ. Poate puțină lume știe că până și
    Habsburgii au plătit tribut Imperiului Otoman în secolul XVI și apoi Francisc
    al II-lea al Franței în prima jumătate a secol XVI era aliatul lui Suleyman
    Magnificul. Deci astfel de alianțe și de tratate de pace și ajutor reciproc
    erau absolut normale în epocă și Ștefan cel Mare nu a făcut excepție. Și
    datorită tributului pe care îl plătea nu doar că își asigura pacea cu Imperiul
    Otoman, dar obținea ajutorul efectiv al turcilor în diversele campanii și
    bătălii pe care le-a purtat cu vecinii. Mă refer acuma la Ungaria lui Matei
    Corvinul sau la Polonia lui Cazimir al IV-lea, sau la Muntenia, aflată în plin
    război între Drăculești și Dănești, în a doua jumătate a secolului al XV-lea.
    În acest conflict, Ștefan cel Mare a intervenit de mai multe ori, uneori chiar
    cu sprijinul otoman.


    În perioada în care Ștefan cel Mare s-a aflat în beligeranță cu imperiul
    otoman a avut loc una dintre cele mai remarcabile victorii ale sale, cea din
    ianuarie 1475 când l-a învins pe Soliman Pașa la Vaslui. În urma acestei
    bătălii, Papa Sixt al IV-lea l-a numit
    atlet al creștinătății, titlu care trebuie interpretat doar în legătură
    strictă cu acel moment al domniei sale. Ulterior,de la 1486 până în anul
    morții sale la 1504, Ștefan cel Mare a făcut politica Înaltei Porți. Mai mult
    decât atât : imperiul otoman i-a fost aliat conflictul cu regele polon
    Ioan Albert (sau Jan Olbracht) soldat cu victoria moldovenilor de la Codrii
    Cosminului din septembrie 1497. Atunci, la Codrii Cosminului, în toamna anului
    1497 s-au confruntat două mari sisteme de alianță : Uniunea
    Polono-Lituaniană și vasalii ei – ducatul Mazoviei și Ordinul Teuton – pe de-o
    parte, și Moldova, cu aliații ei din Regatul Ungariei, Imperiul Otoman și
    Hanatul Crimeii, pe de altă parte. Dar
    cum s-a ajuns la conflict, deși Ștefan Cel Mare devenise vasalul Poloniei în
    1495 printr-un tratat semnat la Colomeea ? Liviu Câmpeanu descrie
    contextul istoric.

    Tocmai de la această vasalitate sau și de la
    obligațiile pe care Ștefan cel Mare și regele polon Cazimir al IV-lea și le-au
    asumat reciproc la Colomeea, în 1485, a pornit acest conflict. Practic, în
    1484, Ștefan cel Mare pierduse în favoarea turcilor cetățile Chilia și Cetatea
    Albă. Apoi a încercat să le recupereze singur de la otomani, dar a fost practic
    imposibil. Și atunci s-a orientat către regele Poloniei. Regele Poloniei a
    acceptat să-l ajute cu condiția prestării jurământului de vasalitate, ceea ce
    s-a și întâmplat în septembrie 1485. Însă ajutorul militar pus la dispoziție de
    Cazimir al IV-lea a fost insuficient și nu a corespuns deloc așteptărilor lui
    Ștefan cel Mare. Și apoi, în 1487, papa a proclamat o cruciadă contra-otomană
    în întreaga creștinătate și oastea cruciată s-a comasat în Polonia. Însă nu a
    pornit în ajutorul lui Ștefan cel Mare, așa cum ar fi prevăzut Tratatul de la
    Colomeea, ci prințul Jan Olbracht – încă prinț pe atunci și comandant suprem al
    armatei cruciate – a deturnat cruciada în Podolia. Atunci s-a produs marea
    ruptură între Ștefan cel Mare și regii Poloniei. Au urmat o serie de conflicte
    minore de graniță și de-o parte și de cealaltă, culminând cu conflictul de la
    1497.


    Încheiată, totuși, neconcludent
    campania regelui Ioan Albert contra lui Ștefan cel Mare laolaltă cu sistemul
    complicat de alianțe inter-statale din epocă precum și victoriile sale,
    relațiile stabilite cu ceilalți monarhi, îl poziționează pe voievodul moldovean
    printre actorii politicii cei mai de seamă din Europa Central-Răsăriteană ai
    epocii sale.